Schade veroorzaakt door ruiters verhalen op veroorzakers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:36

Sammie schreef:
Ruiters moeten minimaal 14 jaar zijn om zelfstandig op de openbare weg te mogen rijden. Onder begeleiding van een oudere ruiter van minimaal 21 jaar oud, mag een jongere ruiter van 12 jaar wel op de openbare weg rijden.

Sinds wanneer staat dát eigenlijk in de Wegenverkeerswet?
Zou gezond verstand zijn, maar volgens mij is dit in Bélgie zo. Niet in NL.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:38

[/quote]

Je kan over de openbare weg en er líggen in NL al enórm veel km´s ruiterpad. Allemaal betaald door???

.[/quote]

Waar dan??? Ik woon in Zeeuws-vlaanderen en daar ligt geen kilometer ruiterpad hoor! Het dichtsbijzijnde ruiterpad wat ik kan vinden is in Renesse.

Maargoed... Ik wil wel meedoen hoor met die tocht :+ ik heb er 4 lopen dus die kunnen allemaal wel mee dan

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:05

rienne schreef:
Ik woon in Zeeuws-vlaanderen en daar ligt geen kilometer ruiterpad hoor!

En?
Geeft je dat het recht om zelf te bepalen dat je op voet- en fietspad rijdt, de voetgangers en fietser voor je moeten wijken en de mest te laten liggen op het voet- of fietspad?
Áls je al zo nodig de regels aan je laars lapt, gedraag je dan in geval zó dat je daar welkom bent en niet als overlast wordt ervaren.

De anti-ruiter acties zijn jaren geleden al voorzien en er is ook op Bokt meermalen op gewezen.
De modale ruiter heeft nog steeds niet door dat de ruiteríj fout is in deze dus dat gaat nog wel erger worden met de beperkende/ontmoedigende maatregelen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:13

Rijden over het fietspad kan ik als veiligheidsmaatregel wel begrijpen. Rijden over het voetpad is not done. Om maar te zwijgen over plantsoentjes, tuintjes, houten bruggetjes (wel eens een paard door zo'n bruggetje zien zakken? Doe je het nooit meer!)

Wat betreft 'onmiddelijk opruimen' van ontlasting...bedoelen ze daarmee netjes in de goot schuiven kan ik er nog mee leven. Bedoelen ze daarmee geheel verwijderen...kan wel eens een uitdaging worden in bepaalde situaties...

Elise95

Re: Schade veroorzaakt door ruiters verhalen op veroorzakers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:16

Ruiters moeten minimaal 14 jaar zijn om zelfstandig op de openbare weg te mogen rijden. Onder begeleiding van een oudere ruiter van minimaal 21 jaar oud, mag een jongere ruiter van 12 jaar wel op de openbare weg rijden.

Dan ben ik toch een groot deel van mijn leven in overtreding geweest. _O-

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:18

Door plantsoenen/tuinen rijden en over de stoep vind ik ook ronduit asociaal. _-:(
Maar als ik moet kiezen tussen een fietspad of het uiterste randje van een drukke weg waar ook vrachtverkeer overheen dondert dan kies ik toch echt het fietspad hoor. :j
Feit blijft dat je gewoon je verstand voorrang moet geven.
Niet alle weds regeltjes zijn namelijk veilig uit te voeren,zeker als je levend vee onder je kont hebt. -O-

Wat betreft de paardenpoep op de openbare weg vind ik dat het allemaal erg overdreven word.Als het echt zo vreselijk erg is dan rijd de veeg wagen maar wat vaker,gezien we ons toch al scheel aan alle belastingen hier betalen! :(

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:19

Ik als Korendijker moet weer vreselijk lachen.

We hebben een of andere anti paardendame als gemeente ambtenaar.

Daarnaast, Goudswaard, gemeente Korendijk, heeft geen ruiterpaden en fietspaden.
Er rijden hier bij mij op stal 3 meiden wel eens buiten.
Soms zie ik nog een groot paard en twee pony's buiten rijden.
Wat geven die dieren een overlast. Een mesthoop, verspreid over meerdere meters.
Wist je dat de vogels, waaronder de mussen er heel veel voeding uithalen ?

Als mijn overbuurman met zijn tractor aan het heen en weer rijden is ligt de weg vol met klei.

Mag misschien ook niet, maar dat komt niet in de krant.
En wordt niet over geklaagd, want die stadse import mensen komen niet op die mooie polderweggetjes.

Maar ik zal tegen mijn paardjes zeggen dat ze niet meer los de weg opmogen.

Afbeelding

Afbeelding

Zal dit topic doorsturen naar mijn buren, buurman is wel gemeenteraads lid en heeft een vrouw en kinderen die erg paardminded zijn.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 08-04-11 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:21

http://img339.imageshack.us/i/bokt.png/

Dus jij wil zeggen op zo'n weg als hierboven ga jij vrolijk lopen met je paard ?
dit is een 80 weg waar eigelijk altijd harder gereden word.

Veel succes.
mij niet gezien ik vind een fietspad dan toch echt een stukje veiliger.

zowiezo die je hier nergens een paard op de grote wegen.
daar zouden de mensen hier juist om gaan klagen.

Mooi veilig op de fietspaden of de berm.
en voorbij komende fietsen begroeten je vrolijk hoor!

denk dat die het erger zouden vinden als ze zien dat er iemand met een paard van achter is aangereden, omdat die op de grote weg reed !

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:26

quote:
Je kan over de openbare weg en er líggen in NL al enórm veel km´s ruiterpad. Allemaal betaald door???

Ruiterpaden? Wat zijn dat? Hier in Westfriesland: 0 noppes nada.
De regels uit deze wet zijn in mijn ogen verouderd. Vroeger lukte het nog wel, op de autowegen. Maar ga daar maar eens rijden, waar niemand op een 60km weg 60 rijdt, waar het zo druk is geworden dat je niet eens kunt oversteken.
Niet dat ik graag op een fietspad rijd; je wordt er van je paard gereden door wielrenners, skeeleraars, ligfietsen. Levensgevaarlijk allemaal.
Het zou mooi zijn als onze branche zich zou inzetten voor een veiliger wet dan de huidige, en de aanleg van ruiterpaden kan stimuleren. En ja, daar heb ik best wat geld voor over!

Ninia

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:26

Ik heb het trouwens nog niet zo lang geleden aan een agent gevraagd of ik in overtreding was als ik met mn paard over het fietspad zou rijden.
Hij wist het geneens en zei zelfs dat ze me eerder van de weg AF zouden halen en JUIST het fietspad op zouden sturen,puur voor de veiligheid van zowel mezelf als voor de automobilisten.

Kun je nagaan!!!

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:43

funnyhorses schreef:
Ik heb het trouwens nog niet zo lang geleden aan een agent gevraagd of ik in overtreding was als ik met mn paard over het fietspad zou rijden.
Hij wist het geneens en zei zelfs dat ze me eerder van de weg AF zouden halen en JUIST het fietspad op zouden sturen,puur voor de veiligheid van zowel mezelf als voor de automobilisten.

Kun je nagaan!!!

haha, heb ik zelf ook al meerdere keren gevraagd :D
En geen van de 3 wist het :P

Bij mij in de buurt kan ik ook geen ruiterpad vinden. is eiland tholen.
Als ze nou eerst eens een ruiterpad aan zouden leggen oke.
En al die jongeren op de fiets vervuilen de berm en dat vinden ze wel lekker normaal, moet echt uitkijken want voor ik het weet trapt mijn pony in een kapot glas ofzo. :(:(

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:57

Wij moesten van staatsbosbeheer (wij hebben geen eens bos hier maar goed :') , soort van polderlandschap) op de openbare weg rijden, lees idd de 80km provinciale weg, ipv de berm naast het brede fietspad wat door de polder gaat..
Van de politie moesten we in de berm naast het fietspad.. >;), veel te gevaarlijk voor de openbare weg en zolang de mest aan de kant geschoven werd had de gemeente er zelf ook geen problemen mee.. :?
Makkelijk als niemand op 1 lijn zit..
Wij hebben hier overigens geen ruiterpaden ;), en kregen geen vergunning voor het bouwen van een buiten-/binnenbak

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:16

Daarom zeg ik,als iedereen gewoon zn verstand voorrang geeft dan komt het allemaal niet tot van die ellendige nutteloze anti-paard-kreten! :(
En die veegwagens van de gemeente zijn ook betaald,dan staan ze maar een dag minder met die bladblazers te spelen en rijden ze es op die dingen rond de boel aan te vegen.We betalen er toch voor! :)*

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:34

Over die veegblazers.
Ik wordt gestoord van dat ventje hier in de Korendijk die met de veegblazer mag lopen.
wat een herrie maakt dat, de overleden mensen in hun graf worden er bijna wakker van.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 08-04-11 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:40

Sammie schreef:
Ruiters zijn verplicht om ervoor te zorgen dat het paard zich niet van uitwerpselen ontdoet. Als dit per ongeluk toch gebeurt dan is de ruiter verplicht om de uitwerpselen onmiddellijk op te ruimen.

Hoe moet je het dan opruimen, met een poepzakje ofzo? :')

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:42

Ik heb het geluk dat mijn paard idd niet op straat doet mesten,vraag me niet waarom maar ze heeft het nog nooit gedaan.
Best handig! :D

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:45

iemand heeft t over recreatie ruimte..........ik vind het jammer dat je steeds meer stukjes land bebouwd ziet worden. zo staan er wat schapen etc. in en zo staat er een huis. de recreatieruimte wordt ook steeds minder, en daardoor de regels steeds strenger.

regels zijn er niet voor niks, maar vind het soms lastig om te zeggen of een regel goed is of niet. dat zal ook wel per situatie en pers. verschillen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:45

Ariebren schreef:
Over die veegblazers.
Ik wordt gestoord van dat ventje hier in de Korendijk die met de veegblazer mag lopen.
wat een herrie maakt dat, demensen in hun graf worden er bijna wakker van.

AMEN! :j
Hier hebben we gisteren nog zo'n malloot met zn bladblazer gewaarschuwd,die stond effe van 's morgens 8.30u tot 16.30 u aan een stuk door met dat ding te gassen op het kerkhof naast ons!
Vorige keer ook al iets van gezegt want behalve dat het een tering lawaai maakt het veroorzaakt ook nog een hoop stof. :wow: (lees zandstorm)
Onze hele auto zat onder de zand,niet normaal meer!Staan ze in de struiken te blazen met dat ding,pak potverdorie een bezem!! -:(-

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:46

Dus ik moet met mijn 4-voeter (ik woon in de gemeente Korendijk) over de 80 km weg (waar ze 120 rijden) waar naast een fietspad ligt en een mooie groenstrook...

mika11

Re: Schade veroorzaakt door ruiters verhalen op veroorzakers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:50

Dan ben ik blij dat ik hier op de Veluwe woon. Hier is veel vee en paarden en op de landweggetjes waar je langs moet om naar het bos te gaan, maakt het niks uit als de paarden mesten op de weg.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:52

Huertecilla schreef:

Ooit weleens van de randstad gehoord? Hier hebben ze echt heel weinig recreatie gebieden met goede ruiterpaden, waardoor ik al erg blij ben met het groen dat er is. Als de gemeenten dan ook nog eens regels mbt mest gaan opleggen, dan ben ik tot wegrijden in staat ja.
Het heeft mij bijna 3000 euro gekost doordat mijn paard in een spijker van 5 centimeter is gestapt op zo'n prachtig aangelegd ruiterpad vernield door koeien.
Als ik dan de gemeente er vriendelijk op attendeer wat aan deze situatie te doen wordt er steeds met het vingertje naar een andere instantie gewezen. Ik ben dus tegen zulke regels voor ruiters en paarden, in welke gemeente dan ook. Het probleem is nl als men ergens gaat beginnen met het invoeren van zulke regels, het snel doorgevoerd wordt in andere gemeenten. En zeker in de randstad waar de groenvoorziening al niet optimaal is.
Ik wil eerst kwaliteit zien en een plan om groene recreatiegebieden te behouden en te verbeteren voor ik überthaupt nadenk over een mestzak/ belasting of andere geldklopperij.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:03

Als iemand schade veroorzaakt moet die dat ook gewoon vergoeden punt! Of je nu ruiter bent of niet en of er nu wel/niet plek is om te rijden. Je mag gewoon op de openbare weg komen en er zijn heus wel andere wegen dan de 80 km wegen waar je op kunt rijden. Op een hele enkele uitzondering na. In Noord-Holland heb je ook weinig ruiterpaden maar heb toch heerlijke buitenritjes kunnen maken gewoon op de openbare wegen. Uiteraard vermijd je de provinciale wegen maar dan nog is het prima te doen.

Het is geven en nemen en je zo goed mogelijk aanpassen aan de situatie. Mensen denken steeds eerder aan ik, ik, ik en denken niet aan de rest of de gevolgen van hun acties. Als dat eens zou veranderen was deze hele discussie niet eens nodig geweest..

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:19

Diana_Mabel schreef:
RianneH schreef:
'Ruiters zijn verplicht om ervoor te zorgen dat het paard zich niet van uitwerpselen ontdoet.'

Knappe ruiter die dat voor elkaar krijgt :P

ik hoor graag hoe dat kan.....

Gewoon je paard niet meer voeren :+
wat er niet in gaat komt er ook niet uit.

Ze kunnen moeilijk verwachten van een ruiter dat ze met een schep als zwaard de weg op gaan.

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:19

Ik woon op het eiland Voorne, één van de Zuid-Hollandse eilanden. Wij hebben hier weinig of geen ruiterpaden, al helemaal geen menpaden.
Ik ben regioconsulent van deze regio, en spreekbuis voor en naar paardenmensen. Ik spreek veel instanties, en wij hebben hier een gedogen beleid dat we op het fietspad mogen rijden, hierbij wil ik wel melden dat wij rekening houden met de fietsers en inderdaad ook de mest opruimen, op de fietspaden en in het dorp. Met een aanspanning is het niet zo moeilijk om een poepschep mee te nemen, maar onder het zadel stappen we even af en schoppen het aan de kant, of we gaan later terug om het op te ruimen, en het wordt gewoon gewaardeerd.
Daardoor hebben wij hier geen gezeur hierover.
Je blijft natuurlijk altijd ruiters/menners houden die dingen doen, waardoor ze het voor een ander verzieken, maar dat heb je ook bv in het verkeer, niet iedereen houdt zich aan de regels.
Maar onze ervaring is, als je elkaar een beetje helpt, dat ook meer dingen getolereerd worden.
Het klinkt misschien heel braaf, maar het werkt wel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 20:25

Waar mogen en kunnen ruiters nog wel veilig rijden? Het voelt alsof het paard uit het totale wereldplaatje gegumd wordt!

Op de 80 km weg is het te gevaarlijk voor fietsers en bromfietsers, en dus zeker ook voor paarden! Paarden zijn ook langzaam verkeer en het snelheidsverschil is te groot (vooral een probleem bij tegelijkertijd achteropkomend en tegemoetkomend verkeer) en men haalt te snel en strak in.

De rustige 60 km wegen gaan meestal wel, maar je komt er liever geen landbouwcombinatie tegen.

Het verplichte fietspad wordt hier vaak gebruikt, in combinatie met zoveel mogelijk in de berm rijden mits die stevig genoeg is.

Recreatieve fietspaden met berm mogen eigenlijk niet, maar werd er wel heen gestuurd door de boswachter omdat ik aangaf dat de 60km klinkerweg zonder berm die onoverzichtelijk is en waar te hard wordt gereden, niet veilig is. Gelukkig staan er hier geen bordjes en ik rijd bewust rustig en in de bermen om ze niet stuk te rijden, maar in een gebied bij een andere plaats waar ik vroeger mijn pony mag staan mocht je eerst ook door het recreatiegebied rijden door bermen langs schelpenpaden/recreatief fietspad, maar omdat er (jongeren?) waren die met hun paarden over de schelpenpaden gingen draven en galopperen en ze kapot reden en er mensen gingen klagen, werd er een verbod afgekondigd en gehandhaafd. Eeuwig zonde!

En ruiterpaden? Zeer spaarzaam! En alleen verbonden via verkeerswegen. Of een lange afstandroute, dat je een stuk langs het ruiterpad kunt rijden, maar moet kiezen tussen rechtsomkeert maken en precies hetzelfde pad weer terug maken, of over de weg weer terug rijden...
Zoveel bos hier, zoveel natuur, met zoveel mooie stevige zandpaden, maar als ruiter mag je er niet in, terwijl ze met het jaarlijkse bosonderhoud met grote trekkers en vrachtwagens alle paden enorm diep kapot rijden, daar kan geen kudde paarden tegenop...
Ik zou het ze graag eens vragen waarom ze zo tegen paarden en ruiters zijn...

Wij hebben in de omgeving dan nog wel enkele stukjes onderverharde of semiverharde landwegen, maar ook die worden steeds vaker met grof gebroken puin volgestort of geasfalteerd. Zo jammer... Ouder trekkerpaden door het bos die niet onderhouden worden en volgroeien met bramen terwijl het bij wat onderhoud een prima ruiterpad zou zijn...

Ik snap wel dat mensen hun heil ergens anders zoeken, al is kapotrijden van wandelpadenof recreatieve fietspaden en speelveldjes natuurlijk erg asociaal...

Thats_Me schreef:
Als iemand schade veroorzaakt moet die dat ook gewoon vergoeden punt! Of je nu ruiter bent of niet en of er nu wel/niet plek is om te rijden. Je mag gewoon op de openbare weg komen en er zijn heus wel andere wegen dan de 80 km wegen waar je op kunt rijden. Op een hele enkele uitzondering na. In Noord-Holland heb je ook weinig ruiterpaden maar heb toch heerlijke buitenritjes kunnen maken gewoon op de openbare wegen. Uiteraard vermijd je de provinciale wegen maar dan nog is het prima te doen.

Het is geven en nemen en je zo goed mogelijk aanpassen aan de situatie. Mensen denken steeds eerder aan ik, ik, ik en denken niet aan de rest of de gevolgen van hun acties. Als dat eens zou veranderen was deze hele discussie niet eens nodig geweest..

Uhmm, hier kom je bijna nergens als je niet over verplichte fietspaden rijdt om de 80 km wegen de 60km wegen zonder berm waar 80 gereden wordt. Ik wandel met dochter en kinderwagen regelmatig een blokje om, de ene kant langs een landweggetje (60 maar dat haalt men daar niet, alleen bestemmingsverkeer en zo smal als fietspad, dus lekker rustig) en de doorgaande 60 km weg daarnaast weer terug waar men vaak 80 rijd, diepe sporen trekt in de bermen en met gladheid geregeld borden omver gereden worden omdat ze te snel de afslag nemen of in de sloot rijden (of aan de andere kant bij een buurman in het hek of de heg) omdat ze te hard op het kruispunt af komen rijden en de bocht niet halen of overcompenseren met stuur omgooien. Dat is echt niet relaxed wandelen als je je met enorme snelheid passeren zeker met verkeer voor voor en achter moet ik regelmatig een veilig heenkomen in de berm zoeken...
Men heeft zo'n haast!

Zelfs mennen doet men hier vaak op verplichte fietspaden, al vind ik dat eng, omdat een menkar bijna het hele fietspad in beslag neemt en men regelmatig asociaal door draaft en je dus als fietser veel te dicht er langs moet terwijl ze je te snel tegemoet komen. En inhalen door brommers lukt ook niet, dus zie je dat die dan een stukje over de 80km weg rijden om er langs te kunnen. (maar ja, die brommers hier zie je ook regelmatig 60 tot 80 km per uur halen O:)

Ik zou voor een betere lobby zijn voor standaard ruiterpaden in de bermen langs 60km wegen en fietspaden. Gewoon de opbouw van de wegen/fietspaden iets ruimer nemen en minimaal een meter van de weg of het fietspad een meter brede stevige zandstrook (evt. begroeid met gras) waar de ruiters kunnen rijden.
Hoef je daar je mest ook niet op te ruimen, ligt het niet op het fietspad, rijden we niet op fietspaden zelf en niet tussen het snelverkeer. Moeten we alleen even uitwijken bij tegemoetkomende ruiters...
Zoveel duurder is dat toch niet als je toch een weg of fietspad aanlegt?