Paardencrematorium in Prinsenbeek volgende maand geopend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:40

Ik heb mijn D pony 9 maanden geleden laten cremeren in Westerhout te Beverwijk. Eerst hun gebeld wanneer ze haar op konden komen halen. Toen de veearts gebeld. Vervolgens Westerhout weer gebeld en alles geregeld. Ze is om 08:45 uur ingeslapen en om 10:30 uur kwamen ze haar met een trailer halen. Op de vloer zit een plaat op rolletjes. Die rolt naar buiten, daar leggen ze je paard heel netjes op en dan wordt je paard naar binnen gerold. Erge aardige mensen en super diervriendelijk. Je kan het voor de rest zo gek maken als je zelf wilt; op laten baren, daar afscheid nemen etc. Ik heb d'r alleen op laten halen en laten cremeren. De as heb ik zelf op een mooie plek verstrooid. Was voor een flinke D pony €1200,- kwijt. Ik ben superblij dat ik het gedaan heb en zal het met mijn huidige paard ook weer zo doen. Het kost wat, maar ik heb ook 15 jaar plezier van d'r gehad. Het was het mij absoluut waard.

Snoevie

Re: Paardencrematorium in Prinsenbeek volgende maand geopend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:41

was die prijs inclusief alles,marjor?dus ook het vervoer ed?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:47

ik vind t super netjes dat t er is voor de mensen die t kunne betalen. en t geld ervoor over moeten hebben maar.....

ik vind wel dat je paard er geestelijk en fysiek er dan aan toe moet wezen om ingeslapen te worden een waardig afscheid kan je vind ik daar niet aan je paard geven als hij gaat lopen vechten tegen het inslapen...daar de kogel geven en laten leegbloeden kan niet en daarna laten verbranden...

als ik ooit veel geld heb en een paard hebben die er dan op zo'n moment ook aan toe zou wezen om dood te gaan dan zou ik t misschien overwegen om hem t laten cremeren...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:11

Ik heb een tijd geleden een artikel gelezen over zo'n crematorium. Paardje werd daar ingeslapen. Moest wel even slikken toen ik dat las zeg, het blijft natuurlijk moeilijk om afscheid te nemen van zo'n paardje. Maar het was zo mooi geschreven!

'Gelukkig' heb ik zelf geen paard en zal ik dus voorlopig ook niet voor die beslissing komen te staan.. Poezebeest hier stuitert nog vrolijk rond dus die blijft hier voorlopig nog wel in deze substantie (ipv as dus)

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:58

Mijn paard heb ik 10 jaar geleden van mijn oma gekregen die inmiddels is overleden en gecremeerd! er zit daarom ook veel emotionele waarde aan mijn paard, daarom heb ik 3 jaar geleden besloten om mijn paard ook te laten cremeren (paard leeft nog) Hiervoor heb ik hem speciaal laten verzekeren. :) Hoop dat het nog lang duurt voordat het zover is! Waarschijnlijk word hij in Beverwijk gecremeerd. Ik wil een gedeelte uitstrooien over het strand of weiland daar ben ik nog niet over uit. En ik laat een mooie urn maken van zijn afbeelding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 07:30

jury schreef:
Ik heb al bij mezelf, doe me maar in een kartonnen doos en gauw (goedkoop) verbranden. Ik merk er toch niets meer van. En dat heb ik ook bij mijn beesten. Geef dat geld dan aan een goed doel ofzo bv brooke horse hospital, dan hebben levende paarden (en mensen) er nog iets aan. Maar goed, dat is dus mijn persoonlijke mening.

Die crematoria schieten wel als paddestoelen uit de grond dus er zullen genoeg mensen zijn die er het geld wel voor over hebben.

Hier ben ik mee eens, Als ons paard zou overlijden(wat hopelijk nog 20 jaar gaat duren voor het zo ver is) word hij waarschijnlijk ook niet gecremeerd.. Vind die prijzen zo hoog. Daar kun je bijna een nieuw paard van kopen..

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 08:28

Ja ik heb ook altjd gezegd dat ik me pony zou laten cremeren helaas is hij voortijdig verkocht
dus die keus hoef ik niet mee te maken maar bij een eventueel volgend paard zou ik het denk ik ook laten doen. :D

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 08:29

Anoniem schreef:
Hier ben ik mee eens, Als ons paard zou overlijden(wat hopelijk nog 20 jaar gaat duren voor het zo ver is) word hij waarschijnlijk ook niet gecremeerd.. Vind die prijzen zo hoog. Daar kun je bijna een nieuw paard van kopen..

Dat zal, maar ik hoef geen nieuw paard dus waarom niet dit paard laten cremeren als ik me daar goed bij voel.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:08

't is bij mij ook niet zo dat het geld me op mijn rug groeit ! Mijn paarden zijn mijn alles, en moet veel dingen laten om alles te kunnen betalen kwa stalling, verzekering enz. Maar heb 't er voor over! En dat is dus ook de reden dat ze verzekerd zijn tegen van alles en nog wat. Zodat dat als er wat gebeurt, dat het betaalt word.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:10

Charaz schreef:
Anoniem schreef:

Dat zal, maar ik hoef geen nieuw paard dus waarom niet dit paard laten cremeren als ik me daar goed bij voel.

ben het met je eens Charaz!

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:23

Reken hiervoor maar tussen de 2 en de 3000 euro... t is zeker niet goedkoop.. maar om je vriendje waarmee je nou heel veel hebt beleefd mee te laten gaan met een distructiebedrijf is geen pretje om te zien...

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:53

Mijn paarden worden ook gecremeerd als hen wat overkomt.
Onlangs 2 honden in moeten laten slapen, deze hebben we op laten baren, helemaal laten verzorgen, uitgebreid afscheid van genomen en eveneens laten cremeren. Ik vind het heel belangrijk dat een dier/mens ook na zijn dood nog met respect behandeld wordt, ookal kost het klauwen met geld. Dan maar geen nieuw paard, een waardig afscheid vind ik veel belangrijker.

Als ik me dan bedenk dat ik zelf eenden die zijn doodgereden door anderen, regelmatig netjes opruim... Laat staan hoe het dan is wanneer ik één van mijn beste maatjes weg moet brengen met wie ik jarenlang lief en leed heb gedeeld. Hoe gebruikelijker een crematorium word, hoe lager de prijzen worden... Zou me niets verbazen als het over een paar jaar al veel minder kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:14

Charaz schreef:
Anoniem schreef:

Ik zeg toch ook dat het mijn mening is. Als jij daar 1000-2000 euro in wil steken, moet je dat lekker zelf weten ;) ik zou het niet doen

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:19

ik heb ook altijd geroepen dat ik wil dat mijn paardjes gecremeerd worden..

maar toen mijn hertje overleed en 2 pony's bij opa hadden we wel zoiets van ja dood is dood..

maar ik denk als het gaat om mijn eigen paardjes..mijn maatjes dat ik toch voor cremeren kies

of laten ophalen door een trailer en niet die akelige grote vrachtwagen..

ligt er natuurlijk aan of het geld er is op dat moment

maar laten we hopen dat we allen nog lang van onze diertjes kunnen genieten!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:15

Ik zou het denk ik niet over mijn hart krijgen haar lijfje als een ding in een vrachtwagen getakeld te zien worden. Ik denk dat ik haar als ze komt te overlijden een waardiger afscheid gun dan dat. Ik zou zelf ook niet willen dat mijn nabestaanden me zomaar weggooiden, dus waarom zou ik dat met mijn trouwste vriendinnetje wel doen?

Dan maar 2000 euro armer een geen nieuwe pony. Gelukkig is ze nog jong dus gaat ze (hopelijk) nog een poosje mee...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:40

Het kost ook geen 2000 euro volgens mij. En je moet het maar in 1x kunnen ophoesten

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 17:09

is minder dan 2000 euro. Laten verzekeren voor crematie is ook een optie. Dan ben je niet ineens zoveel kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 17:11

marjan1986 schreef:
is minder dan 2000 euro. Laten verzekeren voor crematie is ook een optie. Dan ben je niet ineens zoveel kwijt.

Maar wanneer doe je dat? lijkt mij lastig te bepalen. Een 6 jarige daar voor verzekeren zou ik niet doen. Maarja bij een 15 jarig paard kun je als je "pech" (geluk) heb als nog 15 jaar de verzekering betalen. En in dat geval kun je denk ik beter gewoon geld sparen..

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:15

15 jarig paard kan je er niet meer voor verzekeren. Het is ieder zijn eigen keus. Vind het wel super dat paarden eigenaren sinds een aantal jaar de mogelijkheid hebben om hun grote vriend(in) te kunnen laten cremeren. Ik doe het in ieder geval wel, heb het paar keer fout zien gaan bij mijn stage bij de veearts met rendac, dat ze uit de grijpers vielen, of open geknepen worden. Vandaar mijn keus voor cremeren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:47

NathalietjeB schreef:
ik vind wel dat je paard er geestelijk en fysiek er dan aan toe moet wezen om ingeslapen te worden een waardig afscheid kan je vind ik daar niet aan je paard geven als hij gaat lopen vechten tegen het inslapen...daar de kogel geven en laten leegbloeden kan niet en daarna laten verbranden...

Het is wel gek dat mensen het altijd hebben over "vechten tegen een spuit" als het over inslapen gaat. Terwijl je dat nooit hoort als bv een hengst gecastreerd wordt, of dat een paard een operatie ondergaat (bij castratie bij het paard v.e. vriendin moest ik het infuus op aanwijzen van DA bedienen)

er zijn verschillende manieren van inslapen, de meest elegante (en duurste) is om eerst narcose toe te dienen....

Ik zou veel grotere weerstand hebben tegen het weten dat een paard eenmaal geschoten...en je zou niets doen, binnen 3 minuten weer zou proberen op te staan (hier zijn onderzoeken naar verricht, bij paarden en rundvee) dus dat ze zsm aan hun achterbenen opgehangen moeten worden, gestoken moeten worden om dood te bloeden....tja, veel goedkoper wel.

Doe mij maar een crematie en een goede DA om in te slapen dan.

Maar ieder zijn eigen keuze natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 07:43

mist, ik denk dat alles goed moet gebeuren wat betreft inslapen. Met die kogel door z'n hoofd alleen zijn ze alleen dus ook nog niet klaar met het hele inslapen schijnbaar. Dat is hetzelfde als een da zo'n half prikje geeft, waardoor een paard net niet dood gaat... Dan doet die da in feite net zo goed half werk.
Elke manier heeft zo z'n voordelen en nadelen.

ik heb gelukkig nog nooit voor die keus hoeven staan. Maar ik denk dat ik mijn paarden niet laat cremeren. Een paard is wel een dier waar ik een hoop mee doe, maar het is en blijft een dier voor me. Zou net zoals iemand op de vorige pagina liever het geld schenken aan een organisatie zodat levende beesten die nog een veel slechter leven hebben als mijn paard heeft gehad er nog wat aan hebben, zodat er weer een paard minder dood gaan aan de hongersdood oid. Dat vind ik pas een nare dood! Ik zou zelf natuurlijk niet willen zien dat mijn paard in die vrachtwagen word getakelt, maar ik zou dan bewust even binnen gaan zitten of even weg gaan zodat ik het ook niet zie. Wat dat betreft vind ik de reacties van mensen die daarom hun paard zou laten cremeren onzin.