Jaarlijks 1.100 hoofdblessures door uitvoeren paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:32

10 doden in 23 jaar. Als je dan ook nog eens kijkt hoeveel mensen er rijden & hoeveel dat onveilig doen, dan vind ik het alles meevallen :+

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:35

Hmm ook ik ben er 1 in de statistieken.
Had m'n cap op maar lande net boven m'n oog op de bakrand met een zware hersenschudding, scheur in m'n oogkas en 5 hechtingen boven m'n oog als gevolg.
Er zijn mensen die daarna zeiden "nou een cap heeft dus ook geen nut" in dit geval heeft het me inderdaad niet geholpen maar toch draag ik hem altijd. De volgende keer (wat hopelijk nog heel lang duurt) als ik anders land na een val beschermt hij misschien wel precies goed.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:35

Zo is dat een paard kan altijd schrikken, of een jolige bok geven (zoals in mijn geval)
Er gebeurde niet zo veel ik landde alleen wat ongelukkig.
Je kan dus altijd pech hebben. Jammer dat de BP nog niet zo is ingeburgerd. 10 jaar geleden reed bijna niemand met cap. Hopelijk is de BP over een aantal jaar ook normaal.
Zou ook een hoop schelen als de profs (zeker met springen) ook meer bescherming dragen

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:36

Hier wordt een cap gedragen als er gereden wordt, het is zo makkelijk om te regelen en kost geen moeite lijkt mij. NIet dat ik het plan heb om eraf te lazeren, maar het is zo makkelijk om evt. gevolgen van je hoofd stoten kleiner te maken.

Ik hoorde gisterenavond dat de hockeybond hoofdbescherming verbied ivm mogelijk spelverruwing. Aan de ene kant snap ik een klein pietsie van dat argument...aan de andere kant, hoe vaak gebeurt het niet dat er door domme pech een bal tegen iemand zijn hoofd aan vliegt. Ik vind het absurd dat je jezelf niet mag beschermen. Ze dragen allemaal mondbescherming (wat al impliceert dat een bal wel eens die kant op kan komen), een kunstgebitje is zo geregeld...en nieuw stel hersenen kan simpelweg niet.

Dit is een eeuwige discussie, iedere volwassene moet doen wat ze zelf willen, maar als je op je hersenpan valt zonder cap en je houdt daardoor ernstig letsel over moet je ook niet zaniken achteraf en daar dan ook de consequenties van dragen.
Tuurlijk voorkom je een gebroken rug niet ... logisch, maar misschien wel een combi van een gebroken rug en een deuk in je schedel...

@ doubtess...zo lijken de cijfers mee te vallen...maar in principe zijn het er 10 te veel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:37

Doubtless schreef:
10 doden in 23 jaar. Als je dan ook nog eens kijkt hoeveel mensen er rijden & hoeveel dat onveilig doen, dan vind ik het alles meevallen :+

Een project als in de Eemshaven wordt gebouwd, is berekend op 11 doden.

Dus in zekere zin ga ik wel met je mee :)

Dydy

Re: Jaarlijks 1100 hoofdblessures door uitvoeren paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:40

Ik hoor ook bij de statestieken! :P
Had ook een cap op .. maar als je met je hoofd tegen de bakrand aanknalt en dan met je rug.. tja..
Cap heeft wel geholpen maar had een zwaaaareee hersenschudding.. :( ( gelukkig alleen dat!)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:41

Elke sport brengt risico mee. Toch rij ik standaard met cap. Ik voel me gewoon veiliger zo. Daarnaast heb ik een onberekenbaar paard dat bij het minste of geringste aan de kletter gaat ;)
Maar ik kijk niet echt raar op van deze statistieken, eerlijk gezegd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:42

horse4fun schreef:
Gewoon dom en geen goed voorbeeld.

Tsk tsk tsk.

Ze rijdt gewoon zelf met haar eigen paard in de openbare ruimte waar dit niet verplicht is.
Het is háár risicobeslissing als privépersoon in haar eigen tijd.
Als zij een goede band heeft met haar paard en goed kan rijden is het risico waarschijnlijk nihil.

Als je alle risico wil uitsluiten moet je er gewoon niet opstappen :)*

De volgende beste risico-beperker is het verkleinen van de káns.

Beschermende kleding leidt tot schijnveiligheid en door het Peltzman-effect tot een gróter risico.

Een andere, stressverlagende omgang met paarden en veiliger zit verkleinen de kans.

´Dom´ is dát niet begrijpen en dan naar anderen wijzen over de cap en hun voorbeeldfunctie.

ilse86

Re: Jaarlijks 1100 hoofdblessures door uitvoeren paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:45

Deels mee eens, maar je gevoelsmatige veiligheid heeft wel weerslag op de omgang met je paard en misschien een bepaalde assertiviteit in je rijden.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:46

Ik heb al 2 keer een cap doormidden gevallen,,, echt letterlijk door midden, en weet je wat... ik was zeer blij dat ik hem op had. Rijd zelden zonder en die cap heeft al meerdere keren heel wat schade voorkomen. Ok ik kwam er niet helemaal pijnloos vanaf maar had tenminste geen hersenletsel!
Ik rijd zelden met bodyprotector, de keren dat ik hem aanhad en viel had ik er meer last van dan dat hij me hielp. Omdat ik door de BP niet goed mijn val kan bepalen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:47

Ik zie veel mensen - zelfs buiten - zonder cap rijden. Oerstom! Ik rijd altijd met cap op en buiten met BP.
Ook al is mn paard superbraaf, 100000% verkeersmak en doet ze geen stap verkeerd! Ze blijft wel een dier...
Ik zou ook wel willen weten welke mensen een cap droegen van deze ongevallen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:48

@cayenne: paardrijden staat nu eenmaal bekend als een gevaarlijke sport. Daar is al aandacht zat voor, tot in den treure. En nu dus weer. Waag het bijvoorbeeld maar eens om hier op bokt een foto te plaatsen van jezelf zonder cap... of je nu volwassen bent of niet.
Daarom geef ik juist aan dat een aantal sporten, die totaal niet als gevaarlijk worden gezien, nog meer gewonden kent!

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:48

Dat werkt ook 2 kanten op.
Als je bijvoorbeeld je BP of cap niet op heb en je paard gaat lopen vervelen zal je eerst sussen en niet hem even op mijn donder geven. waardoor je het risco loopt dat hij vab kwaad tot erger wordt.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:51

Vroeger reden heel weinig mensen met een cap. Heb heel wat jaren zonder cap buiten gereden. Tegenwoordig zet ik hem altijd op als ik naar buiten ga. Thuis in de bak heb ik hem niet altijd op, moet ik misschien toch maar standaard doen als ik dit verhaal zo lees....
Hoeft natuurlijk niets te zeggen dat je met vallen een klap op je hoofd krijgt oid, dat kan ook naast een paard zijn of erachter.... Heel vroeger is een buurman of vrouw (weet het verhaal niet meer precies, ik was nog erg jong) getrapt door haar paard in het weiland tegen haar hoofd. Op slag dood....

Als ik dan kijk naar de sport van mijn vriend... Dat is een wielrenner. Op welke plek staat dat? Wat hebben die nou voor bescherming? Een helmpje wat volgens mij nauwelijks beschermt, en verder niets geen bescherming. Lekker met blote benen en armen keihard gaan, en als ze dan vallen sja dan heb je dikke brandblaren van het asfalt (als je geluk hebt). Mijn vriend heeft onwijs veel littekens op zijn hele lijf dat is echt niet normaal meer... Ooit een poging gedaan om ze te tellen, maar je blijft bezig... Ook heeft hij door valpartijen vaak in het ziekenhuis gezeten.
Laatst bijgewerkt door Angeliekje op 05-04-11 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:52

Beli schreef:
Zo is dat een paard kan altijd schrikken,

Ja, dat is normaal, een reflex.
Dat een paard dan niet wegspringt en geen bok geeft is.... dresseren, opvoeden.

Een paard wat wegspringt, wegrent etc is niet goed, niet voldoende beleerd. Punt.
Dat is gewoon slecht ruiterschap.

De basis van alle paardrijden is betrouwbaar veilig.
Schrik ja, maar dan verder geconditioneerd NIET vluchten. Dat is gedrag. Daar ligt een beslissing op basis van een risico-overweging door het paard aan ten grondslag. Het paard reden geven om niet te vluchten is goed ruiterschap.
Paardstressen door onvaardige ruiters waar het dier geen betekenisvolle band mee heeft geen reden voor een paard om niet te vluchten bij een onverwachte extra prikkel, wát die ook is.

Beschermende kleding beperkt mógelijk de ernst van de gevolgen.
Voorkomen.... voorkomt het :)*
Voorkomen van escalatie van schrik is goed ruiterschap.
Daar is niets geheims of ingewikkelds aan.
Het begint echter met kennis en begrip van het paard en de ecologie ervan. Niet met een helm of lichaamsbeschermer...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:54

Tuurlijk. Als je het mij vraagt is wielrennen een van de gevaarlijkste sporten. Nauwelijks bescherming en er hoeft maar dit te gebeuren of je ligt onderuit. Vooral renners in een peloton lopen in mijn ogen enorm veel gevaar.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:59

Doubtless schreef:
10 doden in 23 jaar.

dit gaat alleen over doden door HOOFDletsel.

manex

Dit bericht heeft er toch een paar maanden geleden ook al op gestaan? Met precies dezelfde foto volgens mij.

zipje71

Huertecilla schreef:
Arabesk schreef:
Ik zou wel willen weten in hoeveel van deze gevallen ook een cap werd gedragen

Alsof dat het probleem is Arabesk.

Het probleem is niet gebrek aan bescherming maar onvoldoende vaardigheid in rijden en een verkeerde omgang met het rijdier.

Met geknepen dijen op de doos aan de teugel op een gestresste tijdbom is inherent onveilig.
Daarbij is een ´cap´onvoldoende, is een goede helm met gezichtbescherming, een rugbeschermer een opblaasvest en een nekbeschermer al minnetjes. Breekt de ruiter nóg een sleutelbeen, bekken of zelfs dijbeen...
Meer bescherming is alleen maar symptoombestrijding :)*

Risico = kans x ernst van de gevolgen.

Zet gerust een cap op om de gevolgen mógelijk wat minder ernstig te maken,
maar verminder vooral de kans; daar scoor je zéker minder risico mee :)*

En waarom betrek je het nu op vrouwen (doos)? alsof alle mannen er zo vast opzitten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:01

Hmm, denkt eens even na.

Ik doe behalve paardrijden aan nog meer 'risicosporten':
http://www.duikongevallen.nl/02-statist ... tieken.htm

Skien: 4% van de wintersporters loopt letsel op.

Ik voel me overigens niet onveilig op m'n paarden (meestal met cap), en ook niet op de skies (altijd zonder helm), op skeelers (altijd zonder helm) of onder water (hier ben ik wel weer een pietje precies).

Maar ja, er vallen ook doden gewoon in je eigen huis. Dus alles wat je doet is potentieel gevaarlijk.

Heb overigens al 2 keer een cap kapot gevallen. Ja, scheur erin.
Laatst bijgewerkt door germie op 05-04-11 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:01

Cayenne schreef:
@Wendy: Dus omdat andere sporten iets hogere percentages hebben, hoeven we ons geen zorgen te maken? :+

en dit citaat lijkt me duidelijk genoeg:
Citaat:
Tussen 1986 en 2009 zijn in de krantenknipselregistratie 35 dodelijke sportongevallen door hoofdletsel geregistreerd. De meeste doden vielen door paardrijden, namelijk 10.

sja ik denk altijd zo, we doen het zelf.
we weten dat als we op een paard gaan zitten met of zonder cap dat je wat kan breken.
Aan ieder de eigen beslissing of ze een cap dragen of niet.
Ik heb alleen een cap op met buitenrijden en springen.
ik heb een keer een verhaal gehoord dat met een cap rijden je sneller je nek kan breken,
Ik kan dit verhaal niet ondersteunen maar rijd sindsdien niet graag met cap.

Iedereen eigen beslissing.

Nee ik zeg niet dat je je geen zorgen moet maken maar je weet zelf ook dondersgoed dat je van een paard hard kan vallen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:02

Sinds vrijdag ben ik ook een statistiek, wel cap op maar de hoef kwam precies onder de cap op mijn oog terecht..
Sja domme pech..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:03

Wendy schreef:
@cayenne: paardrijden staat nu eenmaal bekend als een gevaarlijke sport. Daar is al aandacht zat voor, tot in den treure. En nu dus weer. Waag het bijvoorbeeld maar eens om hier op bokt een foto te plaatsen van jezelf zonder cap... of je nu volwassen bent of niet.

Paardrijden in minder veilig dan wandelen, maar veiliger dan fietsen. Een fiets ontwijkt geen kuil en ook geen auto :)*
Een paard heeft een eigen overlevingsagenda. Maak daar gebuik van in plaats van daar tegen te vechjten met geweldsmiddelen.

Dit http://www.mijnalbum.nl/Foto-XTXDVAH8.jpg is veiliger dan aan het bit aan de teugel etc in een zandbak ronstressen.
Ja, met helm en harnas is het nóg veiliger.
Niet erop het allerveiligste en stap je er toch op dan is de rest een risico-afweging = kans x ernst van de gevolgen.
Wanneer je een bepaald reisico wil nemen, acceptabel vindt, is een cap oid mogelijk helemaal niet nodig wanneer de kans maar klein genoeg is.
Dat de een groot deel van de ruiterij zich massaal het kansverkleinen niet kan voorstellen illustreert gebrek aan kennis en begrip bij hén.
Zij dienen naar zichzelf te kijken en niet te vingerwijzen. Dát is ´dom´.
Begin eens met investeren in een paard dat wil dat de ruiter niet valt :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:03

Avelienvd schreef:
Sinds vrijdag ben ik ook een statistiek, wel cap op maar de hoef kwam precies onder de cap op mijn oog terecht..
Sja domme pech..

Nee, geen domme pech maar een niet goed opgevoed paard :)*

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:04

Ik kwam ooit een krantenartikel tegen met de kop

Meisjes die paardrijden zijn geen mietjes.

Ik denk dat paardrijden een van de gevaarlijkste sporten is. Veel mensen onderschatten het gevaar. Ook in de wei, op stal etc.

Ik rij sinds is zelf tijdens een valpartij geluk heb gehad altijd met cap.

Zou eigenlijk een verplichting moeten worden net als op een motor. Ik vraag me af wat de verzekering doet als je geen cap op had.