Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
TurdusMerula schreef:Volgens mij gaat het bij hoefbevangenheid niet om de hoeveelheid gras, maar om de fructaan in het gras...
jessie84 schreef:Ik heb een paard gehad die heel erg bevangen is geweest met een gekanteld hoefbeen .Ze had dat al voor dat is ze kocht.Bij mij stond ze in de zomer altijd op het gras ,maar ik deed aan strookbegrazing.Als ik nu een nieuw paard zou hebben doe ik het weer zo.Ze staan toch op het gras ze hebben wat teknabbelen maar je houd het toh binnen de perken.
Citaat:Ik vind zo'n graasmaker echt verschrikkelijk zielig, sorry. Is net alsof je de hele dag in een bad met chocolatjes zit en er geen 1 mag nemen terwijl je dol bent op chocolade
madelene schreef:ik weet niet of dat zo is met de behoefte..mijn haflinger heeft dus ook inderdaad al 2x hoefbevangenheid gehad en 2x er tegen aan hikkend.. en die zie ik dus echt continu met het hoofd naar beneden staan=eten.
is net als met mensen naar mijn idee, je hebt die gevoelig voor diabetes zijn en niet..
het gaat echt om het fructaan, maar wat is nou het beste tijdstip?? rond de middag??
wij gaan dit jaar zijn wei in 2 stukken delen, 1 wat kleiner stuk voor te rusten en slapen en dan 1 groter gedeelte strooksgeweis beetje bij beetje bijgeven zodat hij toch wat te eten heeft.
Brendaaaa schreef:Ik vind zo'n graasmaker echt verschrikkelijk zielig, sorry. Is net alsof je de hele dag in een bad met chocolatjes zit en er geen 1 mag nemen terwijl je dol bent op chocolade. Dan zou ik ze liever de hele dag in een paddock zetten....
Focussed schreef:Tijdstip maakt niet zo heel veel uit in de zomer tenzij het 's nachts echt koud is geweest dan is 's ochtends niet zo goed.
het fructaangehalte is het hoogst wanneer het koud is + zon. (Het risico wordt groter vanaf 10 graden en zon, hoe lager de temp hoe meer fructaan er in het gras blijft).
mysa schreef:Leuke theorie, maar weet je dat bijv. veel IJslanders tot hun derde jaar in de begrazing lopen, en dat dat niet geschikt is voor dieren ouder dan drie jaar, omdat er anders te veel bevangen worden............
@Bluestar, hier ook problemen met lang gras, op kort gras nog nooit problemen gehad, hoewel daar meer fructaan in zou moeten zitten. Lang gras maar niet meer doen.