Einde couperen staarten bij paarden mogelijk in zicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Einde couperen staarten bij paarden mogelijk in zicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:55

Je weet niet of je kim had gekocht als ze staartloos was, want toen had je nog geen idee wat kim zou worden. Daarbij is de markt niet alleen afhankelijk van jou :)
Ik vind dat Albert en en brainless en punt hebben :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:58

Ik weet wel of ik Kim ook had gekocht als ze staartloos was. :)

Maar goed, dat is jouw mening, niet de mijne en dat geeft ook niks..

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:59

@Kim:
Even een beeld dat je misschien wel aanspreekt:
Fietsen stelen is verboden, maar als niemand een gestolen fiets zou helen (=kopen van iets dat gejat is) dan zouden er bijna geen fietsen gejat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:06

Ik snap je punt, maar het gaat hier wel om levende wezens.
Wat moet je dan, ze naar de slager brengen?

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:07

Ben het met Kim eens. Paarden met een geweldig karakter, die een gecoupeerde staart hebben (waar die beestjes niks aan kunnen doen, voor hen kan je het toch niet meer terugdraaien) maar gewoon laten staan en niet kopen? Wat gaat er met hen dan gebeuren?
Op lange termijn zou dat misschien wel werken, maar om nou te zeggen dat mensen ze niet zouden moeten kopen alleen maar om die staart is gewoon onzin.
En zonder enige twijfel, of Tobias nou een lange of een korte staart heeft, voor mij is de lengte van de staart niet iets waar ik op af zou knappen.

Ik denk trouwens dat het een betere oplossing zou zijn naar de keuring toe te stappen, want je hoort van alle kanten dat paarden met een korte staart toch nét dat puntje meer krijgen op de keuring :).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:08

bijv... En zorgen dat dat met de nieuwe generatie niet gebeurt. Maar zolang iedereen gewoon paarden zonder staart blijft kopen, en paarden zonder staart welkom zijn op de keuring... tja....

Even over een paard wel of niet laten staan in het verleden, niemand weet hoe het was als het anders was geweest....

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:15

KoudbloedKim schreef:
Ik snap je punt, maar het gaat hier wel om levende wezens.

Sterker nog: het gaat om veulens!
KoudbloedKim schreef:
Wat moet je dan, ze naar de slager brengen?

Wel eens een KWPN-er gezien zonder staart? Nee? Klopt, want die zijn onverkoopbaar omdat niemand zoiets wil. Daar gaat het om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:22

Bellarose schreef:
Ik denk trouwens dat het een betere oplossing zou zijn naar de keuring toe te stappen, want je hoort van alle kanten dat paarden met een korte staart toch nét dat puntje meer krijgen op de keuring :).
Dit is zeker waar en dan gaat het vaak om de oudere generatie van 'hoe het vroeger was'.

Albert schreef:
Wel eens een KWPN-er gezien zonder staart? Nee? Klopt, want die zijn onverkoopbaar omdat niemand zoiets wil. Daar gaat het om.
Er zijn genoeg paarden die om medische redenen hun staart hebben moeten missen.
Ook een paar hier op Bokt.

Maar ik zal wel anders in elkaar zitten dan jouw..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:37

om medische redenen is wat anders dan voor het mooie kim. Daarbij heb ik ze nog niet gezien op bokt, Ze zullen er heus zijn, maar das op 1 hand te tellen

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:38

KoudbloedKim schreef:
Maar ik zal wel anders in elkaar zitten dan jou..

Ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:41

Ik denk dat met name de oude generatie het daadwerkelijk mooi vindt.
Ken niemand van mijn leeftijd die bewust een staartloos [ras] heeft gekocht omdat ze dat mooier vinden dan met staart.
Dus uiteindelijk zal het vanzelf minder worden. :j

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:47

Ik ken wel een paar kwpn-er zonder staart, waarvan er ook nog een paar verkocht zijn.

Ik zal wel zo'n dierenbeul zijn die wel een trekpaard zonder staart heeft gekocht om te voorkomen dat hij naar de slager ging. En ik heb nog steeds geen spijt dat ik hem gekocht heb. Had hem liever met staart gezien natuurlijk, maar ik heb hem er niet voor laten staan.

Je ziet steeds meer trekpaarden met staart en steeds minder zonder staart, dus straks is het gewoon helemaal weg. Gelukkig, maar ik zal nooit een paard laten staan, omdat het geen staart heeft. Of het nou een trekpaard is of een kwpn-er.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:20

KoudbloedKim schreef:
Ken niemand van mijn leeftijd die bewust een staartloos Trekpaard heeft gekocht omdat ze dat mooier vinden dan met staart.

Dat jij ze niet kent zegt niet dat ze er niet zijn, die zijn er nl genoeg, ook op bokt, zie eerdere coupeer discussies.

En steeds meer trekpaarden met staart? Waar zijn die dan op de keuring?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 17:24

ik vind het ziellig voor de paarden. nu kunnen ze niet meer de vliegen wegjagen die op hun kont zitten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:51

Mimichelle schreef:
Ze moeten de oor van zo een boer eens couperen... kijken hoe hij dat vind! echt schandalig.. het is gewoon mishandeling en het moet stoppen.. maja wie houd ze tegen??

Deze praktijen hebben (sinds de uitvinding van de trekker) weinig tot niets met boeren van doen slimmerik.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:09

Dat klopt, Kuggur, toen ik mijn vader vertelde dat mijn vriendin een Belg ging kopen, zei hij: "waarom neemt ze niet gewoon een trekker?" :')

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:00

stef schreef:
KoudbloedKim schreef:
Ken niemand van mijn leeftijd die bewust een staartloos Trekpaard heeft gekocht omdat ze dat mooier vinden dan met staart.

Dat jij ze niet kent zegt niet dat ze er niet zijn, die zijn er nl genoeg, ook op bokt, zie eerdere coupeer discussies.

En steeds meer trekpaarden met staart? Waar zijn die dan op de keuring?

Zowel Kim als ik zitten in het trekpaardtopic, net als zo ongeveer alle bokkers met een trekpaard, en er is daar NIEMAND die bewust een staartloos Trekpaard heeft gekocht omdat ze dat mooier vinden dan met staart. Dus iig op bokt zijn er daar echt niet veel van, en buiten bokt vind de 'jongere' generatie ze ook veel aantrekkelijker met staart. Maar nogmaals, als je je toppaard tegenkomt en hij heeft helaas geen staart, is dat niet iets waar je op af knapt.

En ik weet niet of jij wel eens op een keuring komt, maar die zijn er zeker hoor, met staart. :) Je ziet ze alleen weinig terug in uitslagen foto's omdat ze door de lange staart toch altijd een puntje minder krijgen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:18

en dus zijn juist jullie mede verantwoordelijk voor het feit dat couperen nog steeds gebeurt.
Bij het zien van een "toppaard" dat helaas gecoupeerd is had je moeten bedanken, omdat je geen gecoupeerd paard wilt. Zo stop je dit soort mishandelingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:28

Zo, dat is nog eens een beschuldiging!! :oo

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:35

Bellarose schreef:
Maar nogmaals, als je je toppaard tegenkomt en hij heeft helaas geen staart, is dat niet iets waar je op af knapt.

.

Jammer, dat zou dus wél het geval moeten zijn. En ik ben het eens met een eerdere poster, deze attitude houdt couperen in stand.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:15

Dat is geen beschuldiging maar doodsimpele marktwerking.
Ik zal het nog een keer in simpele Jip&Janneke taal proberen uit te leggen en dan ben ik er klaar mee.
Als niemand een gecoupeerd veulen /paard koopt stoppen de fokkers er echt wel mee simpelweg omdat ze de dieren anders niet kwijt kunnen.
Maar omdat er nog steeds markt is voor gecoupeerde dieren gaat deze gruwelijke gewoonte gewoon door.
Kopers zijn dus net zo schuldig als de fokkers en keurmeesters.
Maar als jij het voor je eigen geweten kunt verantwoorden om een onderdeel van deze barbaarse gewoonte te zijn moet je dat vooral doen, zoals je al zei, jij zit anders in elkaar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:23

Ten eerste; ik heb geen staartloos [ras], dus die conclusie kun je ook weg houden.
Ten tweede ga ik hier niet eens meer energie in steken, heb vandaag gemerkt dat er belangrijkere dingen op te wereld zijn dat zo'n discussie aan te gaan. ;)