Retera: 'Pensionstalhouders moeten een diploma gaan halen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:34

Auroraluna schreef:
“Er zijn pensionklanten die weinig specifieke paardenkennis hebben. Deze groep mensen heeft deskundige begeleiding nodig.”

Dit zijn toch ook vaak mensen die helemaal niet zitten te wachten op deskundige begeleiding.

Die mensen moeten helemaal geen paard hebben.

Achterom

Re: Retera: 'Pensionstalhouders moeten een diploma gaan halen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:46

Op zich is er natuurlijk al zoiets... het sterrensysteem van de FNRS. Is ooit onderzocht of dat betere instructie etc heeft opgeleverd?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:56

Mhh ik kijk verder die papiertje moet natuurlijk 1x in de zoveel tijd verlengt worden KASSA....er zal wel een jaarlijks lidmaatschap aanzitten met een waardeloos bladje...KASSA...

Ene aan wie worden deze kosten doorberekend???? DE PENSION KLANT.....JIPPIE......

Alsof ik zit te wachten dat een pension eigenaar mij de les gaat lezen?.....nee hoor ken ook heel wat pension eigenaren waar ik niet blij van wordt en de lol aardig bedorven heeft...nu gelukkig niet meer.

Ene wie worden hier weer rijk van???..De slachters en natuurlijk de OVERHEID...KASSA..

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:13

En wordt er ook nog rekening gehouden dat er pensionhouders zijn die helemaal geen beginnende paardeneigenaren op hun stal willen? Juíst omdat zij zoveel tijd kosten en je helemaal niet zit te wachten om mensen aan de hand te nemen (het werk blijft liggen en je wordt er geen cent wijzer van). Ik vind een manege altijd een heel mooi instituut daarvoor, als als die nou ook nog een FNRS-ster heeft. Als pensionhouder verzorg je het paard volgens de gemaakte afspraken. Ik vind het wel raadzaam dat een ph veel van paarden afweet en niet bij koliek denkt dat het paard plezierig aan het rollen is om maar een praktijkvoorbeeld te noemen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:27

Precies, die mensen gaan maar lekker bij een manege staan dan hoor. Ik had als pensionklant ook geen enkele boodschap aan wijsneuzerij van een pensionhouder. Ik sta nu lekker op mezelf en zodra ze hier diploma's verplicht gaan stellen, bind ik mijn paarden hoogstpersoonlijk aan het hek van het huis van degene die met het idee gekomen is (en ga dan grijnzend toe staan kijken hoe diegene een van mijn paarden niet eens gaat kunnen hanteren om los te maken }> ).

Ik pies ook bijna in mijn broek van het lachen dat dit idee nota bene van Karin Retera komt, ze wou een vriendin die L1 reed eigenlijk niet eens in de baan bij een clinic, dus daar hoef je als 'starter' iig niet om hulp. :(

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:31

Ik vind het helemaal zo slecht nog niet, het is toch wel belangrijk dat de pensionhouder een beetje weet hoe en wat, als er tijdens het voeren in de avond een paard met koliek ligt/staat zou ik het fijn vinden als de pensionhouder het herkent en de eigenaar belt. Wij staan ook bij een oude varkensboer, heeft inmiddels wel al 15 jaar paarden, maar er zullen zat boeren zijn die geen idee hebben wat een paard uberhaupt moet eten.

Ben het wel met de stelling eens dat je als eigenaar van het paard daar verantwoordelijk voor bent, en roepen dat mensen met weinig verstand van paarden geen paard mogen hebben is ook wat kort door bocht denk ik. Pensionhouders opleiden is makkelijker/eenvoudiger te doen, dan mensen verbieden een paard te houden.

Zolang ze het diploma toegankelijk houden en niet te duur is het toch geen probleem naar mijn mening.

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:07

stom idee omdat andere mensen slecht voor hun paarden zorgen zijn andere daar de duupe van, vind dat de eigenaar daar zelf een papiertje moet halen als ze een paard kopen en voor het eerst een paard nemen. en wat gaat dat weer kosten als we zo"n papiertje moeten halen als eigenaar van een paard.
begrijp best dat er veel nare dingen gebeuren en dat ze overal papiertjes voor willen hebben kan de overheid weer lekker geld trekken er zijn immers een hoop paarden mensen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:52

juliomariner schreef:
Vind dit geen onzin idee. De beginnende paardenhouder moet inderdaad beter geholpen worden. Ook veel van de stoppende veehouders hebben ook geen verstand van een paard. Een paard is ook geen koe.
Daarnaast vergeten veel van deze stoppende veehouders dat ze veel meer met mensen te maken krijgen (de hele dag volk op het erf) en dat de pensionklanten steeds veeleisender worden.

De beginnende paardenhouder kan ook zelf eens een cursus doen. Er zijn zat leuke en korte cursussen te vinden die je de basis bij brengen. En een keertje een boek open slaan kan ook geen kwaad denk ik. Zelf intresse en zelf ontwikkeling heet dat.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:59

_Jessie schreef:
ergens vind ik het wel een goed idee. Hoe vaak zie je, en ook hier op bokt, stallen voorbij komen waarvan de vloeren beschimmeld zijn, dak lekt of stallen niet worden gemest.
Hekken kapot zijn en ga zo maar door. Vaak zijn dat toch de pension stallen bij een echte boer die weinig met paarden hebben maar veel met geld.
Begrijp me niet verkeerd, kom zelf uit een boeren familie, maar zijn wel vaak de vee boeren die nog een extra cent willen bij verdienen.
Ik vind altijd heel duidelijk zichtbaar aan het terrein in 1 opslag door wat voor mensen een terrein gerund word.

Wat bedoel jij hier precies mee? Al is een erf nog zo rommelig, betekend niet dat de paarden daar ook slecht staan.... :n

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:03

1 woord: BULLSHIT (THAT MEANS HORSESHIT)

Wat een kul.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:07

Op zich vind ik dat een prima ide. Je bewijst immers een dienst en dat moet natuurlijk wel in orde zijn. Voor een bedrijf heb je veelal een vergunning nodig of papieren waarom voor een paardenhouderij dan niet. De meeste boertjes (niet alle) nemen het allemaal niet zo nauw waardoor er vervelende situaties kunnen voordoen. Hoe vaak lees je wel niet op bokt wat er allemaal met de stallen mankeert of de regels die niet nagekomen worden. Ik zeg doen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:08

Ik vind het helemaal geen bullshit, tijdens mijn stallenspeurtocht ben ik heel wat stallen tegengekomen die eigenlijk niet mogen verhuren, bij eentje waren de boxwanden zo laag dat een paard er overheen kan stappen en de hengst zou gewoon tussen de merries gezet wordt met alleen betongaas ertussen, daar kan hij lekker met zijn hoeven in blijven hangen. Verder eentje die verrot kuil voerde en de stalbedekking zwart van de pis was en werd ook nog gezegd dat ze dagelijks uitmestte. Kijk, ik weet beter maar iemand die voor het eerst op een pensionstal gaat staan weet dat misschien niet en trapt er met open ogen in.
De echt professionele stallen zuller er geen moeite mee hebben, het zijn meer die louche stallen die dan aangepakt worden.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:09

@ germie, ben het totaal met jou eens. ;) Ze verzinnen tegenwoordig echt overal wat voor, komen ze geld tekort?

@ PBA__, dus als ik later iets van 4 stallen bij mijn huisje heb (stel, t'is een voorbeeld) en ik hou er 2/3 voor mezelf en verhuur er 1 of 2, moet ik ook een hele cursus gaan volgen terwijl ik op dat moment al me hele leven in de paarden zit? Wat een kul zeg...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:10

Ach, ik heb al op stallen gestaan waar paarden niet buiten gezet werden. Maar ja, dit werd wel beloofd. Dus een diploma verandert niets aan de mentaliteit van een stalhouder. 'We zijn het vergeten' werd er gezegd. En dat gewoon dagen achter elkaar. Later werd er verteld dat ze geen paarden meer binnen en buiten zouden zetten. Dus dan moest je dat zelf doen.
Hetzelfde geldt voor voeren. Ze weten heus wel hoe het moet, maar doen het niet.
Dus: DIPLOMA is BULLSHIT.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:12

Inderdaad, zelfs de onervaren mensen weten toch zeker wel dat een paard in een schone stal hoort en niet in een meter mest? Daarbij vind ik dat je als eigenaar verantwoordelijk bent voor je paard, als je paard ergens niet goed staat, ben jijzelf degen die ergens anders heen moet gaan.

belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:15

ik vind dit een belagelijk idee . laat de mensen die een paard hebben eerst maar eens een cursus doen of ze wel een paard waard zijn .sommige mensen hebben een paard voor de heb en weten niet eens wat het allemaal inhoud een paard hebben. de verzorging en het onderhoud van een paard ze denken dat je een fiets heb en er af en toe eens naar toe gaat . want een pensionhouder is niet alleen op geld uit zoals er hier gezegd word , want zij weten heus wel wat er allemaal bij komt kijken , anders begin je er niet aan .

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:18

Wat een onzin weer... Wordt dit dan ook door de KNHS georganiseerd? De nieuwe melkkoe :')

Zo zit je als beginnend pensionhouder aan steed meer kosten gebonden, terwijl men eigenlijk steeds minder voor stalling wil betalen... En hoe zit dat dan met de hobbyist die nog een plekje voor 1 a 2 paarden van een ander heeft? Moet die ook al helemaal paarddeskundig zijn voordat die zijn stalletjes beschikbaar mag stellen?

Laat mensen die zo nodig een paard willen kopen zonder verstand van zake maar eens een diploma halen, daar schiet men imo vele malen meer mee op.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:59

Ik heb een voorbeeldje, en ik ben wel benieuwd hoe/of zo'n diploma daar iets in zou veranderen.

Jaren geleden stond ik op een pensionstal van een ex-koeienboer. Eén van mijn stalgenootjes had een Haflinger die veel te dik was. Op aanraden van de dierenarts werd hij op een apart kaal weitje gezet. Maar de boerin vond dat zielig en voerde hem toch steeds dingetjes. De Haflinger moest toen zelfs een keer naar Utrecht omdat het zo slecht met hem ging. De eigenaresse is toen heel boos geworden en heeft gezegd dat als het paard zou overlijden zij de boer en boerin hiervoor aansprakelijk zou stellen.

Korte tijd daarna kregen we allemaal een contract dat we moesten ondertekenen waarin stond dat de boer niet aansprakelijk kon worden gesteld voor schade als gevolg van verkeerd handelen van zijn kant.
Natuurlijk heeft niemand dit contract getekend.

Niet lang daarna ben ik daar weggegaan. Niet alleen hierom, maar ik vond gewoon de hele boel te amateuristisch. Toch deden die mensen echt hun best en hadden de paarden het over het algemeen goed.

Ik vraag me af wat zo'n diploma hieraan zou veranderen. Waarschijnlijk zou alleen de boer naar de cursus gaan, en zou het aan de boerin niks veranderen. Misschien zouden ze op de cursus leren dat koeiengras niet geschikt is voor paarden en dat sommige paarden daar serieuze problemen door kunnen krijgen. Maar zouden ze dan hun hele wei opnieuw gaan inzaaien? Denk het niet.
En trouwens... zie je zo'n boer al naar zo'n cursus gaan? Die heeft na de lagere school nooit meer een pen vastgehouden. :)

Ik zie meer in een eenmalige informatiebijeenkomst, een website of een boek met informatie voor overstappende boeren. Maar dat moet dan echt gericht zijn op boeren en ook vanuit hun kennis over koeien/varkens geschreven worden. En het moet vooral niks kosten, want die boeren stappen niet over omdat het ze financiëel zo voor de wind gaat.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:07

De middelen om kennis op te doen zijn tegenwoordig eindeloos.... Clinics, internet, Bokt ;-), dvd's, Youtube. Echt een volkomen belachelijk idee. Kost iedereen geld want wordt natuurlijk doorbelast in het pensiongeld (ook de mensen die al goed voor hun paard zorgen, waarom moeten die er daardoor ook aan mee betalen?) en een groot deel van de mensen waar het echt om draait, bereik je hier niet mee, die zijn toch of te eigenwijs om wat aan te nemen (dat worden eindeloze discussies, eindeloze verhuizingen van paarden) of te dom om te snappen dat je in het leven je moet verdiepen in waar je mee bezig bent...

Er zijn toch wel zinniger (nijpender) dingen te doen in NL op dierengebied....

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:13

nou, ik zou eerder zeggen..

paardeneigennaar moet diploma halen..

je kan sommige pensionklanten zoveel vertellen.. maar ze doen toch wat ze zelf willen... niet altijd uit geen kennis of eigenwijs heid.. maar er zijn nou eenmaal veel verschillende meningen

of je moet als pensionhouder maar de rekening van de hoefsmid / veearts ect zelf gaan betalen...

(als veearts nodig is doe je dat zeker wel.. maar andere voorbeelden.. hangt toch van eigenaar af)

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:17

Het idee vind ik helemaal niet belachelijk eigenlijk. Maar net als het behalen van een bromfietscertificaat, hoe gaat ze het checken? Natuurlijk kan iedereen die zo'n diploma heeft behaald het laten zijn bij controle maar hoe wordt goed gecontroleerd of men zich houdt aan bepaalde aspecten waar je vanuit mag gaan na het behalen van het papiertje?

Als je je paard in pension zet dan vind ik dat iemand die je betaald voor de juiste zorg en toezicht zeker wat kennis in huis mag hebben. Ik vind dat wat heel anders dan paarden aan huis. Niet dat ik vind dat iedere jandoedel dat maar moet doen maar op dat moment is wel de eigenaar zelf verantwoordelijk voor de zorg van het paard. Als je 40 uur werkt wordt dit moeilijk en als je dan kiest voor pension mag je ook wat garantie hebben dat men weet wat men doet.

Maar goed, er is ook nog een groot verschil tussen pension van € 75.- 24/7 op de wei bij de varkensboer of volpension met stal etc. voor € 400.- per maand. En zoiets blijft moeilijk te controleren....

Het sterren systeem van de FNRS vind ik trouwens niet hetzelfde. Hierbij wordt ook veel naar comfort voor de ruiter gekeken (verlichte parking, bar, kleedruimtes etc) buiten enkel het verstand hebben van paarden, zover ik dat begrepen heb.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:26

Cayenne schreef:
http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl

Pensionstalhouders moeten een diploma halen om hun pensionklanten deskundige begeleiding te kunnen geven. .

Mijn paardje staat met 5 andere paarden bij een boer die koeien en schapen heeft. Ik denk echt niet dat de eigenaar erop zit te wachten om ons te gaan begeleiden (en wij ook niet op hem _O-). En waarom zou hij een diploma moeten hebben? Hij verhuurt die stallen, zijn vrouw zorgt voor de paarden zoals mesten, voeren en buiten-en binnen halen en verder doen wij zelf. Wij hebben een buitenbak en longeerbak tot onze beschikking en hebben allemaal een eigen instructeur met papieren.

Ik denk dat er ook wel een verschil is tussen een penionstal op een boerenbedrijf of een pensionstal met echt alles erop en eraan waarvoor je dan ook betaaltt

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:02

Mijn hemel, nog meer wetten en regels! Ik vind het handig als mijn pensionstalhouder verstand van paarden heeft.
Ik vind dat mensen die een paard aanschaffen, verstand van paarden moeten hebben, dat controleer je niet met een cursusje en een diploma, dat ís vrijwel niet ye controleren. ik ken mensen die al jaren paarden hebben, maar nog steeds geen verstand van paarden.....helaas, zij zitten niet op goedbedoelde tips te wachten, want ze hebben immers al jaren paarden....ik ken mensen die eerst alles wat los en vast zit hebben bestudeerd over paarden, voordat ze een paard kopen. Ik ken zoveel mensen met paard(en).....ik wordt moedeloos van het gebrek aan kennis, van het gebrek aan respect voor een levend wezen, van de smoezen die ze verzinnen om maar niet op hun bijzondere paard te hoeven rijden, van de levensgevaarlijke toeren die ze uithalen, van de ongelukkige, zogenaamd levensgevaarlijke, paarden, van het slechte gedrag van paarden wegens gebrek aan opvoeding/opleiding......en dan heb ik het niet over verwaarlozing, mishandeling ....HOE GAAN WE DIT GOED MAKEN IN NEDERLAND???
Nog iets: een dure manege/pensionstal is niet per definitie beter dan een goedkope ' ombouw' boer!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:09

Helemaal eens. Maar persoonlijk vind ik dat je van een dure manegestal als pensionhouder net iets meer mag verwachten dan een goedkope "ombouw" boer.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:12

juliomariner schreef:
Wendy schreef:
[Daar kan ik me best iets bij voorstellen eigenlijk... want juist als je wilt doen wat niet helemaal standaard is, dan is het heel fijn om die ruimte te hebben en te behouden :j
Ik heb ooit ook op een stal gestaan waarvan de eigenaar mij wilde vertellen hoe ik met mijn paard om moest gaan. Ik was heel snel weg kan ik je vertellen. Dat bepaal ik namelijk zelf wel :)

Jij hebt misschien wel verstand van een paard maar er zijn er ook genoeg die dat niet hebben en zelf dus uitmaken hoe ze met hun paard omgaan terwijl dat niet goed is

Ja en daar kan de pensionhouder weinig aan veranderen lijkt mij.