Overheid gaat paardenhouders voorlichten over ontwormen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnieknol

Re: Overheid gaat paardenhouders voorlichten over ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:16

achja ik voel mij heel prettig bij het mestonderzoek; dat doe ik nu een jaar en één van mij paarden heeft al een jaar een zodanige uitslag dat ik nog niet heb hoeven ontwormen. De ander heeft af en toe een besmetting. Heel fijn dat ik dus niet preventief die rommel in mijn merrie heb gestopt, terwijl het niet nodig was. Ik vind het super fijn om te weten hoe het van binnen gesteld staat. En als er problemen zijn, zijn het de bloedwormen. En het gaat niet om de wormen maar om de wormeitjes die zichtbaar zijn in de mest. Het mooie vind ik ook dat de weerstand van het paard een rol speelt, ik zie heel duidelijk verschil tussen mijn 4 paarden. Gelukkig doen wij het op stal allemaal tegelijk. En dan nog zijn er paarden die wel wormen hebben en paarden die geen wormen hebben, dus ik zou er wel voor kiezen allemaal te onderzoeken en niet steekproefgewijs.
En dan zijn er weer geluiden dat niet alles terugkomt uit het onderzoek, nouja, ik geloof er wel in en ik geloof niet in preventief ontwormen. ieder zn ding.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:18

sandravra schreef:
Tip: laat je paardenmest geregeld onderzoeken bij een lab. Dan kunnen ze daar zien of je paard uberhaupt wel wormenmiddel nodig heeft.

Probleem is dan wel dat lintworm lang niet altijd aangetoont wordt in de mest, maar wel ellende kan geven. Horzellarven zie je helemaal niet in de mest terug, maar de volwassen dieren die paard op de wei uitpoept, jagen wel de paarden bijna door de draden als die weer eieren op de paarden plakken.
Voor standaard besmettingen als spoelworm en bloedworm zijn die onderzoeken handig, maar voor de rest hebben ze geen nut.
Je moet dus weten wat de risicofactoren zijn voor de verschillende soorten wormen en daarop je preventie (hygiëne, dus uitmesten/weidebeheer) en je bestrijding (wormenkuren) afstemmen.
Zou leuk zijn als de overheid een goede (gratis) brochure gaat uitgeven waar die dingen in staan. Die kan de DA dan eerst zelf goed doorlezen (ook daar schort het wel eens aan kennis) en vervolgens bij de eerst volgende inenting/ophalen wormenkuur aan de klanten meegeven.
Heb al 1 brochure gezien, (van lokale DA) maar die kwam helaas niet veel verder dan de standaard riedel. Stond (voor mij) niks nieuws in en ook weinig/geen achtergrond info over risicofactoren voor oplopen besmetting met de verschillende soorten wormen.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 21:15

Ben erg benieuwd, want wij worstelen ook wel met het hele ontwormen. Wat is nu wijsheid? Helemaal als je op een pensionstal staat, waar GEEN beleid is. Iedereen doet maar wat en landjes en paddocks worden volop uitgewisseld.

Dierenartsen zouden ook duidelijker kunnen zijn in hun voorlichting. Mestonderzoek brengt inderdaad niet alle soorten wormen aan het licht. Daar moet men wel op bedacht blijven.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:40

Een hele tijd geleden heeft daar een mooi stuk van in de "paard en sport" gestaan.
Als je minimaal om de 2weken de mest uit je weiland haalt hoef je niet eens te ontwormen.(sorry 1x in de 2wk)
(ik doe dit elke dag,gewoon omdat het een gewoonte is)!
Laatst bijgewerkt door vivana op 25-03-11 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:01

om de 2 weken uitmesten klopt niet, misschien was het om de 2 weken omweiden naar een schone wei wat je gelezen hebt?
Uitmesten moet (minimaal) 3x per week ( om de dag/2dagen ivm de wormcyclus) wil je de wei schoon houden.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:05

joyce B schreef:
om de 2 weken uitmesten klopt niet, misschien was het om de 2 weken omweiden naar een schone wei wat je gelezen hebt?
Uitmesten moet (minimaal) 3x per week ( om de dag/2dagen ivm de wormcyclus) wil je de wei schoon houden.

Nee het was toch echt 1x in de 2wk. (de mestballen verwijderen).

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:13

Brainless schreef:
Mestonderzoek geeft aan of er wormen in de mest zitten (duhh ;)),
Maar wormen in ontwikkeling laten nog geen sporen achter in de mest, dus een beginnende besmetting mis je, net als een besmetting met bloedwormen.

Dit is niet waar. Met mestonderzoek worden wormeieren geteld en meer dan een bepaald aantal eieren geeft aan dat er meerdere volwassen wormen aanwezig zijn. Het toevoegen van een hele worm aan je mest is zinloos. Die komt niet door de zeven enz. waardoor je die idd niet ziet. Zegt niets over het al dan niet goed zijn van je dierenarts maar over de testmethode die je probeert te misleiden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:18

vivana schreef:
Een hele tijd geleden heeft daar een mooi stuk van in de "paard en sport" gestaan.
Als je minimaal om de 2weken de mest uit je weiland haalt hoef je niet eens te ontwormen.(sorry 1x in de 2wk)
(ik doe dit elke dag,gewoon omdat het een gewoonte is)!

als je 2x per dag je wei uitmest misschien,maar 1x in de week helpt niet genoeg.
Paard loopt door de poep heen en met vochtig weer en een graad of 10 verspreiden de wormeitjes zich erg snel hoor.
Ieder paard heeft trouwens wormen...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:12

Wij halen trouwens 2x maal dags de drollen weg. Zo is het elke keer maar een klein klusje en zo gedaan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:37

tamary schreef:
Zou leuk zijn als de overheid een goede (gratis) brochure gaat uitgeven waar die dingen in staan. Die kan de DA dan eerst zelf goed doorlezen (ook daar schort het wel eens aan kennis) en vervolgens bij de eerst volgende inenting/ophalen wormenkuur aan de klanten meegeven.
Heb al 1 brochure gezien, (van lokale DA) maar die kwam helaas niet veel verder dan de standaard riedel. Stond (voor mij) niks nieuws in en ook weinig/geen achtergrond info over risicofactoren voor oplopen besmetting met de verschillende soorten wormen.

www.parasietenwijzer.nl staat alles op :)

Het belangrijkste is volgens mij dat dierenartsen echt goed op een rijtje hebben wat de (on)mogelijkheden van mestonderzoek zijn. Daar schort het soms nog weleens aan.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:55

En hoeveel mensen hebben er geen verstand van ontwormen, denk de meerderheid. Zag het geregeld op alle stallen waar ik stage liep/gewerkt heb en waar mijn paard stond. "Normaal geef ik Equest, maar nu geef ik equimax daar zit nog iets anders in" Dat heb ik al zo vaak gehoord terwijl in beide ivermectine zit en dat elke 2,5-3 maanden. Zelfs op paardenopleidingen leren ze je dit aan.

Wij halen 's morgens en 's avonds de mest weg en daar kunnen ze niet bij en het paardenbestand is niet wisselend dus ik hoef helemaal niet te ontwormen. Zolang je dus een wisselend paardenbestand hebt is het zoiezo niet verstandig om niet te ontwormen.

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:01

In de Equest zit moxidectine en in de Equimax Ivermectine en praziquantel, er zit dus inderdaad 'iets anders bij' :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:10

Sorry bedoelde niet equest maar eqvalan en equimax

ja er zit iets anders bij, maar niet iets anders in.

arvistables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:49

hebben ze daar nu echt niks beters te doen??
ga verwaarloosde ponies zoeken of zo
Ben blij dat ik geen boer of paardenhouder ben. Je wordt gek van de administratie die zij bij moeten houden en het stopt maar niet
Straks moeten een schriftelijk toestemming aan gaan vragen om een uurtje buiten te mogen rijden want misschien valt er wel besmette paardenpoep op een plaats waar dat gevaarlijk is. OP de weg of zo, je weet maar nooit he.
kunnen ze geen spoedcursus tolerantie gaan volgen?

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 14:41

gaan ze de houders van paarden er nou over informeren of gaan ze alleen beter controleren of alles netjes via de DA gaat?!

want persoonlijk vind ik dat eerste een beter idee (hoewel ik dan wel erg benieuwd ben naar hoe ze dat willen gaan aanpakken..) dan dat tweede, aangezien er nou ookal controle op zou moeten zijn, maar je nou nog gewoon via internet zo veel wormenkuren van zo ongeveer welke soort dan ook kan bestellen als je wilt...
dus ik ben erg benieuwd hoe ze dat willen doen...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 14:49

Ik begrijp niet zo goed dat er mensen zijn die dit blijkbaar onzin vinden. We lopen het risico dat we onze paarden straks helemaal niet meer kúnnen ontwormen omdat er overal resistentie is. Dan zijn we toch echt verder van huis hoor!

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:50

ze kunnen idd wel eitjes vd wormen in de mest vinden hoor!
Maar dit is een lastig probleem, ook als je een uitgebreide uitleg van de dierenarts hebt gekregen ivm de kans op resistentie en je krijgt het advies om mestonderzoek te laten doen, zodat er gericht behandeld kan worden, of juist niet!!, dan kan je de pech hebben dat je een stalhouder/ster hebt, die het onzin vindt en zegt dat ze het al jaren goed doen, (zoals een andere dierendarts zegt)....dus waarom anders doen....?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:11

Ik vind mestonderzoek gewoon helemaal niets. Een kuur met ivermectine kost 6 euro. Die geef ik 3 keer per jaar preventief. En dan de 4e keer een andere stof (maar geen fenylbenzoaat, dat werkt gewoon niet), meestal moxidectine, of een combinatie.
Mijn dierenarts gelooft ook niet in mestonderzoek, ja om de portemonnee van de veearts te spekken.

Ik had m'n paarden eerst op een pensionstal staan waar ze aan mestonderzoek deden. Ik hoefde gelukkig niet mee te doen als ik maar gewoon 4 keer per jaar zou ontwormen. Na een paar maanden had de eerste kudde al wormen. Dan ben je dus dubbel geld kwijt: en van het onderzoek en nog eens voor de kuren.
Dus toen kon iedereen alsnog weer over op preventief ontwormen. En ze waren er gewoon allergisch voor mest. Het moest overal opgeruimd worden, ook uit het land. Maar uiteindelijk leek dat dus niet te helpen.
Later kregen bepaalde paarden nog aarsmaden, waarschijnlijk domme pech overigens. Kortom, je kunt een besmetting echt niet altijd voorkomen, zeker niet op pensionstallen. Qua grasland stonden de paarden schraal, kregen elke dag een stukje vers gras en aan de andere kant ging er dan wat af. Elk sprietje werd opgegeten, dus ook rondom de mestballen. Dan kun je nog dagelijks de mest opruimen, maar er liggen altijd wel een paar hoopjes mest. En mestonderzoek is op zulke stallen gewoon bijzonder risicovol, je bent gewoon altijd te laat.
En wat een gedoe om elke maand van elk paard verse mest te verzamelen en in te leveren. Kortom, hier het bewijs dat mestonderzoek niet werkt.

Mijn ruin heeft als veulen een fikse wormbesmetting gehad, echt je zag de rode wormen in de mest zitten. Oorzaak: iemand die een paard in pension zette en die bij mijn paarden in het land kwam, en dat paard had wormen. Mijn merrie heeft nergens last van gehad, andere paard in de groep ook niet, veulen dus wel. Na 3 kuren in overleg met de veearts was het weer over. Volgens de veearts was het juist gunstig dat hij nu een fikse besmetting had, want er was geen blijvende schade, en het was goed voor z'n weerstand zei de veearts.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:15

Isegrim schreef:
Wat schort daar zoal aan dan? Van ons wordt het opgestuurd naar een lab en dan krijgen we de uitslag per mail.

Opzich een mooi streven. Echter is er vorige maand een mesttest gedaan en staat een van de getesste paarden nu met bloedworm.. Het is dus toch niet helemaal uit te sluiten..

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:03

Tallie1979 schreef:
Opzich een mooi streven. Echter is er vorige maand een mesttest gedaan en staat een van de getesste paarden nu met bloedworm.. Het is dus toch niet helemaal uit te sluiten..

Tja, dat risico nemen we dan maar...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:38

Isegrim schreef:
Tallie1979 schreef:

Tja, dat risico nemen we dan maar...

ik vind dat een erg groot risico persoonlijk...en dan mag je nog van geluk spreken als er door de bloedwormen geen fatale koliek komt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:45

Ik zou het risico ook nemen hoor. Wat als je paard bloedwormen heeft en je kunt er niets meer tegen geven wat helpt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:49

een worm wordt nooit resistent tegen alle middelen tegelijk....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:54

Wel tegen die stof wat zou kunnen helpen om de worm weg te krijgen. Ik denk niet dat het voor de grap zo'n issue is. Gevoelsmatig heb ik het in elk geval nooit zo op ontwormen gehad... En heel gek misschien en afkloppen maar mijn paarden hebben er nooit problemen van ondervonden. Het is gewoon begoonen als zakkenvullerij van de DA en dierenwinkels etc. Om de 6 weken bla bla bla... Heb er nooit iets van geloofd, gelukkig. :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:54

Zolang de eigenaar van de stalling waar ik sta weigerd om mest uit het land te halen weiger ik te stoppen met preventief 4x per jaar ontwormen. Wormeitelling m'n neus. moet je voor de lol de website van het Woud eens lezen, de FAQ, en je dan afvragen wat er echt staat. In principe staat er dat je paard best wormen kan hebben, maar dat zij het lang niet altijd kunnen vinden.