Test voor het Fell Pony Syndroom blijkt een groot succes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juliomariner

Re: Test voor het Fell Pony Syndroom blijkt een groot succes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:15

Klopt inderdaad, heb dus bij genetica net ff niet opgelet (is ook al weer heel wat jaartjes geleden

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:16

Luckystory schreef:
T'is 50%, maar dan fok je het er nog steeds uit.
Als je een merrie hebt die drager is en je dekt haar telkens met een niet-drager hengst, zal maar 50% van haar nakomelingen drager zijn.
Op die manier halveer je dus telkens de populatie dragers.
Gaat alleen inderdaad iets minder snel dat met 25%

Volgens mij is dat niet waar en bereik je op die manier een evenwicht in je populatie van 50% dragers. Even een getallenvoorbeeld. Je begint met 100 merries, 50 dragers en 50 niet-dragers. De dragers laat je dekken door niet-dragers en de niet-dragers laat je dekken door dragers. Dan krijg je:

50 dragers x niet-drager hengst(en) = 25 dragerveulens, 25 niet-dragerveulens.
50 niet-dragers x drager hengst(en) = 25 dragerveulens, 25 niet-dragerveulens.

Na 1 dekseizoen heb je 150 dragers (de 100 merries die je al had + de helft van de veulens) en 150 niet-dragers. Het percentage dragers in je populatie blijft dus stabiel op 50%.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:23

op populatieniveau wel, op generatie niveau niet. En het populatieniveau wordt het ook steeds lager

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:29

juliomariner schreef:
op populatieniveau wel, op generatie niveau niet. En het populatieniveau wordt het ook steeds lager

Dat zou ik graag met een voorbeeld zien, want dat snap ik niet. Als je het mij vraagt bereik je in je populatie een evenwicht van 50% dragers als je alleen de combinatie drager x niet-drager (en andersom) maakt. Als je het percentage dragers in je populatie terug wilt brengen zul je ook niet-dragers met niet-dragers moeten kruisen en hoe meer je dat doet, hoe sneller het percentage dragers in je populatie zal dalen.

Ik vind dit wel een interessante discussie trouwens. :D

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:43

50% zou volgens mij kloppen als je alleen maar drager x drager doet, echter er zal ook steeds meer niet drager x drager en niet drager x niet drager komen en zo fok je het gen langzaam maar gestaag uit de populatie.
Als ik het niet goed heb dan heb ik niet goed opgelet bij de vroegere KWPN geneticus van Tartwijk

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:53

Ja goeroe, maar je moet die niet-dragers ook niet allemaal met dragers willen kruisen hé. :+
Zou ni slim zijn. Het 'gezonde' deel moet je zoveel mogelijk gezond blijven houden. Maar je kan ook de dragers binnen het ras houden en zo hun genen behouden, door deze te kruisen met niet dragers.

Als je dan start van je voorbeeld van 100 merries, 50 drager en 50 niet drager.
50 dragers x niet-drager hengst(en) = 25 dragerveulens, 25 niet-dragerveulens.
50 niet-dragers x niet-drager hengst(en) = 50 niet-dragerveulens.

Dus 75 dragers en 125 niet-dragers.
En procentueel gezien een populatie van 37,5% dragers. Wat al een vermindering is tov de oorspronkelijke 50%
En toch behoud je de genen van de dragers binnen je populatie.

En dan kan je je het wel permitteren om hele goede drager-hengst ook eens op een niet-drager merrie te zetten.
Zolang iedereen maar niet datzelfde idee heeft :+

Edit; Ik heb het ff uitgerekend en na de 2de generatie zou je dan 28% dragers overhouden (de oorspronkelijke merries wél meegeteld)
Want als die beginnen sterven (van ouderdom :P ) dan gaat het sneller naar beneden.
Dus op enkele generaties, maak je wel grote vooruitgang.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:09

juliomariner schreef:
50% zou volgens mij kloppen als je alleen maar drager x drager doet, echter er zal ook steeds meer niet drager x drager en niet drager x niet drager komen en zo fok je het gen langzaam maar gestaag uit de populatie.
Als ik het niet goed heb dan heb ik niet goed opgelet bij de vroegere KWPN geneticus van Tartwijk

Over de optie drager x drager hebben we het volgens mij helemaal nog niet gehad omdat we het er al over eens waren dat dat onwenselijk is in verband met de zieke veulens die je dan krijgt.

Luckystory schreef:
Ja goeroe, maar je moet die niet-dragers ook niet allemaal met dragers willen kruisen hé. :+

Dat is nou juist mijn punt. :') Er werd hier steeds beweerd dat je het defecte gen uiteindelijk uit je ras kunt fokken door alleen maar de combinatie drager x niet-drager (en andersom) te maken, en dat is dus niet zo. Als je dat doet zal het percentage dragers zelfs nog iets stijgen (als de 47% uit de openingspost klopt) tot een evenwicht van 50%.

Luckystory schreef:
En dan kan je je het wel permitteren om hele goede drager-hengst ook eens op een niet-drager merrie te zetten.
Zolang iedereen maar niet datzelfde idee heeft :+

En dat is juist de vraag want op het eerste gezicht lijkt het zo te zijn dat juist de beste hengsten drager zijn van het defecte gen. ;) De combinatie drager x niet-drager is voor de individuele fokker in veel gevallen dus een verstandige keuze. Vanuit de hele populatie gezien is het een minder verstandige keuze omdat het percentage dragers in je populatie blijft schommelen rond de 50% als iedereen dragers met niet-dragers kruist. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die niet-dragers met niet-dragers kruisen, maar het lijkt mij uitgesloten dat dit er zoveel zullen zijn dat het defecte gen binnen enkele generaties uit het ras gefokt zal zijn. Eerlijk gezegd denk ik dat dit defecte gen de Fell Pony fokkers nog heel erg lang zal bezighouden. :(:)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:15

Luckystory schreef:
Edit; Ik heb het ff uitgerekend en na de 2de generatie zou je dan 28% dragers overhouden (de oorspronkelijke merries wél meegeteld)
Want als die beginnen sterven (van ouderdom :P ) dan gaat het sneller naar beneden.
Dus op enkele generaties, maak je wel grote vooruitgang.

Dat is denk ik erg optimistisch, want lang niet iedereen zal zijn of haar niet-drager merrie laten dekken door een niet-drager hengst, zeker als je bedenkt dat de drager-hengsten gemiddeld beter scoren op de keuring. Wat het nog gecompliceerder maakt is dat je totale populatie erg klein is, waardoor je maar een paar niet-drager hengsten hebt, die bovendien in veel gevallen sterk aan elkaar verwant zijn. Stel dus dat je een niet-drager hengst vindt die bij je niet-drager merrie past, dan krijg je een niet-drager veulen, helemaal top. +:)+ Maar stel dat dat veulen een merrie is, zie dan nog maar eens een niet-drager hengst te vinden die je op die merrie kunt gebruiken, dat zal nog niet meevallen.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:40

FF wat over de ziekte, las net een artikel over SCID bij arabieren (http://gideon.reisel.net/avf/algemeen/SCID.pdf) Is dit nu dezelfde ziekte als de Fell pony syndroom?

Weet iemand dit misschien iemand die veterinair goed is onderlegt?

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:32

MLoeser schreef:
@ Everest: Het symdroom zit niet op 2 genen maar op 1 allel", een genpaar gevormt door een chromosoom van vader en een chromosoom van moeder. Het gen is autosomaal resessief wat inhoud dat het 1 gen is (= 1 functionele sequentie in het DNA van 1 chromosoom) dat pas symptoommatig is wanneer pappa en mamma het gen in hun DNA hebben EN allebei dit gen doorgeven aan de nakomeling (=25%). Het rijtje van percentages klopt wel hoor!

Deze termen zocht ik inderdaad, bedankt voor de aanvulling. Ooit wel bij biologie gehad, maar helaas ver weggezakt (allelen, genen, chromosomen, etc.) ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:58

Het doet er feitelijk niet toe hoe lang je erover doet, want er worden als je nooit drager x drager doet nooit meer zieke veulens geboren.

Om te beginnen fok je alleen met een drager als er uit die lijnen geen vrije dieren beschikbaar zijn en de lijn wel echt iets bijdraagt aan het ras.

Zodra je stopt met fokken met een drager zodra er een vrije nakomeling is uit die lijn heb je en de lijn behouden en de ziekte eruit gefokt.
Blijf je met dragers fokken ook al zijn er vrije nakomelingen dan duurt het allemaal langer uiteraard, maar op zich hoeft dat dus ook geen bezwaar te zijn.

Bij dieren die meerdere nakomelingen krijgen zoals katten is dat iets gemakkelijker. Je test alle kittens uit een drager x vrij combinatie en gaat door met een geschikte vrije en de rest castreer je voor ze nakomelingen krijgen.
Bij de abessijn het kattenras dat ik fok zijn we in een kleine 8 jaar tijd van 50% drager en 10% lijder naar vrijwel geen dragers meer gegaan en 0 lijders.