Oude pony uit Grubbenvorst mag niet van pensioen genieten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:20

Ik heb ook een oudje van 28... En heb ook weleens zo'n opmerking gehad... Maar NO F.... WAY dat ik hem liet inslapen voor een paar van die nitwitten!!

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:29

Nou, zo slecht vind ik hem er inderdaad op de foto niet uitzien. Klachten komen waarschijnlijk van mensen die niets van paarden afweten. Je ziet dat het gaat om een ouder paardje. Al zou ik mijn paard daardoor niet laten inslapen... Jammer dat dat de reden moest zijn.

duxiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:34

mijn pony zag er net zo uit en is helaas op 07.03.2009 overleden. Ze mocht 37 jaar worden. Erg jammer en sneu voor de eigenaar. Vind dus echt niet dat die pony er slecht uitziet.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:35

Wij hebben ook zo'n oudje hier staan,superlief voor onze kids als leerpaard en mag nu van zijn welverdiende oude dag genieten.
Ja,hij ziet er niet uit en komt nu moeilijk door zijn haar heen,maar ik weet dat hij zich nog prima voelt,kan zelfs af en toe nog lekker gek doen.
Wij verzorgen hem goed maar hij is dus oud en dat zie je,dus mensen kunnen zeggen wat ze willen,hij blijft lekker staan zolang zijn gezondheid dat toelaat.
Wat ik dan veel erger vindt is dat er bij je buren een paard ligt te creperen waar niks aan gedaan wordt en dat je dan niet eens de dierenbescherming kunt bereiken(bandje,niet bereikbaar buiten kantooruren,bla,bla),de dierenambulance heeft gewoon de telefoon uitstaan(!)en uiteindelijk maar de politie gebeld,en het paardje maar lijden.......

Waar zijn we nou helemaal mee bezig???????

KimD

Re: Oude pony uit Grubbenvorst mag niet van pensioen genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:36

Vreselijk dit! :n Dat is onbegrijpelijk, dit paard werd duidelijk nog goed verzorgd! :oo

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:40

Ik heb een pony van 36 staan..... en al vind de AID of de DB het nodig om élke dag langs te komen ivm een onterechte melding: geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dáárom mijn pony in te laten slapen. Mijn pony gaat als het haar tijd is. Ik hoop voor haar dat ze op een dag gewoon plotseling omvalt ( een voor haar totaal onverwachte hartaanval oid), of anders zal ik op een bepaald moment met mijn eigen gezonde verstand een beslissing moeten nemen, waarbij haar welzijn voor zal staan. Maar meldingen oid gaan voor mij in ieder geval geen reden zijn.
Zeker niet omdat deze dame nog dagelijks haar galopje maakt als ze buiten gezet wordt ( al komt ze dan idd moeilijk door haar haar, is het moeilijker om haar op gewicht te houden enz enz)

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:43

Heel erg zuur dit voor de eigenaar. Ik kan snappen dat leken zich zorgen maken als ze zo'n beestje zien staan, maar het is ook wel de tijd dat iedereen zich overal mee wil bemoeien. En dat gaat denk ik ook alleen maar erger worden.
Dieren op een kleine flat is dan weer geen probleem of wat ik net ook las een shet in een dikke wei... :? Of dieren die zo vetgemest worden omdat ze anders zielug zijn en zo zijn er nog tal van voorbeelden..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:54

Aan de ene kant is het heel sneu natuurlijk, aan de andere kant ook wel goed dat zelfs mensen zonder verstand van paarden begaan zijn met het dier (ze bedoelen het immers goed).
Helaas hebben veel mensen het nog niet begrepen. Zo vond een voorbijganger het belachelijk dat ik mijn paard geblindoekt in de wei had staan (vliegenmasker), en hij zou de dierenbescherming wel even bellen. Naja, doe hem de groetjes! ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:59

ik ken de pony,staat vlakbij mij.
heb hem al verschillende keren zien staan maar het was echt overduidelijk dat hij echt hoog bejaard was.

hij had het verder zeker wel goed!
mooi groot weiland voor zichzelf,weet overigens niet of hij uberhaupt wel samenkon met andere paarden want dat kan ook een reden zijn dat hij alleen stond.
je weet nooit wat de geschiedenis is geweest als buitenstaander..

wel jammer dat hij nu niet meer leeft maar ik ken de dierenarts fleur,die zou ook absoluut reeel denken..

Doperwt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:04

@ iedereen die de eigenaar en de DA veroordelen. Wat waren de consequenties geweest als deze beslissing niet genomen was? Daar rept het artikel niet over, maar misschien dat er gesteld is dat hij óf iets moest doen óf de pony werd meegenomen... Dan wist ik het ook wel, op z'n vertrouwde stekkie inslapen.

@ eileen333 je kan niet van mensen verwachten dat mensen die niets, maar dan ook niets, van paarden weten dat een vliegenmasker een vliegenmasker is.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:08

een bekend verhaal. Wij hebben ook een oude dame van 31 waar we geen vlees meer op krijgen. Verder goed in orde. Gaat nog liggen en rollen en galopeerd door de paddock. Kan het gras niet meer weg krijgen vandaar dat ze op zand staat. Krijgt speciaal senioren voer en goed lekker hooi waar ze beetje aan peuselt. Voor het oog hebben wij haar wel een deken op zodat we geen gezeur krijgen over het mager zijn. Bij slecht weer laten we haar binnen staan zodat ze niet in de modder staat. Als je haar de wil laat, (ze heeft een inloopstalletje) staat ze heel veel buiten ongeacht het weer.
Zielig voorbeeld van mensen die er weer de ballen verstand van hebben en de eigenaar wellicht tot grote wanhoop hebben gebracht. Moeten we alle oude mensen die rimpelig worden en krom gaan lopen dan ook maar een spuitje geven omdat we die niet meer mooi vinden of niet in ons beeld passen?

Kalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:17

Toch zielig dat de pony alleen stond. Dat is zielig. Het is toch algemeen bekend dat paarden gezelschapsdieren zijn? Een ezel, een geit, iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:19

@Kalli ... misschien kon het wel niet samen met andere paarden, natuurlijk zijn het gezelschapsdieren, maar dat wil niet zeggen dat je elk paard gelukkig maakt met een andere pony, ezel of geit erbij.

Vind de pony er totaal niet slecht uitzien (vergeleken het oudje van 39 bij ons op stal). Triest dat het om deze reden moest worden ingeslapen.
Al had de DB elke dag op de stoep gestaan, zak er lekker in. Mensen moeten eens niet direct allerlei instanties gaan bellen omdat ze het beter weten. Waarom niet gewoon even nagaan wie de eigenaar is en gaan vragen hoe of wat?

dropfruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:44

Wat een verhaal!
Zonde dat de pony door deze omstandigheden ingeslapen is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:37

Ik heb vorig jaar ook wel commentaar gehad op het paard van mijn buurman van 35 jaar die bij mij in de wei liep. Ziet er nog slechter uit als deze pony met haar ingezakte rug... Spring echter nog wel regelmatig over de omheining en is verder prima gezond, maar het is wel vervelend dat mensen je er steeds op aanspreken en eigen conclusies trekken en door gaan roddelen...

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:45

Ik vind de pony er ook niet slecht uitzien. Heb helaas wel erger gezien. Jammer dat hij geen andere optie genomen heeft om met zijn pony te blijven. Persoonlijk vind ik het belachelijk een pony in te laten slapen om commentaar van anderen te mijden. Maar ik kan niet in zijn leven of beurs kijken.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 02:26

Safiera schreef:
Al vind ik de klacten niet geheel onterecht, pony stond alleen.

Ik denk dat je met dat soort uitspraken ook moet uitkijken. Als een pony al 10 jaar of meer alleen staat, brengt zo'n andere pony in de wei alleen maar meer stress. Ik weet dus niet of dat het geval was, maar je kunt niet oordelen over het geval zonder de details te kennen.

Verder zal het wel zo zijn dat de klagers dit artikel wel gelezen hebben en hopelijk hebben die inmiddels behoorlijk schaamrood ;)

lohengrin39

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 07:06

eerst lees je dit verhaal en dan denk je: hoe kun je een oude pony het aandoen om langzaam dood te gaan? als hij zo sterk vermagerd zal hij ook slecht kunnen eten en steeds minder kracht krijgen... en dan zie je de foto..... en dan weet je dat het simpele burgers zijn die naar die proramma's van dieren in arme landen kijken... nou, hier komt dat(te vaak) niet zo vaak voor...moet je zien wat een glans op de pony zit...is dat ook niet een teken van gezondheid??????????

alle begrip voor de mensen die m hebben laten inslapen..die keus was er binnenkort toch...alleen jammer dat hij de zomer niet meer heeft mogen meemaken...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 07:22

AID laat echt niet zomaar een paard inslapen, dan moet er meer gespeeld hebben dan nu wordt vermeld (maarja dat soort dingen hang je niet graag aan de grote klok).

lohengrin39

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 07:27

als ik het goed begreep hebben ze in goed overleg met de eigenaar de pony laten inslapen... dus wat er nog meer meespeelt zullen wel de mensen in de omgeving zijn...dat het erg vervelend is om steeds te horen dat je je paard verwaarloosd

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 07:28

Nou om klachten uit de omgeving wordt er geen paard ingeslapen door de AID hoor.

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 07:30

De AID liet het dier niet inslapen, de eigenaar in overleg met dierenarts wel...
Jammer dat zoveel mensen zich laten leiden door wat hun omgeving zegt en vindt. Het moet niet gekker worden. En een prognose van een dierenarts is leuk, maar geeft geen garantie. Het dier had voor hetzelfde geld nog een jaar of langer kunnen blijven leven. Dat weet niemand op voorhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 07:30

De AID heeft het dier toch ook niet laten inslapen? Die beslissing heeft de eigenaar zelf genomen na alle meldingen van zogenaamde verwaarlozing..

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 07:34

Ach vervelende bemoeiers zijn het, Fleur Kloppenberg is ook mijn DA en van nog velen hier in de regio en een hele goede.
Het is jammer dat deze mensen op deze manier afscheid hebben moeten van hun pony, dat die inspectiedienst maar hier wat van die landelijke handelaren oprolt......daar lopen de paarden er vaak zo bij en word er niet geklaagd :(

JA ze doen hun werk, maar het is jammer dat zoiets gebeurd want ik kan me wel degelijk voorstellen dat de eigenaren hier simpelweg geen zin en energie voor hadden en het dier verdere sores wilde besparen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:16

Hmm, volgens mij geeft de AID aan dat de eigenaar helemaal niets te verwijten valt en is de beslissing het dier in te laten slapen van de eigenaar en DA afkomstig. Dus niet allemaal naar de AID wijzen. Ik kan me bovendien niet voorstellen dat een DA zonder reden een dier inslaapt, dat zal een weloverwogen beslissing zijn geweest. Niet zo snel oordelen op basis van een artikel.

Wat betreft het alleen staan: misschien staat het dier al jaren alleen, je kunt een pony van in de 40 toch niet geen verandering van omgeving of een indringer op zijn weide aandoen.