Meer maagzweren bij endurancepaarden in wedstrijdseizoen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:44

Je hoeft je paard niet op de weide te zetten om hem niet op stal te hebben én vriendelijk te huisvesten. http://www.paddockparadijs.nl Groen gras IS nou een maal GEEN paardenvoer, het is koeienvoer.

Zo'n onderzoek als dit bewijst maar weer dat (top)sport ongezond is en dat je dieren die geen eigen keuze kunnen maken, hier gewoon niet mee lastig moet vallen.

Meer dan 80 km op één dag afleggen is en blijft een onnatuurlijke prestatie voor een paard, waarbij kunst en vliegwerk nodig is om dat te bereiken en het paard buiten z'n natuurlijk grenzen gedwongen wordt met alle gevolgen van dien; maagzweren maar ook schadelijke hoefbescherming is nodig.

De enduranceruiters moeten zich eens afvragen hoe leuk het voor een dier is om zo buiten z'n natuurlijke grenzen overvraagd te worden.

Pendurance

Re: Meer maagzweren bij endurancepaarden in wedstrijdseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:44

Dit onderzoek is op endurance paarden gedaan, waarschijnlijk omdat dat een van de grootste sporten in Frankrijk is en het voor een Fransman die een onderzoek wil doen het meest logisch is een endurance paard te onderzoeken. Maar het had ook op recreatie paarden gedaan kunnen worden. Zie dit onderzoek: http://avmajournals.avma.org/doi/abs/10 ... 05.227.775 dat zegt: Activities that are typical in recreational use of horses were ulcerogenic.
Wat je ook doet met een paard, ze zijn gewoon gevoelig voor maagzweren.

Door de strenge veterinaire controles is endurance niet extremer voor een paard dan andere disciplines. De paarden worden over het algemeen goed getraind waardoor er geen grenzen worden overschreden en mijn ervaring is dat ze de training met de oren naar voren en veel looplust doen.

Overigens is het door de FEI toegestaan de maag bij reizen en wedstrijden te beschermen met pronutrin en gastrogard en dat gebeurd dan ook veelvuldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:23

Ik vind het geen wonder...
Een paard dat is gemaakt om de hele dag door kleine hoeveelheden te eten, die de hele dag door kleine hoeveelheden maagzuur produceert en geen opslag heeft voor gal omdat het geen galblaas heeft kan je ook niet zoveel uren lang zonder voedsel laten presteren, daar is zijn systeem niet op gebouwd.
En dan toch doen... tja, dan krijg je toch gegarandeerd problemen |o

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:25

Geldt dit niet voor alles waar teveel voor staat?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:36

Hetzelfde onderzoek onder renpaarden zorgde toch voor dezelfde uitslag? of is mijn geheugen niet goed meer?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:34

smurffie schreef:
Hetzelfde onderzoek onder renpaarden zorgde toch voor dezelfde uitslag? of is mijn geheugen niet goed meer?
Ik dacht het wel. En hetzelfde resultaat zul je -imo- krijgen bij het onderzoeken van ELKE tak in de top paardensport.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:06

Onderzoek van Murray in 1996 vertelde:
Renpaarden in training: 30%
Koersende renpaarden: 90%

Onderzoek van Mc Clure in 1999: 58% van de concourspaarden

Onderzoek van Cluthersson in 2009: 53% van de recreatiepaarden.

Vraag me af of er wel eens iemand onderzoek gedaan het op wedstrijd gaan (met trailer) en of daarin een stijging ontstaan met maagzweren. Lijkt me interessant om dat te weten te komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:27

Hippogriff schreef:
Overigens is het door de FEI toegestaan de maag bij reizen en wedstrijden te beschermen met pronutrin en gastrogard en dat gebeurd dan ook veelvuldig.

en niemand die zich afvraagt of en aan het nodig zijn van beschermen van de maag geen grensoverschijdende dierbehandeling ten grondslag ligt?

Het is niets anders dan ´een streepje Sedalin om het paard tegen zichzelf te beschermen´ bij het scheren voor mensensport.
Dat is verdoven omdat het zich ernstig verzet tegen iets wat onnut is voor het paard.
Dat paard wordt helemaal niet beschermd maar verdoofd om het iets aan te kunnen doen!

Zo ook dat ´beschermen´ van de maag; voorkom gewoon dat het paard routinematig zo van streek raakt dat de spijsvertering de maagwand aantast :)*

Maakt daarbij niet uit of het een paard betreft wat bij buitenritten, in een rijbak of voor wedstrijden van streek gemaakt wordt.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:10