'Merries beschermen veulens door dracht zelf af te breken'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

Re: 'Merries beschermen veulens door dracht zelf af te breken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:15

Kiezen? Denk ik niet. Denk je dat vrouwen met een miskraam door stresssituaties daarvoor kiezen? Nee. Het is wel een overlevingsmechanisme, maar geen bewuste.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:15

Een merrie die dragende is van een andere hengst wordt in de natuur soms zo lang na gejaagd door een nieuwe hengst tot ze haar vrucht verwerpt. Opzich is het dus niet heel onlogisch, maar ik betwijfel of dit een bewust proces is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:16

wizewo schreef:
Kiezen? Denk ik niet. Denk je dat vrouwen met een miskraam door stresssituaties daarvoor kiezen? Nee. Het is wel een overlevingsmechanisme, maar geen bewuste.

ik dacht al dat ik gek aan het worden was maar ben dan iig niet de enige :+

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:18

wizewo schreef:

Maar dat kun je niet met elkaar vergelijken. Dieren reageren vanuit een instinct, mensen al lang niet meer...

Paarden kunnen wel degelijk een bevalling opwekken of tegenhouden, daar zijn al tal van onderzoeken naar gedaan.

Dit betreffende onderzoek ken ik daarentegen niet, dus ben ook benieuwd naar het hier ongetwijfeld op volgende tegenonderzoek.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:18

Snap ook niet helemaal (helemaal niet) Hoe je in hemelsnaam je eigen dracht zou kunnen afbreken.. Dit zit in je buik, heb je helemaal niet onder controle... heel hard drukken en je heb een miskraam?? beetje vaag verhaal..

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:21

Sjoert schreef:
Overmorgen is het 1 april? :=

Mijn gedachten.
Vind het een zeer apart onderzoek, met vreemde onderbouwing en dito resultaten. :=

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:28

Cayenne schreef:
SETEFURII schreef:
Dus de hengst in kwestie zou zich kunnen herinneren of hij de merrie in kwestie gedekt heeft?
Lijkt me wel vaag

Bij leeuwen komt het ook voor. Die moorden ook de welpjes uit die afkomstig zijn van een ander mannetje.
Dat doen ze zodat het vrouwtje weer snel gedekt kan worden.

Niet dat je een paard en een leeuw met elkaar kunt vergelijken maar goed, het gedrag is in principe hetzelfde wat dit betreft :+

Het gedrag komt bij heel veel diersoorten voor, infanticide is vooral bij dieren die in 'haremvorm' leven (paarden, leeuwen, maar bijv. ook gorilla's en veel andere apensoorten) heel normaal, zeker bij dieren die een lange kindzorgperiode hebben. Bij gorilla's bijv. wordt het vrouwtje met een baby 4 (in het wild kan dat oplopen tot 6 jaar) jaar lang niet meer vruchtbaar. Stel dat de leidende zilverrug overlijdt op het moment dat de baby 1 jaar is, dan zou de nieuwe leidende zilverrug minstens 4 jaar lang moeten investeren in de genen van een ander. Aangezien de natuur zo economisch wil werken is dat niet in het belang van de nieuwe zilverrug, die wil zijn eigen genen doorgeven en niet die van een ander bescheren. Daarom lopen babies tot 2 jaar gevaar om gedood te worden (soms, in geval dat de nieuwe leider een broer is van de oude, wil deze de jongen nog wel eens laten leven. Dit komt m.n. voor wanneer de leider op hogere leeftijd een tweede man geaccepteerd heeft om hem bij te staan. Dit is bijna altijd een broer). Dat is dezelfde rede dat vrouwtjes die overlopen naar een andere groep of een solitair mannetje (ranglage vrouwen doen dat om bij een andere man ranghoger te worden...) hun jong achterlaten bij de vader. Deze zal de zorg ook overnemen. Zou ze haar kind mee nemen naar de nieuwe man, dan zou deze het kind ook doden.
Zo werkt het bij gorilla's maar zo werkt het dus bij heel veel soorten waarbij 1 man meerdere vrouwen heeft en dus veel moet investeren in de zorg over en beschermen van zijn harem. Maar dat hangt dus ook van die periode af dat kinderen door hun moeders verzorgd worden. Bij paarden is die periode veel korter, een merrie kan vrij snel na het werpen weer gedekt worden en een veulen is veel sneller zelfstandig van z'n moeder. De hengst hoeft dus veel korter te investeren in de genen van een ander en dus zal infanticide veel minder vaak voorkomen.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:31

Mensen zijn nog steeds dieren en reageren nog steeds op instincten. Paniekaanval is daar een mooi voorbeeld van bijv. Of waarom vertrouw je iemand soms niet, die achteraf niet te vertrouwen is. Dat mensen niet altijd luisteren naar hun instict is iets heel anders. Dat mensen ook iets meer hebben als instinct dat klopt wel.

Ik vermoed echter dat zo'n miskraam ontstaat door stoffen die vrijgesteld worden onder stress, waar de foetus slecht tegen kan. Niks te maken met instinct. Maar het gebeurt wel onbewust.

infantice is iets anders als abortus.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:41

Mijn reactie was ook meer een reactie op de infanticide, ik heb 't verkeerde bericht gequote zie ik, daarvoor was iemand die vraagtekens zette bij het doden van veulens door de hengst en dat dat in't wild ook niet gebeurt. Dat gebeurt dus - bij paarden alleen niet zo heel vaak voor zover ik weet - wel.

Dat de merrie bewust zou resorberen... het zou kunnen. Ik ken 2 afzonderlijke merries die duidelijk konden beïnvloeden door welke hengst zij drachtig gemaakt werden. Meerdere dekkingen met de gewenste hengst gaven geen resultaat, maar een dekking door de 'eigen' hengst van dezelfde eigenaar daarna direct wel. En dat dus niet 1 jaar maar elke jaar dat een poging gedaan werd. Dit zijn twee afzonderlijke gevallen van verschillende eigenaren maar beiden met een hengst thuis maar een merrie die ze door een hengst van buiten wilden laten dekken. Dus zeg het maar... waar ligt dat aan? Zelfs expert die geraadpleegd waren konden geen oorzaak vinden voor het niet 'pakken' van de dekking van buiten of een verklaring vinden waarom het daarna bij een dekking van de 'eigen' hengst wel lukte. Ook mijn eigen Paintmerrie werd niet drachtig na 4 pogingen en het jaar er na bij haar nieuwe eigenaar wel. Andere hengst, 1e keer raak. En er was geen medische rede waarom ze bij mij niet pakte, ze is toen helemaal binnenstebuiten gekeerd want het was een leasedeal waarbij het veulen voor de hengsteigenaar zou zijn die erg graag een veulen van haar wilde, dus er is echt alles aan gedaan om te achterhalen waarom het niet lukte maar er was geen rede te vinden (hengst heeft dat jaar ook meerdere andere merries probleemloos en bij de eerste poging drachtig gekregen, stond bekend om zijn kwalitatief goede sperma). Blijkbaar hebben (sommige?) merries toch meer invloed over wat er in hun baarmoeder gebeurt dan wij denken ;)
I

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:46

Ligt dat ook niet aan kwaliteit van het sperma, verdund of niet? Bij eigen hengst heb je daar wel controle over...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:46

Zijn jullie dat filmpje alweer vergeten van die hengst die dat veulen doodschopte?
Staat bij mij nog op mijn netvlies.
Leeuwen/wolven doen het ook als er een nieuwe leider in de groep komt. Alle jongen worden doodgebeten, zelfs degene die geboren worden na de overname en die niet van de nieuwe leider zijn. Natuur is af en toe gruwelijk.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:49

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:50

ik vind het een beetje vreemd.
zo lang wij paarden hebben (20 jaar) fokken we er ook mee, en er staan ook bijna net zolang al hengsten op stal. Bij ons is dit nog nooit voorgekomen (klopt wel even af)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:53

Ik kan me best wat bij het onderzoek voorstellen en ook bij de resultaten. Dieren zijn echt nog instinctief, dus ik kan me ook wel voorstellen dat een merrie een 'dracht kan afbreken' of in ieder geval invloed heeft daarop.
Gevoelige mensen hebben ook spanningspijn, dat is ook een instinctieve reactie van je lichaam.

@jannie: insemineren jullie bij jullie op stal of komt er een natuurlijke dekking op een ander erf? daar lijkt het in dit geval mee te maken hebben lijkt mij!

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:54

smeetjoew schreef:
Sjoert schreef:
Overmorgen is het 1 april? :=

Mijn gedachten.
Vind het een zeer apart onderzoek, met vreemde onderbouwing en dito resultaten. :=

inderdaad :=

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:54

jannie86 schreef:
ik vind het een beetje vreemd.
zo lang wij paarden hebben (20 jaar) fokken we er ook mee, en er staan ook bijna net zolang al hengsten op stal. Bij ons is dit nog nooit voorgekomen (klopt wel even af)

Maar hebben die merries bij jullie lijfelijk contact met de eigen hengsten ?

Ik ervaar bij mij op stal dat een merrie die al zeven veulens heeft gehad van haar vaste partner, ze lopen altijd samen buiten.
Sinds de komst van een tweede hengst haar veulen in het najaar verwerpt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:59

wizewo schreef:
Ligt dat ook niet aan kwaliteit van het sperma, verdund of niet? Bij eigen hengst heb je daar wel controle over...

In de gevallen waar ik het over heb niet. Bij mijn eigen merrie zijn we gelijk na de eerste keer al voor de zekerheid met puur vers sperma gaan insemineren, niet meer verdund of gekoeld maar zo van de hengst in de merrie. Ook gewoon iedere keer goed drachtig, mooie eieren er op, goede ovulatie... gewoon geen rede waarom het niet zou lukken. Terwijl de hengst diepvries-kwaliteit sperma had en zelfs met ingevroren sperma nog een succespercentage van boven de 80% had.
Bij die twee andere merries van kennissen waar ik 't over had ging het allemaal over natuurlijke dekkingen en de gewenste hengsten waren ook weer goede dekhengsten die gewoon andere merries ook drachtig kregen zonder overdreven veel extra pogingen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:09

Hmm dit verklaart wellicht wel waarom een drachtige merrie hier op stal zo vurig is op mijn hengst.. Ze staan niet dichtbije elkaar maar wel in dezelfde stalgang. De hengst is later op stal gekomen en daarvoor hebben ze elkaar nooit gezien, denk dat zij mijn hengst dus wel degelijk als een bedreiging ziet.

Ik weet alleen niet hoe serieus ik dit onderzoek moet zien, aangezien het overmorgen idd 1 april is en bokt kennende.... :=

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:14

Ik vind het juist een beetje vergezocht om 2 dagen van tevoren al een 1 april grap te plaatsen, dan is't dus geen 1 april grap. Daar vind ik het onderzoek dus ook niet onwaarschijnlijk genoeg voor, aangezien ik weet dat in ieder geval een groot deel van't verhaal al bekende kennis is... Enige waar je vraagtekens bij kunt zetten is het bewust resorberen, maar goed, ook daar heb ik dus uit eigen ervaring aanwijzingen voor dat dat mogelijk is... Het verhaal zal zeker niet voor alle situaties en alle merries op gaan maar ik geloof zeker dat er merries zijn, vooral van die 'oermoeders', waarbij dit mogelijk is...
(maar goed.. ik trap ook wel vaker in 1 april grappen ;) )

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:24

De hengsten hier thuis hebben nog nooit geprobeerd een veulen van een andere hengst te vermoorden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:26

Ik denk dat dat in gedomesticeerde situaties ook zelden tot nooit voor komt. Maar dat neemt niet weg dat sommige merries nog wel instinctief zouden kunnen reageren op een dominante hengst.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:28

Arabesk schreef:
Mensen moeten eens ophouden met de gebruikelijke manier van dekken ^)

Nee, ze moeten gewoon geen hengst bij een drachtige merrie zetten :')

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:29

dat is op zich een heel natuurlijke situatie

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:34

er wordt geinsemineerd bij ons op stal, ze hebben verder geen lijfelijk contact met de hengsten, kunnen elkaar wel zien, horen en staan soms naast elkaar in een stal.

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:14

Ik heb ook wel eens een filmpje gezien van een drachtige zebramerrie die zich voegt bij een kudde, bevalt en haar veulentje wordt vermoord door de hengst. Vreselijk filmpje. Een expert vertelt dan later dat de hengst weet dat het niet zijn veulen is en dat het diertje daarom gedood wordt. Dus, ik vind dit juist een heel sterk en interessant onderzoek. Misschien moeten alle merries lekker thuis in hun eigen box geïnsemineerd worden?