Ernstige verwaarlozing en dood veulen in weiland bij Tremelo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:56

winia4ever schreef:
Ligt er aan waar de eigennaar voert, en waar ze het veulen geworpen heeft, ze hebben een groot stuk land, ik ga ook niet dagelijks het hele land controleren of er wat is

Ehm, ik neem zomaar aan dat de merrie ook op het voer, als dat er is, af komt. Iemand die daar regelmatig, of af en toe, voert ziet toch ook dat een eerst hoogdrachtige merrie die geveulend heeft weer van haar buik af is?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:56

Janine: Tuurlijk houden mensen hun paard in de gaten!..

1 maand geleden is er bij ons ook een merrie bevallen veelste vroeg..Als dat achter in de wei was gebeurd en die merrie geeft verder niks aan, dan kan ik mij voorstellen dat je daar overheen kijkt..

en als ik naar dit veulen kijk is het niet optijd geboren maar te vroeg.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:57

hestejente schreef:
winia4ever schreef:
Ligt er aan waar de eigennaar voert, en waar ze het veulen geworpen heeft, ze hebben een groot stuk land, ik ga ook niet dagelijks het hele land controleren of er wat is

Ehm, ik neem zomaar aan dat de merrie ook op het voer, als dat er is, af komt. Iemand die daar regelmatig, of af en toe, voert ziet toch ook dat een eerst hoogdrachtige merrie die geveulend heeft weer van haar buik af is?

Dat is niet waar..

onze merrie is vorige maand bevallen, en ze ziet er uit als of ze er nog 2 kan doen..

Ze is niks dunner, en ze ging na dat het veulen er uit was gelijk eten, en heeft totaal niet om gekeken naar het veulen, niet aangeroken, aangeraakt om gekeken helemaal niks.
Laatst bijgewerkt door daphneM op 16-03-11 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:58

Een veulen dat er half maart al een paar weken gelegen heeft is inderdaad wat vroeg. Maar dan nog merk je aan je merrie dat er geen veulen meer in zit. Lijkt me. Maar ja ik heb een ruin dus wie ben ik :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:59

winia4ever schreef:
Janine: Tuurlijk houden mensen hun paard in de gaten!..

1 maand geleden is er bij ons ook een merrie bevallen veelste vroeg..Als dat achter in de wei was gebeurd en die merrie geeft verder niks aan, dan kan ik mij voorstellen dat je daar overheen kijkt..

en als ik naar dit veulen kijk is het niet optijd geboren maar te vroeg.

Nou, mag toch hopen dat een merrie beter in de gaten wordt gehouden dan dat...

Hier staan paarden nauwelijks op grote wei, nog niet gezien althans. Die worden op het moment alleen nog maar vertrapt en dan hebben de paarden er niets aan tegen de tijd dat ze fulltime op de wei kunnen.

Maargoed, ik zie ze ook gewoon een volgroeid veulen dat al enkele weken ligt. Oren bevatten geen bot, en in modder zitten voldoende bacteriën... Ogen zijn ook ook snel vergaan lijkt me.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:00

hestejente schreef:
Een veulen dat er half maart al een paar weken gelegen heeft is inderdaad wat vroeg. Maar dan nog merk je aan je merrie dat er geen veulen meer in zit. Lijkt me. Maar ja ik heb een ruin dus wie ben ik :+

Nouja, als er toch niet naar de merrie omgekeken wordt, kan het beessie ook prima vorig jaar februari al zijn gedekt. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:05

Dat is waar Janine. Ik redeneerde even als Verstandige Paardenhouder :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:08

hestejente schreef:
Dat is waar Janine. Ik redeneerde even als Verstandige Paardenhouder :+

Je hebt wel gelijk hoor, ik mag toch aannemen dat je dat merkt. Zelf nog nooit meegemaakt, maar je herkent wel wanneer een merrie drachtig is, buik of niet... Zeker als ze er tegen aan zitten, maandje of 8/9. Dan kom je er in ieder geval vrij snel achter dat je merrie alweer veulenhengstigheid vertoont... :P

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:42

Citaat:
ik vind de foto's gewoon niet genoeg aanduiden om dit te kunnen zeggen, als ik in de winter langs stallen gaan, en zo foto maak en zeg dat ze dagen in deze drap staan worden ze dan ook ineens verwaarloost?..
In de winter is de grond slecht..

Over het water, en het veulen is natuurlijk niet correct, maar ze weten niet precies hoe het allemaal gebeurd is met het veulen.

's winters staan er inderdaad veel meer paarden in nederland in de drek zonder hooi.
De fjord ziet er nog aardig rond uit moet ik zeggen.. die heeft die winter wel eens eten gehad, anders is die niet zó rond.

mar050568

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:43

doodstraf is nog te goed voor zulke mensen!! en de politie kon niets doen? eerst wachten tot ze niet meer te helpen zijn die beestjes,heb hier geen goed woord voor over :(

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:05

inderdaad modderbende maar dat krijg je natuurlijk al snel met weinig eten, nat weer en teveel dieren op een kleiner stuk. Ze zien er trouwens niet slecht uit. Bij het dode veulen heb ik mijn vraagtekens. Lijkt meer op een veulen dat geaborteerd is. Lijkt me niet volgroeid en denk dat het door wat voor reden dan ook afgezet is door de merrie. Staat er een trailer of iets dergelijks als onderdak voor de dieren?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:33

Ik zat ook al naar dat ding aan de zijkant te kijken: een veewagen/vrachtwagen met de klep omlaag... als schuilstal/voerstal? De paarden zijn inderdaad niet heel mager.

Blijft wel slordig van het veulen en de zogende jaarling.

xelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:52

aaaah, wat ontzettend sneu dat dit moet gebeuren. ;(
geen beestje verdiend zoiets.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:15

Pff.. Wanneer houden dit soort dingen eindelijk op _-:( .
Zal niet zo gauw gebeuren jammer genoeg -O- ..

UMayDream

Re: Ernstige verwaarlozing en dood veulen in weiland bij Tremelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:16

Jemig, ik schrik echt van die foto van het veulen |( Arm dier.. ;(
Wanneer houdt dit een keer op?!

Wel goed dat er nu wat aan wordt gedaan :j

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:43

Volgens mij kan niemand vanaf de foto zien hoe oud het zogende veulen is. Zou een jaarling kunnen zijn maar natuurlijk ook een laat veulen van 2010.Op zich niet heel veel mis mee om een veulen wat langer bij de merrie te laten als dit niet ten koste van de merrie gaat. Soms is het juist goed voor de merrie. Op de getoonde foto kun je niet zien dat de merrie eronder lijdt.
Het dode veulen bij een ander in de tuin leggen is natuurlijk vreselijk fout, maar een veulen dat vroegtijdig dood geboren wordt kan natuurlijk altijd gebeuren hoe goed je je merrie ook verzorgt.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:46

Jeetje! Dit kan niet!

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:16

veulen is duidelijk een abbortus veulen.
had nooit overleeft.
en mager vind ik op de foto niet.
maar hooi en water is minimaal wat je de paarden kan geven.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:23

Ik wil niet veel zeggen hoor, maar dat veulen was gewoon niet goed, had ook nooit mogen blijven liggen. maar die paarden op de foto zien er gezond uit.. zijn niet mager.. ze staan alleen in een modderpoel...

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:26

trekpaardluf schreef:
Ik wil niet veel zeggen hoor, maar dat veulen was gewoon niet goed, had ook nooit mogen blijven liggen. maar die paarden op de foto zien er gezond uit.. zijn niet mager.. ze staan alleen in een modderpoel...

ook mijn woorden

ponyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:28

Tegenwoordig kunnen ze alleen nog ingrijpen als er een dier door zware verwaarlozing dood is.

Dat doe je toch ook niet bij mensen :(

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:29

tjonge wat een reacties hier zeg... als je paarden een winter lang geen hooi geeft zien ze er echt niet zo uit. Helemaal niet als er al een wat ouder veulen nog drinkt bij de moeder, die er goed uitziet.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:30

tja.
als ik kijk bij mij.
nu si het stuk droog waar ze lopen. maar het is bij mij soms net zo'n modderpoel.
ik gooi ze dan gewoon naar buiten. scheelt wel dat ze op stal staan snachts haha. maar als iemand dan bij mij een foto zou maken. tja dan heb je zelfde beeld als op deze foto.
zou idd wel kunnen dat die veekarachtig iets wel hun schuil of vreet plek is. het zou me niet verbzen. paardjes zien er niet zo slecht uit.

wat het veulen betreft ja dat vindt ik ook echt heel ziek van deze mensen. zullen ze raar op kijken als ze een keer zoiets terug krijgen.

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:09

Wat schandalig, hoe kunnen mensen dit toch doen!
Arme dieren!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:16

Pff die eigenaar zul je toch.............