Getouwtrek rond brandmerken in Duitsland duurt voort

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:59

funnyhorses schreef:
KBTP schreef:

Tegenwoordig kan dat! :D en naar mijn mening ziet 't er ook nog vet uit ook! :+
Ik persoonlijk vind brandmerken niet veel erger dan een chip...

_O- Ja?hahah nou mij niet gezien hoor! :')

Echt, 't is zeer pijnlijk maar zodra 't genezen is ziet 't er nog best mooi uit! :+

Waves

Re: Getouwtrek rond brandmerken in Duitsland duurt voort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:06

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:10

Ik hoop zo dat Duitsland het voor elkaar krijgt!!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:54

Het wandelen van chips is echt een fabeltje. :D ken iemand die beweerde dat de chip in de kogel van het achterbeen zat. Denk dat er wat anders mee bedoeld was maar diegene was overtuigt dat het "de chip"was. :')

het chippen van veulens geeft veel meer stress dan branden. Ik ga al jaren mee met een kennis die duitse rijpony's fokt die dus gebrand worden. Die veulens + merrie houdt ik alleen vast en geen probleem. Kleine schrikreactie klaar.

Vorig jaar kwam daar voor het eerst het chippen bij. Wat een drama. :(:) Veulen ging zo ongeveer door de muur, heeft hierdoor nu schade aan de nek en ik hadt een hersenschuding doordat ik zachter was dan de muur en ze over mij is heen gesprongen. En ze was niet het enige veulen.

Daar komt nog bij dat er totaal geen ervaring was met chippen en de chipper erg aarzelde, wat het niet beter maakt.

Voor 3 jaar terug heeft de veulencontroleur van het KWPN bij ons gechipt, merrie en veulen. Zelfde drama. Dikke halsen enz.

Nee geef mij maar branden. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 01:16

Ik ben voor brandmerken (koud of warm) en anti-chip
Omdat je met een chip een lichaamsvreemd object inbrengt
Omdat niet 100% bewezen is dat de chip echt geen schade veroorzaakt
Omdat de makers van de chip door lobbyen bij de regering op Europees Niveau bereikt hebben dat de chip verplicht is en iedereen door zijn strot geduwd wordt.
Omdat het risico van blijvende schade van het chippen, ondanks dat het door de overheid verplicht is, nog steeds voor mijn eigen rekening is.
Een brandmerk, koud of warm, is een paar seconden ongemak.
Een chip die problemen veroorzaakt, kan resulteren in een onbruikbaar paard.

aquafan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 02:13

Liever brandmerken dan chippen zeker voor afgekeurde paarden is het een goede zaak. In chippen heb ik geen vertrouwen meer, mijn paard is gechipt waar ik bij stond en nu onvindbaar...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 02:15

aquafan2 schreef:
Liever brandmerken dan chippen zeker voor afgekeurde paarden is het een goede zaak. In chippen heb ik geen vertrouwen meer, mijn paard is gechipt waar ik bij stond en nu onvindbaar...

Is je paard onvindbaar of de chip onvindbaar? :D

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 02:36

In het eerste geval beide...
Dat moet wel een bijzonder chip zijn; Wel flauw dat ze er geen afstandsbediening hadden bijgeleverd, om het paard weer tevoorschijn te toveren _O-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 06:44

Ook ik ben voor branden ipv chip. De redenen zijn hier al in overvloed genoemd.

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 07:07

mijn paard sprong destijds niet door de muur met chippen hoor.
Hij reageerde er niet eens op.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 07:23

Mijn eerste paard reageerde gelukkig ook niet op het chippen, maar die zech dan ook vanalles gebeuren. We stonden midden op de straat met allenmaal langsrijdende auto's.

Het chippen van mijn veulen was echt een drama. Hij is idd omhoog gekomen ed. Ik denk dat een brandmerk veel makkelijker geweest zou zijn voor hem.

Ook denk ik dat er met een brandmerk veel minder geknoeit kan worden. Als ze eenmaal een brandmerk hebben dan gooi je er niet nog een er op omdat je een nieuw paspoort nodig hebt omdat het beest eigenlijk naar de slacht zou moeten gaan oid. Dus dat kan gewoon minder makkelijk. Dan kan je gewoon bij een instantie (stamboek) aangeven dat het beest geslacht word en dan kan er ook niet opnieuw papier voor aangevraagd worden. bijv.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:04

Anne_GTI schreef:
De A branden op de schouder mogen ze van mij onmiddelijk weer invoeren. Dat zou een boel paarden een heleboel ellende besparen en onwetende eigenaren een boel geld.

Absoluut.
Ik vind het ook jammer dat we in Nederland niet meer branden.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:06

Met die chips zie je nu het verplicht is en zo massaal gedaan wordt steeds meer nare dingen. Ik ken een paard waarbij die eruit is komen zweren en waar een hele grote plek aan pijnlijk littekenweefsel is achtergebleven, waardoor hij moeilijkheden heeft met het buigen van zijn hals en hij is niet de enige.
Branden wordt gedaan op evenementen vol met dierenliefhebbers en als je niet de enge yt-filmpjes kijkt, maar naar de realiteit, dan valt het allemaal super mee. Dan heeft een chip zetten nog meer impact.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:14

Ik heb niks tegen brandmerken dus het mag van mij gewoon verder doorgaan...

Wat ik niet helemaal snap: Ik meende toch echts dat in Dld sinds (relatief) kort het chippen verplicht is...?

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:35

Ariebren schreef:
Ik heb honderden paarden zien chippen.
Als het volgens de Nederlandse cursus gedaan wordt, dan is het een rampenplan voor het veulen.
Eerst, ontsmetten, dan scheren, ontsmetten en dan met een naald de chip inbrengen.

Deze manier kan een ontsteking geven, er is te veel huid van het paard beschadigd door het scheren.
Veulentje blijft meestal ook niet staan tijdens zijn scheer beurt, enz.

De andere manier is om gewoon met en soort "pistooltje" de chip direkt inbrengen.

Elke enting van een paard wordt ook zo door de huid gegeven, en ontstekingen ??????

Alle verhalen over zwerven van de chip en chip blijft niet zitten zijn uit de lucht gegrepen.

Het enige wat ik op chip gebied heb meegemaakt is dat er een serie chips is geweest die kapot gegaan zijn.
Dus niet meer te traceren waren.

Hier kun je lezen wat er alemaal al mis is gegaan met chippen!
http://www.invisio.nl/antichip/

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:37

Adil schreef:
Ik heb niks tegen brandmerken dus het mag van mij gewoon verder doorgaan...

Wat ik niet helemaal snap: Ik meende toch echts dat in Dld sinds (relatief) kort het chippen verplicht is...?

Paarden geboren na? hebben nu een chipplicht. Geboren voor die datum hoeven ze niet gechipt te worden.

Ik heb een haflinger staan van 2006 die wel een brandmerk heeft en geen chip. Het is nog geen plicht om deze te laten chippen.
Zolang dat niet nodig is zie ik ook geen reden om er bij dezen pony een chip in te zetten.
Ivm met relatie beeidiging van de eigenaar en het dreigen met de verkoop/weghalen van de pony (van de partner) heb ik het er wel over gehad met de eigenaar. Maar toch besloten om het zo te laten.
Ik weer waar ik het dier moet zoeken als ze niet meer bij mij thuis staat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:40

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:41

Ik vind brandmerken ook beter dan chip. Doet ff zeer, maar er zit niks onnatuurlijks in het lijf en dat vind ik echt een pre.

Carina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:16

Mijn pony is ook gebrand merkt, maarja in 2004 heeft ze dan ook nog een chip gekregen.
Mijn veulen moets afgelopen jaar gechipt worden dit lukte niet in 1 keer moets het nog een keer over
wat een drama, ze sprong zowat bij het dak omhoog.
Nee ik ga ook liever voor brandmerken.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:25

Het aanbrengen van een brandmerk lijkt diervriendelijker omdat het dier niet reageert als het gezet wordt. Dat klopt, druk jij je hand maar eens tegen een gloeiend hete kachel. Grote kans dat je pas na 3 seconden door hebt dat het heet is en dan de (schrik)reactie geeft. Dat duurt even, simpelweg omdat de enorm grote hitte eventjes verdoofd.
Daarna doet het echter flink pijn. Het is tenslotte wel een brandwond. Dat zweert, dat trekt, dat doet pijn (de meeste kalveren (ja, kalveren, geen paarden) die ik gebrandmerkt heb zien worden waren tot 2 weken na het brandmerken redelijk gevoelig op het merk). Tot het geheeld is, dan heeft een dier er geen last meer van, behalve dat verbrande huid iets aan elasticiteit inboet.

Een chip inbrengen doet op het moment zelf flink pijn (al stonden mijn beide veulens half te slapen toen het gebeurde, geen reactie dus), maar als het goed is, heeft het dier er daarna geen last meer van. Nouja, dat is dus als het goed is, want gezien de vele slechte verhalen, gaat het ook vaak niet goed.

Ik weet dus niet zo goed wat mijn voorkeur heeft. Beide manieren van merken hebben nadelen. Het niet lichaamseigen-voorwerp dat de chip is vind ik een groot nadeel. Maar aan de andere kant is het erg gemakkelijk om een brandmerk te vervalsen of over te zetten (als je weet hoe het moet). Ik heb meerdere gestolen koeien (ja, weer koeien, geen paarden) gezien, waarbij een brandmerk is aangepast, zonder dat het opviel. Het lijkt me dat dit bij paarden net zo makkelijk te doen moet zijn. Dan is je hele voordeel van identificatie weg.

Voor nu zou ik zelf kiezen voor DNA-identificatie denk ik. Misschien iets duurder, maar geen ongemak voor het paard (haren uittrekken doet nou ook niet echt pijn denk ik) en DNA valt niet te vervalsen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:31

Wat is dan nu het verschil tussen vriesbranden en gewoon branden?
Ik moet eerlijk zeggen dat het klipje over vriesbranden me ook reuze mee viel.
Ik ben dus bijna overtuigd hihi

Maar wie kan me het verschil uitleggen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:26

assie schreef:
Het aanbrengen van een brandmerk lijkt diervriendelijker omdat het dier niet reageert als het gezet wordt. Dat klopt, druk jij je hand maar eens tegen een gloeiend hete kachel. Grote kans dat je pas na 3 seconden door hebt dat het heet is en dan de (schrik)reactie geeft. Dat duurt even, simpelweg omdat de enorm grote hitte eventjes verdoofd.
Daarna doet het echter flink pijn. Het is tenslotte wel een brandwond. Dat zweert, dat trekt, dat doet pijn (de meeste kalveren (ja, kalveren, geen paarden) die ik gebrandmerkt heb zien worden waren tot 2 weken na het brandmerken redelijk gevoelig op het merk). Tot het geheeld is, dan heeft een dier er geen last meer van, behalve dat verbrande huid iets aan elasticiteit inboet.

Een chip inbrengen doet op het moment zelf flink pijn (al stonden mijn beide veulens half te slapen toen het gebeurde, geen reactie dus), maar als het goed is, heeft het dier er daarna geen last meer van. Nouja, dat is dus als het goed is, want gezien de vele slechte verhalen, gaat het ook vaak niet goed.

Ik weet dus niet zo goed wat mijn voorkeur heeft. Beide manieren van merken hebben nadelen. Het niet lichaamseigen-voorwerp dat de chip is vind ik een groot nadeel. Maar aan de andere kant is het erg gemakkelijk om een brandmerk te vervalsen of over te zetten (als je weet hoe het moet). Ik heb meerdere gestolen koeien (ja, weer koeien, geen paarden) gezien, waarbij een brandmerk is aangepast, zonder dat het opviel. Het lijkt me dat dit bij paarden net zo makkelijk te doen moet zijn. Dan is je hele voordeel van identificatie weg.

Voor nu zou ik zelf kiezen voor DNA-identificatie denk ik. Misschien iets duurder, maar geen ongemak voor het paard (haren uittrekken doet nou ook niet echt pijn denk ik) en DNA valt niet te vervalsen.

Wij hebben elk jaar 2 veulens die gebrand worden en merk daar helemaal niks van dat ze er last van hebben.

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:31

Er bestaat ook een iris identificatie, wie weet daar wat van ?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:38

De irisscan wordt nu in de USA gebruikt en de fabrikant is nu bezig het in de EU op de markt te brengen. Eind deze maand of begin volgende maand is er in Dld een demonstratie.
Ben er voor uitgenodigd maar de demo is in München en dat is 7 uur rijden dus geen optie.
Wordt dus aan gewerkt. Alleen erg spijtig dat het zo lang heeft geduurd en nu het chippen verplicht is gesteld.

Het enige nadeel waar ik persoonlijk erg argwanend tegenover sta is dat de scan op de markt gebracht wordt door Merck = een grote pharmaceut.
Maar goed, wie weet is er ook een demo in NL te regelen en kunnen we de NL overheid daarmee overtuigen. Moet nog even zien hoe we dat gaan aanpakken.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:49

Groot misverstand, chippen is heel wat anders als een brandmerkje.
Het gaat erom dat een paard is te identificeren.
Dat valt niet mee met een brandmerk, ongeacht branden of vriesbranden.
Dan zouden er een hele serie cijfers in de huid gebrand moeten worden.
Identifcatie moet imo altijd mogelijk zijn, en dan vind ik het chippen een uitkomst.
Het is niet alleen verplicht maar het voorkomt verwisseling tijdens de opfok, en dat gebeurde in het verleden nogal eens.
Dus de afstamming is veel betrouwbaarder, het voorkomt fraude op wedstrijden, keuringen, terugvinden na diefstal enz.
Op onze stoeterij zijn er inmiddels al een paar honderd gechipt en nog niet één keer een negatieve ervaring.
Hoogstens een paar druppeltjes bloed.
Wel hangt veel af van de ervaring en handigheid van de chipper. En ook van de helper.

Dus wat mij betreft, ik ben hartstikke blij met dit systeem.
Het zal wel eens mis gaan maar procentueel gezien stelt het heel weinig voor.
Als je op de tienduizenden paarden en veulens die per jaar gechipt worden, de gevallen die mis zijn gegaan,
hier op een rijtje zet dan lijkt het heel wat.
Als je alle gevallen van voorgaande jaren er ook nog bij zet dan maakt het nog meer indruk.
En dat gevoel bekruipt me hier een beetje.