Inwoner Meddo gewond door steigerend paard; paard overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Re: Inwoner Meddo gewond door steigerend paard; paard overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:36

Ik snap niet wat het verschil was geweest als hij een groom bij zich had?
Dan was de groom er naast gaan lopen en was de groom gewond geraakt?
Mij lijkt het dat je het niet kan tegen houden dat een paard stijgert als je op de bok zit.

Al met al erg naar wat er gebeurd is.
Op deze manier wil niemand zijn paard verliezen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:39

Je had meer kunnen sturen en je had kunnen remmen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:40

Fleur_V schreef:
Ik snap niet wat het verschil was geweest als hij een groom bij zich had?
Dan was de groom er naast gaan lopen en was de groom gewond geraakt?
Mij lijkt het dat je het niet kan tegen houden dat een paard stijgert als je op de bok zit.

Al met al erg naar wat er gebeurd is.
Op deze manier wil niemand zijn paard verliezen.

Dat verschil is juist heel groot; menner voelt dat paard het eng vind en kan groom al van te voren van de bok sturen, ondertussen ook nog misschien een goed plaatsje op zoeken in de berm bijv.
Menner blijft op de bok, leidsels en zweep in de hand, rem er op, groom houd paard vast. Paard kan niet zomaar opzij springen wat dat verhinderd groom bij het hoofd én menner met leidsels en zweep.
Weet paard zich los te rukken van groom, zit menner toch nog op de bok en kan paard niet zonder menner op de bok aan de kletter gaan.

Serieus, dat maakt een wereld van verschil. Al gebeuren er natuurlijk ook ongelukken als je er wel een groom bij hebt, maar nóoit als menner van de bok af gaan.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 02:45

En daarom heb je ook altijd een bijrijder erbij... ??? Ik bedoel misschien had het wel handiger geweest

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 03:59

Stagediver schreef:
En daarom heb je ook altijd een bijrijder erbij... ??? Ik bedoel misschien had het wel handiger geweest

Als dat je enige reactie op dit nieuwsbericht is vind ik dat aardig grof eerlijk gezegd!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 04:05

OMG :oo
Wat afschuewelijk.
Denk je goed te doen, door af te stappen......
Heel veel sterkte

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 06:03

Misschien wel grof maar met zn tweeen heb je toch wel wat meer te vertellen. Bij mij op mijn koetsiersbewijscursus is me altijd verteld, heb altijd een groom bij je zodat iemand kan afstappen tijdens spannende momenten. Het is verschrikkelijk dat zulke dingen gebeuren, en misschien denken mensen niet altijd erbij na,. Maar in godsnaam, heb altijd een bijrijder bij je! Het is zo belangrijk voor je eigen veiligheid en van het dier Je kan er zoveel mee voorkomen. Niet altijd, want een paard is en blijft een vluchtdier. Maar als er 1 op de bok zit en de ander ernaast, heb je toch net wat meer kans. De menner van de bok laten gaan en alleen naast een paard laten lopen is ECHT NIET VEILIG.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:11

:(:) wat een vreselijk naar ongeluk. Heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:18

Gatver wat een naar ongeval.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:30

wat een vreselijk ongeluk zeg.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:33

Jeetje wat een naar ongeval, het zal je maar gebeuren. Hopen dat de verwondingen van die man mee vallen. Maar wat vervelend om op deze manier je paard te verliezen.

Ik ben het met bovenstaande eens, je moet altijd op de bok blijven zitten. Stel paard had zich los gerukt en was met kar en al aan de kletter gegaan, dan is het leed niet te overzien. Als je weet dat je paard niet verkeersmak is dan moet je altijd een groom meenemen die het paard bij de hoofd kan pakken. Zelf kun je dan op de bok blijven zitten en heb je veel meer te vertellen dan als je ernaast loopt. Wat ik vreemd vindt is dat als het paard bang is voor de trekker waarom loopt hij erdan naar toe en zijn ze niet in de sloot beland? Maarja dat blijft gespeculair, het is erg genoeg dat dit is gebeurt.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:59

JA dat voorbeen van het paard is op de foto duidelijk in een positie waar hij niet in hoort te staan.

@sjanien, als de begeleider tussen het paard en de tractor in heeft gelopen is het mogelijk dat op het moment dat het paard web wil en de begeleider hem aan de linkerleidsel vast heeft het paard naar links draait.

Het eerste wat je leert op je koetsiersbewijs is nooit alleen op pad..
De tractor is niet heel breed.. er zou ruimte zat geweest zijn om er in een vlotte draf voorbij te gaan..

De koetsier heeft hier alleen helemaal niets meer aan en wat de beweegreden zijn geweest om van de kar af te stappen kunnen wij met zijn allen niet raden.

Dat het een vreselijk ongeluk is dat moge duidelijk zijn..

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:13

we kunnen allemaal ( groot gedeelte) wel roepen , dan had die een groom moeten hebben, dan had die dit of dat. Maar dat is allemaal niet gebeurt. Jullie kennen geen van allen het paard en de menner. Dus oordeel niet zo hard. Het is gebeurt, en had ik maar is niet aan de orde.
Het is bijzonder zuur dat dit is gebeurt.
Die beste man, wilde het beste voor zijn paard door ervoor/ernaast te lopen, maar helaas....

Heel veel sterkte voor de menner, die ook nog eens zijn paardje heeft verloren.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:13

Verschrikkelijk. Hoop dat de beste man er snel bovenop komt. Verder ga ik niet oordelen of de man goed of slecht gehandeld heeft. Of dat de boer of loonwerker beter zijn tractor had stil gelegd tot het paard voorbij was. Het is gebeurd en wij waren er niet bij en kunnen dus ook niet oordelen wie er de fout in ging. die van mij zien ook vaak genoeg groot materieel passeren rakelings langs de wei maar toch gaan ze telkens op de loop in de wei om dan in het verste hoekje te staan kijken er naar.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:13

Beetje hard om te oordelen dat jullie het deze situatie anders hadden gedaan.
Als berijder (onder het zadel) stap je ook wel eens af als je het niet vertrouwd.. ben je ook wel eens alleen!

Wie zegt dat deze wagen een rem had? en in elke situatie is wel wat te bedenken wat je beter had kunnen doen, maar dat is altijd achteraf! En zo is het spreekwoord de beste stuurlui staan aan wal hier ook van toepassing! Misschien was er wel een groom en had hij die afgezet thuis wat weten wij ervan. (Niet dat ik dat sugereer, maar je kan van alles erbij bedenken als je wil) maar wij zijn er niet bij geweest.

Over de verkeersmakheid van een paard wordt hier niets gezegd, en je moet niet vergeten het is en blijft een dier en ook een super braaf verkeersmak manegepaard kan schrikken en op hol slaan!

Beterschap voor de man!

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:40

Afschuwelijk wat er gebeurd is. Vind het wel weer typisch 'bokt reacties' om te vertellen hoe je het wel en/of beter had kunnen doen. Het lijkt mij dat de man toch echt het beste voor had met zijn paard. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat je wat respect en medeleven toont, stel dat diegene die reacties leest? Lijkt mij vreselijk.

Ik wens de menner beterschap en veel sterkte met het verlies van zijn paard.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:01

Jeetje, wat een nachtmerrie....! Een van de redenen waarom we altijd met twee of meer mensen mennen, zelfs met het meest betrouwbare paard....

Vreselijk...!

@ Cyruss: Dat is niet typisch bokt, elke menner weet dat je, wanneer je alleen onder weg bent met de koets, je een verdomd groot risico aangaat...!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:01

Jeetje wat erg! Hoop dat de man er snel weer bovenop is!

Zoiets is echt de nachtmerrie van elke menner...

Zat pas nog te denken om eens alleen met de wagen op pad te gaan omdat er niemand mee kon/wilde, maar nu is weer zo'n bericht lees, weet ik ineens weer waarom dat geen goed plan is.

Arm paard, arme man, en uiteraard zal die boer van het grote "enge" voertuig zich ook rot zijn geschrokken!

quater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:02

Bahh zeg verschrikkelijk

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:26

Citaat:
Beetje hard om te oordelen dat jullie het deze situatie anders hadden gedaan.
Als berijder (onder het zadel) stap je ook wel eens af als je het niet vertrouwd.. ben je ook wel eens alleen!

Daar zit toch nog wel een beetje verschil in!!!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:30

Ik zeg ook helemaal niet dat de man het anders had moeten doen. Maar iedere ervaren menner weet dat je nooit van een koets af mag stappen. Ik zeg het alleen maar om andere evt toekomstige menners er op voor te bereiden dat nooit te doen.

En als onder het zadel rijder hangt er geen koets achter en die situatie kun je niet met elkaar vergelijken. Als je met beide ervaring hebt dan weet je wel waarom. Overigens stap ik nooit af ook niet onder het zadel. Als ik in een situatie komt dat het paard niet kent zoek ik een oprit op maar afstappen nooit.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:32

De man had het WEL anders moeten doen....

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:34

Wat vreselijk! Ik hoop dat de man zijn verwondingen overleefd en dat hij er helemaal bovenop komt! Wel spijtig dat het paard zo'n zware verwondingen opliep. Zo zie je maar dat een ongeluk in een klein hoekje zit.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:34

Wat niet wil zeggen dat het dan wel goed was afgelopen.
Het is ook geen aanval op de man zelf.Soms maakt men verkeerde beslissingen.
Doen we allemaal wel eens.
Alleen zodra je vd bok afstapt heb je nooit meer de mogelijkheid om het voorwaarts op te lossen en als zo'n peerd aan de haal gaat moet je wel heel hard lopen wil je m bijbenen.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:07

Gadver wat een naar bericht .. Sterkte voor de man. dat hij er snel weer boven op mag komen ! :(:)
En sterkte voor de betrokkenen..