De Indiase Kathiawari staat mogelijk op punt van uitsterven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

annehoe

Re: De Indiase Kathiawari staat mogelijk op punt van uitsterven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:21

groots bekend maken zou ik dan zeggen... Tegen betaling wil iemand vast wel bijdragen aan een fokprogramma.

swift_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:27

De marwari paarden hebben inderdaad ook van die oortjes.
Ik heb tijdens een vakantie in india op zo'n paard gereden, erg fijne beestjes!
en die veulentjes zijn echt zo schattig met die oortjes <3

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:30

Het zou idd heel jammer zijn als dit ras uit zou sterven.
Is het niet mogelijk om alle raszuivere dieren op te kopen? Fokprogramma zou idd niet verkeerd zijn. En als het niet in eigen land lukt, dan in het buitenland?
Wat ik me kan herinneren mocht het ras niet geexporteerd worden...jammer, zou een fokprogamma zeer ten goede komen.

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:36

Je zou er bijna een project voor starten... Subsidies (Wereldwijd) aanvragen, plan opzetten en een fokkerij beginnen in India. Ik denk dat je er zelf geen winst bij maakt, alleen kosten om te eten e.d., maar dat je er een mooi/leuk ras mee redt... Ik zeg wie doet er mee? :=

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:11

er zijn bruine en vosse exemplaren maar geen zwarte ???? Dat klinkt nou niet bepaald logisch.

da's idd een onaangename verrassing, dat er maar zo weinig zuiver meer te vinden zijn. Kan je met zo'n kleine groep het ras nog wel redden, vraag ik mij dan af.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:34

Cassidy schreef:
Het zou idd heel jammer zijn als dit ras uit zou sterven.
Is het niet mogelijk om alle raszuivere dieren op te kopen? Fokprogramma zou idd niet verkeerd zijn. En als het niet in eigen land lukt, dan in het buitenland?
Wat ik me kan herinneren mocht het ras niet geexporteerd worden...jammer, zou een fokprogamma zeer ten goede komen.

het is toch super dat ze niet geexporteerd mogen worden, dat betekend dat deze 80a100 paarden zoiezo in 1 land staan. scheelt zoeken.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:35

Tja, fokprogramma klinkt heel leuk hoor,

maar met maar 80 tot 100 dieren is dat niet haalbaar. Een deel van de 80 tot 100 dieren zal ruin zijn, en tevens zal een deel verwant zijn aan elkaar. Laten we het positief bekekijken en zeggen dat we dan 50 raszuivere, onverwante merrie's en hengsten overhouden. Daarmee is het praktisch onmogelijk om een gezonde en goede populatie op te richten en in stand te houden. Wil je maximaal 10% inteelt heb je geloof ik alleen al 30 zuivere, inteeltvrije en onverwante hengsten nodig + ook nog een behoorlijk aantal inteeltvrij, onverwante merrie's.

Weet de precieze aantallen zo niet uit mijn hoofd maar ben vorig jaar bezig geweest voor school met een fokplan voor het Gelderse paard, daarvan zijn om en nabij de 20 hengsten en ongeveer 120 merrie's (zijn er iets meer maar ik redde het met 120) beschikbaar en zelfs daarbij was het moeilijk....

Dus helaas, maar ik denk dat het ras uit gaat sterven....

Erg zonde.....

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:38

oke.. dat is erg zonde... maar als je toch 1a2 merries hebt waar je een fokprogramma mee op kan zetten van 10 jaar heb je alweer 10a20 paardjes er bij... het duurt lang maar ook op die manier is uitbreiding van het ras niet mogelijk?

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:49

ja ik heb ook het idee dat je er niet zo heel veel nodig hebt... En je kan weer doorfokken met de exemplaren die je fokt.. (wel zorgen dat je geen inteelt creeert..)

Plus dat ik denk dat het ruinen van hengsten daar minder populair is dan hier?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 12:52

annehoe schreef:
oke.. dat is erg zonde... maar als je toch 1a2 merries hebt waar je een fokprogramma mee op kan zetten van 10 jaar heb je alweer 10a20 paardjes er bij... het duurt lang maar ook op die manier is uitbreiding van het ras niet mogelijk?

Tja, klinkt idd heel makkelijk, probleem is alleen dat je op die manier dus inteelt krijgt. Je hengsten en merrie's gaan maar een beperkt aantal jaren mee, en je wilt ouder dieren liefst zo veel mogelijk generaties uit elkaar hebben (ivm inteelt) maar met maar een beperkt aantal hengsten en merrie's is dat onmogelijk. Binnen no time heb je namelijk een merrie en een hengst welke dezelfde voorouders hebben... :(

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:02

Indische pony's of Indiase pony's? Lijkt me nog best een verschil als ze uit India komen :P

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:39

Als je meerdere hengsten en merries hebt moet dat wel lukken.. Ik denk namelijk dat er best wat hengsten tussenlopen (omdat ik denk dat er niet snel geruind wordt) en je kan ook lokale bevolking dekgeld geven voor de hengst.. Ik zie het steeds meer zitten haha

En als ik bij de dravers kijk die zijn ook begonnen met redelijk dezelfde voorouders... (of praat ik nu hele erge onzin..)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:03

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:24

Cayenne schreef:
"Kathiawari zijn zeer gehard en hebben minder voedsel nodig dan andere paarden.

Geef mij er zo eentje, nu met die enorme hooiprijzen! *\o/*

Wie staat er op en haalt een merrie en hengst naar NL?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:24

Crista schreef:
Tja, fokprogramma klinkt heel leuk hoor,

maar met maar 80 tot 100 dieren is dat niet haalbaar. Een deel van de 80 tot 100 dieren zal ruin zijn, en tevens zal een deel verwant zijn aan elkaar. Laten we het positief bekekijken en zeggen dat we dan 50 raszuivere, onverwante merrie's en hengsten overhouden. Daarmee is het praktisch onmogelijk om een gezonde en goede populatie op te richten en in stand te houden. Wil je maximaal 10% inteelt heb je geloof ik alleen al 30 zuivere, inteeltvrije en onverwante hengsten nodig + ook nog een behoorlijk aantal inteeltvrij, onverwante merrie's.

Weet de precieze aantallen zo niet uit mijn hoofd maar ben vorig jaar bezig geweest voor school met een fokplan voor het Gelderse paard, daarvan zijn om en nabij de 20 hengsten en ongeveer 120 merrie's (zijn er iets meer maar ik redde het met 120) beschikbaar en zelfs daarbij was het moeilijk....

Dus helaas, maar ik denk dat het ras uit gaat sterven....

Erg zonde.....

Het Friese ras hebben ze ook weten te redden, en daar waren maar 5 hengsten over aan het eind van WOII
Of het Friese ras tegenwoordig gezond genoemd kan worden kun je je afvragen, maar het is er nog wel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:26

Enige oplossing zal dan zijn om er vers bloed in te laten. Arabieren of iets in die geest (aangezien die ook voorouder zijn) en ontzettend goed organiseren.. Vooral dat laatste kon in zo'n land wel eens lastig zijn vrees ik.
Prachtige dieren!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:29

Als je beslist om vreemd bloed toe te laten zonder dat je teveel concessies doet aan de uitstraling, zou ik eerder de marwari kiezen.
Maar aangezien er daar ook al veel te weinig van zijn, blijft het lastig....

http://en.wikipedia.org/wiki/Kathiawari

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:36

erg zonde maar als ze nauwkurig fokken komt het vast wel goed
bij de fries waaren er ooit nog maar 3 hengsten en een paar merries :(
moet je kijken hoeveel er nu zijn :+

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:38

Cayenne schreef:
De meeste Kathiawari's zijn van lokale mensen daar en die hebben geen weet of echte profijt van een fokprogramma denk ik zo.
Hoewel dat natuurlijk altijd kan veranderen.

Neen. De meeste Kathi's zijn in het bezit van staatstoeterijen van Gujarat. Uit een telling van een aantal jaar terug bleken slechts enkele tientallen zuivere Kathi's in het bezit van private fokkers/eigenaren.

De Kathiawari (of Kathiawadi horse, afgekort tot Kathi maar ook wel Kutchi genoemd) heeft al meerdere malen op het randje van uitsterven gebalanceerd.
Overigens is geen enkele van de genoemde raszuivere paarden geruind. Ruinen wordt alleen gedaan bij uitermate agressieve of defecte exemplaren. Ook renpaarden worden soms geruind.

Het artikel is een manier om aandacht te vragen voor dit probleem. De Marwari heeft recentelijk ook gekampt met deze problematiek: er werden grote aantallen gekruist met andere rassen, er was geen fokstandaard en geen officieel stamboek en dit is gedeeltelijk via de overheid en publiek initiatief recht gezet.
Inmiddels lopen er veel meer exemplaren van de Marwari rond in India en Pakistan en wordt de kwaliteit gecontroleerd via het stamboek. Het is de bedoeling dat dit ook voor de Kathiawari gaat gebeuren en er worden nu plannen opgezet hoe dit constructief en grootschaliger aan te pakken. Een van de eerste stappen omvatte dan het in kaart brengen van de huidige populatie en daaruit is verrassenderwijs gebleken dat er weinig 'zuivere' Kathiawari's over zijn.

Er bestonden in wezen 36 strains, wat de laatste jaren is geslonken tot 28 en nog altijd tanende is; dus je kunt wel nagaan dat 80 tot 100 zuivere exemplaren zeer relatief is en er klaarblijkelijk veel 'onzuivere' Kathi's rondlopen.
Er wordt echter al heel lang bij zowel de Marwari als de Kathi op een specifiek type geselecteerd.

De populatie kan dan met behulp van bijvoorbeeld een hulpstamboek voor de onzuivere exemplaren en geschikte nauw verwante paarden als de Marwari en heel eventueel Arabier en Akhal-Teke weer worden opgebouwd. Met gerichte fok is hier zeker nog wat van te maken, en daar zijn ze nu al een aantal jaar mee bezig.

Bij de Marwari is de invloed van de Turkoman overigens duidelijker te zien dan die van de Arabier, bij de Kathiawari eerder andersom, maar vanaf de 18e eeuw zijn er zeer veel Turkomans geïmporteerd door de Britten om de Kathiawari en Marwari te veredelen. Doorgaans wordt de Arab oorsprong tussen haakjes gezet. Vooral de Marwari en onzuivere Kathiawari's zullen moeten bijdragen aan het behoud van dit ras, maar het is zover ik weet niet zo ernstig gesteld als je naar aanleiding van dit artikel zou denken, in die zin dat de populariteit van deze paarden na jaren eindelijk weer stijgende is. De staat van Gujarat is al jaren bezig om de fok te reguleren en de populatie niet alleen in kaart te brengen, maar ook middels een fokbeleid te sturen. Dit is met de Marwari in andere gebieden al heel succesvol gebleken.
Het onderzoek is begin verleden jaar gestart op last van de overheid en heeft ten doel ook andere bedreigde, lokale rassen en types onder de loep te nemen, zoals de Manipuri, de Bhimthadi en de Gungthadi, die vermoedelijk veel ernstiger bedreigd zijn.

De Kathi's worden o.a. gebruikt voor licht landbouwwerk, de sport tent pegging, cavalerie en door de politie, met name die van Gujarat: zij hebben een flinke hand gehad in het voortbestaan van dit ras. Ze worden momenteel vooral gepromoot voor endurance.
Het is overigens Dr. Pankanj Valvai en Indiase pony's.

Het zijn ook gangenpaarden.
Er wordt al enkele jaren wat ondernomen voor deze paarden, maar op deze manier kan het mogelijk grootschalig onder de aandacht worden gebracht. De uitkomst van het onderzoek is verontrustend, maar hoeft niet het einde van het ras te betekenen (eigenlijk twijfel ik daar niet aan). Pogingen om het voortbestaan te waarborgen worden ondernomen door fokkers die sinds enkele jaren de handen ineen hebben geslagen en verenigd zijn onder het IHSI, het KMBHS en het KHBA, onder toezicht van o.a. het Ministerie van Landbouw van India. Deze problematiek geldt ook voor andere inheemse paardenrassen in de regio. Dat is ook de reden dat het IHSI destijds is opgericht. Denk bijv. ook aan de Kathiawadi Horse Society of India, waar diverse stoeterijen bij zijn aangesloten. In een census van een jaar of 10, 15 geleden kwam naar voren dat er nog zeker 7000 Kathi's waren, maar dit recente onderzoek is wat diepgravender geweest, vermoed ik, en heeft kruisingen uitgesloten. Ik ga eens kijken of ik het rapport kan inzien.
De staat Gujarat heeft een stuk of 10, 11 staatstoeterijen voor de Kathi. Een klein deel is in het bezit van private fokkers. De Panch Kalyani Kathi's zijn het meest populair.

Goed, en nu hou ik op de schooljuf uit te hangen. :o

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:42

Amalarab schreef:
Cayenne schreef:
"Kathiawari zijn zeer gehard en hebben minder voedsel nodig dan andere paarden.

ik haal wel een drachtige merrie hier heen met een hengst :D
wie doet er mee :XD:

*\o/*

lien96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:50

Wat zonde zeg, apart paard om te zien ook.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:02

Het is jammer dat het ras bijna uitgestoven is.
Misschien toch tijd voor een fokprogramma daar?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:18

sanneloveyou schreef:
Amalarab schreef:

ik haal wel een drachtige merrie hier heen met een hengst :D
wie doet er mee :XD:

*\o/*

Zelfs met een zak geld van tientallen duizenden euro's en connecties bij de overheid wens ik je ontzettend veel succes. :+

Snackie schreef:
Het is jammer dat het ras bijna uitgestoven is.
Misschien toch tijd voor een fokprogramma daar?

Er is al tientallen jaren een fokprogramma en de laatste jaren is een standaard opgezet. Dat er dus een gericht fokprogramma nodig is waren ze al achter. Dit onderzoek is opgezet om de stand van zaken gerichter in kaart te kunnen brengen en meer aandacht te vragen voor deze problematiek. Dit onderzoek is overigens vanuit de overheid opgezet en er bestaan diverse staatsstoeterijen in Gujarat. :)

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:19

Ik heb ze nog nooit gezien, wel jammer !
maar ze zijn wel echt prachtig op de foto's !

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:45

wat jammer zeg..
echt wel erg.