Brandoefening bij Manege Mulder blijkt wel héél realistisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:01

Je leert er echt wel IETS van hoor... Al is het maar hoe je net dat touw goed houd dat je ze ten allen tijden mee kan nemen ... Paniek controleren is totaal iets anders

Ik moet wel zeggen ik was overdondert door het filmpje omdat ik echt mee leefde met de meisjes... Het gevoel dat zij hun pony's wilde redden en het niet mocht van de brandweer door de vergissing .... Moet je maar eens mee maken !

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:01

Op de stal waar ik stond hebben ze het hele plan gedaan maar zonder rook en vuur.. dus het uitrollen van de slangen, het evacureren van evt. paarden enzovoort.. was ook leerzaam!

Bloem24

Re: Brandoefening bij Manege Mulder blijkt wel héél realistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:06

Die pony in dat filmpje dacht echt toen ie naar buiten kwam ; wat is hier dan allemaal aan de hand? :+
Kan me de paniek van de meiden voorstellen, ik zou precies hetzelfde hebben gedaan als mn paard in de rook stond.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:07

JoycexLynn12 schreef:
Die pony in dat filmpje dacht echt toen ie naar buiten kwam ; wat is hier dan allemaal aan de hand? :+
Kan me de paniek van de meiden voorstellen, ik zou precies hetzelfde hebben gedaan als mn paard in de rook stond.

Gok dat die meiden gewoon wat toneel aan het spelen waren om de brandweer mannen uit te testen ;)
Bij ons staat de stalhulp ook altijd moeilijk te doen :)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:08

Echt? Had ik niet eens over nagedacht maar dat is dus inderdaad óók weer een oefening voor de brandweermannen, om kunnen gaan met mensen die in paniek zijn...

Ik ga het er gelijk over hebben vanavond met me vader!

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:11

LAURA @ als jij denkt dat de oefening maar gelijk lukraak is dan heb je het mis, oefeningen gaan altijd vooraf aan instructie en uitleg en dan word er geoefend met nepvuur, met alleen theorie zoals jij het simpelweg stelt red je het zeker niet. Vergeet niet dat voor veel van ons paarden de normaalste zaak van de wereld zijn, maar dat jij niet kan spreken voor iedereen. Waarom vind de 1 een paard eng en de ander is bang voor slangen. Dussssss..........zo vanzelfsprekend als paarden voor ons zijn is dat niet voor iedereen.

Ik ben zelf een beroeps brandweervrouw dus ik weet waar ik over kan spreken. Die rook is voor de paarden echt niet gevaarlijk. Ik vind deze oefening voor de buitengebieden zeker heel waardevol. Zelf ben ik ook paardenliefhebber en ik zou mijn paard hier dus ook wel aan bloot stellen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:12

ik zou mijn paard er ook voor uitlenen. ben van mening dat het een vreselijk goede en vooral belangrijke oefening is ,voor brandweer , eigenaren, pension/stalhouders, en het paard zelf wellicht ook.
1 ding weet ik zeker, mijn paard zal niet zo braaf en makkelijk meegaan als de paarden hier in het filmpje.
wat me ook opviel was de duidelijk aanwezige brandblusser aan de muur, wat me nu aan het denken zet.....waar hangt ie in hemelsnaam bij ons??

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:13

JoycexLynn12 schreef:
Echt? Had ik niet eens over nagedacht maar dat is dus inderdaad óók weer een oefening voor de brandweermannen, om kunnen gaan met mensen die in paniek zijn...

Ik ga het er gelijk over hebben vanavond met me vader!

Ja :+ tuurlijk. Die wisten precies wat er ging gebeuren. Die moeten gaan miepen en schreeuwen en de brandweermannen lastig vallen. Ze moeten leren omgaan met mensen in paniek idd :)

Rachel_j: inderdaad ;) ga eens kijken waar bij jullie de blusspullen liggen, en een evacuatieroute ;) waar ga je de paarden zetten als er echt brand is?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:18

Dit is bij mij op stal. Ik was er zelf graag bijgeweest maar was helaas ziek.

Er is ooit bij ons eerder brand geweest. Gelukkig alles goed afgelopen.

Ik vind de oefeningen zeer nuttig.

Tuurlijk is er stres voor de paarden, maar wellicht red het ze op een dag als er ooit iets mis gaat het leven.

Het ging er ook vooral om een personeel en dergelijk te trainen op wat de doen in zo'n situatie.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:20

Marcella_e ; wanneer was dat ongeveer? Ik kan me alleen het incident met het springkussen herinneren.
Ik heb zelf ook 3 weken bij manege mulder gestaan, zo'n 3 jaar geleden denk ik.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:23

Gisteravond had de vrijwilige brandweer bij ons uit t dorp oefening bij ons in de (lege) varkensstal met aan de achterkant hooi/stro opslag. Idd met perslucht naar binnen. Dit oefenen de brandweer lieden regelmatig, omdat je dit alleen goed kunt leren door t vaak te doen. In dit geval moesten ze in zeer dichte rook met 3 brandhaarden (gesimuleerd met rode lichtslangen) een vermiste persoon zoeken, vinden en veilig evacueren. Echt heel mooi om te zien. Heb even met mijn 3-jarige ruin buiten een rondje gelopen tussen de pilonnetjes door en om de brandweerauto met knipperende zwaaillampen en een hele hoge uitgeschoven ladder heen. Hij vond t kei interessant en ook wel een beetje spannend. Maar hij heeft hier wel heel veel van geleerd.

Vind de oefening in dit topic ook super! Idd niet iedereen is paarden gewent, daarom juist is t goed om de brandweermannen te laten oefenen. Zo te zien viel t met de stress van de paardjes in het filmpje wel mee. Tis uiteindelijk ook in hun belang! Enne je kunt alles wel in theorie leren, in praktijk kom je dan toch gewoon te kort. Ik ben dus voor veel oefeningen, zo worden de brandweermannen en vrouwen nog beter dan dat ze al zijn! Een dikke pluim voor alle brandweerlieden, die toch elke dag maar weer eventjes hun leven wagen voor anderen.
Laatst bijgewerkt door Famke160301 op 05-04-11 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:24

Bij ons op stal is brand geweest en de paarden doen dan dingen die ze normaal niet doen. Die van ons werden eerst de binnebak in gejaagd en toen moesten ze via een poort naar buiten. Maar die van mij durfde niet en zijn vriendinnetje bleef bij hem.
Gelukkig kon een rustige man hem geleiden naar buiten en konden ze alsnog de wei op.
Ik vind dit wel een goede oefening wat ik eigenlijk nog nooit heb zien gebeuren bij een stal.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:25

het is misschien niet prettig maar dat ze opeens een plastic zijl over zich heen krijgen vinden ze ook niet leuk! of een zadel op hun rug en erger nog WIJ die ze ff gaan vertellen wat wel en niet mag...

Ik vind juist wel handig, stel het gebeurt eens echt? heb liever mn paardje die netjes mee loopt dan dat ze verstijft en echt niet de stal of iets uit wilt!!!! kzou gek worden!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:28

JoycexLynn12 schreef:
Marcella_e ; wanneer was dat ongeveer? Ik kan me alleen het incident met het springkussen herinneren.
Ik heb zelf ook 3 weken bij manege mulder gestaan, zo'n 3 jaar geleden denk ik.

De brand van lang geleden? Dat moet echt jaren terug zijn kan zomaar tussen de 10 en 15 jaar zijn. Er is toen brand ontstaan door broeiing in het stro. De balen stro staan tussen de kantine en de stal opgeslagen. De kantine is toen ook voor een deel afgefikt. Er zijn toen geen dieren en mensen gewond geraakt en het is met een sisser en allen materiele schade afgelopen. Ik sta hier zelf nu 4 jaar en het is dik voor mijn tijd.

Maar dan moet ik jou kennen als het goed is want toen stond ik hier zelf ook al.

Moet wel zeggen dat ik het filmpje erg leuk vind. Ik ken de meiden en de paarden natuurlijk en ik moet zeggen dat ze eigenlijk erg makkelijk mee liepen. Wat ik kan zien dan.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:30

Ik zou m'n paard gerust uitlenen voor zo'n oefening, op een dag kan zo'n oefening haar leven of die van andere paarden redden, en een beetje stress gaan ze niet dood van :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:31

Joyce stond jou paard niet in de boxen in de hoek bij de pony zadel kamer?

avion5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:32

Word tijd dat er bij ons op stal ook eens geoefend word!!!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:34

avion5 schreef:
Word tijd dat er bij ons op stal ook eens geoefend word!!!

Stel het dan voor op stal! Alleen maar veiliger en beter

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:35

Ik vind het een super plan zou veel vaker moeten gebeuren en ik zou mijn paard daar dus ook voor uitlenen.

Een paard / dier ziet zijn stal als veilig ook als het in de brand staat, wanneer je paard los laat lopen is de kans aanwezig dat deze terug rent naar de brandende stal.

Zo heb ik mijn paard geleerd met een doek/jas over het hoofd, blind dus mee laten lopen en dat te vertrouwen. Je weet nooit wanneer dat van pas kan komen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:52

Evelli schreef:
JoycexLynn12 schreef:

Gok dat die meiden gewoon wat toneel aan het spelen waren om de brandweer mannen uit te testen ;)
Bij ons staat de stalhulp ook altijd moeilijk te doen :)

Het is in sene gezet allemaal. de oefening was gewoon bekend en er zijn een aantal mensen gevraagd om mee te doen.

De meiden willen het de mannen in pak vast wel wat moeilijker maken! hahahaha

Vind het echt zo jammer dat ik het gemist heb

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:17

Wat een goede oefening! Misschien wel stresserend voor de paarden, maar in het geval van nood kan het levens redden.

Nu denk ik dan ook weer, als er écht brand zou zijn, en mijn pony stond in die stal, zouden 5 brandweermannen mij er nog niet van kunnen weerhouden die stal in te gaan en mijn pony eruit te trekken :=

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:32

Evelli schreef:
itske schreef:
we hebben bij mij thuis ook een keer een oefening gehad met de brandweer maar deze mannen vroegen mij om de paarden van stal te halen ze durfden het zelf niet

En daar zijn oefeningen juist voor :) dat ze om leren gaan met paarden.
Jammer dat dat bij jullie oefening niet goed uit de verf is gekomen.

Bij ons gaan ze met perslucht de stal in (die staat vol met rook) leggen een noodhalster aan, brengen het paard naar buiten en geven die over aan de stalmedewerkster

Laura1986: juist wel :)

Wij hebben een akkerbouw bedrijf en de brandweer vroeg of ze bij ons een oefening mochten doen.
Paardenstal grenst aan de grote loodsen die vol rook stonden(paardenstal zelf niet).
Wel lichtslangen en geluid erbij.
De mannen vonden mijn friese paarden wel heel eng,had de halsters een de boxen hangen.

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:36

Vjestagirl schreef:
*knip*
Overigens vind ik het wel humor dat ze die meiden daar rond lieten lopen, gillend om hun ponys en paarden.

Dit vind ik dan weer goeie training voor de brandweermannen; want zo gaat het bij een echte brand ook.

heel slim dat dit gedaan word.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:38

Goede training voor zowel mens als dier. Mijn paard heeft 2 jaar geleden ook meegedaan maar liet zich absoluut niet makkelijk halsteren in de haast en door een vreemde man. Goede oefening voor de brandweer, en ook voor mijn paard. Van de rook maakte hij niets.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:03

Ik vind het juist een hele goede oefening.
Het moet juist met paarden gebeuren die het niet gewent zijn lijkt mij.
Stel in je paardenstal breekt brand uit en het paard is zo gestrest, brandweer mannen hebben niet geleerd om te gaan met bange paarden want hun eigen paarden zijn rustig.
Nou daar zit je dan met je paard in een brandende stal en de brandweerman krijgt hem er niet uit of maakt het erger.