Korte weidegang tegen hoefbevangenheid niet erg effectief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:08

http://www.paddockparadijs.nl

ik heb hier een haflinger die hoefbevangen is, suikerziekte heeft en nog 10 dingen meer. ik heb ook loop der jaren gezien hoe verschrikkelijk gulzig hij is geworden met gras eten.... omdat hij helemaal niet meer op gras staat is hij bijna agresief geworden als het om gras gaat! zo dra je hem op gras zet begind hij te eten als of zijn leven er vanaf hangt.... ook tijdens het rijden en wandelen doet hij werkelijk alles om het voor elkaar te krijgen om een hap gras te nemen (en begrijpelijk natuurlijk) om deze reden heb ik mijn haflinger eigenlijk helemaal niet meer op gras staan.... want mag hij er een paar uurtjes op.... vreet hij zich helemaal klem.... als hij op gras mag is dat een klein half uurtje of met graaskort om!

http://www.paddockparadijs.nl biet echt een uitkomst voor dit soord paarden! ze zijn heerlijk de hele dag bezig en lopen rondjes... overal heb ik hooi, opstakels, takken en speeltjes, dus ze staan niet zaai de hele dag uit één hooiruif te eten...... maar scharrelen de hele dag lekker rond..... ik heb mijn paard hier echt van zien opknappen.... van een paard dat suf om zich heen stond te kijken maar een paard dat zich weer heerlijk vermaakt! en je kunt dit al realiseren met een heel klein stukje grond (maar dit gaat alleemaal een beetje offtopick!)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:19

TurdusMerula schreef:
Volgens mij gaat het bij hoefbevangenheid niet om de hoeveelheid gras, maar om de fructaan in het gras...

Idd, het gaat om de fructaan, ook hebben er zoveel meer oorzaken waar (de studiegroep) rekening mee zou moeten houden, wanneer op welk tijdstip laat je je paard grazen? hoe zijn de weersomstandigheden? Kou met in de middag een zonnetje? Of erg warm met droge ondergrond?

Ik heb zelf een bevangenpaard en laat er maar 1 uurtje per dag grazen, echt langer van mij mag ze echt niet op het gras.
Laatst bijgewerkt door dynamiek op 12-03-11 20:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:21

jessie84 schreef:
Ik heb een paard gehad die heel erg bevangen is geweest met een gekanteld hoefbeen .Ze had dat al voor dat is ze kocht.Bij mij stond ze in de zomer altijd op het gras ,maar ik deed aan strookbegrazing.Als ik nu een nieuw paard zou hebben doe ik het weer zo.Ze staan toch op het gras ze hebben wat teknabbelen maar je houd het toh binnen de perken.

:j werkt bij die van mij ook goed. Hij staat toch buiten (voer ook hooi bij) maar ik bepaal hoeveel en welk gras hij krijgt. Graasmasker is bij ons niet praktisch: automatische drinkbakken staan er bij ons in alle weides. Met een graasmasker om kan hij niet drinken.

Overigens kan ik mij wel vinden in deze theorie (klinkt ook heel logisch..)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:35

Veel fructaan zit met name in het gras bij koude nachten en n zonnige ochtend en in jong gras(ook nadat er gemaaid is)
Het tijdstip voor weidegang is dus idd van groot belang.
Mijn paard is niet gevoelig voor hoefbevangenheid maar wordt wel tonnetjerond tijdens het weideseizoen.
Probeer wel alles om ze op t land te houden,ze worden er zo blij van.Strookbegrazing lijkt me goed plan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:37

Hangt ook erg van het paard af, dit was maar een kleine groep. IK heb een nog kleiner groepje, 2 maar.
Nr 1, die makkelijk dik wordt, vreet als een gek als ze de wei op mag, monden vol, achter elkaar door.

Nr 2, die bevangen is geweest, wordt niet dik, en eet de helft minder naar mijn idee als nr 1. Kieskeurig grazend, lang kauwend, en regelmatig pauzerend...............

Ariebren

Re: Korte weidegang tegen hoefbevangenheid niet erg effectief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:53

Toen ik nog in de continu dienst zat en 's ochtends vroeg thuis kwam uit mijn werk, stond ik altijd 10 minuten te kijken naar mijn paarden op de wei.
24 uur buiten en ze lagen dan vaak met zijn allen te slapen in de ochtend zon.
Heerlijk languit, hooguit eentje die de wacht hield.

Met andere woorden, heeft een paard genoeg aanbod dan eet hij naar behoefte.

Hoefbevangen ??
Zou niet weten wat dat is.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:03

Citaat:
Ik vind zo'n graasmaker echt verschrikkelijk zielig, sorry. Is net alsof je de hele dag in een bad met chocolatjes zit en er geen 1 mag nemen terwijl je dol bent op chocolade

onzin, er valt gewoon mee te grazen, jeuken, hooi eten drinken enz enz

onze ex-hoefbevangen pony die door alle draden van strookbegrazing heen denderde en zich volvrat, doet het erg goed met de greenguard. hij is prachtig op gewicht en voelt zich goed. Voor komend seizoen krijgt hij het nieuwe model greenguard, terwijl de oude bij mijn arabier omgaat. kunnen ze 24/7 op een hectare rondscharrelen zonder ziek te worden. ideaal!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:04

ik heb mijn shetlanders altijd 24/7 op de wei gehad en 2 jaar geleden midden in de winter toen ze op stro op stal stonden was ze ineens bevangen.
De zomer daarna zelfs bevangen geworden met grasmasker en alle dagen een uurtje op het land.

Nu staat ze 24/7 in een uitloop of zandpaddock

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:05

Is een graasmasker ook veilig, stel ze blijven ergens aan hangen, knapt het dan kapot?

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:07

ik weet niet of dat zo is met de behoefte..mijn haflinger heeft dus ook inderdaad al 2x hoefbevangenheid gehad en 2x er tegen aan hikkend.. en die zie ik dus echt continu met het hoofd naar beneden staan=eten.

is net als met mensen naar mijn idee, je hebt die gevoelig voor diabetes zijn en niet..

het gaat echt om het fructaan, maar wat is nou het beste tijdstip?? rond de middag??
wij gaan dit jaar zijn wei in 2 stukken delen, 1 wat kleiner stuk voor te rusten en slapen en dan 1 groter gedeelte strooksgeweis beetje bij beetje bijgeven zodat hij toch wat te eten heeft.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:11

madelene schreef:
ik weet niet of dat zo is met de behoefte..mijn haflinger heeft dus ook inderdaad al 2x hoefbevangenheid gehad en 2x er tegen aan hikkend.. en die zie ik dus echt continu met het hoofd naar beneden staan=eten.

is net als met mensen naar mijn idee, je hebt die gevoelig voor diabetes zijn en niet..

het gaat echt om het fructaan, maar wat is nou het beste tijdstip?? rond de middag??
wij gaan dit jaar zijn wei in 2 stukken delen, 1 wat kleiner stuk voor te rusten en slapen en dan 1 groter gedeelte strooksgeweis beetje bij beetje bijgeven zodat hij toch wat te eten heeft.

Tijdstip maakt niet zo heel veel uit in de zomer tenzij het 's nachts echt koud is geweest dan is 's ochtends niet zo goed.
het fructaangehalte is het hoogst wanneer het koud is + zon. (Het risico wordt groter vanaf 10 graden en zon, hoe lager de temp hoe meer fructaan er in het gras blijft).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:30

Is hoefbevangenheid ook erfelijk ??

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:31

Ariebren schreef:
Is hoefbevangenheid ook erfelijk ??

Hoefbevangenheid niet, maar misschien is de aanleg ervoor wel genetisch bepaald.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:33

Er zijn maar een paar rassen gevoelig voor hoefbevangenheid.
Waaronder dus de Shetlander en haflinger.
Misschien zijn er meer, wie weet dat ?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:35

Ariebren schreef:
Er zijn maar een paar rassen gevoelig voor hoefbevangenheid.
Waaronder dus de Shetlander en haflinger.
Misschien zijn er meer, wie weet dat ?

Ieder paard kan gevoelig worden voor HB... het ene ras is wat gevoeliger dan het andere (vnl de sobere rassen).

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:45

Brendaaaa schreef:
Ik vind zo'n graasmaker echt verschrikkelijk zielig, sorry. Is net alsof je de hele dag in een bad met chocolatjes zit en er geen 1 mag nemen terwijl je dol bent op chocolade. Dan zou ik ze liever de hele dag in een paddock zetten....

Je kunt het zielig vinden, maar wil je dan liever een zwaar hoefbevangen pony? Ik heb 3 Shetlanders, waarvan 1 ontzettend gevoelig voor HB en waarschijnlijk ook nog insulineresistent. Zij staan altijd 24/7 op de wei. Maar mijn merrie moet dus gewoon wel een graasmasker om zodra ze na de winter weer het gras op gaan. Anders kun je haar na 2 weken al rollen, en een maand later naar de DA of ergens anders brengen! Dit geldt als ze goed in training zit, en dus bijna dagelijks loopt. Als ze niks doet, is het al veel eerder mis.
Strookbegrazing alleen is niet genoeg, ze moet er het masker bij op. Anders gaat het gewoon fout.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:45

Focussed schreef:
Tijdstip maakt niet zo heel veel uit in de zomer tenzij het 's nachts echt koud is geweest dan is 's ochtends niet zo goed.
het fructaangehalte is het hoogst wanneer het koud is + zon. (Het risico wordt groter vanaf 10 graden en zon, hoe lager de temp hoe meer fructaan er in het gras blijft).

Als in de zomer de zon goed schijnt en het 's nachts niet echt afkoelt moet je 's middags volgens mij ook wel oppassen hoor.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:53

Jaren lang heeft onze oudste (na opbouw) 24 uur op het land laten staan, nooit problemen. Tot vorig jaar, we zijn toen voor een tijdje naar een ander weiland (lang gras) gegaan om ons kleine stukje te laten aangroeien. Op advies van de hoevensmid (na 1 maand) direct terug vanwege bijna hoefbevangen dus terug gegaan en pony's op de paddock gezet. Gelukkig heeft hij er niets aan overgehouden. Hij is nog steeds te rond maar onze jongste (bijna 2) laat nu zijn kuil niet meer inpikken en zie ik de ene slanker worden en jongste hoeven we niet af en toe meer bij te voeren om hem netjes te houden.

Nu twijfel ik wel, nooit heeft de oudste (met of zonder werk) last gehad van verschijnselen hoefbevangheid. Maar ik ben als de dood dat hij het dit jaar terug zou krijgen of erger. Nog nooit heb ik deze twijfel gehad en ik weet het nu echt niet wat ik ga/moet doen.

We wisselen niet meer tijdelijk van weiland op = op. Maar hoe nu? Natuurlijk de opbouw naar meer gras, het kleine stukje in 2 delen zodat er 2 weken op de ene en 2 weken op de andere gestaan kan worden en aan het einde op het hele stuk.
Werk is er bijna niet (onder zadel is geen s6 en helaas de kar ook niet) dressuur lange lijnen wil ik wel verder oppakken. Ook moet ik rekening houden met de jongste een haflinger dus ook snel dik.

Het onderzoek is misschien handig maar ik wist ook wel dat bij minder land er meer gegeten wordt, terwijl in 24/7 je de dieren ook ziet dutten en dergelijke. Graasmasker is geen optie, die is 5 minuten om hebben is het er al af gewerkt en ik vindt iets om het hoofd wat stevig is eng op het land.

Misschien lees ik hier nog wel een goed idee, dus volg ik dit topic even dankzij mijn berichtje :o
Laatst bijgewerkt door BlueStar op 12-03-11 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:56

Wat is de omschrijving van een sober ras ??

Is het een ras die veel meer behoefte heeft aan suikers, enz.
En een ander ras niet ??

Of zijn de sportpaarden niet sober ??
Die moeten natuurlijk veel harder werken dan een paardje wat als weide stofzuiger rondloopt.
Of het oeroude trekpaard voor de ploeg ??

Waarom zijn er zoveel paarden in Nederland met obesitas ??

Waarom blijven wij de paarden maar hooi, gras, supplementen, extraatjes en krachtvoer geven ??

Mijn antwoord is:

Terug naar de natuur, geef het paard een aantal hectaren grond, waar de natuur zijn gang mag gaan.

Had ik maar een hectare of 10.
Ging daar gelijk met de buldozer doorheen om al het gras kapot te maken.
Maak puin bergen en water poelen.
Laat de boel verwilderen en zet er dan wat geiten, schapen, koeien en andere dieren erop.
En dan mogen daarna al die paardjes komen die zgn zo snel hoefbevangen worden.

Het probleem van hoefbevangenheid is opgelost.
De paardjes moeten gaan lopen om een stukje gras te vinden en tussen door slopen ze ook nog de bomen en struiken.
Ze graven putten om een wortel van een plant te kunnen pakken.
Variatie in voeding en actief bezig zijn voor de voeding.

Dus de grootste fout die we maken is een paard op een koeien wei te zetten.

Die koeien zijn gefokt om zo veel mogelijk melk en of vlees te geven.
Stopt de melkgift of is de vleeskoe op gewicht ??
Ze verdwijnen dan naar de slacht.

En dat willen wij onze paardjes niet aandoen.

Maar ja, zo'n droom van een grote woestenij heeft elke paarden liefhebber.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 12-03-11 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:02

Leuke theorie, maar weet je dat bijv. veel IJslanders tot hun derde jaar in de begrazing lopen, en dat dat niet geschikt is voor dieren ouder dan drie jaar, omdat er anders te veel bevangen worden............

@Bluestar, hier ook problemen met lang gras, op kort gras nog nooit problemen gehad, hoewel daar meer fructaan in zou moeten zitten. Lang gras maar niet meer doen.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:09

Het zal voor een groot deel met graasomstandigheden te maken hebben, maar dat het toch ook een genetisch component heeft om aanleg te krijgen voor een bepaald eetgedrag geloof ik ook wel. Ik zag bij de strookbegrazing die wij toepasten dat de 2 arabieren ook actief niet aan het eten waren, terwijl het HTK-paard maar bleef doorgrazen; die zag ik zelden niks doen (was wel laagste in de rangorde)
Gras in Nederland is erg voedzaam voor een paard, zeker als je een paard 24/7 zonder beperking buiten in een grote wei laat staan. Dan moet je goed opletten wat ze binnen krijgen.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:18

mysa schreef:
Leuke theorie, maar weet je dat bijv. veel IJslanders tot hun derde jaar in de begrazing lopen, en dat dat niet geschikt is voor dieren ouder dan drie jaar, omdat er anders te veel bevangen worden............

@Bluestar, hier ook problemen met lang gras, op kort gras nog nooit problemen gehad, hoewel daar meer fructaan in zou moeten zitten. Lang gras maar niet meer doen.

Ja dat verbaasde mij dus ook het was lang gras lag al bijna plat, en erg droog weer dag en nacht warm.
Ik had nooit verwacht dat het zo veel problemen zou geven. Vandaag zijn ze lekker een half uurtje even op het land geweest en ja hoor hoofd omlaag :D Normaal krijgen ze een rogje en halve appeltje voor we weg gaan, vandaag maar even afgescheept met alleen roggeboterham ;)

Ik denk dus ook nooit meer, verderop in de zomer, langer gras is veiliger dan kort gras. :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:21

Mijn paard is in januari van 2010 hoefbevangen geraakt. Er lag al weken een dikke laag sneeuw op het gras en er was echt geen grassprietje te zien in die periode. Ze kregen onbeperkt hooi uit een ruif. Ik was er heeeeeel vroeg bij, heb de DA laten komen, die hem pijnstillers gaf en hij is op dieet gezet (kreeg beperkt hooi i.p.v. onbeperkt).

Hij leeft het hele jaar door buiten op een enorm stuk land. Ik heb hem, vanwege zijn insuline resistentie ook wel eens op een strook gehouden. Met als gevolg: minder gras, minder beweging. Al gauw bleek dat hij het toch veel beter deed op het grote stuk met meer gras, maar ook meer beweging (hij trekt graag sprintjes en loopt daar erg veel, gezien de ruimte en ook gezien de begroeiing, ideale plek). Op schraal land doet hij het beter, dan op land met hoog gras (ondanks dat ik lees, dat dat beter gras zou zijn dan kort, gestressed gras ;) ).

Hij is erg op eten gericht, wordt snel dik, maar op zand kan ik hem helaas niet houden in deze omgeving en op stal is ook geen optie bij dit paard (dan wordt hij GEK). Ik heb de balans nu gevonden. In de zomermaanden veel beweging/training en in de fructaanrijke periodes desnoods wat extra hooi om te mixen met fructaanrijk gras. In de wintermaanden 2x per dag ruwvoer, niet onbeperkt meer. Werkt bij ons prima!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:55

Leuk onderzoek, maar mijn ervaring is juist precies andersom.
Voor het eerst afgelopen winter ging mijn pony van een paar uur land en een paar uur paddock per dag naar 24/7 weidegang en werd prompt hoefbevangen. En niet zo'n beetje ook.
Kort gras maar constant grazen in combinatie met koud vriesweer was voor hem funest... ik zit nu op het schema van paardnatuurlijk en voor het eerst krabbelt hij weer wat op.
Voor mijn pony dus alleen grazen in middelhoog gras als het het weer het toelaat. En dat kan dus de ene dag niet zijn, en de andere weer wel. Ik beperk het dan ook tot een paar uurtjes.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 01:12

Zo wat raar dat dat nog niet duidelijk was zeg, dat is echt al lang bekend :S