Dierentuin koppelt een merrie als maatje aan een olifant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:40

GamblersCup schreef:
Die andere olifant is verdorie al in Augustus 2009 kapot gegaan, dan ga je toch niet wachten tot Maart 2011 voordat je actie gaat ondernemen?!? En wat voor een...

Ze schrijven dat het naar verwachting nog minimaal een half jaar duurt voor ze Burma bij andere olifanten kunnen plaatsen. Ik ga er vanuit dat ze dan ze dus al wel bezig zijn geweest met het vinden van gezelschap. Wellicht was het de bedoeling dat er een paar maanden eerder al gezelschap zou komen en is er iets misgegaan waardoor het nog langer duurt. Dit bericht zegt daar niets over.

Ze willen de kudde gaan uitbreiden, en dit is het begin. Dan zal je verblijf groot genoeg moeten zijn, en moet je goed nadenken over wat welke dieren, in welke volgorde je in je kudde wilt. Je kunt niet zomaar wat bij elkaar zetten. Ik kan me dan wel weer voorstellen dat je er dan voor kiest om het allemaal iets langer te laten duren en maar het wel in 1x echt goed te doen.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook heel triest dat de olifant zo lang alleen staat maar ik vind het ook te makkelijk om te concluderen dat ze niets gedaan hebben tot nu want dat lees ik helemaal niet uit dit bericht.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:44

Kom op zeg, 1,5 jaar.... als het één na het ander mislukt, dan ben je wel érg slecht bezig dat het zo lang moet duren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 16:00

GamblersCup schreef:
Kom op zeg, 1,5 jaar.... als het één na het ander mislukt, dan ben je wel érg slecht bezig dat het zo lang moet duren.

Jij bent bekend met hoe dierentuinmanagement werkt?
en hoeveel geregel er in zoiets gaat zitten? Ook met officiele instanties in verband met toestemmingen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:14

Cayenne schreef:
Jij bent bekend met hoe dierentuinmanagement werkt?
en hoeveel geregel er in zoiets gaat zitten? Ook met officiele instanties in verband met toestemmingen?

Ik kan me daar wel iets bij voorstellen.

Ik ben eens een beetje gaan googlen op dit onderwerp. Er schijnt dus al maanden (als ik het goed begreep zelfs voor de dood van het mannetje) een getouwtrek te zijn over of de dierentuin wel of niet gaat uitbreiden, en of ze een nieuwe kudde gaan opzetten of niet. Gaan ze niet dan uitbreiden dan wordt Burma geexporteerd. Zoals ik het lees zijn er heel veel verschillende (commerciele) belangen en preekt iedereen voor eigen parochie. Tel daarbij op het moeten hebben van vergunningen, geld en import mogelijkheden en dan klinkt 1,5 jaar ineens niet zo lang meer...

Volgens mij een triets voorbeeld van hoe een dier de dupe wordt van onze samenleving en al haar tegenstrijdige belangen... Jammer.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:22

Ir111 schreef:
Volgens mij een triest voorbeeld van hoe een dier de dupe wordt van onze samenleving en al haar tegenstrijdige belangen... Jammer.

Daar doelde ik dus ook op. 1,5 jaar is waarschijnlijk niet zo veel als het gaat om zulke situaties, maar is wel heel veel en héél lang als het gaat om dierenwelzijn.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:52

vind het niet echt een juiste oplossing, maar goed soms kom je combi dieren tegen waar je ook niet van had verwacht dat het samen zou gaan.
Als maar niet straks R.I.P pony is want dan zegt iedereen ineens van oh wat zielig en de meningen worden ineens om gedraaid.
Nou zou mij benieuwen hoe het afloopt.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:18

Maar dan verliest die olifant na dat halfjaar toch alsnog weer een maatje, maar dan het paard?

Nouja, wel een creatieve oplossing, ben benieuwd hoe dat gaat!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:27

Bijzonder vreemde oplossing dit. Fijn hoor, dat ze aan het welzijn van de olifant denken, maar mijns inziens hadden ze dan beter de stap kunnen maken het beest te exporteren naar een andere dierentuin. Dit lijkt me (zoals iemand eerder ook al zei) niet bevorderlijk voor het welzijn van het paard.
Ik zag laatst ook een filmpje van een leeuwin die een klein bokje 'adopteerde', dat ging ook goed (in de zin van 'ze at hem niet op en was er heel voorzichtig mee') maar het arme beestje stierf wel van de honger en dorst. Nee, ik blijf het vreemd vinden.

x_Fadigho

Re: Dierentuin koppelt een merrie als maatje aan een olifant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:10

Ik vind 't wel een goed idee, zolang het maar goed blijft gaan dan !

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:31

Ir111 schreef:
@GC: ze zijn bezig een olifant te regelen maar dat gaat niet zo snel klaarblijkelijk. Ik kan me ook voorstellen dat het 'importeren' van een olifant naar Nieuw Zeeland nog wat meer voeten in de aarde heeft omdat het een eiland is.

Een olifant in een nieuwe kudde zetten voor een korte periode (ik neem aan dat er nog wel een aziatische olifant is op Nieuw Zeeland) is niet heel eenvoudig, dat geeft zo ontzettend veel onrust dat ik me kan voorstellen dat ze voor deze tijdelijke, niet optimale oplossing kiezen.

ben bang dat het de enige olifant in nieuw zeeland is. auckland zoo is de grootste dierentuin die ze hebben. wellington heeft een kleiner natuurpark met dieren en christchurch heeft ook zo'n park. beide hebben geen olifanten.

daarnaast zijn de quarantaine regels heel streng. dus het is gewoon een lastige opgave.

wel fijn dat ze zoveel voor de olifant over hebben, grote wandelingen, het bos in en gezelschap zoeken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:49

Pytje schreef:
Als een mens een geit bij een paard zet voor gezelschap is bokt zowat te klein, maar als er een paard bij een olifant wordt gezet is het opeens goed. Paard vs olifant lijkt mij niet zo een gelijkwaardige strijd, maar goed.

_/-\o_ ben ik het volledig mee eens, en zie nogal wat mensen terug die reageren op zo n zelfde topic die het nu goedkeuren.
van mijn zouden ze de goedkeuring niet krijgen, vind het te gek voor woorden.
olifant met paard nee sorry in mijn ogen ;(

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:28

Zoiets kan ook alleen bedacht worden in Kiwi-land :)) . Met name als het bijna 1 april is trouwens O:)

Hele creatieve oplossing dat wel. Ik ben benieuwd. Ik heb enige ervaringen met dierentuinen en permissies en geschuif met dieren die in een EEP (Europese stamboeken) zitten en daar duurt het soms al jaren (en soms ook 3 dagen). Kun je nagaan hoe lang al het geregel duurt als je ook nog een groot stuk water over moet.

Het paard vind ik dus een creatieve oplossing, al ben ik erg benieuwd naar hoe succesvol ze gaan zijn.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:07

Nou hopelijk worden ze goede maatjes :) je komt zeker niet aan 1,2,3 een nieuwe olifant. Ik denk ook niet dat ze zomaar een paard hebben gepakt en maar proberen. Ik denk dat ze het wel eerst uitgezocht hebben of dit werkt.

Waarom zou het ook niet gaan voor een tijdje, olifanten leven in het wild toch naast zebra's? Vreemde combi vind ik eerder, een slang die vriendjes wordt met een hamster.

Co_Shaiff97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:47

ik vind het wel leuk!
en je hoeft echt niet bang voor te zijn dat dat paard geplet wordt of iets dergelijks.
met olifanten transport stoppen ze zelfs een klein dier(kip ofzo)bij de olifant zodat ie stil staat.
olifanten zijn zich bewust van hun gewicht en willen de kip niet pletten/vertrappen.
met een paard zal dat dus ook wel meevallen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:11

Zoolgangster schreef:
Dat mensen bang zijn dat dat paard doodgedrukt/trapt wordt, die kans heeft een minipaardje dat bij een KWPN-er wordt geplaatst ook...

Hmmm, en toch heb ik het gevoel dat een olifant makkelijker een paard dooddrukt dan een KWPN-er een minipaardje.
Wanneer paarden elkaar willen verjagen/even niet kunnen verdragen doen ze dit met hun lichaamstaal. Een olifant gebruikt hiervoor ook lichaamstaal, namelijk 4000 ton lichaam en twee slagtanden.
Om de één of andere reden zie ik dit niet goed aflopen.

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:27

Je zou toch denken dat zo`n klap van een slurf niet echt veilig is voor een paardje..

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:54

Gini schreef:
Zoolgangster schreef:
Dat mensen bang zijn dat dat paard doodgedrukt/trapt wordt, die kans heeft een minipaardje dat bij een KWPN-er wordt geplaatst ook...

Hmmm, en toch heb ik het gevoel dat een olifant makkelijker een paard dooddrukt dan een KWPN-er een minipaardje.
Wanneer paarden elkaar willen verjagen/even niet kunnen verdragen doen ze dit met hun lichaamstaal. Een olifant gebruikt hiervoor ook lichaamstaal, namelijk 4000 ton lichaam en twee slagtanden.
Om de één of andere reden zie ik dit niet goed aflopen.

Ik zie het ook helaas niet goedkomen...

Ik vraag me af of het voor de olifant niet beter geweest zou zijn als hij geëxporteerd zou zijn naar een dierentuin waar al wel olifant rondlopen. Zou voor het welzijn misschien wel een stuk beter zijn. Import van andere olifanten naar Nieuw Zeeland zie ik ook niet snel gebeuren, ze zijn daar wel erg strikt met wat er hun eilandje binnenkomt, met recht!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 01:19

Het is ook niet gezegd dat het goedkomt. Maar ze proberen wat, binnen de mogelijkheden die ze blijkbaar hebben.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 07:27

Wat een idioten. Zoek dan direct een exemplaar van eigen soort erbij. Een olifant in gevangenschap als gezelschap een paard "geven" is vragen om moeilijkheden. Arm paard....arme olifant.... Zet er dan een paar waterbuffels, gnoes oid naast, zodat ze mekaar wel zien maar niet bij elkaar kunnen komen. Zijn tenminste de natuurlijke "buren" van de olifant. En dan nog...denken dat een olifant, met de intelligentie die zo'n dier heeft, een andere diersoort als "maatje" accepteert? Olifanten zijn dieren die zelfs in familieverband leven. Denk dan toch echt niet dat dit een tijdelijke oplossing kan zijn voor die olifant.

OF IS DIT EEN 1-APRILGRAP???
Laatst bijgewerkt door Bravura op 23-03-11 07:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 07:42

Cassidy schreef:
Ach, olifant met hond gaat ook goed, dus waarom zou je het met een paard niet kunnen en willen proberen?

http://www.youtube.com/watch?v=cjyb0t5J ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=qAN5nf04 ... re=related

Maar deze olifant loopt wel bij zijn soortgenoten....een paard of hond vervangt geen soortgenoten voor een dier wat sterke familiebanden kent. Vreemd is dat ze eerst 1.5 jaar wachten voor ze actie ondernemen...en dan vlak voor 1 april een dergelijke berichtgeving....? Beetje misselijk idee als het idd een 1-aprilgrap voor het volk zou zijn, om daar een eenzaam dier voor te gebruiken.....
Als het wel echt is....dan moeten ze paard en olifant heel langzaam laten wennen om echt vriendschap te kunnen sluiten. Tegen de tijd dat die band er is, hadden ze net zo goed al een andere olifant vanuit een andere dierentuin, ergens ter wereld, kunnen laten over komen. Zeker als je daar al 1.5 jaar de tijd voor had.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:31

Wat voor paard willen ze hier dan in godsnaam bij zetten...
De grootste Shire die ze kunnen vinden misschien :+
Ik kan me ook niet voorstellen dat een paard auberhaupt 'sociaal contact' gaat
zoeken met een olifant.. ook al staan ze maar met zn 2e..
Het idee lijkt leuk, goed dat ze niet willen dat die olifant eenzaam is...
Maar of het gaat werken...denk het niet..

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:33

Bravura schreef:
Maar deze olifant loopt wel bij zijn soortgenoten....een paard of hond vervangt geen soortgenoten voor een dier wat sterke familiebanden kent. Vreemd is dat ze eerst 1.5 jaar wachten voor ze actie ondernemen...en dan vlak voor 1 april een dergelijke berichtgeving....? Beetje misselijk idee als het idd een 1-aprilgrap voor het volk zou zijn, om daar een eenzaam dier voor te gebruiken.....
Als het wel echt is....dan moeten ze paard en olifant heel langzaam laten wennen om echt vriendschap te kunnen sluiten. Tegen de tijd dat die band er is, hadden ze net zo goed al een andere olifant vanuit een andere dierentuin, ergens ter wereld, kunnen laten over komen. Zeker als je daar al 1.5 jaar de tijd voor had.

Ben ik met je eens!
Tegen de tijd dat er een goede koppeling is, hadden ze allang een andere olifant kunnen 'regelen', of iig een andere oplossing.

Toch hou ik idd in mijn achterhoofd dat dit misschien wel eens een 1 april grap kan zijn....

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:39

Dat die olifant nog niet depressief is. 1,5 jaar zonder soortgenoten.
Als je een nieuwe kudde begint en je weet dat het lang gaat duren hadden ze deze beter kunnen verkopen en in z'n geheel een nieuwe kudde kunnen importeren.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:50

Gini schreef:
Een olifant gebruikt hiervoor ook lichaamstaal, namelijk 4000 ton lichaam en twee slagtanden.

Das wel een heeele zware olifant :D
Maar ik vind het idd ook geen goed idee. Er zijn zat andere dieren die beter voldoen als maatje, een neushoorn, buffel. Die olifant kan toch ook tijdelijk in een groep andere dieren worden onde rgebracht?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:06

blacknorton schreef:
Ir111 schreef:
@GC: ze zijn bezig een olifant te regelen maar dat gaat niet zo snel klaarblijkelijk. Ik kan me ook voorstellen dat het 'importeren' van een olifant naar Nieuw Zeeland nog wat meer voeten in de aarde heeft omdat het een eiland is.

Een olifant in een nieuwe kudde zetten voor een korte periode (ik neem aan dat er nog wel een aziatische olifant is op Nieuw Zeeland) is niet heel eenvoudig, dat geeft zo ontzettend veel onrust dat ik me kan voorstellen dat ze voor deze tijdelijke, niet optimale oplossing kiezen.

ben bang dat het de enige olifant in nieuw zeeland is. auckland zoo is de grootste dierentuin die ze hebben. wellington heeft een kleiner natuurpark met dieren en christchurch heeft ook zo'n park. beide hebben geen olifanten.

daarnaast zijn de quarantaine regels heel streng. dus het is gewoon een lastige opgave.

wel fijn dat ze zoveel voor de olifant over hebben, grote wandelingen, het bos in en gezelschap zoeken.

In Franklin Zoo staat er ook één. Alleen.