Wielrenners ten val door geschrokken paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:49

In het artikel staat toch duidelijk dat het paard op het ruiterpad (dat gelegen is naast het fietspad) liep en dat het dier geschrokken is van die wielrenners die er voorbij reden. Het paard is doordat het schrok op het fietspad terecht gekomen. En ja, als zo'n clubje wielrenners gezellig met elkaar aan het racen is en er valt er 1 dan is dat net een setje domino's, dan gaan ze allemaal.
En ongeacht of je met een paard wel of niet op een fietspad mag rijden, veel wielrenners zijn echt asociaal als ze in een groepje rijden. 1 losse wielrenner wil nog wel eens rekening houden met medeweggebruikers, maar anders.... Ik wil niet generaliseren want ik kom ook weleens groepjes tegen die wel rekening houden met anderen, maar doorgaans is het zo dat die mensen zodra ze met hun kont op een racefietszadel zitten, alle fatsoen vergeten. Ik heb zelf regelmatig noodstops moeten maken met mijn brommer als ik weer zo'n stel tegenkwam dat het niet nodig vond even opzij te gaan.
Ik vind het vervelend dat de mensen gewond zijn geraakt, maar dat is een risico van het vak.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:49

dat zal best, maar toch is het irl heel anders (ook voor de paarden).
Mijn paarden zullen er in een binnen (of buiten) bak echt niet in trappen. Maar als we eenmaal buiten zijn kan dat heel anders zijn. Dat werkt dus niet voor ieder paard.

Nou sorry, maar in die 5 jaar dat ik nu buiten rij ben ik pa één keer een vriendelijker wielrenner tegen gekomen, en die was alleen...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:50

Ruiters vinden altijd maar dat de hele wereld rekening met ze moeten houden. Iedereen moet in een slakkengang voorbij, honden aan de lijn. Alle Nederlanders zouden blijkbaar moeten weten hoe een paard zich gedraagt in het verkeer :?

En als een ruiter dan z'n paard zo slecht in de hand heeft dat er ongelukken gebeuren, dan zal het wel de schuld van het slachtoffer zijn. Had 'ie zich maar beter moeten gedragen.

Het zou ons ruiters sieren als we ons zouden bedenken dat wij degene zijn die verantwoordelijk zijn voor ons paard. Wat er ook gebeurt.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:52

Ik schrik ook vaak van wielrenners die cruisen over het sooap. Kan ik het paard niet kwalijk nemen.
Wel erg kl*te dat er iemand bij gewond is geraakt! Hoop dat diegene snel beter wordt zonder blijvend letsel.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:55

Anoeska schreef:
Ruiters vinden altijd maar dat de hele wereld rekening met ze moeten houden. Iedereen moet in een slakkengang voorbij, honden aan de lijn. Alle Nederlanders zouden blijkbaar moeten weten hoe een paard zich gedraagt in het verkeer :?

je leert je hond ook om niet achter fietsers en hardlopers aan te gaan dus waarom zou dat bij paarden ineens anders zijn en idd bij je rijbewijs zouden ze best wat meer aandacht aan paarden in het verkeer mogen besteden, het zijn er immers steeds meer en dat zijn ook verkeersdeelnemers.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:55

Pfff, wielrenners...
Ik zou het helemaal niet erg vinden als dat verboden zou worden. Laat ze maar lekker op een parcours gaan crossen, net als automobilisten die zo nodig onverantwoord hard willen scheuren zonder met iemand rekening te houden: niet op de openbare weg.
Gister scheurden ze ook weer met een peloton, dat de hele breedte van het tweerichtings-fietspad besloeg, op volle snelheid langs op 10 centimeter afstand van mij en mijn paard (die daar gelukkig weinig van heeft). Ook op een pad waar heel veel ouders met kindjes fietsen, zeker op zondag. Werkelijk onbegrijpelijk, wacht dan in ieder geval even met scheuren tot je het drukste deel voorbij bent...
Op datzelfde stuk is mijn oma ook al keihard onderuit gereden een paar maanden geleden doordat die mafkezen de (zeer onoverzichtelijke) bocht even dachten af te snijden en er blijkbaar geen seconde over na hebben gedacht dat er misschien gewone fietsers rustig op hun eigen weghelft de hoek om komen... En dat is niet de eerste keer dat dat gebeurd in diezelfde bocht.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:58

Anoeska schreef:

En als een ruiter dan z'n paard zo slecht in de hand heeft dat er ongelukken gebeuren, dan zal het wel de schuld van het slachtoffer zijn. Had 'ie zich maar beter moeten gedragen.

Het zou ons ruiters sieren als we ons zouden bedenken dat wij degene zijn die verantwoordelijk zijn voor ons paard. Wat er ook gebeurt.

Jij begrijpt werkelijk niets van de discussie.
Hoe ben je verantwoordelijk als een wielrenner bijv. je paard slaat terwijl je op het RUITERPAD naast fietspad loopt???
Ik heb tal van ervaringen met wielrenners (met of zonder paard) waarin ik niets fout deed, behalve te zijn waar ik ben.
Als klein kind bij mijn moeder op de fiets met mijn zusje voorop de sloot in geduwd want ze wilden duidelijk het fietspad voor zichzelf.
Tell me, want ik zie het niet.
En ja, ik ben WEL iemand die rekening houdt met andere weggebruikers, ook te paard. Enkele foutjes die ik direct erken daar gelaten. Want net als niemand ben ook ik niet perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:00

Sjorsie: ik herken deels je verhaal wel, maar dan vooral wat betreft wielrenners die wedstrijden rijden. Recreanten -althans, de recreanten die ik ken en waar ik wel eens mee fiets, in groepen dan wel individueel- doen dit vaak niet.

Overigens herken ik dit ook uit het paardrijden: ruiters die hun proefjes oefenen in de bak die dan zowat over je heen rijden, want 'zij zijn aan het oefenen en jij moet maar aan de kant gaan'. :') Daar snap ik als niet wedstrijdruiter vaak ook weinig van.
Of ruiters die buiten rijden, net als wat Anoeska zegt. Die opeens beledigd zijn wanneer een motor optrekt bij hun in de buurt, omdat hun paard gek wordt van dat geknetter. Tja, het is geven en nemen, dat geldt ook voor het verkeer.

(Grappig is dat nu opeens iedereen roept dat zij als ruiters wel rekening houden met ander verkeer. Hartstikke leuk, maar dat doet ook lang niet iedereen! Die discussie geldt ongetwijfeld ook voor wielrenners.)

Hoe dan ook, het spijt me dat jullie zulke negatieve ervaringen hebben. Hebben jullie er op stal al weleens over nagedacht de dichtstbijzijnde wielervereniging eens uit te nodigen voor wat informatie over en weer? Wellicht kun je zo oefenen met fietsers die langsrijden. Goed voor je paard, en goed voor de wielrenner die in het vervolg wellicht meer afstand houdt. Ervaring leert me dat wielerclubs hier vaak (zeer) voor open staan.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:00

Als hier iemand in het begin van dit topic, zonder erbij te zijn geweest, kan roepen dat het waarschijnlijk wel de schuld van de wielrenner zal zijn geweest, want wielrenners zijn altijd zo. Dan vind ik dat ruiters wel eens wat meer naar zichzelf mogen kijken en wat meer verantwoordelijkheid mogen nemen.

Gass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:04

Als er geen ruiterpad aanwezig is, dan moet je toch de meest veilige optie benutten?

Als je vanaf mijn stal naar het recreatiegebied gaat MET ruiterpaden (Vlietlanden) heb je keuze uit een 80KM weg, het fietspad, of de stoep, aangezien er geen ruiterpad is. Ook heb je keuze om deze 80KM weg over te steken, of je gaat over het fietspad door een tunnel.

Lijkt mij dat je dan het fietspad kiest? Volgens mij is het gevaarlijker om dan op de weg te rijden met je paard...

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:05

Ffortuna schreef:
Hoe dan ook, het spijt me dat jullie zulke negatieve ervaringen hebben. Hebben jullie er op stal al weleens over nagedacht de dichtstbijzijnde wielervereniging eens uit te nodigen voor wat informatie over en weer? Wellicht kun je zo oefenen met fietsers die langsrijden. Goed voor je paard, en goed voor de wielrenner die in het vervolg wellicht meer afstand houdt. Ervaring leert me dat wielerclubs hier vaak (zeer) voor open staan.

Komt Nederland weer heerlijk naar voren: vooral klagen en er zelf weinig tot niets aan doen.

Hierboven staat een prachtig initiatief :j Zowel wielrenners als paardrijders moeten hun hobby naast elkaar kunnen uitvoeren. Een beschuldigende vinger naar de wielrenners is niet altijd even eerlijk. Er zijn ook genoeg mensen die zich ergeren aan ruiters, waar die er ook weer helemaal niets aan doen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:07

Ik kan me best voorstellen dat zo'n paard schrikt (verkeersmak of niet).
Zelfs ik schrik me regelmatig te pletter wanneer er opeens een wielrenner langs me fietst. Je hoort ze niet, ze bellen niet, ze roepen niet even...
Alsof je maar moet ruiken dat ze in de buurt zijn. }:0

Natuurlijk een paard hoort niet op een fietspad thuis, maar soms is het even niet anders. Hou dan als weggebruikers een beetje rekening met elkaar.

Overigens liep dit paard waarschijnlijk in de berm, en zijn de wielrenners gewoon zonder waarschuwing voorbij komen rijden.
Misschien brengt dit ze een beetje respect bij voor de andere medeweggebruikers.
Niet alleen voor paarden maar ook, auto's, fietsers en voetgangers.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:08

lijntje87 schreef:
Geen idee hoe dit is verlopen, en ik wil ook niet speculeren.
Maar als er 1 rijbaangebruiker is waar ik een hekel aan heb, dan zijn het wel wielrenners. Te paard, in de auto, te voet. ze gebruiken de hele rijbaan, houden geen rekening met andere. Zit je te paard dan scheuren ze voorbij met enorm grote groepen. ze nemen geen gas terug als ze zien dat je paard het eng vindt of op de plaats staat te springen.
Hopelijk voor de fietser dat hij snel opknapt. Maar dat dit eens zou gebeuren was te verwachten.

dit ben ik helemaal met je eens....hier in frankrijk met die bochtige weggetjes rijden ze gewoon met z'n vieren naast elkaar.
Het komt niet in ze op om even achter elkaar te gaan rijden zodat je er langs kunt...vrij aso dus.
Maar ik kan me voorstellen dat een paard zich rotschrikt van iets wat er in ene is.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:10

Ffortuna schreef:
Sjorsie: ik herken deels je verhaal wel, maar dan vooral wat betreft wielrenners die wedstrijden rijden. Recreanten -althans, de recreanten die ik ken en waar ik wel eens mee fiets, in groepen dan wel individueel- doen dit vaak niet.

Overigens herken ik dit ook uit het paardrijden: ruiters die hun proefjes oefenen in de bak die dan zowat over je heen rijden, want 'zij zijn aan het oefenen en jij moet maar aan de kant gaan'. :') Daar snap ik als niet wedstrijdruiter vaak ook weinig van.
Of ruiters die buiten rijden, net als wat Anoeska zegt. Die opeens beledigd zijn wanneer een motor optrekt bij hun in de buurt, omdat hun paard gek wordt van dat geknetter. Tja, het is geven en nemen, dat geldt ook voor het verkeer.

(Grappig is dat nu opeens iedereen roept dat zij als ruiters wel rekening houden met ander verkeer. Hartstikke leuk, maar dat doet ook lang niet iedereen! Die discussie geldt ongetwijfeld ook voor wielrenners.)

Ik ben het helemaal met je eens over het wangedrag van ruiters. Ook in de bak.
Want ja, ook dat zie je. Alleen wel in veel mindere maten dan het wielrenners gebeuren hier.

En wij hebben hier altijd heel veel wielrenners, maar volgens mij meestal niet van een vereniging.
De wielrenners die ik vaag ken, gaan met vrienden gewoon hobby wielrennen met lekker weer.
Want je ziet ze bijna alleen met goed weer. :+

Ik denk ook niet dat dat zin heeft. Als je de praktijken uitvoert zoals ik ervaren hebt, zit er echt een steekje los. En dat komt echt niet weer op zijn plaats door uit te leggen hoe paarden denken en voelen enz. Het ikke ikke en de rest kan stikke haal je niet weg door een goed gesprekje. Ze zijn echt niet voor rede vatbaar. Heb het wel eens gebrobeerd bij een kennis namelijk.
Je mot gewoon oprotten als andere weggebruiker als zij met lekker weer op de fiets stappen. Niet meer en niet minder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:18

Ffortuna schreef:
Leuk deze opmerkingen... het zou ruiters anders ook sieren om rekening te houden met andere weggebruikers (niet alleen wielrenners). Paarden die poepen op de weg en ruiters die te beroerd zijn dit op te ruimen, tot grote ergernis van omwonenden. Ruiters die hun paarden niet onder controle kunnen houden, wanneer er een fietser langsrijdt. Als je paard niet verkeersmak is, moet je gewoon de weg niet op gaan met je dier.
Hier spreekt een ruiter annex wielrenner (die wel remt voor paarden die schrikken en met het paard niet op het fietspad komt, want dat MAG niet).

Jes_sira, als het zo gevaarlijk is te paard op die plek, waarom komen er dan nog mensen te paard? Met een dier het verkeer in gaan betekent nou eenmaal (extra) opletten. Een niet verkeersmak paard hoort niet thuis op de openbare weg.

Hoe moet je een paard verkeersmak maken zonder op de openbare weg te komen ??? Uit ervaring weet ik ook dat wielrenners en motorrijders grote aso's kunnen zijn. Gister nog een motorrijder die met 160 over een landweg scheurt... Je zal daar maar net lopen met je paard of met je hond, remmen kunnen ze dan echt niet meer hoor !

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:20

Mijn paard is ook een keer heel erg geschrokken van een wielrennergroep, normaal is die toch best braaf maar het is het onverwachte waar zelfs ik van schrok.
Het zou al verschil uitmaken als de wielrenners een keertje bellen dat ze er aan komen, dan ben je er in elk geval op voorbereid.

Maar ik vind sommige (niet allemaal) grote groepen wielrenners ook behoorlijk aso, hier op het fietspad menen ze ook dat ze heer en meester zijn. En dan ben ik dus ook op de fiets en hoor ik ook op het fietspad thuis.
Ik denk dat er ook wel een taak voor de gemeente ligt, want bij veel fietspaden mogen geen brommers meer rijden vanwege het snelheidsverschil tussen brommer en fietser.
Bij wielrenners ligt de snelheid ook veel en veel hoger als een gewone fietser.....
Hoop dat het voor de gewonde goed afloopt, al heb ik heel stiekum geen medelijden :o

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:22

Hier rijden ze ook met slecht weer hoor, al zie je er natuurlijk meer met een zonnetje, maar hier is ook door bv de middelbare school (aan een van hun routes) met de wielervereniging gesproken en ook door 2 maneges hier, maar er veranderde helaas niets, het leek zelfs wel of het erger was geworden vlak na het gesprek. Ik weet niet wat het is maar op een of andere manier denken ze dat verkeerregels en hoe ga je met anderen om voor hun niet gelden helaas. En wat echt opvallend is dat het echt iets is van zodra ze op hun fiets gaan zitten, want daarvoor kan je er vaak best mee praten.

Bloodymary

Tja, je hebt mensen die graag paardrijden en mensen die graag wielrennen. Laten we a.u.b. blijven proberen allebei zoveel mogelijk van deze sporten te kunnen blijven genieten zonder elkaar verwijten te maken of dingen te verbieden. Soms gaat het mis, maar meestal gaat het gelukkig goed. En zoveel mogelijk rekening met elkaar proberen te houden natuurlijk.

Vjestagirl

Hier gebruiken ze het fietspad niet, maar nemen ze de hoofdbaan. Hoe snel ze ook gaan, ze halen de 50km/h niet, wat dus inhoudt dat er een hele lading automobilisten achter ze moet blijven rijden tot het hen blieft om wél het fietspad te nemen (buiten de bebouwde kom pas). En idd, vaak doorrijden als een ander voorrang heeft, door rood rijden, ineens de weg oversteken. Ik ga er trouwens wel vanuit dat het gros zich keurig gedraagd.

Ik heb speciaal voor wielrenners en automobilisten die zichzelf wat breder inschatten dan ze zijn een zweep met een soort strookje/lapje op het uiteinde. Als ik zo iemand aan zie komen dan steek ik die gewoon uit, door de lap is hij te zien, en dan moeten ze wel om me heen als ze geen zweep int gezicht of tegen de voorruit willen. Werkt prima.

Overigens heb ik wel een hekel aan ruiters die hier op de smalle, 1 baans wegen het dorp uit rijden (je mag er 60) en die tot in den treure gaan zitten gebaren dat je er langzamer, nee nog langzamer langs moet. Als je 30 rijd dan steken ze hun middelvinger al op, want dan ga je te snel. Als je paard er niet tegen kan, neem dan een andere route. Ik wil best remmen, voor kinderen die spelen, voor paarden enz enz enz, maar ik vind wel dat je paard íets moet kunnen hebben voordat je het verkeer in gaat.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:23

lijntje87 schreef:
Geen idee hoe dit is verlopen, en ik wil ook niet speculeren.
Maar als er 1 rijbaangebruiker is waar ik een hekel aan heb, dan zijn het wel wielrenners. Te paard, in de auto, te voet. ze gebruiken de hele rijbaan, houden geen rekening met andere. Zit je te paard dan scheuren ze voorbij met enorm grote groepen. ze nemen geen gas terug als ze zien dat je paard het eng vindt of op de plaats staat te springen.
Hopelijk voor de fietser dat hij snel opknapt. Maar dat dit eens zou gebeuren was te verwachten.

Hiermee ben ik het eens :j Zo heeft mijn pony eens getrapt naar een groepje wielrenners die echt ongelofelijk snel langs kwamen, en mijn pony schrok zich een hoedje, waardoor deze actie dus was gebeurt.. Echt rekening houden ze niet met ruiters, wáár ze ook rijden..

Vjestagirl

Re: Wielrenners ten val door geschrokken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:27

Ik vraag me weleens af hoe we als ruiters meer rekening kunnen houden met wielrenners. Wat zouden wij nu kunnen doen om het voor hen prettiger/makkelijker te maken?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:29

Vjestagirl schreef:
Ik vraag me weleens af hoe we als ruiters meer rekening kunnen houden met wielrenners. Wat zouden wij nu kunnen doen om het voor hen prettiger/makkelijker te maken?

oplossen in de lucht als ze eraan komen }:0

Sjeempie

Re: Wielrenners ten val door geschrokken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:32

hier in de buurt kom je ook veel wielrenners tegen en in het bos veel mountainbikers. gelukkig zijn mijn paarden er niet bang voor maar schrikken kan natuurlijk altijd gebeuren. ik heb voora de ervaring dat, met name groepen, roepen dat ze eraan komen als ze van achteren naderen en ook dat ze elkaar waarschuwen dat er een paard loopt. persoonlijk vind ik dit erg prettig, ik weet dat ze eraan komen, mijn paard heeft ze ondertussen ook in de gaten en hunzelf zijn erop voorbereid dat ze een paard paseren. mede door deze manier van met elkaar communiceren zijn mijn paarden er nog nooit van geschrokken.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:35

valine schreef:
@Ffortuna.... Mijn paard is verkeersmak, maar het blijft een dier en kan onverwachts schrikken (net als een kind, hond,kat,koe enz..)
Ik weet niet hoe de situatie is NW is, maar misschien is er geen andere mogelijkheid om in het buitenrij gebied te komen dan via die weg?

Klopt idd er is om bij het duingebied te komen via onze stal geen andere weg.
Verder zijn de wielrenners hier in de buurt soms echt rete-asociaal, denk aan afsnijden, plots bellen als ze naast je rijden, niet achter elkaar gaan rijden maar je bijna aantikken als ze passeren enz.
Verder voor degene die zegt dat je met een paard die niet verkeersmak binnen moet blijven...sorry hoor maar het zijn en blijven beesten met vluchtgedrag.
Overigens ben ik benieuwd hoe het met paard en ruiter is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:39

Vjesta: ervoor zorgen dat je paard niet de weg op springt :+ , je paard laten wennen aan het passeren van groepen/aan felle kleuren/snel voorbij rijdende voertuigen (geldt algemeen, ook voor auto's, motoren etc.). Aangeven dat de wielrenner afstand moet bewaren (een zweep aan de kant van de weg houden vind ik een prima voorbeeld, mits er niet mee gemept wordt uiteraard). Kortom, je paard bom-proof afstellen. :P En wellicht kijken naar alternatieven waar ruiters legaal mogen rijden (dus niet op het fietspad).

Waarbij vermeld moet worden dat de wielrenner dan ook rekening moet houden met jou als ruiter. Bijv. wat kan afremmen, niet rakelings langs je moet scheuren en er rekening mee houden dat een paard een vluchtdier is en dus de weg op kán springen.

Moet wel zeggen dat het voor mij heel vanzelfsprekende punten zijn omdat ik zowel als ruiter en als wielrenner de weg op ga en er hier zoveel wielrenners voorbij fietsen dat mijn paard bomproof is.