Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Cassidy schreef:Het zou idd heel jammer zijn als dit ras uit zou sterven.
Is het niet mogelijk om alle raszuivere dieren op te kopen? Fokprogramma zou idd niet verkeerd zijn. En als het niet in eigen land lukt, dan in het buitenland?
Wat ik me kan herinneren mocht het ras niet geexporteerd worden...jammer, zou een fokprogamma zeer ten goede komen.

annehoe schreef:oke.. dat is erg zonde... maar als je toch 1a2 merries hebt waar je een fokprogramma mee op kan zetten van 10 jaar heb je alweer 10a20 paardjes er bij... het duurt lang maar ook op die manier is uitbreiding van het ras niet mogelijk?

Crista schreef:Tja, fokprogramma klinkt heel leuk hoor,
maar met maar 80 tot 100 dieren is dat niet haalbaar. Een deel van de 80 tot 100 dieren zal ruin zijn, en tevens zal een deel verwant zijn aan elkaar. Laten we het positief bekekijken en zeggen dat we dan 50 raszuivere, onverwante merrie's en hengsten overhouden. Daarmee is het praktisch onmogelijk om een gezonde en goede populatie op te richten en in stand te houden. Wil je maximaal 10% inteelt heb je geloof ik alleen al 30 zuivere, inteeltvrije en onverwante hengsten nodig + ook nog een behoorlijk aantal inteeltvrij, onverwante merrie's.
Weet de precieze aantallen zo niet uit mijn hoofd maar ben vorig jaar bezig geweest voor school met een fokplan voor het Gelderse paard, daarvan zijn om en nabij de 20 hengsten en ongeveer 120 merrie's (zijn er iets meer maar ik redde het met 120) beschikbaar en zelfs daarbij was het moeilijk....
Dus helaas, maar ik denk dat het ras uit gaat sterven....
Erg zonde.....

Cayenne schreef:De meeste Kathiawari's zijn van lokale mensen daar en die hebben geen weet of echte profijt van een fokprogramma denk ik zo.
Hoewel dat natuurlijk altijd kan veranderen.
sanneloveyou schreef:Amalarab schreef:Geef mij er zo eentje, nu met die enorme hooiprijzen!![]()
Wie staat er op en haalt een merrie en hengst naar NL?
ik haal wel een drachtige merrie hier heen met een hengst![]()
wie doet er mee :XD:

Snackie schreef:Het is jammer dat het ras bijna uitgestoven is.
Misschien toch tijd voor een fokprogramma daar?