Idee voor rijden met poepzak valt niet goed bij ruiters

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:43

Toch vindt ik het belachelijk dat als je paard 3 keer een olifantenhoop legt je niet eens af en op kan stappen, wat doe je dan met je paard op de weg.
Ik ben 1.63, paarden zijn 1.81 en 1.75 en zie niet vaak hogere paarden voorbij komen, toch kon ik na een paar weken oefenen zo op en af stappen. Als je dat geneens kan hoor je niet buiten imo.

Kflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:43

Deze komt toch elk jaar erngens tevoorschijn als 1 april grap :j

_Lisanne

Re: Idee voor rijden met poepzak valt niet goed bij ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:53

Ik kan ook niet zomaar afstappen hoor buiten. :+ Singel zit nooit echt strak (vind ie echt niet fijn!) en hij is groot, dus ik zit er niet 1 2 3 weer op. Voordeel is dat het nog nooit voorgekomen is dat hij gemest heeft buiten. :')

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:54

Snap niet zo goed waarom mensen het zo moeilijk vindenom weer op te stappen. Waarschijnlijk nooit bewust genoeg mee bezig geweest in een training? Die van mij blijft stokstijf stilstaan, of ik nu vanaf de grond opstijg of zo gelukkig ben dat ik buiten nog ergens een boomstam, bankje of hekje heb gevonden. Is net zo goed een onderdeel van het paardrijden als het rijden zelf.

Edit: misschien dat het nu niet meer zo heel soepel gaat maar ik reed een Shire van dik 1.90 en ook daar kan je zonder opstap opkomen. Wel goed aansingelen :+

KFlower, die poepzakken zijn al jaren in de handel hoor, niks 1 april aan

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:57

ik vind het zeker op een wandelpad of fietspad waar wij 'te gast' zijn wel van fatsoen getuigen om de mest opzij te schuiven. kun je er dan niet meteen weer opstappen, tja, das onhandig... bankjes zijn dan soms wel heel handig. :j

maar is mijn paard nu zo bijzonder? ik heb hem wel heel makkelijk aan weten te leren dat hij in de berm moet mesten, puur door hem in het begin steeds als beloning een hapje gras te laten nemen. Alleen als er géén berm in de buurt is of als ik hem zelf tegen houd om de berm in te gaan dan mest hij op de weg. Zelfs laatst zat ik in draf over een schelpenpad vlakbij stal (berm was drassig) duikt hij opeens zo de berm in en mest al dravend en stapt vervolgens weer het pad op :D zo had hij het niet eerder gedaan, dus het verbaasde me wel, maar ik heb 'm uitbundig beloond ;)

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:59

Precies, je kunt ze een hele hoop leren! (leuke woordspeling haha)

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:16

Javayo schreef:
ik vind het zeker op een wandelpad of fietspad waar wij 'te gast' zijn wel van fatsoen getuigen om de mest opzij te schuiven. kun je er dan niet meteen weer opstappen, tja, das onhandig... bankjes zijn dan soms wel heel handig. :j

maar is mijn paard nu zo bijzonder? ik heb hem wel heel makkelijk aan weten te leren dat hij in de berm moet mesten, puur door hem in het begin steeds als beloning een hapje gras te laten nemen. Alleen als er géén berm in de buurt is of als ik hem zelf tegen houd om de berm in te gaan dan mest hij op de weg. Zelfs laatst zat ik in draf over een schelpenpad vlakbij stal (berm was drassig) duikt hij opeens zo de berm in en mest al dravend en stapt vervolgens weer het pad op :D zo had hij het niet eerder gedaan, dus het verbaasde me wel, maar ik heb 'm uitbundig beloond ;)

Dat is het probleem wanneer je paard poept omdat het spanning is -:(- .
Dan is hij met hele andere dingen bezig dan een beloning van een hap gras :=
En dan poepen ze wat af in een rit en als jij er dan ook steeds op en af moet denk ik niet dat dat goed doet aan zijn zenuwen.
Probeer dat maar eens met een jong gespannen paard die van alle dingen onder de indruk is.
Dus dat wordt de route nog een keer fietsen _O- .
Gelukkig kost paardrijden niet zoveel tijd :o en daarna nog fietsen ook goed voor de conditie.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:22

Dat is het probleem wanneer je paard poept omdat het spanning is -:(- .
Dan is hij met hele andere dingen bezig dan een beloning van een hap gras :=
En dan poepen ze wat af in een rit en als jij er dan ook steeds op en af moet denk ik niet dat dat goed doet aan zijn zenuwen.
Probeer dat maar eens met een jong gespannen paard die van alle dingen onder de indruk is.
Dus dat wordt de route nog een keer fietsen _O- .
Gelukkig kost paardrijden niet zoveel tijd :o en daarna nog fietsen ook goed voor de conditie.[/quote]

lijkt me gelijk een goede training voor je paard!
heb ik vanaf dag 1 gedaan met mijn toen net 3 jarige (en ook nog maar een paar keer een ruiter op zich gehad) overal gewoon afstappen, stil laten staan, voeten checken, stukje ernaast lopen, opstappen.
zo moeilijk is het niet, gewoon questie van oefenen en volhouden.

kan je als ruiter niet opstappen zonder krukje oid. dan hoor je imo niet op buitenrit te gaan. dat je liever met een krukje opstapt voor het paard zijn rug is iets anders, zorg er gewoon voor dat je, als het moet, gewoon zo op en af kan stappen.
is ook in vele andere situaties heel handig en veilig!

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:29

Nu heb ik een vraag in het algemeen en misschien offtopic; maar noem mij eens een situatie waar jullie allemaal voor afstappen? En dan niet mest of hekken, die snap ik.
Het komt op mij nu over alsof jullie voor elk wissewasje afstappen, en dit is absoluut niet beledigend bedoelt hoor. Maar als je zo vaak voor iets af moet stappen hoor je in mijn ogen niet naar buiten te gaan. En misschien sla ik nu hele simpele dingen over, maar ik kan echt niets anders bedenken waarvoor ik zou afstappen naast mest en hekken openen.
En nogmaals dit is niet beledigend bedoelt, maar voor de rest kan ik gewoon echt niets bedenken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 10:31

Het gaat er niet om dat mensen voor ieder wissewasje afstappen. Het gaat erom dat je voor ieder wissewasje af KUNT stappen :)

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:35

Yviertje schreef:
Nu heb ik een vraag in het algemeen en misschien offtopic; maar noem mij eens een situatie waar jullie allemaal voor afstappen? En dan niet mest of hekken, die snap ik.
Het komt op mij nu over alsof jullie voor elk wissewasje afstappen, en dit is absoluut niet beledigend bedoelt hoor. Maar als je zo vaak voor iets af moet stappen hoor je in mijn ogen niet naar buiten te gaan. En misschien sla ik nu hele simpele dingen over, maar ik kan echt niets anders bedenken waarvoor ik zou afstappen naast mest en hekken openen.
En nogmaals dit is niet beledigend bedoelt, maar voor de rest kan ik gewoon echt niets bedenken.

Ik stap bij stal op en bij stal erweer af :j .

Jollyjoy

Ik rijd ook in dit gebied en er ligt ook vaak veel mest. Op veel plekken is het erg onveilig om op de weg te rijden en moet je wel over het fietspad, zelf stap ik dan altijd af als mijn paard daar mest. Ook op het schelpenpad dat hier eerder genoemd werd stap ik af. Op het moment is de berm (een van de weinige officiële ruiterpaden) daar veel te zacht om in te rijden. In het dorp kan het lastiger zijn om af te stappen ivm overig verkeer. Daarom probeer ik dat stuk ook te vermijden en slechts een enkele keer mee te pakken op een rit.

Ik ben blij dat het idee van de gemeente er nog niet door is en dat er over nagedacht gaat worden hoe het probleem dan wel aangepakt moet worden. Helaas merk ik bij mij op stal dat er ook mensen zijn die vinden dat mensen die in een dorp wonen de mest maar voor lief moeten nemen, want dat heb je nu eenmaal als je in een dorp/buitengebied woont.

c_alsemgeest

Ik hoef buiten nooit af te stappen, maar als het moet kan het wel.
Bij een nieuw of groen paard oefen in het ook een paar keer voordat we verder richting bos, duin of strand gaan.
Ik heb het bijna nog nooit nodig gehad, twee keer in 18 jaar volgens mij :+
1x toen we aangevallen werden door een hond en ik de schade aan mijn paard moest bekijken.
1x toen ik een gevallen ruiter bewusteloos langs de weg vond.

Als je buiten rijd, èn je kan niet afstappen om je mest op onveilige plaatsen weg te schuiven, èn je weigerd een poepzak om te hangen. Dan moet je maar enkel op de plaatsen gaan rijden waar jouw mest geen gevaar opleverd.
Ik vind het erg hypocriet en zelfzuchtig dat er ongelukken kunnen gebeuren voor jouw buitenritje.
Mijn oom heeft door paardenmest op straat een flink ongeluk gehad met zijn motor, dus het kan echt gevaarlijke situaties opleveren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:40

Cayenne schreef:
Yviertje schreef:
Afstappen om het opzij te vegen is voor sommige ook geen optie, omdat ze er anders niet meer opkomen.

Maar als je er niet meer op kunt komen hoor je imo ook niet buiten te rijden.
Er zijn wel meer situaties in waar je misschien af moet stappen buiten.

Tja.. ik heb ziekte van Lyme en een paard van 1.80
Ik kan prima rijden. Ik kom er alleen niet meer op als ik eraf moet. Dan moet ik net zolang lopen tot ik een bankje of een grote steen tegenkom.
Naar jouw mening zou ik dus niet buiten mogen rijden. Daar zeg je nogal was. Eigenlijk vind ik dat schandalig.

Overigens heb ik het poepprobleem opgelost door na het rijden even naar de poepplek te rijden met de auto. Dan schuif ik de poep weg. Als het in de bebouwde kom is. Buiten de bebouwde kom is het geen probleem bij ons.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 10:48

Jawel hoor, tuurlijk kun jij buiten rijden, maar misschien is het dan handig om van tevoren iemand mee te vragen die jou een zetje kan geven of de mest van je paard aan de kant kan schuiven. Edit: zie dat je qua mest weghalen al een oplossing hebt.
Je moet altijd voorbereid zijn om op onverwachte situaties af te kunnen stappen. Je weet van tevoren immers niet of het nodig is :) Voor je eigen veiligheid en de veiligheid van een ander moet je nou eenmaal op en af kunnen stappen wanneer die situatie er naar is. Heeft verder niets met schandaligheid te maken. Er staan overal genoeg bankjes of opstapjes, dus dan zoek je er eentje op :j

Je kunt dus zelf een situatie creeeren dat je naar buiten kunt, maar anders kun je imo idd beter in de bak blijven :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:49

Helemaal mee eens, als je niet kunt af- en opstappen door een druk onrustig paard moet je lekker in de bak blijven of vaker met je paard een rustig rondje maken zodat ie eraan kan wennen. Ook over die hoogtes is onzin, want op veel plaatsen staan wel bankjes en ja dan moet je wel even lopen naar het bankje. Ik vindt dat veel ruiters en amazones zich erg arrogant gedragen als het om deze onderwerpen gaan. Hier in het dorp bijvoorbeeld staat geen 1 stal, evengoed rijden ze met de paarden door het dorp terwijl ze er niks te zoeken hebben. Als het paard mest wordt er gewoon doorgereden en als iemand er wat van zegt krijg je nog een grote waffel toe. Waarom zou een poepzak niet kunnen? De paarden die voor de kar lopen hebben er ook mee leren lopen en bij sommige stallen is het ook verplicht in de stapmolen dus die zijn er ook vanzelf aan gewend geraakt. Alle ruiters en amazones die dus de mest niet eens in de berm schoppen zijn hier dus ook zelf de oorzaak van, misschien als ze zich nu nog bedenken en de mest aan de kant schoppen wordt er misschien wat minder geklaagt bij de gemeente en kan iedereen hier van profiteren.

Yviertje schreef:

Het gaat er inderdaad niet om dat je voor elk dingetje af moet stappen, het gaat er om dat het kan. Jij geeft aan alleen af te stappen voor mest of hekken en wat nou als je paard kreupel loopt of het ijzer zit los, blijf jij dan zitten? En als je eraf valt stap je dan ook niet meer op? Het hoort bij de opleiding van het paard(en de ruiter!!!) om op en af te kunnen stappen terwijl het paard stil staat en de ruiter geen krukje heeft. De ruiter moet namelijk ook gegymnastiseerd worden. En anders misschien een andere rijbroek proberen, ik weet namelijk uit eigen ervaring dat een rijbroek met leren- of kunstleren zitvlak minder meegeeft als een stoffen rijbroek.

Overigens stap ik wel eens van mijn paard af tijdens het stappen, ik doe de singel iets losser en hij kan dan zonder gewicht op zijn rug even sneller op adem komen dan wanneer ik er op zit met een vaste singel.

@Anya, jij gebruikt dan toch een bankje om weer op te stappen, dan is er toch niks aan de hand. Het gaat erom dat veel mensen dus niet op dat bankje of andere verhoging willen wacht en dus niet afstappen.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 19-03-11 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:49

Misschien kan de gemeente zich beter richten op het aanleggen van meer ruiterpaden en veilige ruiterroutes. Je leeft in de randstad nou eenmaal met veel op een klein stukje grond maar blijkbaar toch met veel paarden. Waarom wordt daar dan niet in geïnvesteerd? Inderdaad het enige ruiterpad wat er ligt is in de winter te slecht om op te rijden. Want ook daar is weinig aan gedaan. Het is eigenlijk alleen maar een strookje in de berm. En leggen ze eindelijk een bos aan met ruiterpaden (Bentwoud, misschien niet helemaal Zoeterwoude). Ligt het opbouwen stil omdat er geen geld meer is. Zonde hoor....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:51

Oh maar ik kan er wel af. Ik kan er alleen niet zomaar weer op. Dat is wat anders.
Verder durf ik te beweren dat mijn paarden gemiddeld genomen een stuk beter opgevoed zijn als sommige andere paarden. Dus die blijven ook netjes staan, laten zich goed parkeren e.d. Zijn gewend aan de meest gekke (verkeers)situaties.

Voor de veiligheid van mensen zou het een stuk beter zijn dat ze hun paard opvoeden, dan dat ze op kunnen stappen. Kortom: ik vind dat jij ontzettend kort door de bocht oordeelt. Het direct kunnen opstappen is geen bepalend onderdeel voor je veiligheid met een paard langs de weg.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:51

Cayenne schreef:
XLeandrosX schreef:
Ik snap niet dat mensen zich zo druk maken over een paardendrol. Op een trotoir snap ik dat maar op de weg.... Btje overdreven.

Ik snap het eigenlijk heel goed.
In de winter worden bevroren mestballen loeihard en ook spekglad, en als je daar met je fiets of brommer doorheen gaat, lig je zo onderuit.
Gewoon als ruiter even afstappen en het in de goot schuiven is wel het minste dat je kunt doen. Dan heeft niemand er last van :)

"even afstappen" vind ik niet zo'n goed idee. Ik ben niet van plan buiten van mijn paard af te stappen ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:52

En Den Haag is de gemeente iig wel goed bezig... madepolder, duinen, uithof, ockenburg alles heeft tegenwoordig goede ruiterpaden.
Ik wacht alleen nog met smart op ruiterpaden in en rond naaldwijk :+

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:53

ik vind dat je de poep zelf op moet ruimen. even in de berm schuiven. als je hond gepoept heeft ruim je het ook op. ( tenminste dat hoort zo ).
andere mensen horen geen last van je te hebben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:54

idd... kijk bv anya heeft zelfs een oplossing door er met de auto weer langs te rijden. Prima.
Maar veel laten het gewoon liggen...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:55

Als je wel af kunt stappen maar er niet meer op, doe je toch iets niet goed als ruiter zijnde...
Je moet ten ALLE tijden op en van je paard kunnen....
Mét én zonder opstapje!

Is het luiheid?

Gewoon even de berm inschuiven...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 10:58

vinurr schreef:
Cayenne schreef:
XLeandrosX schreef:
Ik snap niet dat mensen zich zo druk maken over een paardendrol. Op een trotoir snap ik dat maar op de weg.... Btje overdreven.

Ik snap het eigenlijk heel goed.
In de winter worden bevroren mestballen loeihard en ook spekglad, en als je daar met je fiets of brommer doorheen gaat, lig je zo onderuit.
Gewoon als ruiter even afstappen en het in de goot schuiven is wel het minste dat je kunt doen. Dan heeft niemand er last van :)

"even afstappen" vind ik niet zo'n goed idee. Ik ben niet van plan buiten van mijn paard af te stappen ;)

Hoe doe jij dat dan wanneer je bijvoorbeeld in het bos een smal hek langs een veerooster open moet doen of er een situatie zich voor doet waarbij je wel af moet stappen? :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:58

Bij mij op de vorige stal was een ruiter die altijd op pad ging met zo'n klein inklapbaar krukje van eurostar :+