Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Cayenne schreef:http://www.nieuwsblad.be
Twee jaar nadat ze haar vijf gestolen paarden terugvond in Engeland, wacht Joëlle Triplot (52) nog altijd op een beslissing van een Britse rechter. 'Een veearts stelde vast dat de paarden compleet aan hun lot worden overgelaten.'
'Schandalig', foetert Joëlle Triplot uit Sprimont. 'Mijn paarden staan ergens in een Engelse weide te verkommeren en de rechter blijft zijn beslissing maar uitstellen. Een onafhankelijke veearts heeft mijn dieren onderzocht en vastgesteld dat ze in zeer slechte gezondheid verkeren. Waarom moet het zo lang duren voordat ik mijn paarden terugkrijg? Ik heb verdorie al zoveel geld verloren.'
De vijf peperdure springpaarden, die in hun topperiode ruim 175.000 euro waard waren, zijn de inzet van een bittere rechtszaak. Twee jaar geleden, op een koude decembernacht in 2008, werden ze gestolen uit de privéstallen van Joëlle Triplot. 'Toen ik de paarden kwam voeren, zag ik alleen lege boxen', vertelde ze eerder aan onze krant. 'In tranen belde ik de politie.'
Omdat het onderzoek niet vlotte, startte de eigenares een affichecampagne. Voor een gouden tip had ze zelfs 10.000 euro over. Maar uiteindelijk loste ze het mysterie zelf op nadat was gebleken dat op de ochtend van de diefstal in de buurt van haar stallen naar Laura Newman was gebeld. Deze Britse amazone, in de running voor de Olympische Spelen van 2012, had in het gezelschap van een Belgische paardenhandelaar meerdere keren de stallen van Triplot bezocht om enkele toppaarden te kopen. 'Maar die paarden waren helemaal niet te koop. Dat heb ik altijd duidelijk gesteld.'
Triplop trok naar de stallen van de jonge amazone en herkende daar twee van haar gestolen paarden. Bij een vriendin van Newman trof ze de overige paarden aan. De amazone blijft volhouden dat ze de paarden op correcte wijze heeft gekocht bij de Belgische paardenhandelaar, die volgens haar smoorverliefd op haar was. Die man, een bakkerszoon uit Hasselt en een ronkende naam in het paardenwereldje, zat in België een tijdje in de cel, maar verdween nadien met de noorderzon.
Intussen staat wel onomstotelijk vast dat het om de paarden van Triplot gaat: de elektronische chip in de paarden deed Newman de das om. 'Maar de rechter heeft blijkbaar extra tijd nodig om mijn paarden terug te geven en de juiste straf te verzinnen', zegt Triplot. 'Ik word er stilaan moedeloos van.'
Verwante artikelen:
[VN] Belgische vindt gestolen paarden terug bij Britse topamazone
[VN] Limburgse paardenhandelaar in de cel door gestolen paarden
[VN] Springamazone Laura Newman niet uitgeleverd aan België

ptiteblue schreef:Ik heb al gelezen, als iemand paarden koopt zonder te weten dat die gestolen zijn, dan blijven ze gewoon in hun eigendom.
Maar in dit zaken, waar zijn de passporten gebleven? Niemand koopt toch zo'n paard zonder zijn stamboekpapier en de FEI passeport!
Dus ofwel zijn die ook gestolen samen met de paarden, ofwel is die dame echt dom of op de hoogte dat ze gestolen waren.
Maar als het zolang duurt vrees ik dat ze aan het onderzoeken zijn of de britse nu wel op de hoogte was of niet!
Amable schreef:[Ik denk dat het hier alleen nog gaat om de vraag of de engelse dame inderdaad ter goeder trouw gekocht heeft of wist van de diefstal. Want als zij de paarden ter goeder trouw gekocht heeft dan wordt het verhaal nog een stuk lastiger.
Toydoll schreef:sjit, rechtzaak maakt dingen alleen maar on eerlijk tegen woordig. Alles wat je jat mag je gewoon houden totdat je tekent voor terug gave (in NL een zaak met motor, gejat tijdens proefrit, alles bekend, maar hij mag de motor houden tot hij er schriftelijk afstand van doet, WTF?)
En dan gaat het nu over dieren! Dat kan toch niet waar zijn mensen, sinds wanneer hebben dieven rechten :S