Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
snowdon schreef:Na 1 veulen zijn de ouders dus al 'bewezen fokdieren'? Hopelijk volgen er meer!
. Ik weet zelf dan meer over tijgerstamboeken, maar ik neem aan dat het bij de zebra's hetzelfde werkt. Als een ouderdier een (levend) jong heeft geproduceerd is hij/zij bewezen. Dat is wel belangrijke informatie voor een stamboek namelijk. Als je de keuze hebt tussen twee (bijna) gelijkwaardige dieren (zelfde leeftijd, zelfde inteeltscoëfficiënt etc) en de één is wel bewezen en de ander niet, dan ga je altijd voor het bewezen dier. Of als een dier al 10 is en het is nog steeds niet bewezen, maar het is wel een belangrijk dier, dan kun je je afvragen waarom het nog niet bewezen is en of het dan nog nuttig is zo'n dier te verplaatsen met een fokaanbeveling.

Cassidy schreef:Een overzicht van verschillende soorten zebra...
Ze zien er soms echt heel anders uit!
http://www.madamzebra.com/Differences-b ... ecies.html

LindyH schreef:Ik vraag me af waarom deze dieren zo moeilijk te fokken zijn. Over het algemeen is dat toch niet zo'n probleem bij zebra's?
Heeft dat puur te maken met het leven in gevangenschap waar deze dieren minder goed tegen kunnen, of planten ze zich in de natuur ook moeilijker voort, zoals bijvoorbeeld panda's?
EDIT: zelfde vraag als manishdra dus