Jason Maguire en Ballabriggs winnen de Grand National

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Re: Jason Maguire en Ballabriggs winnen de Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:42

Klopt. Normaal springen ze 30 hindernissen, nu zijn er twee overgeslagen (die normaal dus twee keer gesprongen worden) omdat daar twee paarden gesneuveld zijn. Beide paarden hebben hun nek gebroken en hebben niet lang geleden, als ze er al iets van gemerkt hebben.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:45

en dat maakt het goed? :n

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:45

Dat praat het gelukkig goed +:)+ Dus zolang mijn paard zijn nek maar breekt tijdens het de tak van sport die ik beoefen is het niet erg...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:48

Ze doen iets wat ze leuk vinden (want als ze niet willen krijg je ze echt niet over zxo'n hindernis, of willen ze niet eens starten, zoals een paar dagen eerder een deed) en ze zijn meteen weg. Er zijn veel ergere dingen. Hoe leuk is het voor een paard wat een beetje kreupel is om als gezelschapspaard weg te gaan omdat ie te goed is om in te slapen? Kreupel zijn ze niet omdat ze het zo leuk vinden lopen, kreupel zijn ze omdat ze pijn hebben. Dan zou ik liever het leven van een renpaard hebben. Worden top verzorgd, veel beweging en als het eenmaal over is, is het ook snel over.

Maar omdat een paard er geblesseerd kan raken of dood kan gaan moet je het maar niet doen? Hier in de buurt is afgelopen week een trailer aangereden en was ook een paard dood. Moet je dan ook geen paarden meer in de trailer zetten?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:50

Appels en peren, een ongeluk is iets anders dan het opzoeken door met een idiote snelheid nog idiotere hindernissen te nemen...En dressuurpaarden vinden dressuur misschien ook wel leuk, en springpaarden springen ook...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:52

En alsof het nog niet genoeg is om 30 hindernissen op hoge snelheid te springen worden ze ook nog eens over de finish gemept. Dacht dat het max 3x slaan was maar zie hem hier keer op keer raak slaan :n

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:54

Ja, en ook in dressuur en springen raken paarden geblesseerd. Bij springen breken paarden ook wel eens een been. Bij dressuur kan je ook een paard door langdurig verkeerd rijden de vernieling in helpen. Dit is topsport he, dit is niet iets wat elke idioot zo maar even kan doen. In de toptport worden risico's genomen. Niet alleen in de rensport, ook in andere sporten.

Niet elke keer dat je ze de zweep ziet bewegen is een slag, ze zwaaien hem ook langs het hoofd.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:54

WendyBZ schreef:
Ze doen iets wat ze leuk vinden (want als ze niet willen krijg je ze echt niet over zxo'n hindernis, of willen ze niet eens starten, zoals een paar dagen eerder een deed) en ze zijn meteen weg. Er zijn veel ergere dingen. Hoe leuk is het voor een paard wat een beetje kreupel is om als gezelschapspaard weg te gaan omdat ie te goed is om in te slapen? Kreupel zijn ze niet omdat ze het zo leuk vinden lopen, kreupel zijn ze omdat ze pijn hebben. Dan zou ik liever het leven van een renpaard hebben. Worden top verzorgd, veel beweging en als het eenmaal over is, is het ook snel over.

Maar omdat een paard er geblesseerd kan raken of dood kan gaan moet je het maar niet doen? Hier in de buurt is afgelopen week een trailer aangereden en was ook een paard dood. Moet je dan ook geen paarden meer in de trailer zetten?

Dat is weer een vergelijking dat op niets trekt, een ongeluk op de weg kan je niet voorzien, bij zo'n wedstrijd weet je al op voorhand dat er ongelukken gaan gebeuren, je zegt dat ze de laatste jaren er veel aan gedaan hebben?
Awel, dan moet het vroeger nog verschrikkeliger moeten zijn als het nu nog zo erg is en heb echt compassie met die paarden

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:57

Je neemt toch een risico als je iets doet met je paard? Je kan zelf nog zo voorzichtig rijden, er zijn andere weggebruikers die je aan kunnen rijden. Je neemt dus bewust een risico.

chanel1985 schreef:
je zegt dat ze de laatste jaren er veel aan gedaan hebben?

Waar zeg ik dat?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:00

excuseer, een andere bokker zei dat

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:02

Het verschil is wat je je moet afvragen is wanneer is dat risico te groot? Op zo'n wedstrijd is het bijna een feit dat er ongelukken gebeuren (al dan niet dodelijk)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:07

Kon het me al niet herinneren dat ik het had gezegd :+

Maar er wordt wel aan de baan gedacht bijvoorbeeld. Liever een zachte baan dan een harde. Ik kan me van een paar jaar geleden herinneren dat de baan steeds gespoten werd omdat het droog was en dus de baan hard.

Chanel1985; dat is iets wat je als eigenaar en trainer toch af zal wegen. Tuurlijk willen ze niet dat een paard sneuvelt tijdens de race. Er zit een jarenlange training vooraf een het starten van zo'n race. Maar als je het goed doet kan je zo'n wedstrijd zelfs vaker starten. De winnaar van vorig jaar werd dit jaar derde.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:11

Je kan nog met alle argumenten af komen, de tol vind ik veel te hoog, 2 dode paarde, waarschijnlijk nog andere geblesseerd.
Dat er één een 2de keer mee doet vind ik alleen erg voor het paard, niet zoals jij het beargumenteerd.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:14

Prima als jij dat vind :) Ik heb een andere mening. Ik probeer je alleen uit te leggen dat iemand niet zomaar een paard zo'n race instuurt.

Het was overgens lang niet de enige die vaker is gestart, Character Building, State of Play, Comply or Die startten vorig jaar ook al in de GN.

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:28

Na al die reacties op het vorige voorpaginabericht hield ik m'n hart al vast omdat ik wist dat de grand national eraan kwam. Nog meer negatieve reacties dus.
Maargoed, ik hoop dat ik de race een keer in real life mee kan maken. Hopelijk gaan mensen in nederland ook ooit nog de mooie kant van de rensport inzien.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:37

Kimmie, ik zie niet veel mooi aan die sport, wil jij die mooie kanten voor mij uitleggen?
Ik zie namelijk alleen maar paarden die tegen een ongoorloofde snelheid 32 sprongen moeten nemen (correctie, nu waren het er MAAR 30 wegen dode paarden die achter die 2 andere sprongen lagen.
Ik doe echt mijn best maar ik kan echt geen mooie kanten ontdekken.

Wil wel medelen dat ik ook dingen in andere disciplines ook goed vind, laat dit duidelijk zijn.

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:52

Het mooie aan de sport vind ik dat de paarden niet gedwongen worden en doen waar ze voor gefokt zijn. Een paard dat echt niet wil zal het simpelweg niet doen. Ik ben het ermee eens dat het gevaarlijk is en er alles aan gedaan moet worden om de risico's zo klein mogelijk te houden, maar risico's zullen er altijd zijn.
Om echt te horen wat zo mooi is aan hurdle races moet je bij iemand zijn die er persoonlijk mee te maken heeft, en er echte passie voor heeft. Ik zit er niet zo diep in en toen ik voor het eerst zulke races keek, schrok ik ook maar ik vind dat je verder moet kijken dan alleen de ongelukken.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:16

chanel1985 schreef:
Kimmie, ik zie niet veel mooi aan die sport, wil jij die mooie kanten voor mij uitleggen?
Ik zie namelijk alleen maar paarden die tegen een ongoorloofde snelheid 32 sprongen moeten nemen (correctie, nu waren het er MAAR 30 wegen dode paarden die achter die 2 andere sprongen lagen.
Ik doe echt mijn best maar ik kan echt geen mooie kanten ontdekken.

Wil wel medelen dat ik ook dingen in andere disciplines ook goed vind, laat dit duidelijk zijn.

Om dat te evenaren moet je zelf een keer een paard van dat kaliber rijden de hindernissen hoef je dan niet te nemen.
Ben het met je eens dat deze ren minder gevaarlijk moet, maar geloof mij als de paarden niet willen kom je niet verder als de start.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:48

_lautje_ schreef:
Persoonlijk denk ik dat er maandelijks meer paarden doodgaan aan een blessure door onvakkundig dressuurrijden dan jaarlijks in de steeple.
Want laten we eerlijk zijn 9van de 10 blessures bij gewone paarden komt door gewoonweg slecht rijden van de ruiters. En daar horen we nu niemand over.... Want nee dan moeten we in eigen buidel tasten.

Haha, nou ja zo kunnen we nog wel ff doorgaan. Hoeveel paarden zijn er die naar de slager kunnen, uberhaupt voordat ze het niveau van de National halen. Of eh, hoeveel paarden kunnen na hun racecarriere van een welverdiende oude dag verdienen?. We hebben het hier wel over twee dode paarden in 1 wedstrijd.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:32

Ik begrijp het niet, als er op bokt een pony verschijnt met te lange hoeven is het al dierenmishandeling en zit heel bokt erbovenop. Ik snap niet dat er mensen zijn die deze ''sport'' amuzement vinden. Verschrikkelijk, ze zouden het moeten verbieden.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:45

ik heb er een beetje een verdeelde mening over... Aan de ene kant vind ik paardenrennen prachtig, paardenrennen is naar mijn idee de meest natuurlijke tak van de paardensporten, ze worden niet gedwongen om vreemde passen te maken en rare houdingen aan te nemen, alleen maar om hard te gaan, iets wat ze van nature al doen. En daarbij, die paarden vinden het leuk om zo hard te rennen, ik heb meer medelijden met topdressuurpaarden die puur en alleen dressuur matig gereden worden en voorzichtig en mega beschermt even in de paddock mogen in de hoop dat ze geen rare sprongen maken. vrijwel elk paard vind het leuk om even hard te gaan, of dat nou in de wei, op de baan of in het bos is, ik vind dat je dat elk paard moet gunnen.
Aan de andere kant vind ik het weer verkeerd dat er tijdens zo'n race 2 paarden sterven, al begrijp ik uit eerdere reacties dat dit toeval is en dat er echt niet elke GN paarden doodgaan?
als er nou niet zoveel doden zouden vallen zie ik helemaal geen probleem in deze sport.
En uitdrogingsverschijnselen.. ja na een rondje hardlopen met deze hitte heb ik ook uitdrogingsverschijnselen :+

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:57

Babootje schreef:
_lautje_ schreef:
Persoonlijk denk ik dat er maandelijks meer paarden doodgaan aan een blessure door onvakkundig dressuurrijden dan jaarlijks in de steeple.
Want laten we eerlijk zijn 9van de 10 blessures bij gewone paarden komt door gewoonweg slecht rijden van de ruiters. En daar horen we nu niemand over.... Want nee dan moeten we in eigen buidel tasten.

Haha, nou ja zo kunnen we nog wel ff doorgaan. Hoeveel paarden zijn er die naar de slager kunnen, uberhaupt voordat ze het niveau van de National halen. Of eh, hoeveel paarden kunnen na hun racecarriere van een welverdiende oude dag verdienen?. We hebben het hier wel over twee dode paarden in 1 wedstrijd.
Laat ik even voorop stellen dat ik het overlijden van deze twee dieren heel erg betreur, dat zou in mijn ogen ook niet moeten gebeuren, maar de rest van je post kun je op iedere tak van de paardensport betrekken. Hoeveel dressuur- of springpaarden worden er wel niet afgedankt? Hoeveel paarden worden er wel niet op jonge leeftijd afgemaakt voordat ze uberhaupt een mooie leeftijd voor een pensioen bereikt hebben? Hoe kom je aan deze indianenverhalen vraag ik me dan af, want het lijkt me sterk dat je deze verhalen uit eigen ervaring vertelt.
Waarom denk je trouwens dat iemand er eerder voor kiest om een ex-renpaard voor een paar honderd euro naar de slacht te brengen dan om het dier voor nog een paar duizend euro door kunt verkopen aan iemand die hem omschoolt en er nog andere takken van de sport mee gaat beoefenen? Dat is toch volkomen onlogisch? En dat zijn dan de "mindere" paarden, reken maar dat paarden van G1-kaliber een mooie oude dag hebben hoor, je laat een paard niet afmaken als je nog een paar ton kunt vangen aan dekgeld of de verkoop van nakomelingen. Ik denk dat de gemiddelde dekhengst in de dressuursport het slechter heeft dan een uitgekoerste volbloed die toch ietwat meer waard is.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:14

Als je dit als sport wil verbieden denk ik dat we met zn allen helemaal niet meer moeten opstappen. Als ik zo om me heen kijk zie ik , vooral bij de dressuurruiters, een hoop leed en ellende.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:05

Voor mij persoonlijk zit het probleem bij het feit dat ik van tevoren weet dat er een grote kans is dat ik een pard (en/of ruiter!) dood zie gaan. Als ik een dressuurwedstrijd kijk, verwacht ik niet dat ik ineens een paard of ruiter dood zie gaan voor mijn ogen. Bij springwedstrijden is die kans wat groter, maar (IMHO) nog acceptabel. Bij races daarentegen met van die hordes erbij... ik durf gewoon niet eens te kijken. En ik denk niet dat het bij racen nou echt gaat om het 'mooie'... racen staat zo ongeveer gelijk aan gamblen, en dat vind ik al bijna net zo erg. :-(

Maar ieder zijn ding...

marnico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:02

5 procent definitieve uitval ??
nog geen 50 procent die de streep haalt ??
Vraag me toch af hoeveel procent er fit over de streep komt ??

Kortom, cijfers en cijfers en euro's gaan er om in deze vorm van paardensport,
paardje dood, ach wie weet laat de berekening het wel weer toe om de volgende van stal te halen.

jammer, maar dat deze paarden een diva leven hebben betwijfel ik behoorlijk.
ze zullen geen waardig paarden leven kunnen lijden\leiden, hier zijn ze veels te kostbaar voor gemaakt door de mens.