Preferente Friese hengst Tsjerk 328 overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rhine_

Re: Preferente Friese hengst Tsjerk 328 overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:57

Wat een zonde!

Auroraluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:40

Jammer, ook al is 21 een mooie leeftijd, het is altijd te jong !

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:40

Zonde, 21 is helaas niet zo oud nog

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:05

Heel erg vervelend dit, jammer voor de fokkerij, voor de mensen zelf en jammer dat het friese ras er een dekhengst minder bij heeft.
De laatste tijd komen er niet meer zoveel door de keuring lijkt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:09

Prisca schreef:
suuzepuus schreef:
21 is niet bepaald oud!!!
jammer!!

Waarom niet oud???. Zie deze opmerkingen zo vaak als een paard boven de 20 wordt....gemiddeld paard bij een particulier wordt niet ouder dan 20 sommige halen niet eens de 15.....en gemiddelde particulier houdt het paard ook niet lang...

Ik vind het oud voor een paard wat toch watheeft moeten doen.

en de gemiddelde leeftij van de fries , ligt helaas, toch iets lager dan de leeftijd van gemiddeld paard volgens mij. Ik vind 21 iig een flinke leeftijd.
Ben lichtelijk geshockeerd door dit bericht, heel veel sterkte aan de familie ed. 't was inderdaad een geweldigde succesvolle hengst.... (en net als mijn merrie een nakomeling van Feitse)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:27

bigone schreef:
Paarden kunnen toch gewoon van ouderdom doodgaan, het is net als bij mensen, altijd word er gevraagd wat had hij/zij, gewoon op en oud bestaat geloof ik niet meer in onze maatschappij.

Waar slaat deze reactie nou op?
Ik ben niet gek hoor, ik weet ook wel dat er ouderdom bestaat.
Maar vaak wordt het wel gemeld. Ik was gewoon benieuwd.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 16-03-11 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:29

Enorm zonde maar beessie heeft wel een pracht leeftijd!
Sterkte aan de gene die dicht om hem heen stonden!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:19

Bericht van Horses.nl

Dinsdagmiddag is de preferente Friese hengst Tsjerk 328 (v. Feitse 293) op 21-jarige leeftijd onverwachts overleden. Bertus Toonen zag gisteren via een camera dat de hengst op stal lag en belde de dierenarts. Na opname in de kliniek bleek de hengst uiteindelijk niet meer te behandelen.
Op De Lingehoeve in Kesteren leek Tsjerk in goede handen. Jeanne Toonen: “Ze stonden gelijk klaar en hebben z’n bloed nagekeken. Daar was niets in te vinden en ook het zuurstof was goed. De darmen waren wat gekanteld in de buikholte, maar verder was er niets geks te vinden. Ze hebben hem pijnstillers gegeven en spierverslappers en zoals het toen leek, konden we Tsjerk de volgende dag weer ophalen. Voordat we weggingen, liepen Bertus en ik nog even langs z’n stal om kort afscheid te nemen. Tsjerk zag er ineens verschrikkelijk uit. Opnieuw werd er bloed genomen en daarin bleek hij op dat moment bijna geen witte bloedcellen meer te hebben. Er zat vocht in de buikholte en via een punctie bleek het maagsap te zijn. Ze konden niets meer voor hem doen, het was einde verhaal.”

Tsjerk 328 werd door familie Schuurmans uit Mantgum gefokt uit model preferente prestatiemoeder Wijkje. Hij stond sinds 2002 op hengstenstation van de familie Toonen uit Maren-Kessel. Hij was één van de succesvolste hengsten van de laatste decennia. Hij is de enige Friese hengst waarbij 483 nakomelingen minimaal ster zijn verklaard. Negen dochters van Tsjerk hebben het modelpredikaat en 25 nakomelingen verdienden het sportpredikaat. Hij heeft zes goedgekeurde zonen. Twee van hen hebben inmiddels met positief resultaat het nakomelingenonderzoek doorlopen.

Sjoukie1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:20

Wat een vreselijk nieuws voor de familie Toonen en de mensen die hem zo lief hadden..

En zo plotseling begreep ik uit het bericht op horses.

Heb vorig jaar nog met hem staan knuffelen op de HK en gesproken met de dochter van de familie Toonen die een geweldige band met hem had.

De nestor is niet meer...

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:33

Wat een vreselijk nieuws, ik schrik er ook wel ff van..
Hij had toch wat speciaals, en ook ik heb een nakomeling van hem gereden, geweldig paard was dat. Niet makkelijk, maar erg lief!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:46

Jolliegirl schreef:
Bericht van Horses.nl

Dinsdagmiddag is de preferente Friese hengst Tsjerk 328 (v. Feitse 293) op 21-jarige leeftijd onverwachts overleden. Bertus Toonen zag gisteren via een camera dat de hengst op stal lag en belde de dierenarts. Na opname in de kliniek bleek de hengst uiteindelijk niet meer te behandelen.
Op De Lingehoeve in Kesteren leek Tsjerk in goede handen. Jeanne Toonen: “Ze stonden gelijk klaar en hebben z’n bloed nagekeken. Daar was niets in te vinden en ook het zuurstof was goed. De darmen waren wat gekanteld in de buikholte, maar verder was er niets geks te vinden. Ze hebben hem pijnstillers gegeven en spierverslappers en zoals het toen leek, konden we Tsjerk de volgende dag weer ophalen. Voordat we weggingen, liepen Bertus en ik nog even langs z’n stal om kort afscheid te nemen. Tsjerk zag er ineens verschrikkelijk uit. Opnieuw werd er bloed genomen en daarin bleek hij op dat moment bijna geen witte bloedcellen meer te hebben. Er zat vocht in de buikholte en via een punctie bleek het maagsap te zijn. Ze konden niets meer voor hem doen, het was einde verhaal.”

Tsjerk 328 werd door familie Schuurmans uit Mantgum gefokt uit model preferente prestatiemoeder Wijkje. Hij stond sinds 2002 op hengstenstation van de familie Toonen uit Maren-Kessel. Hij was één van de succesvolste hengsten van de laatste decennia. Hij is de enige Friese hengst waarbij 483 nakomelingen minimaal ster zijn verklaard. Negen dochters van Tsjerk hebben het modelpredikaat en 25 nakomelingen verdienden het sportpredikaat. Hij heeft zes goedgekeurde zonen. Twee van hen hebben inmiddels met positief resultaat het nakomelingenonderzoek doorlopen.

VRE-SE-LIJK :oo

danique162

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:58

echt heel zielig,
maar 21 jaar oud!!
ik kan er niet tegen als paarden dood gaan |(

Xx♥

maybe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:59

Jeetje wat erg! , Heb weleens met zijn zoon Norbert 444 gewerkt. Was een mooi beesje !

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:10

Jolliegirl schreef:
Bericht van Horses.nl

hier uit haal ik dat zijn maag is gescheurd.
dan moet hij veel pijn hebben geleden.
arm dier |(

puccalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:26

Ontzettend zonde dat deze geweldige hengst er niet meer is.......... ;( ;(
Zo onverwachts en nog maar 21 jaar! ;(
R.I.P.
Heel veel sterkte gewenst aan Fam. Toonen!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:52

Agos dat is wel heel erg sneu!
Vind het zo vreselijk zonde!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:53

Gossie, Tsjerk overleden..
Vind het een geweldige hengst en heb hem gisteren nog genoemd als mijn favoriete Friese hengst.

Een gemis voor de Friese fokkerij.

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:38

Pff, vreselijk!

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:12

|(
Rust zacht prachtpaard....

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:18

Ach he wat zonde ;(
Rust zacht..

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:28

ik schrik er toch wel een beetje van zo oud was hij nog niet op op de HK zag hij er nog goed uit!
ik rij zelf een merrie van hem met een geweldig karakter maar wel een eigenwijze!!

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:35

jeetje, hier schrik ik ook wel even van!
Wat vreselijk zeg!

Heel veel sterkte voor de familie Toonen

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:43

Gatverdarrie wat een rot nieuws..

Sterkte voor de Fam. Toonen!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 07:41

Wat enorm jammer zeg :oo
Hij gaf altijd enorm leuke en mooie nakomelingen door.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:59

Ik heb gehooord dat zijn maag gescheurd is en dat hij daaraan overleden is.
Erg jammer zeg, 21 is niet zo oud..