Waar mogen en kunnen ruiters nog wel veilig rijden? Het voelt alsof het paard uit het totale wereldplaatje gegumd wordt!
Op de 80 km weg is het te gevaarlijk voor fietsers en bromfietsers, en dus zeker ook voor paarden! Paarden zijn ook langzaam verkeer en het snelheidsverschil is te groot (vooral een probleem bij tegelijkertijd achteropkomend en tegemoetkomend verkeer) en men haalt te snel en strak in.
De rustige 60 km wegen gaan meestal wel, maar je komt er liever geen landbouwcombinatie tegen.
Het verplichte fietspad wordt hier vaak gebruikt, in combinatie met zoveel mogelijk in de berm rijden mits die stevig genoeg is.
Recreatieve fietspaden met berm mogen eigenlijk niet, maar werd er wel heen gestuurd door de boswachter omdat ik aangaf dat de 60km klinkerweg zonder berm die onoverzichtelijk is en waar te hard wordt gereden, niet veilig is. Gelukkig staan er hier geen bordjes en ik rijd bewust rustig en in de bermen om ze niet stuk te rijden, maar in een gebied bij een andere plaats waar ik vroeger mijn pony mag staan mocht je eerst ook door het recreatiegebied rijden door bermen langs schelpenpaden/recreatief fietspad, maar omdat er (jongeren?) waren die met hun paarden over de schelpenpaden gingen draven en galopperen en ze kapot reden en er mensen gingen klagen, werd er een verbod afgekondigd en gehandhaafd. Eeuwig zonde!
En ruiterpaden? Zeer spaarzaam! En alleen verbonden via verkeerswegen. Of een lange afstandroute, dat je een stuk langs het ruiterpad kunt rijden, maar moet kiezen tussen rechtsomkeert maken en precies hetzelfde pad weer terug maken, of over de weg weer terug rijden...
Zoveel bos hier, zoveel natuur, met zoveel mooie stevige zandpaden, maar als ruiter mag je er niet in, terwijl ze met het jaarlijkse bosonderhoud met grote trekkers en vrachtwagens alle paden enorm diep kapot rijden, daar kan geen kudde paarden tegenop...
Ik zou het ze graag eens vragen waarom ze zo tegen paarden en ruiters zijn...
Wij hebben in de omgeving dan nog wel enkele stukjes onderverharde of semiverharde landwegen, maar ook die worden steeds vaker met grof gebroken puin volgestort of geasfalteerd. Zo jammer... Ouder trekkerpaden door het bos die niet onderhouden worden en volgroeien met bramen terwijl het bij wat onderhoud een prima ruiterpad zou zijn...
Ik snap wel dat mensen hun heil ergens anders zoeken, al is kapotrijden van wandelpadenof recreatieve fietspaden en speelveldjes natuurlijk erg asociaal...
Thats_Me schreef:Als iemand schade veroorzaakt moet die dat ook gewoon vergoeden punt! Of je nu ruiter bent of niet en of er nu wel/niet plek is om te rijden. Je mag gewoon op de openbare weg komen en er zijn heus wel andere wegen dan de 80 km wegen waar je op kunt rijden. Op een hele enkele uitzondering na. In Noord-Holland heb je ook weinig ruiterpaden maar heb toch heerlijke buitenritjes kunnen maken gewoon op de openbare wegen. Uiteraard vermijd je de provinciale wegen maar dan nog is het prima te doen.
Het is geven en nemen en je zo goed mogelijk aanpassen aan de situatie. Mensen denken steeds eerder aan ik, ik, ik en denken niet aan de rest of de gevolgen van hun acties. Als dat eens zou veranderen was deze hele discussie niet eens nodig geweest..
Uhmm, hier kom je bijna nergens als je niet over verplichte fietspaden rijdt om de 80 km wegen de 60km wegen zonder berm waar 80 gereden wordt. Ik wandel met dochter en kinderwagen regelmatig een blokje om, de ene kant langs een landweggetje (60 maar dat haalt men daar niet, alleen bestemmingsverkeer en zo smal als fietspad, dus lekker rustig) en de doorgaande 60 km weg daarnaast weer terug waar men vaak 80 rijd, diepe sporen trekt in de bermen en met gladheid geregeld borden omver gereden worden omdat ze te snel de afslag nemen of in de sloot rijden (of aan de andere kant bij een buurman in het hek of de heg) omdat ze te hard op het kruispunt af komen rijden en de bocht niet halen of overcompenseren met stuur omgooien. Dat is echt niet relaxed wandelen als je je met enorme snelheid passeren zeker met verkeer voor voor en achter moet ik regelmatig een veilig heenkomen in de berm zoeken...
Men heeft zo'n haast!
Zelfs mennen doet men hier vaak op verplichte fietspaden, al vind ik dat eng, omdat een menkar bijna het hele fietspad in beslag neemt en men regelmatig asociaal door draaft en je dus als fietser veel te dicht er langs moet terwijl ze je te snel tegemoet komen. En inhalen door brommers lukt ook niet, dus zie je dat die dan een stukje over de 80km weg rijden om er langs te kunnen. (maar ja, die brommers hier zie je ook regelmatig 60 tot 80 km per uur halen
Ik zou voor een betere lobby zijn voor standaard ruiterpaden in de bermen langs 60km wegen en fietspaden. Gewoon de opbouw van de wegen/fietspaden iets ruimer nemen en minimaal een meter van de weg of het fietspad een meter brede stevige zandstrook (evt. begroeid met gras) waar de ruiters kunnen rijden.
Hoef je daar je mest ook niet op te ruimen, ligt het niet op het fietspad, rijden we niet op fietspaden zelf en niet tussen het snelverkeer. Moeten we alleen even uitwijken bij tegemoetkomende ruiters...
Zoveel duurder is dat toch niet als je toch een weg of fietspad aanlegt?