Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Luckystory schreef:T'is 50%, maar dan fok je het er nog steeds uit.
Als je een merrie hebt die drager is en je dekt haar telkens met een niet-drager hengst, zal maar 50% van haar nakomelingen drager zijn.
Op die manier halveer je dus telkens de populatie dragers.
Gaat alleen inderdaad iets minder snel dat met 25%
juliomariner schreef:op populatieniveau wel, op generatie niveau niet. En het populatieniveau wordt het ook steeds lager

) dan gaat het sneller naar beneden. juliomariner schreef:50% zou volgens mij kloppen als je alleen maar drager x drager doet, echter er zal ook steeds meer niet drager x drager en niet drager x niet drager komen en zo fok je het gen langzaam maar gestaag uit de populatie.
Als ik het niet goed heb dan heb ik niet goed opgelet bij de vroegere KWPN geneticus van Tartwijk
Luckystory schreef:Ja goeroe, maar je moet die niet-dragers ook niet allemaal met dragers willen kruisen hé.
Er werd hier steeds beweerd dat je het defecte gen uiteindelijk uit je ras kunt fokken door alleen maar de combinatie drager x niet-drager (en andersom) te maken, en dat is dus niet zo. Als je dat doet zal het percentage dragers zelfs nog iets stijgen (als de 47% uit de openingspost klopt) tot een evenwicht van 50%.Luckystory schreef:En dan kan je je het wel permitteren om hele goede drager-hengst ook eens op een niet-drager merrie te zetten.
Zolang iedereen maar niet datzelfde idee heeft
De combinatie drager x niet-drager is voor de individuele fokker in veel gevallen dus een verstandige keuze. Vanuit de hele populatie gezien is het een minder verstandige keuze omdat het percentage dragers in je populatie blijft schommelen rond de 50% als iedereen dragers met niet-dragers kruist. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die niet-dragers met niet-dragers kruisen, maar het lijkt mij uitgesloten dat dit er zoveel zullen zijn dat het defecte gen binnen enkele generaties uit het ras gefokt zal zijn. Eerlijk gezegd denk ik dat dit defecte gen de Fell Pony fokkers nog heel erg lang zal bezighouden.
Luckystory schreef:Edit; Ik heb het ff uitgerekend en na de 2de generatie zou je dan 28% dragers overhouden (de oorspronkelijke merries wél meegeteld)
Want als die beginnen sterven (van ouderdom) dan gaat het sneller naar beneden.
Dus op enkele generaties, maak je wel grote vooruitgang.
MLoeser schreef:@ Everest: Het symdroom zit niet op 2 genen maar op 1 allel", een genpaar gevormt door een chromosoom van vader en een chromosoom van moeder. Het gen is autosomaal resessief wat inhoud dat het 1 gen is (= 1 functionele sequentie in het DNA van 1 chromosoom) dat pas symptoommatig is wanneer pappa en mamma het gen in hun DNA hebben EN allebei dit gen doorgeven aan de nakomeling (=25%). Het rijtje van percentages klopt wel hoor!