Geruzie om prijzengeld tijdens springwedstrijd in Schijndel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:41

nelis schreef:
Sofy schreef:
De ban is in mijn ogen volledig terecht. Zo gedraag je je niet naar andere mensen toe.
Maar wel een beetje jammer dat het schijnbaar de moeder was die zich misdroeg, maar dat de zoon er voor gestraft wordt. Misschien kunnen ze beter de moeder een ban opleggen :D. Ik kan overigens nergens vinden hoe oud die Thijs is? Waarom bemoeit zijn ma zich er uberhaupt mee?

Denk dat ze dan de halve ponysportertjes een ban op kunnen leggen voor de gedragingen van diens ouders :+

En dat gebeurt dan ook regelmatig ;)
En wat betreft de hoefsmid, je mag blij zijn als dat voor je geregeld wordt. En soms lopen dingen anders. Incasseren is ook een onderdeel van sport bedrijven.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:47

whahah even voor de duidelijkheid.. beste Thijs Meulemeesters is 29 jaar !!..
oud en wijs genoeg om te weten hoe het er op een concour aan toe kan gaan, en een ijzer verliezen kan altijd.... en dat dan ook nog eens zijn moeder het geld gaat ophalen is helemaal verschrikkelijk!! :n :r
Laatst bijgewerkt door wonderworst_ op 09-03-11 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:52

O dan sta toch echt wel voor l#l als volwassen vent :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:55

Ik kan me die ruzie na afloop thuis ook al helemaal voorstellen:
Thijs: "Mam, ik vind het echt niet leuk dat je dit gedaan hebt."
Moeder: "Maar Thijs, je had zeker gewonnen, je hebt gewoon recht op dat geld."
Thijs: "Ik kan er echt niet bij dat je dat zomaar deed. Nu mag ik niet meer naar dat concours!"
Moeder: "Jongen, zij missen jou, jij hen niet. Toe, eet je flaflip op."
Thijs: "Nee! Ik wil geen flaflip! En morgen breng ik het geld terug en ga ik mijn excusses aanbieden!"
*Thijs schuift zijn stoel naar achteren en wil weglopen*
Moeder: "Zitten en eten!"
Thijs: "Ja mama."

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:55

Voor zover ik weet is er helemaal geen verplichting voor een organisatie om een hoefsmid beschikbaar te hebben.
Je dient zelf er voor te zorgen dat je ijzers er goed onder zitten voor je op wedstrijd gaat, en mocht je er dan toch 1 verliezen is dat gewoon vette pech.
Volgende keer beter, maar dan ga je zeker geen stampij staan maken dat je recht hebt op het prijzengeld.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:57

whahah ja inderdaad vjestagirl!! _O- denk dat de beste kerel zich kapot schaamt! :))

kleinvosje

Re: Geruzie om prijzengeld tijdens springwedstrijd in Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:01

Inderdaad Raiza, ze zijn verplicht een arts en dierenarts aanwezig te zijn, is dit niet mogelijk, dan oproepare arts/dierenarts. Hoefsmid wordt niet genoemd.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:06

Vjestagirl schreef:
Ik kan me die ruzie na afloop thuis ook al helemaal voorstellen:
Thijs: "Mam, ik vind het echt niet leuk dat je dit gedaan hebt."
Moeder: "Maar Thijs, je had zeker gewonnen, je hebt gewoon recht op dat geld."
Thijs: "Ik kan er echt niet bij dat je dat zomaar deed. Nu mag ik niet meer naar dat concours!"
Moeder: "Jongen, zij missen jou, jij hen niet. Toe, eet je flaflip op."
Thijs: "Nee! Ik wil geen flaflip! En morgen breng ik het geld terug en ga ik mijn excusses aanbieden!"
*Thijs schuift zijn stoel naar achteren en wil weglopen*
Moeder: "Zitten en eten!"
Thijs: "Ja mama."

:+ _/-\o_

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:07

raar verhaal.
Ik denk dat die moeder nu wel spijt heeft dat ze het geld terug gegeven hebben, als ze er nu toch niet meer mogen komen.

Ik begrijp haar wel, ze komen daar om geld te verdienen en door toedoen, niet rechtstreeks natuurlijk, van de organisatie heeft hij die kans niet gekregen.
Er is ook een regel dat als je met je parcours bezig bent en een parcourshulp loopt bv in ene voor de hindernis en je moet een volte rijden, je daarna ook recht heb om de 1e prijs op te eisen. Beetje vergelijkbaar.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:08

Wat een verhaal zeg :oo De organisatie is hierbij in gebreke gebleven gezien de hoefsmid die er niet was. Maar ik vermoed dat ook de beste moeder zich goed heeft misdragen bij het secretariaat want geen enkele vereniging zou er over peinzen om 'zomaar' de 1e prijs weg te geven.
Goed dat de prijs is teruggebracht, maar ook dat er een ban is voor de deelnemer. Laat het tevens een waarschuwing zijn voor alle ruiters dat misdragingen in welke zin dan ook gewoon niet worden getolereerd. Het is en blijft vrijwilligerswerk en daar mogen alle ruiters best wat vaker stil bij staan!

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:10

En tot slot;
Thijsje, wel je mondje afvegen want er zit nog wat vlaflip restanjes in je snor!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:11

@malloesje, lees even een paar posts voorafgaand aan de jouwe, de organisatie is niet in gebreke gebleven...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:12

Het is voor een organisatie helemaal niet verplicht om een hoefsmid te hebben, je moet zelf zorgen dat je ijzers er goed onder zitten. Zoals Knakker zegt dat de organisatie er deels schuld aan had ben ik het dus ook niet mee eens. Het zou handig zijn geweest als de organisatie het op had kunnen lossen, maar het is het probleem van de ruiter, niet van de organisatie. Die hebben gedaan wat ze konden, dat de betreffende hoefsmid niet op kwam dagen (waar hij misschien ook wel n goede reden voor had) is niet hun fout.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:13

kleinvosje schreef:
Inderdaad Raiza, ze zijn verplicht een arts en dierenarts aanwezig te zijn, is dit niet mogelijk, dan oproepare arts/dierenarts. Hoefsmid wordt niet genoemd.

algemeen wedstrijd regelement, artikel 21 lid 9:
Citaat:
De wedstrijdgevende organisatie dient ervoor te zorgen, dat een hoefsmid aanwezig
is. Wanneer dit niet mogelijk is dient deze oproepbaar te zijn.

Dus ja..... dient oproepbaar te zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:14

Vjestagirl schreef:
Het is voor een organisatie helemaal niet verplicht om een hoefsmid te hebben, je moet zelf zorgen dat je ijzers er goed onder zitten. Zoals Knakker zegt dat de organisatie er deels schuld aan had ben ik het dus ook niet mee eens. Het zou handig zijn geweest als de organisatie het op had kunnen lossen, maar het is het probleem van de ruiter, niet van de organisatie. Die hebben gedaan wat ze konden, dat de betreffende hoefsmid niet op kwam dagen (waar hij misschien ook wel n goede reden voor had) is niet hun fout.

dan voldoen ze niet aan de regelementen van de KNHS, dient oproepbaar te zijn.... komt hij niet is hij dus niet oproepbaar...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:15

Alane, maar je weet toch niet waarom hij niet is gekomen? Die kant van het verhaal wordt niet beschreven...

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:20

kleinvosje schreef:

Ik zat fout. Ik heb het nog even nagekeken in het wedstrijdreglement maar daar staat dat een hoefsmid wel aanwezig, danwel oproepbaar dient te zijn.

Maar vind het nog steeds belachelijk om dan maar de 1e prijs op te eisen. Dat je je startgeld terugvraagt, ok, maar toch geen prijzengeld.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:20

Alane schreef:
Vjestagirl schreef:

dan voldoen ze niet aan de regelementen van de KNHS, dient oproepbaar te zijn.... komt hij niet is hij dus niet oproepbaar...

Stel de organisatie heeft dat met de betreffende hoefsmid afgesproken. Hoefsmid is daarmee accoord gegaan. Vervolgens wordt de hoefsmid op de dag zelf door een andere klant gebeld: "Paard staat op 3 benen, hoef is warm en wat verdikt, kom alsjeblieft". Dus daar is de hoefsmid naartoe gegaan. Logisch ook, die laat zijn klanten ook niet in de steek. Onderweg daarheen belt de organisatie: "er is iemand een ijzer kwijt, kom alsjeblieft". Dus de hoefsmid beloofd zo snel mogelijk te komen, maar besluit wel om eerst naar zijn klant te gaan. Ja, dan is hij dus te laat om Thijs zijn ijzer er nog onder te meppen.

Of de hoefsmid heeft een ongeluk gehad, heeft zijn been gebroken, is door zijn rug gegaan, is kots en kots misselijk, heeft een trap van een paard gehad en is daar goed ziek van. Er zijn 101 redenen te bedenken waarom de hoefsmid er op dat moment niet kon zijn. Daar kunnen noch de organisatie noch de hoefsmid iets aan doen.

En dan nog is het bespottelijk om op hoge poten de eerste prijs op te eisen...

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:23

Buiten het feit of de hoefsmid wel of niet oproepbaar was, als het puur een ijzer kwijt raken is kan je toch nog springen.
Heb zelf afgelopen weekend ook een wedstrijd gereden met maar 1 ijzer (kwam er wel daarna pas achter).
Ik neem aan dat het binnen is op een een zandbodem dus scherpzetten hoefde niet.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:25

Oproepbaar betekent nog niet dat de hoefsmid er altijd op tijd kan zijn. Je kan nog zo oproepbaar zijn, maar als er op het inrijterrein een ijzer afgaat lukt het vrijwel nooit om daar op tijd bij te zijn. Zeker gezien de korte inrijtijden van de meeste springruiters.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:25

Idd, feit is dat er een hoefsmid moet zijn. Dus als die er niet is, en op oproepbasis dus ook niet, moet de organisatie zorgen voor een andere.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:26

Idd. Ik ga er ook vanuit dat zo'n smid niet de hele dag naast de telefoon zit te wachten met zijn busje al met draaiende motor op de oprit voor als de organisatie van een concours belt, om er dan met een rotgang heen te scheuren, rode lichten negerend, 200 op de snelweg, om iemand zijn ijzer er optijd onder te kunnen timmeren...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:27

Lynn_x schreef:
Idd, feit is dat er een hoefsmid moet zijn. Dus als die er niet is, en op oproepbasis dus ook niet, moet de organisatie zorgen voor een andere.

De organisatie belt de hoefsmid, hoefsmid geeft aan zo snel mogelijk te komen. Dan gaat er toch weer een uurtje overheen voordat ze gaan bellen naar de volgende. En ja, dan ben je gewoon te laat.

Goede les: zorg dat je ijzers vast zitten voor je op concours gaat.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:36

Indien iemand (moeder, vader of ruiter) zich zo gedraagt tijdens een concours, start ie gewoon nooit meer bij ons zolang ik wedstrijdsecretaris ben!!
Alle wedstrijden in NL worden gedraaid door vrijwilligers en ik pas ervoor om die zo te laten behandelen.
En net als in de maatschappij, is dit de laatste tijd allemaal maar heel gewoon.
Vorig jaar werd bij ons een springruiter gediskwalificeerd omdat er een verkeerd bit inhing. De ruiter kwam op hoge poten zijn startgeld opeisen. Toen de dame van het secretariaat dit weigerde, dreigde haar vriend wel ff over de balie te komen!!
Die springt dus NOOIT meer bij ons!!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:37

Groot gelijk Teddy, had die ruiter maar de reglementen moeten kennen. Eigen schuld dikke bult, en wegwezen maar!