Seizoensopener Hurdle Racing begint met dodelijk ongeval

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: Seizoensopener Hurdle Racing begint met dodelijk ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:22

Wat is het verschil tussen een hurdling race en een steeplechase?

Denk dat er al heel wat minder ongevallen zouden zijn als er bijvoorbeeld maar 5 paarden zouden mogen deelnemen. De paarden vallen vaak doordat ze gehinderd worden door de anderen paarden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:40

Hurdle races zijn met een soort meebeweegbare klaphekken(sorry weet het even niet beter uit te leggen) zoals op de foto. Meeste paarden beginnen hier mee. Hindernissen zijn minder breed en minder hoog en bij een springfout bewegen ze dus mee.
En een steeple is met vaste hindernissen veelal hagen met soms een waterbak of dip er achter zoals je in de grand national ziet.

Hurdle:
Afbeelding
steeple
Afbeelding

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:03

Jemig..

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:43

Degene die deze sport beoefenen zijn ook echte paardeliefhebbers. Het leven geven van je paard voor een zak met geld.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:55

spettertjuh schreef:
Degene die deze sport beoefenen zijn ook echte paardeliefhebbers. Het leven geven van je paard voor een zak met geld.

Iets genuanceerder mag wel graag.

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:05

kyrkelover schreef:
spettertjuh schreef:

Ik ben het met haar eens hoor, ze heeft gewoon 100% gelijk!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:08

RougeLaMer schreef:
kyrkelover schreef:

Ik ben het met haar eens hoor, ze heeft gewoon 100% gelijk!

Heb je ooit zo'n paard in de hand gehad?
Heb je ooit mee gemaakt hoe zwaar het is als trainer, jockey,stalmedewerker om het vol te houden in deze tak van de sport?
Heb je ooit gezien hoeveel training er aan vooraf gaat?
Heb je ooit gezien met eigen ogen hoe heel veel ex-renpaarden terecht komen en hoe deze er nog uit zien?
Heb je ooit gezien/gehoord hoeveel geld het KOST om hieraan deel te nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:11

spettertjuh schreef:

Wat een onzin, als je iets van deze sport afweet, mag je zoiets zeggen, maar blijkbaar weet je dat niet.

Dit is een zoveelste discussie over deze tak van paardensport. Het is idd een risico maar dat zijn alle takken van paardensport.
En ik durf te wedden dat de meeste van deze paarden een veel betere verzorging krijgen dan een gemiddeld springpaard. En net zoals de drafsprort vind ik het een mooie sport vanwege het spectakel(en nee, niet omdat er af en toe een verongelukt, maar dat begrijpen sommigen van jullie waarschijnlijk niet als je er nog nooit geweest bent).

Dus mocht je je mening klaar hebben, ga dan eerst een dagje naar duindigt oid, dan zie je hoe het werkelijk in elkaar zit...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:19

Second Paige toen hij nog in de koers liep in 2003:
Afbeelding
Met mij 2 weken terug op 14 jarige leeftijd:
Afbeelding
En zo zijn er nog heel veel voorbeelden op de school gaan ze pas met 27 met pensioen tenzij ze natuurlijk eerder aangeven niet meer te willen.
Dit kan dus ook zijn dat de paarden er geen zin meer in hebben en dan gaan ze terug naar de eigenaren.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:19

Kyrkelover?

Kennelijk wegen jou argumenten zoveel zwaarder dan een paardeleven!

Ik geloof best dat het veel geld, tijd en energie kost om zo'n paard te trainen maar het is wel een tak van sport waar heel veel paarden het leven laten. Hoe zou dat toch komen denk je? Door al die trainingen en geld wat erin gestopt wordt? Bij de Hurdle zijn de hindernissen een stuk diervriendelijker en deze vorm mag van mij in al zijn facetten blijven bestaan maar de Steeple niet. Gebroken nekken, benen e.d. komen met de regelmaat van de klok bij deze vorm van sport aan de orde.

Voorheen was het in de endurance hetzelfde liedje. Paarden liepen zichzelf letterlijk dood. Gelukkig zijn de controles heel erg aangescherpt en de paarden heel goed in de gaten gehouden.

Joolien?
Waarop baseer jij dat ik niets van deze sport afweet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:22

spettertjuh schreef:
Kyrkelover?

Kennelijk wegen jou argumenten zoveel zwaarder dan een paardeleven!

Ik geloof best dat het veel geld, tijd en energie kost om zo'n paard te trainen maar het is wel een tak van sport waar heel veel paarden het leven laten. Hoe zou dat toch komen denk je? Door al die trainingen en geld wat erin gestopt wordt? Bij de Hurdle zijn de hindernissen een stuk diervriendelijker en deze vorm mag van mij in al zijn facetten blijven bestaan maar de Steeple niet. Gebroken nekken, benen e.d. komen met de regelmaat van de klok bij deze vorm van sport aan de orde.

Voorheen was het in de endurance hetzelfde liedje. Paarden liepen zichzelf letterlijk dood. Gelukkig zijn de controles heel erg aangescherpt en de paarden heel goed in de gaten gehouden.

Joolien?
Waarop baseer jij dat ik niets van deze sport afweet?

Vanwege je post. Als je verstand hebt van deze sport weet je dat het totaal niet zo werkt...

En niet alleen de endurance is aangescherpt, dat is ook met deze sport zo. En met nog vele andere sporten zoals de eventing.

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:24

kyrkelover schreef:
Heb je ooit mee gemaakt hoe zwaar het is als trainer, jockey,stalmedewerker om het vol te houden in deze tak van de sport?
Heb je ooit gezien met eigen ogen hoe heel veel ex-renpaarden terecht komen en hoe deze er nog uit zien?

Heb je ooit geweten, hoe vroeg ze deze paarden al in deze sport gooien, en ze op hun 6de helemaal kapot zijn?!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:26

Nee waar het mij om gaat is dat het volslagen onzin is dat je een paardenleven op het spel zet VOOR EEN ZAK GELD.
Je zou willen dat er zoveel geld in te verdienen was nou niet dus.
Veel mensen doen net of er doden vallen omdat ze het geld belangrijker vinden.
Nou als ze rijk willen worden kunnen ze beter niet mee doen.
Dat het veiliger moet daar ben ik het mee eens maar afschaffen nee dat vind ik overdreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:26

RougeLaMer schreef:
kyrkelover schreef:

Heb je ooit geweten, hoe vroeg ze deze paarden al in deze sport gooien, en ze op hun 6de helemaal kapot zijn?!

Met 1,5 jaar ja, en dat doen ze ook met dravers. Ik moet je nageven dat ik dit ook vroeg vind, maar dat merendeel van de paarden gewoon goed blijft en er paarden zijn die tot hun 14e (maximale leeftijd voor de sport) gewoon in de sport lopen zonder wat te mankeren.
Dus dat ze allemaal kapot zijn is een beetje een kortzichtig antwoord vind jje niet?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:29

RougeLaMer schreef:
kyrkelover schreef:

Op hun zesde helemaal kapot... hmm even denken.
3/4 van de schoolpaarden van de BRS hebben die leeftijd al lang bereikt er staan op de school slechts 70 ex-renpaarden.
De oudste koerspony is 29 en draait nog steeds mee op de school beest werd doodongelukkig toen hij op zijn 27e met pensioen gestuurd werd dus ze hebben hem weer aan het werk gezet.
Staat er nog eentje 111 koersen in de benen en nog puntgaaf, nog eentje favoriet van de directeur 2× aan de grand national mee gedaan (niet gefinished) nu een zeer goed school paard.

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:52

jammer dat het zo moet ;S

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:01

Kyrkelover het is zeer begrijpelijk dat jij deze sport verdedigd, gezien de foto's die je plaatst.

Het is niet zo dat ik alleen over deze tak van sport zo denk maar ook in de drafsport. Paarden worden veel te jong al beleerd maar dat is een hele andere discussie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:04

spettertjuh schreef:
Kyrkelover het is zeer begrijpelijk dat jij deze sport verdedigd, gezien de foto's die je plaatst.

Het is niet zo dat ik alleen over deze tak van sport zo denk maar ook in de drafsport. Paarden worden veel te jong al beleerd maar dat is een hele andere discussie

Dan hoor ik van jou graag waarom jij zo denkt door middel van feiten?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:21

Met jump paarden beginnen ze over het algemeen later. Veel van deze paarden pieken ook pas op latere leeftijd.
Zo heeft mijn lievelingspaard daar op de school op 13 jarige leeftijd het meeste prijzengeld in zijn carriëre verdient. Hij heeft dus tot zijn 13e steeple en hurdle koersen gelopen en is nou een les paard.
En zo zijn er zo veel.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:35

Joolien.

Gezien het aantal ongelukken die er op de steeple gebeuren, juist omdat de cours vaak heel zwaar is en je met de regelmaat van de klok (en ik heb het hier over de professionel sport en dus niet over de recreatiesport) de paarden zware ongelukken krijgen. Ik keek regelmatig op de engelse zender naar deze sport en heb daar dus echt heel veel ongelukken zien gebeuren en de smak die de paarden maken door de snelheid waarmee gereden wordt. Daar kreeg je ook heel goed te zien dat een paard dusdanig gewond was geraakt dat het niet meer op kon staan. Moet ik nog meer hierover zeggen? Beelden van de camera liegen niet neem ik aan. Daar gaat ook deze discussie over. De professionele sport en dat bedoel ik dat de paardelevens voor deze mensen niet veel meer zijn dan een zak met geld. Degene die echt heel veel van hun paard houden zullen namelijk niet op dit niveau zulke risico's willen lopen met hun dier en houden het leuk voor het paard en voor zichzelf

Op Duindigt wil ik niet komen omdat ik niet wil zien hoe erg de ongelukken kunnen zijn met de sulky's en dan heb je nog de renpaarden. Over de renpaarden denk ik dan nog iets anders omdat het hardlopen dichterbij de natuur staat van het paard dan de dravers. De ongelukken die je bij de renpaarden ziet zijn veel minder erg dan bij het springen in de steeple. Bij de hurdle geven de hindernissen tenminste nog mee zodat een paard bij een fout ingeschatte sprong zich nog enigszins kan herstellen.
De dravers en renpaarden zijn heel vaak al op vrij jonge leeftijd kapot gelopen met diverse blessures aan de benen en rug. Ik ken er diverse en dat is bijna altijd te wijten aan de veel te jonge leeftijd dat er met deze dieren gewerkt gaat worden. Draverij waarin 2 jarige al hun eerste concours lopen, dat is echt te gek voor woorden en ik vind dit pure dierenmishandeling. Ze zijn totaal nog niet volgroeit

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:37

Ik ben het helemaal met Kyrkelover eens. Ik denk dat menig sportpaarden meer blesures op lopen en ongelukkiger zijn. En het gaat niet alleen om het geld. Wil je geld verdienen, ga dan zeker niet in de paarden sport. Bah Bah, al dat cometaar van mensen die waarschijnlijk er amper wat van afweten, maar het zielig vind dat er een paard is overleden. Het is ook jammer, maar dit gebeurt ook met spring en cross.

Edit: @ Jolien, ik denk niet dat je weet wat je zegt dat ze denken dat ze een paard een zak geld vinden, dat het zielig is om ze te laten race, maar het is veel zieliger om ze niet meer te laten race. Dan kwijnen ze weg (ja heb er eentje gezien die dat deed). En dat ze kapot zijn op jonge leeftijd valt ook echt mee. Ik ken een paard van in de 20 die nog heerlijk door de bossen crost.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:47

Het was niet Joolien die het over een zak geld heeft maar dat was ik

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:52

Dan heb ik niks gezegt tegen haar maar tegen jouw

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:15

Het is niet dat ik alleen deze sport niet mag hoor, maar de Endurence heb ik het ook niet op.
Dus ik hou me er verder buiten, aangezien ik verder niet heel veel verstand van deze sport heb!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:35

Ik weet niet waar ik meer dierenleed zie. Bij een steeple/hurdle of in de (basis) dressuur sport?