Jurering op kampioenschappen blijft gemoederen bezig houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:23

het blijft een jury sport

meish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:33

Ariebren schreef:
Het valt mij elke keer weer op dat in dit soort discussies, over jury sport, de winnaars nooit een probleem hebben.
Het zijn altijd de lager geplaatsten en verliezers die een probleem hebben met de uitslag.

Daarnaast van vier verschillende hoeken een proof beoordelen geeft altijd afwijkingen in de beoordeling.
In de western zie je dit verschil veel minder omdat de jury altijd op de langezijde onder X zit.

Op de afgelopen KNHS Subtop Kampioenschappen waren het juist OOK een aantal winnaars die vraagtekens zette bij de jurering. zeker omdat er vaak 1 jury meer dan 5% verschil had met de andere 2. Winnaars, echte fans van dressuur, vinden het zo ook niet leuk om te winnen. De hele sfeer op de kampioenschappen was trouwens best wel negatief. Veel combinaties scoorden met goede proeven vele procenten lager dan ze normaal rijden, of zoals ze gereden hadden tijdens de selecties voor deze Kampioenschappen. Waarom altijd zo laag jureren voor goede proeven tijdens Subtop Kampioenschappen? We weten toch dat de geselecteerde in essentie goede combinaties zijn anders waren ze toch niet geselecteerd? Lage scores zijn ook niet echt een visitekaartje voor het Buitenland, die vooral kijken naar de scores.(denk financieel verlies: want hogere scores verkoopt beter) Kampioenschappen moeten in mijn ogen meer een feest, een viering van de dressuur zijn met de geselecteerde combinaties, niet "fouten kijken", maar positieve verrichtingen belonen, ongeacht ruiter, paard of afstamming.

Ik vind ook dat de term "Happy Athlete" wat meer aandacht mag hebben. Vele combinaties in de subtop van de Nederlandse dressuursport (maar natuurlijk ook in de basissport) hebben spanning, kantelen, en het paard oogt niet blij maar in stress. Ze lopen daardoor wel met de benen van de vloer.Ik geloof niet dat dat de bedoeling is, of een goed voorbeeld voor de beginnende ruiter. Er zijn daarentegen veel ruiters ook in de top van de dressuur sport die juist Happy Athletes onder zich hebben. Zij rijden fijne, harmonieuze proeven met een blij paard en vaak eindigen ze in de middenmoot. Ikzelf geniet het meeste van deze combinaties want dat is voor mij ECHT dressuur.

Ik hoop toch dat er een beter jury systeem komt, wat het dan ook is, om meer duidelijkheid te scheppen. (overleg? live scores per onderdeel zoals bij internationale wedstrijden? Meer juryleden? Jury prestaties bijhouden?) Meer juryleden met hoogste en laagste wegstrepen net zoals bij Kunstschaatsen is een idee, alleen dan moeten er nog meer juryleden komen, en dan heb je weer een probleem erbij: Wie wil nog jury worden? De vergoeding voor deze mensen per wedstrijd is bijna niets, maar er word wel veel van ze verwacht. Ik ga de komende tijd de ontwikkelingen op de voet volgen en hoop dat er iets positiefs uitkomt!

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:37

ook de winnaars waren aan het klagen over de verschillen.

Toch opvallend dat er meer winnars waren zonder oranje kraag dan met... als je echt goed rijdt, dan krijg je de punten in de meeste gevallen echt wel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:47

tiger27 schreef:
het blijft een jury sport

Waar wellicht hen een en ander aan verbeterd kan worden!!

Waikiki

Re: Jurering op kampioenschappen blijft gemoederen bezig houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:03

Zo vooral in het ZZ-licht was ik het ook echt níet eens met de punten!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:36

Feit blijft dat als één jury "extreem" punt hij meer invloed op de uitslag heeft dan de andere twee/vier die normaal punten. Dan kom je terecht in het jurysysteem zoals gebruikelijk is bij kunstschaatsen; de hoogste en laagste worden weggestreept. Dan kan de "extreem" puntende jury net zo goed thuis blijven want dan bereikt ie alleen dat ie telkens het streepresultaat is.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 05:49

Er zullen altijd juryleden zijn die niet eerlijk jureren. Maar een groter probleem is naar mijn mening dat vele juryleden te weing kennis hebben van een goed gaand paard en de uitvoering van de oefeningen die daarbij horen.
Als de voorbenen maar naar de neusgaten worden gereden wordt er hoog gepunt maar diegenen die een wat minder spectaculaire proef rijden maar wel vriendelijk en correct rijden worden vaak onterecht onvoldoende gewaardeert.

lovejw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 06:29

Men heeft erg veel commentaar op het jureren, wel eens aan gedacht om zelf de opleiding te volgen? Beste stuurlui staan aan wal... Juryleden zijn welwillende mensen die proberen hun vak naar eer en geweten te beoefenen, net als de meeste ruiters.

Marlonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:19

Espie schreef:
Roxxiejj schreef:
Komen ze dan lekker op tijd mee.. In de basis zijn deze problemen al ontzettend groot, laat staan in de hogere klasses.
En noem het vooroordelen: als je geen bekende naam hebt, mag je wel de sterren van de hemel rijden, grote namen staan bovenaan. Zeker met 2juryleden, als ze je allebei beter vinden dan de oranje kraagjes, nou... Dan is het die dag Pasen en St. Juttemis...

_/-\o_ amen

Helemaal mee eens! Er moet echt wat gaan veranderen

pienzjarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:21

De juryleden zien beide de proef vanuit een andere hoek gereden, dus het is wel enigzins logisch dat er dan ook puntenverschil zit, behalve als je pony/paard de hele proef constant loopt natuurlijk. Wat ik wel jammer vind is dat sommige ruiters misschien een iets mindere shower hebben en daar op worden afgerekend, terwijl sommige paarden super lopen maar de ruiters er als zakken opzitten. Het is en blijft natuurlijk een jurysport...

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 08:30

Heeft iemand al de uitslagen gezien van het KNHS kampioenschap klasse M2? Nou, daar was het bij vele combinaties ook flink raak. Verschillen van 40 pnt moet toch niet kunnen. :n
http://www.knhs.nl/objects/00023175.pdf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 08:55

meish schreef:
(knip) Lage scores zijn ook niet echt een visitekaartje voor het Buitenland, die vooral kijken naar de scores.(denk financieel verlies: want hogere scores verkoopt beter) (knip)

Ik vind ook dat de term "Happy Athlete" wat meer aandacht mag hebben. Vele combinaties in de subtop van de Nederlandse dressuursport (maar natuurlijk ook in de basissport) hebben spanning, kantelen, en het paard oogt niet blij maar in stress. Ze lopen daardoor wel met de benen van de vloer.Ik geloof niet dat dat de bedoeling is, of een goed voorbeeld voor de beginnende ruiter. Er zijn daarentegen veel ruiters ook in de top van de dressuur sport die juist Happy Athletes onder zich hebben. Zij rijden fijne, harmonieuze proeven met een blij paard en vaak eindigen ze in de middenmoot. Ikzelf geniet het meeste van deze combinaties want dat is voor mij ECHT dressuur.

Ik hoop toch dat er een beter jury systeem komt, wat het dan ook is, om meer duidelijkheid te scheppen. (knip)

Goede post en ik heb er even een paar dingen uit gehaald die mij opvielen en waar ik het ook mee eens ben.
Voor de ruiters die altijd rond de 70 of hoger scoren is er niet zoveel verschil met het buitenland, maar de groep die daaronder zit is in Nederland vaak slecht af en dat geldt voor alle subtop klasses. Dat is misschien ook de reden waarom je op de subtopwedstrijden hier in NL weinig gastruiters uit het buitenland ziet, maar andersom wel vaak Nederlandse ruiters in Duitsland of Belgie rijden. Die ruiters doen dat vaak om hun verrichtingen breder te toetsen dan alleen hier in NL. Van de nederlandse juryleden is de jurering op dit kampioenschap wederom onnavolgbaar gebleken en dat helpt de ruiters ook niet verder.

Op subtopwedstrijden en dus ook in de selecties en finales worden nog te vaak paarden hoog gepunt die weliswaar het gevraagde goed beheersen, maar dit niet zonder spanning kunnen uitvoeren waar de wijze van rijden van de ruiter zichtbaar door beinvloed wordt. Goed paardrijden hoort er makkelijk en moeiteloos uit te zien, maar is blijkbaar het moeilijkst om correct in de punten mee te nemen.

Er hoeft niet zozeer een beter systeem te komen voor het jureren, het huidige voldoet op zich best. Wat er wel veranderd moet worden is de manier van interpretatie van het gevraagde. Er moet wat minder op kraagkleur en economische belangen gejureerd worden en terug naar de basis van het jureren waarbij de proef wint die de beste africhting laat zien. Bovenin de klasses ligt het vaak dicht bij elkaar en natuurlijk speelt smaak altijd een beetje mee. Waar men vanaf moet is om proeven hoog te waarderen waarbij de uitstraling is dat de ruiter al dat natuurlijk geweld nog maar net de bocht om weet te krijgen en de oefening meer op bravour dan op beheersing getoond worden.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:43

niet alleen in NL heeft men hier last van hoor, ik vind het jammer dat iedere afwijkende uitslag nu extra wordt besproken.