Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
apple01 schreef:@Jesterlover ging dat niet over het West-Nijl virus? Daar kan je inderdaad tegen laten enten. Alleen dat heeft alleen zin als je de gehele stal er tegen in ent. Bovendien is het West-Nijl virus actief in het noorden van Afrika en in Amerika neemt het aantal zieke paarden ook toe.
.
Airborn schreef:Reiziger, het is niet een geval van bijzonder of meer aan de hand. Het maken van vaccins is heel ingewikkelt, en heeft nog best grote risicos. Je wil namelijk dat het afweersysteem het vaccin wel herkent als de ziekte en dus afweerstoffen aan maakt, maar je wil dat het vaccin niet besmettelijk is, geen ontstekings reacties veroorzaakt etc etc. Dat is nog best moeilijk te bereiken, en vaccins als BMR is JAREN aan onderzoek aan vooraf gegaan. en dan heb ik het eerder over 10 jaar dan 2 jaar...
Airborn schreef:Wat dat betreft: bereid je maar vast voor, als dat soort ziektes naar nederland komen, word het waarschijnlijk toch ruimen. Hoewel ik vermoed dat ruimen bij paarden een hel word, omdat je bij ruimingen ALLE dieren in een bepaald gebied moet ruimen wil het efficient zijn, en sorry, maar paarden eigenaren zijn naar mijn idee soms... weet niet hoe ik dit netjes kan verwoorden, dus hou het bij naïf en egoistisch..
Sammyoo schreef:Weet iemand waarom het vaccin hier niet goedgekeurd is en of en wanneer dat eventueel wel gaat gebeuren? En wat zijn die grote gevolgen voor paardenhouders bij een uitbraak in het conceptplan?
[/quote]Citaat:dus ja, dan zou ik maar "naiif, of egoistisch zijn. als ik de kans krijg dan zou ik m'n paard inderdaad verstoppen.
Kazoo schreef:Als je paard eenmaal is besmet, dan hoeft verstoppen niet meer. In nagenoeg alle gevallen zal hij dood gaan. Dus dan is het de keuze geruimd worden na de eerste symptomen, of 3 dagen lijden en alsnog doodgaan.
mocht hij echt besmet zijn en er een grote kans zijn dat hij hieraan dood gaat dan zou ik hem in laten slapen.