Politie zoekt eigenaar loslopende honden na bijten van pony

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:43

Hopelijk houden het meisje en de pony er niets aan over.

geerke schreef:
(de meeste honden bezitters zijn vrij a-sociaal en houden geen rekening met paarden of andere mensen...ik heb zelf 6 honden,maar houd altijd rekening met mensen die er niet zo gecharmeerd van zijn)

Vind dit ook een gedurfde uitspraak... meeste hondenbezitters a-sociaal 8-)
Ik denk dat als je alle hondenbezitters en alle paardenbezitters op een rij zet, er net zoveel asociale paardenbezitters zijn als hondenbezitters.
Het gaat honderdduizenden keren goed als een hond en een paard elkaar kruisen, je hoort alleen de keren dat het niet goed gaat. Ik hou ook altijd rekening met andere mensen, ruiters, mountainbikers ed die ik tegenkom als ik met mijn hond wandel, maar zoals altijd hoort dat ook wederzijds te zijn.
Als ik zelf met mijn paard buiten rij, laat ik hem ook wel eens lekker uitgalopperen, maar NOOIT als er mensen in de buurt zijn of honden ed. Dan ga ik in stap over en pas als je gepasseerd bent en er weer ruim voldoende afstand is, draaf ik aan, maar ik kom ook geregeld mensen tegen als ik met mijn hond wandel die gewoon op 3 meter van je af in rengalop langskomen. _-:(

Gisteren naar de Drunense Duinen geweest met de hond, gaat altijd prima, speelt met haar vriendjes en met vreemde honden, met kinderen die met haar willen spelen. Komen we op het eind van de wandeling een vrouw tegen in nogal nette kleren (ik ga althans niet zo feestelijk gekleed als ik ga wandelen) die loopt te mopperen over al die honden die loslopen en haar vies maken :roll: Mevrouw... dit is een losloopgebied.... Ga dan zelf ergens anders wandelen als je daar niet tegen kunt.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:45

geerke schreef:
jee...dit had heel anders kunnen aflopen...zowel voor de pony als voor het meisje!
Gelukkig valt het mee!
Hopelijk vinden ze de eigenaar snel....en zorgt de eigenaar er voor dat de honden niet meer los lopen.
(de meeste honden bezitters zijn vrij a-sociaal en houden geen rekening met paarden of andere mensen...ik heb zelf 6 honden,maar houd altijd rekening met mensen die er niet zo gecharmeerd van zijn)

jij haalt mensen ook niet over een kam he, wij hebben hier een recreatiegebied waar paarden niet op mogen, overal borden, toch komen we vooral in het weekend geregeld paarden tegen op de plaatsen waar de honden wel officieel los mogen bv het hondenstrand en dan zijn ze in vol galop, het blijven dieren en dan kan er wat gebeuren, vind het wel erg dat de eigenaar van de honden zich niet heeft gemeld. Mijn honden kunnen dan ook onder een paard komen he en dat vertellen ze dan niet na.
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 14-03-11 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:45

Hier in de buurt is ook een hondenstrandje waar het ruiterpad vlak langs loopt, ik als ruiter hou daar rekening met de honden en de honden eigenaren houden rekening met de ruiters die langskomen.

geerke: hier zijn de meeste hondenbezitters vrij netjes. (ook al lopen ze bij een paardenpad vaak er op) maar bijna iedereen pakt zijn hond vast of let even extra op als je met een paard in de buurt komt. Een enkeling heeft er ook sch**t aan maar denk dat je dat overal in elke 'categorie' van mensen wel hebt.

Of de honden al dan niet waren uitgebroken, ik vind het sowieso een kwalijk iets. Als je weet wat je honden doen en dat ze kunnen uitbreken heb je er maar voor te zorgen dat ze NIET kunnen uitbreken.
Gezien het stukje tekst denk ik dat het hier niet gaat om een wandelaar met loslopende honden, anders zou de politie de eigenaar al hebben gevonden toch?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:52

funnyhorses schreef:
Ochjee komt weer de uitspraak kort door de bocht pfff
Het zijn en blijven kinderen als ze 11 zijn.Ookal zijn het goede ruiters op die leeftijd, je ziet, een ongeluk zit in elke hoek.
Is toch altijd beter als er iemand bij is als de ander ervanaf valt,en helemaal als het om kinderen gaat.

idd heb hier in de straat ook al meer dan eens een pony opgevangen met het zadel op de buik en een stukje verderop lag het kind dan, helemaal alleen en soms met een nog veel kleiner zusje op een shet erbij die dan helemaal in tranen is, snap niet dat je dat alleen laat gaan, paard blijft een vluchtdier en dan kan zo'n kleintje er ook echt niets tegen inbrengen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:54

power1997 schreef:
Bij ons is een tijdje terug een schaap dodelijk aangevallen door een hond die los liep. Hond is de wei ingerend en heeft t schaap zover verwond dt je zeg maar naar binnen kon kijken. politie heeft er nooit wat aangedaan en die hond loopt hier nu steeds nog wel eens rond. :(

De politie is ook niet degene die er actie onderneemt. Dat is de gemeente. Dus als een hond gemuilkorfd moet worden of binnen moet worden gehouden o.i.d. dan kan de politie je inderdaad niet helpen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:58

Delaja schreef:
Hier in de buurt is ook een hondenstrandje waar het ruiterpad vlak langs loopt, ik als ruiter hou daar rekening met de honden en de honden eigenaren houden rekening met de ruiters die langskomen.

geerke: hier zijn de meeste hondenbezitters vrij netjes. (ook al lopen ze bij een paardenpad vaak er op) maar bijna iedereen pakt zijn hond vast of let even extra op als je met een paard in de buurt komt. Een enkeling heeft er ook sch**t aan maar denk dat je dat overal in elke 'categorie' van mensen wel hebt.

Precies, en ik bedank ook altijd even met een glimlach van oor tot oor als mensen wél rekening met me houden (met hond of te peerd). Soms krijg je een vriendelijke groet, de andere keer gemurmel en gechagrijn. Lekker laten gaan, iedereen blij :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:25

funnyhorses schreef:
En ook weer een nadenkertje om een 11jarig kind niet alleen met paard of pony over straat of waar dan ook te laten gaan!!!

mm... dan moet je zelf ook maar niet gaan... zoiets kan iedereen overkomen, dit heeft niets te maken met de leeftijd...

Ik hoop dat de eigenaar gevonden wordt. Hier in de buurt is iedereen met hond gelukkig altijd erg alert op de paarden (zijn er ook veel in de buurt).

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:29

Angela schreef:
funnyhorses schreef:
En ook weer een nadenkertje om een 11jarig kind niet alleen met paard of pony over straat of waar dan ook te laten gaan!!!

mm... dan moet je zelf ook maar niet gaan... zoiets kan iedereen overkomen, dit heeft niets te maken met de leeftijd...

Ik hoop dat de eigenaar gevonden wordt. Hier in de buurt is iedereen met hond gelukkig altijd erg alert op de paarden (zijn er ook veel in de buurt).

Wát een opmerking zeg!!

Een kind van 11 hoort onder begeleiding op buitenrit te gaan van een volwassene.

Zowiezo is het verstandig nooit alleen op buitenrit te gaan want stel je voor: je klettert van je paard af en je bent alleen.....wie helpt je?

Agossie

Re: Politie zoekt eigenaar loslopende honden na bijten van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:34

Even over hierboven... Ook met begeleiding had de hond het paard gebeten, dus laten we dat even buiten beschouwing laten.

In mijn ogen is de enige die hier schuld heeft de eigenaar van de honden. Als hij ze niet onder appèl kan houden, moet hij ze niet loslaten. Simpel. (lijkt mij)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:35

Leonieke schreef:
Oh help, dit is toch niet die ene husky die ook onze hond altijd aanvliegt bij de Baggelhuizerplas. Zoo irritant.

Alleen die andere hond van haar is geen golden, maar als je geen verstand van honden hebt kan hij er wel op lijken............. Ik heb alleen geen flauw idee hoe die mevrouw heet, we hebben haar vanmorgen wel aangesproken of ze haar hond eens bij zich wil houden.

Ga je de politie bellen als je haar weer ziet met die 2 honden?

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:50

Ik vraag me toch een beetje af hoe iedereen die hier zegt dat je honden niet los moet laten als ze niet onder appèl staan, hun honden onder appèl krijgen? Ik heb zelf een hond van 10 maanden die vrijwel altijd heel netjes luistert, komt als ik hem roep en gaat zitten als ik hem roep. Maar het is wel een jonge hond, dus soms luistert hij toch niet, als de verleiding te groot is. Dan kan ik er natuurlijk voor kiezen om hem altijd aangelijnd te houden zodat er nooit iets kan gebeuren, maar dan weet ik zeker dat ik hem ook altijd aangelijnd moet houden, want dan leert hij het namelijk nooit. Ik moet er wel bij zeggen dat ik heel goed oplet als ik hem los heb lopen, dat alleen doe in gebieden waar het mag en als er toch zoiets als hierboven zou gebeuren ik me uiteraard meteen zou melden en uitgebreid verontschuldigen, maar o.b.v. van dit bericht vind ik het toch te ver gaan om te zeggen dat het altijd de schuld van de hondeneigenaar is. Als het mij te paard zou gebeuren zou ik ook kwaad zijn, als het me met mijn hond zou gebeuren zou ik me dood schamen, maar het blijven altijd dieren. Soms ben je nou eenmaal te laat met ingrijpen en zeker een jonge hond vergeet soms even dat hij onder appèl staat.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:26

TanteSabien schreef:
Angela schreef:

Wát een opmerking zeg!!

Een kind van 11 hoort onder begeleiding op buitenrit te gaan van een volwassene.

Zowiezo is het verstandig nooit alleen op buitenrit te gaan want stel je voor: je klettert van je paard af en je bent alleen.....wie helpt je?

Precies! :j
Ik zou de reakties wel eens willen lezen als er stond: Kind van 11 houd grote hond niet onder bedwang,gevolg; hond jaagd paard op!

Dan zou iedereen roepen dat een kind niet met zo'n grote hond alleen moet lopen!(ookal luisterd de hond altijd goed! ;) )

Ik hoop dat de eigenaar van de hond zich alsnog meld om het netjes af te handelen.En ik hoop dat de ouders van het jonge ruitertje ook inzien dat alleen op weg gaan met pony niet altijd veilig is.

Roosstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:38

Ikzelf heb ook een hond gehad, die waarschijnlijk een nare ervaring heeft gehad met paarden. Hij stond samen met een shetlander als pup, waar hij waarschijnlijk een trap van heeft gehad.

Zoiezo houd ik mijn hond al snel vast, zeker bij paarden. Hij kan daar ook best lelijk tegen doen of het nou angst is? Geen idee, maar voor het zekere houd ik hem toch vast.

En inderdaad Margje ben het met je eens. Je kan een hond onder appél hebben, maar ook die kunnen je ontglippen en niet willen luisteren. Net zoals een kind die opeens wegloopt en niet wil luisteren... zo heeft een hond ook zijn bui.

Maar je kan er lang over discusseren, maar het is al erg genoeg dat dit is gebeurd.
De precieze reden zullen we nooit weten.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:39

Agossie schreef:
In mijn ogen is de enige die hier schuld heeft de eigenaar van de honden. Als hij ze niet onder appèl kan houden, moet hij ze niet loslaten. Simpel. (lijkt mij)

Beetje makkelijk dit, geen een hond staat 100 % van de tijd onder appel, elke hond loopt wel eens wat te ver van de baas en als er dan net een paard/pony in galop/draf langskomt denk ik dat er maar weinig honden zouden zijn die dit absoluut zouden negeren.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:50

Toch naar dat ze er op zo'n manier af was gevallen. Eén van de redenen dat ik eigenlijk altijd een zweep meeneem op buitenrit. En de reden dat ik mijn hond altijd aan de lijn doe als er een paard langs kom. Ze is er aan gewend, maar ze kan er altijd achteraan rennen/onder komen als ze op het pad loopt. Afgelopen vrijdag kwam er nog een chihuahua achter ons aan tijdens een buitenrit, maar daar waren de pony's niet van onder de indruk :')

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:55

Paarden en honden heb je nooit voor de volle 100% in de hand, het blijven beesten met een eigen wil.
Hopelijk heeft het meisje er niks aan overgehouden, zulke dingen kunnen nu eenmaal gebeuren.
En of een meisje van 11 jaar nu wel of niet in staat is om alleen buiten te rijden, is iets voor de ouders om te beoordelen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:21

TanteSabien schreef:
Wát een opmerking zeg!!

Nou ja zeg... het feit dat het paard op hol is geslagen heeft enkel en alleen te maken met de hond die het paard gebeten heeft, waardoor het paard is geschrokken. En dat iemand van een op hol geslagen paard valt heeft NIETS met de leeftijd van de ruiter te maken... (ook volwassen prof. ruiters vallen nog wel eens van hun paard kan ik me zo herinneren...). Ook met begeleiding was het paard wel geschrokken.

Toverbal schreef:
Paarden en honden heb je nooit voor de volle 100% in de hand, het blijven beesten met een eigen wil.
Hopelijk heeft het meisje er niks aan overgehouden, zulke dingen kunnen nu eenmaal gebeuren.
En of een meisje van 11 jaar nu wel of niet in staat is om alleen buiten te rijden, is iets voor de ouders om te beoordelen.

Een hond aan een lijn hoort niet bij het paard te kunnen, de hond kan bijten wat ie wil, maar als ie er niet bij kan, dan is er ook niets te bijten..

Anouk_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:38

ik ben zelf 14 maar ik mag en wil zelf niet eens alleen op buitenrit, ook al is het nog zo'n brave pony er kan altijd wat gebeuren, mijn pony is zelf 12 en hartstikke braaf, maar toen ik een keer in het bos liep kwam er een fietser aan en die slipte toen schrok hij zich dood en zette het op rennen zo zie je maar weer! :D ;)

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:12

Ik rijd nu bijna dagelijks in een losloopbos en ga altijd even stappen als ik een hond zie, of stilstaan zodat de eigenaar even de kans krijgt om hem te roepen. Geenproblemen sofar. Heb alleen wel het idee dat als er in besluit in dr been te gaan hangen, dat hij dan met een grote boog gelanceerd wordt :+ Ben ik ieder geval erg blij met mn onverstoorbare pownie, ongeluk zit in een klein hoekje, zo zie je maar. Hopelijk heeft ze er niets ernstigs aan over gehouden

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:13

Anouk_1996 schreef:
ik ben zelf 14 maar ik mag en wil zelf niet eens alleen op buitenrit, ook al is het nog zo'n brave pony er kan altijd wat gebeuren, mijn pony is zelf 12 en hartstikke braaf, maar toen ik een keer in het bos liep kwam er een fietser aan en die slipte toen schrok hij zich dood en zette het op rennen zo zie je maar weer! :D ;)

Goed zo! +:)+
Het gaat ook niet om leeftijd maar om veiligheid!

Maar ik als moeder zou het mezelf nooit vergeven als mn kind met dr pony onderweg zou verongelukken omdat ik wel dacht dat ze het aan kon. :n

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:38

sjorsie schreef:
Agossie schreef:

Beetje makkelijk dit, geen een hond staat 100 % van de tijd onder appel, elke hond loopt wel eens wat te ver van de baas en als er dan net een paard/pony in galop/draf langskomt denk ik dat er maar weinig honden zouden zijn die dit absoluut zouden negeren.

Mijn hond staat altijd 100% onder appèl. Waar ze ook mee bezig is, of als ze "te ver" weg is (een goed opgevoede hond zal nooit te ver van zijn baas zijn), als ik haar roep komt ze naar me toe. Dus ook als er een dravend/galopperend paard langs komt! Als jij je honden niet bij je kan houden, moet je ze niet loslaten, tenzij het een omheind gebied. Simpel!

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:01

[/quote]Beetje makkelijk dit, geen een hond staat 100 % van de tijd onder appel, elke hond loopt wel eens wat te ver van de baas en als er dan net een paard/pony in galop/draf langskomt denk ik dat er maar weinig honden zouden zijn die dit absoluut zouden negeren.[/quote]
Mijn hond staat altijd 100% onder appèl. Waar ze ook mee bezig is, of als ze "te ver" weg is (een goed opgevoede hond zal nooit te ver van zijn baas zijn), als ik haar roep komt ze naar me toe. Dus ook als er een dravend/galopperend paard langs komt! Als jij je honden niet bij je kan houden, moet je ze niet loslaten, tenzij het een omheind gebied. Simpel![/quote]

Tot nu toe misschien 100%...maar zeg alsjeblieft nooit nooit. Je kunt nooit 100% zeggen dat een dier altijd naar jou zal luisteren! Alhoewel...wel als je hem aan de riem hebt!
Het wil niet zeggen dat ik per definitie vind dat je een hond nooit los moet laten maar ik vind (en denk dat we het dus zo toch een beetje met elkaar eens zijn) wel dat je moet weten wanneer het kan. En inderdaad, dat is wanneer je je hond zeker voor 99% onder appèl kan houden. En dan vind ik dat mensen het ook alleen zouden moeten doen op plekken waar dit mag.
Maar goed, wat een artikel al niet los kan maken bij ons mensen

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:14

Wij zijn het eens, Mariekepiet! (nou ja, deels dan...)
Mijn hond is inmiddels 13 jaar oud. Ze luistert wat minder, gewoon omdat ze het niet hoort, maar ze zal mij altijd in de gaten houden en als ik fluit (hoge toon, hoort ze nog) of met mijn voet op de grond stamp, komt ze hoe dan ook aanlopen, wat er ook gebeurt.

Wat ik heel jammer vind is dat de leeftijd van de ruiter genoemd is. Dit heeft er, mijns inziens, niets mee te maken. Als een paard door een niet luisterende hond op hol slaat, is het aan de eigenaar van de hond te wijten. Een volwassene had deze honden óók niet van het paard weg kunnen houden. Misschien is het wel wijzer (voor iedereen) om niet alleen op pad te gaan met je paard.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:14

De leeftijd van het meisje doet er in deze situatie echt totaal niet toe, ik reed op mijn 10e al alleen buiten, en wel iedere dag! op een 3 jarige pony, en ja dat ging vrijwel altijd goed. Heb er in ieder geval van leren rijden.
Kan zo kwaad worden om dat soort opmerkingen, en dan werk ik nog met kinderen ook dus weet heus wel een beetje waar ik over praat. Het ene kind is het andere niet en asl dat meisje vanaf haar 4-5e jaar dagelijks rijd dan kan die echt wel zelf een rondje buiten sturen hoor.

De enige die hier schuld heeft (al dan niet onwetend) is de hondeneigenaar!
Hopelijk vinden ze diegene nog, al is het maar om inzicht te geven in de gebeurtenis om een vervolg te voorkomen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:16

Wat een naar ongeluk voor dit meisje! Hopelijk is ze snel weer de oude en kan ze zonder angst weer lekker gaan rijden.
Wat betreft de honden- en paardeneigenaren, je hebt een dier met een eigen wil, die je zo goed als mogelijk behoort te trainen. In mijn ogen kan het altijd een keer gebeuren dat je de controle verliest, je hebt toch met levende wezens te maken.
Ik denk dat het ook aan ons paardeneigenaren is om je paard te trainen om met honden om te gaan, dat kan ook veel nare situaties voorkomen. Al denk ik dat het in dit geval ook weinig zin had gehad.