GAIA wil nu Argentijns paardenvlees uit de Belgische rekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Passionato

Re: GAIA wil nu Argentijns paardenvlees uit de Belgische rekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:22

Ik vind dat foxy80 een heel goed en realistisch punt heeft. Ook ik vind dierenleed, in welke vorm dan ook verschrikkelijk, en ook ik vind het heel erg goed dat er iets aan gedaan wordt. Ik heb respect voor de manier waarop de mensen van de dierenorganisaties zich inzetten voor het dier. Maar ik vind ook de manier waarop niet altijd correct. In plaats van zich echt te verdiepen in hoe het nu echt allemaal zit en wat de betere alternatieven zijn, blijven ze vaak steken in een soort tunnelvisie en heel hard roepen dat het allemaal vreselijk is. (En dan heb ik het niet eens over sommige aanslagen die ze plegen). Ik denk dat alleen een verbod niet gaat werken. Kijk indd naar de USA. Daar mogen paarden niet geslacht worden. Ze worden nu massaal gedumpt als ze ziek of kreupel zijn, of staan uren op transport naar lugubere slachthuizen in Mexico..

Ik ben van mening dat het grootste deel van de macht bij de consument ligt, en dat ben jij zelf! Voor welk speklapje kies je in de supermarkt? De "normale" of die hele dure vrije uitloop? En welk pak melk? Van de AH of van Campina? En je paardenbiefstuk? Vraag de slager eens waar die vandaan komt, en of hij weer hoe de dieren geleefd hebben..

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:37

Chanel, ik heb het over de eindconsument!
Als deze zegt dat hij dit soort vlees niet meer blieft, dan pas verdwijnt het uit het rek.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:44

chanel1985 schreef:
Er zijn manieren om vlees te kunnen eten van dieren die goed zijn behandeld
En ik denk dat vele die dit filmpje (ik inc) anders gaan denken en dit ook nog bv over een week niet goed worden van die beelden. Je denkt misschien dat wij naief zijn, maar dit zijn we niet

Fijn voor jullie, maar dat is niet het geval voor 99% van de bevolking.
Er zijn manieren.. wordt het dan geen tijd dat Gaia daar ook een beetje deining over verkoopt, zodat mensen tenminste weten dat het bestaat?

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:09

echt verschrikkelijk...

Als paarden, die relatief op kleine schaal geslacht worden, al zo slecht behandeld worden, hoe zou het dan koeien, kippen, varkens enz. vergaan?

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:41

Net zo erg maar daar maken minder mensen zich druk om.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:15

Ik vind het helemaal super dat dit soort organisaties de dieren een stem geven! Het is echt walgelijk wat er helaas regelmatig met dieren gebeurt die voor consumptie bestemd zijn. En dat geldt voor alle soorten dieren die uiteindelijk op een bord moeten belanden...... Diep respect voor mensen die zich zo inzetten voor dieren! En helemaal voor dieren waar maar weinig mensen zich voor interresseren, de slachtdieren....

foxy80; wat doe jij om de wereld te verbeteren? Ik bedoel je hebt zoveel commentaar ben erg benieuwd wat jij onderneemt of hebt ondernomen om het leven van dit soort dieren te verbeteren??
De beste stuurlui staan aan wal he ;).

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:25

nachtmar schreef:
echt verschrikkelijk...

Als paarden, die relatief op kleine schaal geslacht worden, al zo slecht behandeld worden, hoe zou het dan koeien, kippen, varkens enz. vergaan?

In europa in ieder geval beter dan de paarden in Argentinie

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:50

Ik vind het onzinnig dat er paardenvlees wordt geimporteerd uit Mexico ed terwijl er toch ruim voldoende paardenvlees beschikbaar is in Belgie zelf. Het land waar ze zelfs Paardenbeenhouderijen hebben, dat heb ik in Nederland nooit gezien. Anderzijds vind ik het eveneens onzinnig wanneer ik ter oren kom dat mensen hun paard in de vriezer steken omdat de familie er niet meer naar om kijkt en het onderhoud ze te duur wordt. In dit geval ging het om een gezonde 6 jarige ruin. Typisch Belgisch (sorry dat ik het zeg).

Het filmpje op YouTube van GAIJA over export slachtpaarden vanuit de US naar Mexico is ondraaglijk om naar te kijken, heb het ook niet afgezien.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:14

Paperboy schreef:
foxy80; wat doe jij om de wereld te verbeteren? Ik bedoel je hebt zoveel commentaar ben erg benieuwd wat jij onderneemt of hebt ondernomen om het leven van dit soort dieren te verbeteren??
De beste stuurlui staan aan wal he ;).

Ik ben niet heiliger dan de paus, maar aangezien je het vraagt:
Paperboy, ik eet 2 keer per week vlees denk ik, that 's it. Zelfs geen vlees broodbeleg. Voor de rest vis en kip (ook niet veel) en vegetarisch.
Vegetarische vrijdag doen we hier ook aan mee (al durft de dag wel verschillen :D )
Daarnaast doneer ik regelmatig aan het particulieren kattenasiel waar onze Rix vandaan komt. Ze krijgen geen subsidies en doen steengoed werk.
Ik heb (wel per ongeluk) een slachtpaard gekocht toen ze 22,5 jaar was, heb er niet lang van kunnen genieten en toen ze ziek werd, heb ik haar vergezeld naar het slachthuis waar ze met alle respect direct naar de hemel geholpen is. Geld is linea recta naar het asiel gegaan trouwens, die vielen bijna om bij het zien van het bedrag! Veekoopman en slager waren trouwens heel menselijk!
Ik ben daarna naar Nijkerk geweest en heb daar gezien dat het daar ook goed en rustig gaat.
Maar Nijkerk gaat onherroepelijk dicht, omdat organisaties als Gaia de beïnvloedbare consument bang krijgen voor alle vlees of ze zo aan hun vel zitten, dat mensen "foert" zeggen en lekker de meest goedkope frikandel naar binnen gaan werken. DAAR heb ik een probleem mee.
Kan best zijn dat er overal dieren mishandeld worden, en ik ga daar mijn ogen niet voor sluiten. Maar met dit soort acties wordt het probleem ten gronde niet aangepakt. Tenslotte wil de consument vlees!!! Zorg er dan voor dat alleen goedgekeurd vlees in het schap KAN liggen zodat de consument geen keuze kan maken. Want medeleven is altijd makkelijk, tot dan blijkt dat de biefstuk 3 keer zo duur wordt....

Ik heb er geen probleem mee veel meer te moeten betalen voor vlees. Maar veel mensen wel en net omdat ze de keuze hebben om telkens weer goedkope vlezige hapjes uit alweer een ander exotisch land te kopen, zal dit soort toestanden blijven bestaan. Als je ernaar vraagt in de supermarkt dan weet trouwens niemand wat hij in zijn handen heeft. Ik heb laatst geleerd dat BEENDERMEEL van dierlijke oorsprong verwerkt wordt in RIETSUIKER!!! Er zit zoveel troep en zooi van overal in je voeding dat mensen het bij voorbaat de moed opgeven want "je moet zowat een universitair diploma hebben om precies te weten wat je eet".

En net daarom haalt de actie van Gaia uiteindelijk niks uit. Behalve een stoer imago want "zij hebben het gefilmd en wereldkundig gemaakt". En voor even slaat het aan bij het publiek, want het is makkelijk. Om het nadien te vergeten en er niks uit te leren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:25

iedereen die vind dat Gaia overdrijft....wees een "vent" en bekijk de video op de link...en probeer het droog te houden .

Hier heb ik geen woorden voor !!

flodske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:32

ow! ik weet al zo dat het erg is.. ik durf het nog niet te zien. Als ik de tekst lees, ocharme hoe hebben die paardjes afgezien! echt érg.

aurora12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:37

hemel, van die film word je echt misselijk.... De enige vraag die ik mij hierbij stel: als dit nu door iedere belg wordt opgepakt en er wordt geen paardenvlees meer gegeten...houdt de mishandeling dan op of verdwijnt er dan nog meer in het hondenvoer......

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:43

foxy80; Nou ben ik zo iemand die ruim 16 jaar geleden een filmpje zag van een slachtkalfje wat vreselijk mishandeld werd, en naar aanleiding van dat filmpje op slag vegetarier ben geworden en gebleven :D. Door dit soort praktijken steeds weer te laten zien, zal het mensen toch aan het denken zetten.
En misschien wel net als bij mij jaren geleden, iets veranderen.

Als ik zie hoeveel er in die 16 jaar al is veranderd ....... mensen veranderen/bewust maken kost tijd, maar mensen regelmatig confronteren met dit soort beelden heeft op langere termijn naar mijn idee zeker effect.

De filmpjes kijk ik al jaren niet meer, kan er niet van slapen en wordt er ziek van. Ik vind het vreselijk wat mensen dieren aan kunnen doen, of het dan een kip of een paard is maakt voor mijn geen verschil......

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:50

En al die varkens dan die hier in stalletjes gemest worden waar ze 5 cm vooruit of achteruit kunnen lopen en nog geen daglicht gezien hebben voor ze geslacht worden ? Dat is ook mishandeling !!!
Iemand ooit op een varkensmesterij wezen kijken ? Of een fokbedrijf ? Nee ga maar lekker voor die kiloknaller ja....

We leven hier in een rijk land met mogelijkheden, maar wat doen wij de dieren in de bio-industrie aan. Wij zijn dan net zo erg als de argentijnen...

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 06:51

kiana schreef:
En al die varkens dan die hier in stalletjes gemest worden waar ze 5 cm vooruit of achteruit kunnen lopen en nog geen daglicht gezien hebben voor ze geslacht worden ? Dat is ook mishandeling !!!
Iemand ooit op een varkensmesterij wezen kijken ? Of een fokbedrijf ? Nee ga maar lekker voor die kiloknaller ja....

We leven hier in een rijk land met mogelijkheden, maar wat doen wij de dieren in de bio-industrie aan. Wij zijn dan net zo erg als de argentijnen...

Ben jij wel eens in een varkensmesterij of slachterij geweest?

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 07:00

Citaat:
vind ik dat ze wel iets meer nuance aan de dag mogen leggen naar een groot publiek toe

Hoe kun je dit in godsnaam nuanceren? Die beelden spreken voor zich lijkt me.

99% van de mensen die ik ken zegt altijd: 'zo erg zal het niet zijn' en 'dat vlees komt van verwende Europese sportpaarden'. Als eye-opener lijkt deze actie van GAIA mij zeer geslaagd.

Natuurlijk moeten er labels komen en moet er uiteindelijk alleen vlees in de schappen liggen van dieren die een goed leven hebben gehad. Helaas zitten we nu blijkbaar nog in de fase dat mensen moeten beseffen hoeveel leed er is. Jammer genoeg leven de meeste mensen in de veronderstelling dat wat je niet ziet, er ook niet is.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 07:35

Ik wil de beelden an sich niet genuanceerd hebben, maar de situatie, nl ALLE vlees dat van ver weg komt houdt een risico in op het mishandelen van dieren tenzij we als consument vlees weigeren/drie keer meer voor de biefstuk gaan betalen/ een keurmerk invoeren/ vul maar aan. DAAR komt Gaia nooit mee en dat stoort me.

En dat van die fase: daar zijn we nu toch al een tijdje mee bezig, niet? Toen ik jong was waren kistkalveren en dwangvoederen van ganzen en nerstkwekerijen en aftappen van berengal nog acties die ik me herinner.
Het hielp niks dat Gaia zei: Mexico en Brazilië deugen niet, want toen bloeide de handel uit Argentinië op.
Vervolgens is het vlees uit Argentinië niet koosjer!
Dit is achter de feiten aanhollen.
Hier wordt de consument ook niks wijzer van, alleen banger.

Mijn pleidooi: hou de boodschap kort en simpel: vlees KAN niet deugen qua behandeling voor de slacht, wilt u uw geweten sussen, eet dan x of y
En verder: misschien wordt het eens hoog tijd dat 12 jarigen met school standaard (vrijwillig) mee op excursie kunnen naar het slachthuis, om eens te zien waar die lekkere frikandel nou echt vandaan komt! Daar kweek je bewuste consumenten, en niet na 20 jaar quasi gratis mishandelde koe/varken/paard eten (want dan is men reeds verslaafd en niet meer bereid de beurs open te trekken).

molly47

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:29

[quote="foxy80"]Ik wil de beelden an sich niet genuanceerd hebben, maar de situatie, nl ALLE vlees dat van ver weg komt houdt een risico in op het mishandelen van dieren tenzij we als consument vlees weigeren/drie keer meer voor de biefstuk gaan betalen/ een keurmerk invoeren/ vul maar aan. DAAR komt Gaia nooit mee en dat stoort me.

Foxy80, jij hebt duidelijk geen flauw benul van wat Gaia wel of niet doet. Als jij het zoveel beter weet of kan dan Gaia, waarom onderneem jij dan zelf niets? Gemakkelijk hoor, vanaf de kant met de handen in de zakken kritiek leveren

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:35

Citaat:
En dat van die fase: daar zijn we nu toch al een tijdje mee bezig, niet? Toen ik jong was waren kistkalveren en dwangvoederen van ganzen en nerstkwekerijen en aftappen van berengal nog acties die ik me herinner

Wel met als gevolg dat er nog maar weinig restaurants in Nederland foie gras serveren. En kistkalveren zijn nu ook verboden. Je kunt dus niet zeggen dat het niet helpt, het duurt alleen erg lang.

Dat van die excursie ben ik helemaal met je eens. Ik ben vegetarisch geworden toen ik op mijn 12de een uitzending zag van deadline waarin de wantoestanden in het internationale veevervoer aan de kaak werden gesteld. In de 18 jaar erna nooit meer 1 stuk vlees gegeten!

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:44

jeetju'h mina filmpje is écht schokkend...die man waar dat paard in dewagen moest stappen...naaa'h het paard z'n been zat nog tussen de deur/laadklep die man bleef gewoon dóór duwen -:(-
Moeten ze ook bij die mensen doen met een honkbalknuppel als 't niet naar wens gaat...
ja"hup" hup ksst" opschieten ~~}> ....of je krijgt een knuppel op je kop!!
Enne...chevideco...daar zit ook een behoorlijke grote kier...trouwens die doen ook véél zaken met eene paarden handelaar B uit bennekom Nederland,
H*fter van de 1e rangorde B uit bennekom...een grotere boef kan je niet tegen komen _-:( :list: !!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:19

SGWuppy, ja dat is aangepakt, en toch zitten we alweer met een huizenhoog probleem, nu met een andere diersoort. We draaien gewoon in een kringetje rond zo. En als ik in de super sta en foie gras wil serveren, dan sta ik daar. Wat is de goede en wat is de slechte? Sta je daar te twijfelen, met een peperduur stukje vlees in de hand, en kan je je staan afvragen: oost-europese gans? chinese gans? doodgemepte gans? gewurgde gans? Weet ik veel, dus dan toch maar geen foie gras, euh, wat ligt daar, aha wilde eend! (toevallig de reportage over wilde eend bij de AH gezien???). Wilde eend, kan niet opgesloten hebben gezeten, HUP in het mandje.

Molly, dus omdat ik geen hoge pief ben bij 1 of andere organisatie mag ik geen (onderbouwde) mening hebben? Nogmaals, ik zeg het voor de 3de keer hier, de actie heeft zijn bestaansrecht maar schiet zijn doel voorbij. Consumenten hebben nu een "bwaark" ervaring en wat gebeurt er in de supermarkt: "Nee geen paard schat, neem maar kalf, daar zal wel niks mis mee zijn want daar heeft Gaia niks over gezegd" Dat is wat de GEMIDDELDE consument denkt en doet en laten we wel wezen: de gemiddelde consument bepaalt het beleid, hoe hard Gaia ook roept. Nee, ik heb blijkbaar geen idee waar Gaia echt mee bezig is. Maar met mij heel veel mensen en zo bereikt Gaia ook nooit haar doel, snappie?

Helemaal nobel wat Gaia doet, absoluut. Alleen ben ik als gemiddelde consument daar geen bal mee geholpen. Want als het Argentijns paard verdwijnt, wat wordt er dan door mijn strot geduwd? Oude Italiaans ezel? Afgeschoten Australische brumby? Nogmaals versta me niet verkeerd, mishandeling maakt mij boos. Maar in feite wordt de consument ook mee mishandeld, en dan maakt zo ' n actie als Gaia mij niet bepaald blij: "Waarde consument, u bent (weeral) verkeerd bezig, dit keer is het Argentijns paard (dat u onwetend kocht, domoor) het slachtoffer! Doe boete en koop dit vlees niet meer (tot we de volgende afgetuigde diersoort ontdekken en we u weer komen waarschuwen)!" Het lijdt bijna tot "dierenmishandelingmoeheid" bij het grote publiek, en zelfs mensen die durven zeggen dat Gaia overdrijft (voor de goede orde: NIET IK) want :"We moeten toch iets eten!"

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:08

Gedeeltelijk mee eens. Maar de gemiddelde consument is ook wel redelijk gemakzuchtig en kortzichtig, want de meerderheid vindt 'goed' vlees te duur. Het is wel degelijk mogelijk om vlees te kopen waarbij je aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te maken hebt met 'diervriendelijk' vlees. Volgens mij is de enige oplossing dat de overheid het foute vlees 'beboet' en het goede subsidieert, zodanig dat goed vlees goedkoper is dan fout vlees.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:52

juliomariner schreef:
kiana schreef:

NOU EN OF !!!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:02

kiana schreef:

NOU EN OF !!![/quote]

Was gewoon een vraagje, de meeste mensen hebben het alleen van horen zeggen en dan klopt er meestal weinig van

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:40

juliomariner schreef:
kiana schreef:

NOU EN OF !!!

Was gewoon een vraagje, de meeste mensen hebben het alleen van horen zeggen en dan klopt er meestal weinig van[/quote]

Ik wou dat het geen waarheid was....Juliomariner.....
Vooral fokzeugen hebben het zo slecht...