Veterinair verbiedt brandmerken veulen tijdens Equitana

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AriebrenJarig

Re: Veterinair verbiedt brandmerken veulen tijdens Equitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:14

Ik ben blij dat alle paarden penny's weer een mening hebben.
Wie zich aangesproken voelt, boven de 40 jaar is, en meer als 10 jaar echt met paarden omgaat mag mij een PB sturen.
Elke vorm van identificatie doet pijn bij het veulen.
Dus, chippen, vries - of brandmerken.

Ik ben blij dat er een veterinair is die het brandmerken van een veulen heeft tegengehouden.

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:20

Froukje1993 schreef:
Ben het anders helemaal eens met de dierenarts.
Laat ze in duitland ook maar chippen, .

en dit is niet een pijnlijk en stress vol iets?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:22

AUB Lees mn andere reactie's ook eens.

Dit is ook echt mn laatste post in dit topic.
:wave:

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:30

Jammer dat de veearts het tegen heeft gehouden!! Brandmerken is helemaal niet erg... Chippen is veel meer stress! En dan zweeft er nog eens een lichaamsvreemd voorwerp in het lichaam. Ik hoop niet de dag mee te maken dat we zelf ook een chip in krijgen..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:31

Adriana: er worden al kinderen gechipt, maar dan met een GPS chipje. Kinderen waarbij het een risico is dat 1 van de ouders ze naar het buitenland ontvoerd bijvoorbeeld.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:31

Wuis schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=QoIGBoAfbwM

Nee, ik denk niet dat dit zeer deed.

Dit filmpje is NIET representatief hoe paarden gebrandmerkt werden tijden de stamboekopname.
Net als anderen weet ik nog precies hoe dat er aantoe ging. De meeste reactie van een paard was verbaasd achterom kijken. Dan was het branden al gebeurt. Vergelijk dat eens met al die steigerende en stuiterende paarden tijdens het verplichte chippen. Dat gaf veel meer reacties op het moment zelf.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:35

Tijdens het chippen van een veulen hadden eigenaar en ik haar ieder aan een kant vast. Het was een pittig veulen, die al eerder geslagen had, dus we verwachtten vuurwerk. De chipper komt eraan, scheert en ontsmet. Op het moment dat hij de naald erin drukt slaakt het veulen een gigantisch diepe zucht: en dat was het.

En zelfs als chippen op het moment zelf meer reactie geeft: wat denk je van de weken erna? Wondje van de chip geneest snel, brandmerk duurt weken en blijft in die periode ook pijn doen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:35

Ik zou niet willen worden gechipt en niet willen worden gebrandmerkt vanwege de angst, de pijn en de impact (andere aspecten buiten beschouwing gelaten). Mijn dieren, die ook gevoelens kennen, wens ik dat ook niet toe.

Kan men nou niets anders verzinnen dan deze dieronvriendelijke indentifactieoplossingen?
Met dna of zo iets dergelijks? Unieker dan een brandmerk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:37

Boras: en duurt langer, en is moeilijker uit te lezen. DNA identificatie is juist afgeschaft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:37

Geen van mijn paarden deed raar tijdens het chippen. de meeste die ik dat zag doen, doen gewoon altijd raar op eender welke naald van de DA als die eens langskomt.

Niet elke mens wordt graag geprikt, kan de ene ook beter tegen dan de andere. De ene hond of kat kruipt zowat in je jaszak als die een spuit ziet, de ander veroert geen vin.

Ik denk niet dat brandmerken zozeer pijn doet, als wel gewoon kan doen schrikken. En er is nog eens rook bij ook, paarden hebben veel fijnere geur dan wij. Zou me niks verbazen als ze eerder op de geur en de plotse druk op hun kunt reageren dan op het eigenlijke vrand/vriesmerken zelf.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:59

Voor degene die zei 'je moet jezelf eens laten brandmerken' ;
Je moet jezelf eens laten chippen! Zo'n dikke naald ram in je spier is ook niet niks... En qua tijd maakt brandm of chip niet veel uit. By beide hebben ze stress... Alleen bij chippen heb je nog als nadeel; chip in spier kan problemen veroorzaken+chip gaat zwerven komt in voedselproductie lijkt mij niet lekker voor gezondheid, maargoed.
Chip kun je idd meer uit lezen... Maar alsof iedereeen zijn paard tegenwoordig kwijtraakt?! :')

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:08

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:10

Welk geworstel tijdens het chippen? Ik kom al jaren op fjordenkeuringen waar alle veulens direct uit de ring gechipt worden, en ik zie echt geen geworstel hoor? Hooguit een keer een veulen wat het er niet mee eens is, maar dat zul je bij het brandmerken ook echt weleens hebben gehad.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:12

Bij die van ons was het wel een heel geworstel en hij was pas 6 weken oud. :=
Ach ieder zijn eigen mening, ze blijven toch iets doen om de paarden te kunnen indentificeren en het zal nooit fijn zijn voor die beesten vrees ik.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:19

@colette: op zich worden paarden ook gejat :P

Ik weet niet bijzonder veel van brandmerken af, maar van wat ik heb gezien maakten die zich er niet bijzonder druk om. Vergeet niet dat paarden een veel dikkere huid hebben he ;) (letterlijk en figuurlijk).
Dan is brand/vriesmerken nog wel beter op zich denk ik.. daar ben je zeker van dat het nooit verdwijnt.

De manier van identificatie is nog wel het laatste waar we ons druk moeten maken als we het hebben over pijnlijke dingen. Verbied dan ook gelijk zweepjes, sporen, etc..
Als een paard geidentificeerd-iets wordt, of dat nou branden, vriezen of chippen is, daar heeft ie eventjes pijn van en als je het netjes verzorgt is het zo weer over. Daar maakt het paard zich achteraf echt niet meer druk om :P

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:23

De enige reden waarom mijn paard er zo'n rodeo van maakte, de laatste keer daarvoor dat de DA langs kwam, hij een antifilactische shock kreeg en zijn hart het bijna begaf. Dat was 6 weken eerder (nee dat had niks met chippen te maken, hij had zandkoliek).

Dus zo gauw hij de DA zag komen begon het feest al. Dat was echt niet om de chip. Ook alle andere paarden die ik gechiped heb zien worden, bleven er heel koel onder.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:25

Ik denk eigenlijk dat de reis naar Equitana en dat hele gebeuren daar veel meer inpact heeft op dat veulen dan het brandmerken.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:36

afgezien van dat ik brandmerken ongelooflijk lelijk vind, kan ik me ook niet helemaal vinden in dat "de huid van een paard is anders". vertel me dan eens wat er zo anders aan is. want een paard voelt het ook als er een vlieg op 'm zit, maar brandmerken zou dan niet gevoeld worden....
wat heeft de huid van een paard dan dat ik niet heb? een dikkere huid maakt niet direct een huid die minder snel pijn voelt. dat heeft met zenuwuiteinden te maken. een olifant zou zogezegd ook flink last hebben van een brandmerk.
ik ben tegen brandmerken, niet eens zozeer voor chippen, maar ik vind het prettiger dan brandmerken.
een naald is inderdaad niet niks, maar het is minder ingrijpend dan een brandwond.
chips kunnen trouwens alleen gaan zwerven als ze in bloedvaten terecht komen en dan moet het nog een flink vat zijn ook.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:38

Ik snap wel dat het brandmerken niet meer gebeurt. Het heeft geen meerwaarde qua identificatie en is sowieso pijnlijk. Chippen doet natuurlijk ook zeer, maar het is wel duidelijk welk paard het is. Ik vind het jammer dat het verboden is, maar kan het wel begrijpen. Je paard wordt er echt niet beter door herkend.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:43

:D Ik heb met beide persoonlijk ervaring; men neme een hete uitlaat en een bloot been. Da's een mooi litteken geworden maar echt pijn heeft het niet gedaan. Zolang ik er niet aankwam voelde ik er niks van.

Ipv chip zat er zo'n staafje in mijn arm. Dat deed zeer met erin zetten en eruit poeren ook. En in de tijd dat ie erin zat was het een kriebelig ding wat ik toch wel voelde zitten bij tijd en wijle.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:49

Al eerder vermeld
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 21-03-11 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:50

Ik heb een schitterend litteken op mijn onderarm van een tosti-ijzer. Misschien een halve seconde aangeraakt. Dat heeft zeker 2 weken flink pijn gedaan, iedere keer als er iets tegenaan kwam. Is ook een mooi litteken waarvan ik hoop dat het ooit nog weg gaat.

Chippen oid heb ik gelukkig nog geen ervaring mee. Eruit poeren van een staafje telt niet, want je mag er vanuit gaan dat een chip niet uit een paard gepoerd wordt...

Overgens: iets wat pijn doet als er iets tegenaan komt: waar denk je dat de staart van een paard (allemaal kleine haren met weerhaakjes) het meeste tegenaankomt als ze vliegen wegslaan? Juist, tegen die kont, inc brandwond.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:52

achterlijk :n
als overheid moet je zo abjectief mogelijk naar alle mogelijkheden kijken...
dit is dus echt niet meer objectief te noemen :n

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:54

M_D_H schreef:
achterlijk :n
als overheid moet je zo abjectief mogelijk naar alle mogelijkheden kijken...
dit is dus echt niet meer objectief te noemen :n

Ja, of deze man heeft er objectief naar gekeken en objectief besloten dat hij het op dat moment niet vind kunnen.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:55

wat brandwond betreft kan ik inderdaad ook nog meepraten. heb nog een prachtig litteken van een aanvaring met een boze magnetron op ovenstand. ( hij won de slag, ik won de oorlog, gnagna)
maar dat heeft zeker twee weken nog flink pijn gedaan inderdaad.

ik ben zelf nooit gechipt, maar ik heb wel eens 3 dagen aan een infuus gelegen. infuus erin was not fun, maar ik heb er niks meer van gevoeld totdat hij er weer uit ging, dat was ook niet leuk, maar ook toen was de pijn met enkele ongeblikken weg. en dan zit er aan een infuus nog een slangetje dat beweegt enzo.

ik zou mezelf dus liever laten chippen denk ik :D