Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Anoeska schreef:Ruiters vinden altijd maar dat de hele wereld rekening met ze moeten houden. Iedereen moet in een slakkengang voorbij, honden aan de lijn. Alle Nederlanders zouden blijkbaar moeten weten hoe een paard zich gedraagt in het verkeer
Anoeska schreef:Ruiters vinden altijd maar dat de hele wereld rekening met ze moeten houden. Iedereen moet in een slakkengang voorbij, honden aan de lijn. Alle Nederlanders zouden blijkbaar moeten weten hoe een paard zich gedraagt in het verkeer![]()
En als een ruiter dan z'n paard zo slecht in de hand heeft dat er ongelukken gebeuren, dan zal het wel de schuld van het slachtoffer zijn. Had 'ie zich maar beter moeten gedragen.
Het zou ons ruiters sieren als we ons zouden bedenken dat wij degene zijn die verantwoordelijk zijn voor ons paard. Wat er ook gebeurt.
Daar snap ik als niet wedstrijdruiter vaak ook weinig van.Ffortuna schreef:Hoe dan ook, het spijt me dat jullie zulke negatieve ervaringen hebben. Hebben jullie er op stal al weleens over nagedacht de dichtstbijzijnde wielervereniging eens uit te nodigen voor wat informatie over en weer? Wellicht kun je zo oefenen met fietsers die langsrijden. Goed voor je paard, en goed voor de wielrenner die in het vervolg wellicht meer afstand houdt. Ervaring leert me dat wielerclubs hier vaak (zeer) voor open staan.
Zowel wielrenners als paardrijders moeten hun hobby naast elkaar kunnen uitvoeren. Een beschuldigende vinger naar de wielrenners is niet altijd even eerlijk. Er zijn ook genoeg mensen die zich ergeren aan ruiters, waar die er ook weer helemaal niets aan doen.
lijntje87 schreef:Geen idee hoe dit is verlopen, en ik wil ook niet speculeren.
Maar als er 1 rijbaangebruiker is waar ik een hekel aan heb, dan zijn het wel wielrenners. Te paard, in de auto, te voet. ze gebruiken de hele rijbaan, houden geen rekening met andere. Zit je te paard dan scheuren ze voorbij met enorm grote groepen. ze nemen geen gas terug als ze zien dat je paard het eng vindt of op de plaats staat te springen.
Hopelijk voor de fietser dat hij snel opknapt. Maar dat dit eens zou gebeuren was te verwachten.
Ffortuna schreef:Sjorsie: ik herken deels je verhaal wel, maar dan vooral wat betreft wielrenners die wedstrijden rijden. Recreanten -althans, de recreanten die ik ken en waar ik wel eens mee fiets, in groepen dan wel individueel- doen dit vaak niet.
Overigens herken ik dit ook uit het paardrijden: ruiters die hun proefjes oefenen in de bak die dan zowat over je heen rijden, want 'zij zijn aan het oefenen en jij moet maar aan de kant gaan'.Daar snap ik als niet wedstrijdruiter vaak ook weinig van.
Of ruiters die buiten rijden, net als wat Anoeska zegt. Die opeens beledigd zijn wanneer een motor optrekt bij hun in de buurt, omdat hun paard gek wordt van dat geknetter. Tja, het is geven en nemen, dat geldt ook voor het verkeer.
(Grappig is dat nu opeens iedereen roept dat zij als ruiters wel rekening houden met ander verkeer. Hartstikke leuk, maar dat doet ook lang niet iedereen! Die discussie geldt ongetwijfeld ook voor wielrenners.)
Hoe dan ook, het spijt me dat jullie zulke negatieve ervaringen hebben. Hebben jullie er op stal al weleens over nagedacht de dichtstbijzijnde wielervereniging eens uit te nodigen voor wat informatie over en weer? Wellicht kun je zo oefenen met fietsers die langsrijden. Goed voor je paard, en goed voor de wielrenner die in het vervolg wellicht meer afstand houdt. Ervaring leert me dat wielerclubs hier vaak (zeer) voor open staan.
Ffortuna schreef:Leuk deze opmerkingen... het zou ruiters anders ook sieren om rekening te houden met andere weggebruikers (niet alleen wielrenners). Paarden die poepen op de weg en ruiters die te beroerd zijn dit op te ruimen, tot grote ergernis van omwonenden. Ruiters die hun paarden niet onder controle kunnen houden, wanneer er een fietser langsrijdt. Als je paard niet verkeersmak is, moet je gewoon de weg niet op gaan met je dier.
Hier spreekt een ruiter annex wielrenner (die wel remt voor paarden die schrikken en met het paard niet op het fietspad komt, want dat MAG niet).
Jes_sira, als het zo gevaarlijk is te paard op die plek, waarom komen er dan nog mensen te paard? Met een dier het verkeer in gaan betekent nou eenmaal (extra) opletten. Een niet verkeersmak paard hoort niet thuis op de openbare weg.
lijntje87 schreef:Geen idee hoe dit is verlopen, en ik wil ook niet speculeren.
Maar als er 1 rijbaangebruiker is waar ik een hekel aan heb, dan zijn het wel wielrenners. Te paard, in de auto, te voet. ze gebruiken de hele rijbaan, houden geen rekening met andere. Zit je te paard dan scheuren ze voorbij met enorm grote groepen. ze nemen geen gas terug als ze zien dat je paard het eng vindt of op de plaats staat te springen.
Hopelijk voor de fietser dat hij snel opknapt. Maar dat dit eens zou gebeuren was te verwachten.
Zo heeft mijn pony eens getrapt naar een groepje wielrenners die echt ongelofelijk snel langs kwamen, en mijn pony schrok zich een hoedje, waardoor deze actie dus was gebeurt.. Echt rekening houden ze niet met ruiters, wáár ze ook rijden.. valine schreef:@Ffortuna.... Mijn paard is verkeersmak, maar het blijft een dier en kan onverwachts schrikken (net als een kind, hond,kat,koe enz..)
Ik weet niet hoe de situatie is NW is, maar misschien is er geen andere mogelijkheid om in het buitenrij gebied te komen dan via die weg?
, je paard laten wennen aan het passeren van groepen/aan felle kleuren/snel voorbij rijdende voertuigen (geldt algemeen, ook voor auto's, motoren etc.). Aangeven dat de wielrenner afstand moet bewaren (een zweep aan de kant van de weg houden vind ik een prima voorbeeld, mits er niet mee gemept wordt uiteraard). Kortom, je paard bom-proof afstellen.
En wellicht kijken naar alternatieven waar ruiters legaal mogen rijden (dus niet op het fietspad).