Twee paarden overleden tijdens Schotse Grand National

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:35

ajockeydream schreef:
De meesten ongelukken gebeuren gewoon in de wei hoor.

Kan je dat onderbouwen met feiten.
Ook mbt welke paarden dat dan betreft?
Buiten geboren en getogen paarden in een groep of stalpaarden die eens buiten mogen?
Het tweede is bewijs voor het probleem van stálhouden, niet van het risico van weidegang :)*

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:36

Huertecilla schreef:
Joolien schreef:
waarom moeten er over de races ALLEEN MAAR negatieve reacties geplaatst worden???!!?!

Dat is niet zo; ben je Zenyatta alweer vergeten?

Staan wel vaker hosanna-berichten.

Zoek jij zelf eens uit hoeveel van de winnaars van races voor driejarigen 10 jaar later nog leven.
Het is nog erger als je alle deelnbemers bekijkt.
Dat is echt niet zo vrolijk.

Het kunstmatig naar voren schuiven van het dekseizoen om zo oud mogelijke driejarigen te fokken is een goed voorbeeld van wat in de racerij heel normaal is.
Zo´n veulen wordt dus binnen geboren en de eerste tijd getogen ook.
Alleen voor een geldbelang.

Daar is echt NIET positiefs voor dierenwelzijn aan :)*

Heel veel. K ken genoeg ex racers die nu geweldige paarden zijn.
De jongste deelnemer aan de grand national dit jaar is 7 jaar en de oudste 13.

Ze worden wel het beste als menig ander paard/mens verzorgt.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:36

Ik vind het een walgelijke sport, omdat het puur beoefend word te meerdere eer en glorie van de jockey en de eigenaar en om rijk van te worden. Er worden dingen van die dieren gevraagd die niet redelijk zijn in de meeste gevallen (wat verklaard dat meer dan 50% van de paarden en/of jockey valt, gewond raakt of overlijdt.

Begrijp me niet verkeerd, tegen de "gewone" races heb ik niet zoveel, laat ze maar lekker rennen. Maar dit soort races, als bvb. de Grand National van afgelopen week, nee, dat gaat me te ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:38

Joolien schreef:
Sappos schreef:
Ook zonder negatieve berichten vind ik dit een WALGELIJKE sport!!

Kun je mij dan onderbouwen met argumenten waarom je dat vind?

Noem jij dan eens de punten die zo positief zijn aan deze lange afstandsritten en de hindernis races? Overtuig me eens waarom ik dit helemaal verkeerd zie. Jij hebt schijnbaar wel verstand van zaken, dus leg het eens uit. En ga dan niet beginnen over de uitmuntende verzorging die de paarden krijgen, want dat is inmiddels een dooddoener.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:41

ajockeydream schreef:
Heel veel. K ken genoeg ex racers die nu geweldige paarden zijn.
De jongste deelnemer aan de grand national dit jaar is 7 jaar en de oudste 13.

Ze worden wel het beste als menig ander paard/mens verzorgt.

Noem er dan eens een paar paarden die tien jaar geleden deze races liepen en nu nog fijn op deze aardbolrond lopen, als het er zoveel zijn.

En zie daar, daar komt het verzorgingsaspect weer aan vliegen, noem eens een ander argument dan dat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:43

Joolien schreef:
Maar waarom alleen zo negatief over de rensport, elke sport heeft zo zijn negatieve punten betreft dierenwelzijn. DAT vind ik zo jammer...

Over klassieke dressuur komt ook steeds meer kritiek los; dan hoor je ook geklaar over altijd maar kriotiek en ´een ongelukkige momentopname´...
Verder is ´Eventing´ bepaald niet minder onder vuur dan rennen.
Rensport heeft geen reden om verongelijkt te doen, wel alle reden om eens kritisch te kijken naar wat er eigenlijk met die píepjonge paarden die nét veulen-af zijn uitgespookt wordt.
Paarden van 3 horen zorgenloos met kameraden in de wei te ravotten. Opvoeden en opleiden, prima, maar onder het zadel inzetten niet, laat staan al vet onder druk voluit over de renbaan.

Het valide punt wat jij maakt is dat inderdaad ALLE ruitersport (het is nl. geen paardensport maar ménsensport) negatieve punten heeft en kritisch kekene hoort te worden.
Bij ALLE ruitersport hoort het welzijnsbelang van het individuele paard gewaarborgd te ziojn en als dat niet zo is aan kritiek onderhevig te zijn.
Dat ben ik met je eens.
Dat is geen reden om rensport met fluwele handschoentjes aan te pakken maar reden om ALLE ruitersport te bekijken.

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:44

Een paard is gemaakt om te rennen, wilt rennen en hoort te rennen. Z'n renpaard kwijnt gewoon weg als ie niet meer kan rennen.

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:46

Huertecilla schreef:
Joolien schreef:
Maar waarom alleen zo negatief over de rensport, elke sport heeft zo zijn negatieve punten betreft dierenwelzijn. DAT vind ik zo jammer...

Over klassieke dressuur komt ook steeds meer kritiek los; dan hoor je ook geklaar over altijd maar kriotiek en ´een ongelukkige momentopname´...
Verder is ´Eventing´ bepaald niet minder onder vuur dan rennen.
Rensport heeft geen reden om verongelijkt te doen, wel alle reden om eens kritisch te kijken naar wat er eigenlijk met die píepjonge paarden die nét veulen-af zijn uitgespookt wordt.
Paarden van 3 horen zorgenloos met kameraden in de wei te ravotten. Opvoeden en opleiden, prima, maar onder het zadel inzetten niet, laat staan al vet onder druk voluit over de renbaan.

Het valide punt wat jij maakt is dat inderdaad ALLE ruitersport (het is nl. geen paardensport maar ménsensport) negatieve punten heeft en kritisch kekene hoort te worden.
Bij ALLE ruitersport hoort het welzijnsbelang van het individuele paard gewaarborgd te ziojn en als dat niet zo is aan kritiek onderhevig te zijn.
Dat ben ik met je eens.
Dat is geen reden om rensport met fluwele handschoentjes aan te pakken maar reden om ALLE ruitersport te bekijken.

Het grappige is dat geen een paard ongeagt hoe oud ie is er voor gemaakt is om een ruiter te dragen. Dan maar liever een lichtgewicht jockeytje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:47

De rensport ligt het dichts bij de natuur van het paard. Paarden in de rensport worden beter begeleid en beter verzorgd dan het gemiddelde paard en omdat rennen dichtbij de natuur van een paard ligt ondervind een paard hier minder stress aan dan wanneer ze een zware dressuuproef moeten lopen.

Bij renpaarden is er een maximale startleeftijd van ong 14 jaar, daarna moeten ze verplicht met persioen. Sommige paarden krijgen maar een korte rencarriere en worden daarna ingezet voor de fokkerij.

@Huertecilla, de meeste sporten zijn eigenlijk paardontwaardig, waarom doen we het eigenlijk nog? Ik heb zaterdag bde nationale dressuurtop aan het werk gezien en wat je daar ziet is ook niet altijd netjes... Maar goed, paardensport is net als alcohol, het wordt gedoogd maar of het nu wel zo goed is...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:47

Mindim schreef:
En ga dan niet beginnen over de uitmuntende verzorging die de paarden krijgen, want dat is inmiddels een dooddoener.

Ze zijn inderdaad beter af zonder die lappenmand onder warmtelampen en zwembaden. Lekker met kameraden op het land en een opleiding tot zeepaardje zitten ze ook niet op te wachten.

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:50

Huertecilla schreef:
Mindim schreef:
En ga dan niet beginnen over de uitmuntende verzorging die de paarden krijgen, want dat is inmiddels een dooddoener.

Ze zijn inderdaad beter af zonder die lappenmand onder warmtelampen en zwembaden. Lekker met kameraden op het land en een opleiding tot zeepaardje zitten ze ook niet op te wachten.

Dat is waar maar ja.. Ik denk dat er hier minder erge dingen in gebeuren als in de dressuur lees rolkuur ect...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:56

Joolien schreef:
@Huertecilla, de meeste sporten zijn eigenlijk paardontwaardig, waarom doen we het eigenlijk nog?

Klopt. De grote redenen zijn geld en menselijke ambities. Die ambities zetten op het geringste competieniveau het welzijnsbelang al onder druk.

Van mij mag het verboden worden omdat die twee drijfveren het welzijnsbelang van het dier inherent onder druk zetten en helaas de mens niet alleen maar bona fide is.
Een sporter die zelf de eigen gezondheid besluit te schaden door doping of overbelasting moet dat zelf weten; kiest voor een eígen risisco.
Bij ruitersport kiezen geld en ambitie voor risicos voor het páárd.

Daar is niet ´edels´ aan.
Zonder aantoonbare garanties over het welzijnsbelang van het dier wat de prestaties verricht heeft het als sport geen bestaansrecht.
Geen enkele variant.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:02

ajockeydream schreef:
Dat is waar maar ja.. Ik denk dat er hier minder erge dingen in gebeuren als in de dressuur lees rolkuur ect...

Dat is geen ENKEL argument.

Dan hoef je nl. over paardwelzijn geen wóórd te schrijven, want Guantanamo en Bagran zitten nog gewoon vol en dat is onze westerse maatschappij die dit doet en pikt.

Hoppa ~~}> want er worden mensen veel erger gemarteld dus waar zeuren we over; pak dat eerst maar aan.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:11

Jeetje, we zijn pas in april en er zijn nu al 60 paarden omgekomen in de rensport dit jaar.. :/
Ik vind best dat ze dit mogen verbieden als er zoveel paarden bij omkomen!
een ongeluk kan gebeuren, maar 4 in een week zegt al genoeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:36

Joolien schreef:
Anoniem schreef:
Gaan we weer hoor.. :\ :evaw:

Waarom Bokt, waarom moeten er over de races ALLEEN MAAR negatieve reacties geplaatst worden???!!?! Ik word hier zo moe van!!! Als het goed gaat horen we nooit wat over deze sport, nee hoor, alleen als er een paard dood gaat moeten we het op de voorpagina zetten!!

Sorry, maar ik ben heel boos over deze berichtgeving.

Oh ik bedoelde met mijn berichtje. Dat er weer 10000 berichten van mensen die als een kip zonder kop gewoon wat schreeuwen dat het afgeschaft moet worden. zonder te weten wat waar ze het over hebben!

HindaFree

Re: Twee paarden overleden tijdens Schotse Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:41

pfff ik vind dit net zo erg als een dressuur paard met stang en trens, als een spring paard met een ''scherp'' bit en te jong in gereden western paarden enz.... of te wel dan lekker de hele paarden sport afschaffen :+

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:25

vreselijke sport, evenals racen en milatairie dinges.

Stop zetten, zou ik zegge maarja mensne verdienen er geld mee en paarden zijn te vervangen hea. Stomme mensen zijn er tog ook.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:28

Joolien schreef:
Anoniem schreef:
Gaan we weer hoor.. :\ :evaw:

Waarom Bokt, waarom moeten er over de races ALLEEN MAAR negatieve reacties geplaatst worden???!!?! Ik word hier zo moe van!!! Als het goed gaat horen we nooit wat over deze sport, nee hoor, alleen als er een paard dood gaat moeten we het op de voorpagina zetten!!

Sorry, maar ik ben heel boos over deze berichtgeving.

Omdat er misschien paarden DOOD gaan elke keer als ze zo'n wedstrijd organiseren?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:31

ajockeydream schreef:
Een paard is gemaakt om te rennen, wilt rennen en hoort te rennen. Z'n renpaard kwijnt gewoon weg als ie niet meer kan rennen.

ok, kan ik in mee gaan, maar waarom maken ze de wedstrijd zo lang en gevaarlijk? Als ze de wedstrijd zouden inkorten en minder gevaarlijk maken kunnen de paarden toch ook rennen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:32

Toch is met CH Qilan ;)

Betreft het argiment dat het allemaal om geld draait, dat is met alle topsport zo, dus geen geldig argument richting de rensport IMO.

Money makes the world go round....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:56

Over de opmerking dat renpaarden wegkwijnen als ze niet meer rennen? Dan zou je geen enkel paard na zijn carriere voor de fok kunnen gebruiken. ;)
Ik ken paarden die juist wegkwijnden omdat ze ongevraagd op de draf/renbaan ingezet werden. Die hielden het ook niet lang uit, als ze tenminste hun ongenoegen uitten door net niet snel genoeg te gaan, dan waren ze snel hun baantje kwijt, maar dat was een geldkwestie... Daarna werden ze geruisloos afgevoerd naar... eh hopelijk een handige recreatieruiter, maar mogelijk belandt er ook wel eens een (ehm of meer) bij die meneer uit Nijkerk en zijn collega's...

En er zijn zat paarden die longbloedingen krijgen, en daar zelfs aan doodgaan, en dat gebeurt héél weinig bij paarden in andere sporten, en al helemaal nauwelijks bij weidepaardjes.

Verder is er idd verschil tussen hurdlerennen en vlakkebaanrennen. Dat laatste kennen we in Nederland, dat eerste kennen we hier eigenlijk niet, alleen van het sportnieuws.

enriqo09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:19

wat een verschikkelijk nieuws weer zeg

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:23

Over leeftijd: er is een klein verschil tussen flatraces (waarbij inderdaad hele jonge paarden aan de start verschijnen) en tussen jump races. Bij jump races beginnen ze eens rustig aan als ze 5 jaar zijn, maar voordat je een zware race als een Gold Cup of Grand National kunt lopen zijn de meeste paarden ergens tussen de 7 en de 13 jaar oud. Geen jonkies.
Dit artikel gaat over jump racing.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:38

Citaat:
Paard gaat dood door mensensport = niet acceptabel.
_/-\o_

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:52

xEline schreef:
Citaat:
Paard gaat dood door mensensport = niet acceptabel.
_/-\o_

ow een dressuur of spring blessure die niet meer te herstellen is word een paard ook gewoon maar afgemaakt :+