Vlaamse BLID wil menners en koetsenrijders aan gaan pakken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:39

pff
overdrijven kunnen ze wel, altijd al geweten

maar nu moet ik wel zeggen, ik was dit weekend nog in Oostende en heb 1 koets gezien, en paard mankte in draf
heel onregelmatige draf, was duidelijk te horen bij de hoefslagen en eens je het paard zag lopen was het duidelijk te zien ook
dat ze hiervoor in actie treden, ok
maar had een andere combinatie rond de middag naar stad zien gaan en die gingen naar stad met een grote bidon water en eten (ook hooi)
en verder zag dat paard (ook het manke) er goed uit op eerste zicht

denk dat ze hun prioriteiten even moeten anders leggen

foxy80

Re: Vlaamse BLID wil menners en koetsenrijders aan gaan pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:31

Keandra, even goed mogelijk dat het paard ofwel net naar "den terminus" ging omdat hij mankte of dat het net mank was geworden, tja dan denk ik dat je als koetsier eerst je toeristen afzet en dan naar "den terminus" rijdt. It is all in the eye of the beholder...

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:41

Ik heb zelf als student regelmatig met de koetsen in Antwerpen gereden, en ze kunnen het zich gewoonweg niet permiteren om de paarden slecht te verzorgen of uit te putten, want dan kunnen ze niet meer mee. Twee dagen werken en dan een dag rust op de wei, dat houden ze prima vol. De ritten gebeuren in een rustige draf, wat mij betreft kost het trekken van de koets zo ook minder kracht dan in stap. Op al die jaren geen kreupel paard geweten en het tuig was goed onderhouden en paste goed. Ik denk dat die reacties van niet-paardenkenners komen, in galop door Brugge??

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 08:22

Varekaj schreef:
Dat er zoveel aandacht is voor dierenwelzijn vind ik op zich prima, maar ik word er wel zo moe van dat haast iedereen alles zo gaat vermenselijken.
Honden in handtassen of zelfs kinderwagentjes (oh jawel, dat bestaat!), elke dag in een andere outfit. Poezen die geen kattenvoer meer krijgen maar enel het beste van de keurslager en bijgevolg moddervet ronddribbelt.
Paarden in de meest luxueuze stallen die amper een grasspriet te zien krijgen, of helemaal ingepakt als een mummy zonder sociaal contact "want hij zou zich pijn kunnen doen en op stal vindt ie het veel leuker".

daar mag voor mijn part ook best wat aan gedaan worden! Ikzelf leg daar ook wel nadruk op als menen me vragen stellen ivm mijn paard, en als iemand dingen wil leren, dan leer ik ze dat ook zo aan. Het zijn geen wilde oerbeesten meer, maar ze zijn ook niet van suiker.

Ik heb er thuis 2 die er een bloedhekel aan hebben om een hele dag op stal te blijven. Ja als het regent willen ze na een half uur wel weer naar binnen. Zeker in de winter als er dan nog een gure wind bij is. maar anders nee hoor veel liever naar buiten en ze laten het weten ook dat ze naar buiten willen. :D Die van mij krijgen enkel een regendeken op in de winter (ongevoerd zelfs). Mijn paarden willens zelfs geen leidingwater drinken. Putwater en regenwater willen ze enkel drinken. Misschien komt het doordat ik tussen de boeren ben opgegroeid en nog het gezonde boerenverstand heb.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 08:25

Animal_ABC schreef:
Ik denk dat die reacties van niet-paardenkenners komen, in galop door Brugge??

In de binnenstad is dat echt onmogelijk daarvoor is het veel te druk in de straten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:56

Heb je in Brugge ook niet bijna overal kasseien? Wil ik wel eens wie er daarop een galopje gaat doen.
In Gent heb je dan ook nog een keertje tramsporen (in Oostende ook), moet je ook al opletten hoe je daar overheen gaat.

Bij frisser weer is er wel minder volk in de stad, maar dan is een drafritje ook al best fris soms, laat staan in galop. Het zou me verbazen als de menners hun toeristen willen laten uitwaaien op die manier. En bij mooi weer is er vaak genoeg volk in de stad zodat je niet anders kan dan rustig rijden.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:42

Ik heb enkele jaren terug een draver verkocht aan een oostendse koetsier,dat was een paard dat ongelofelijk vlug kon stappen,bijna tolten.
Had er nou ook iemand klacht ingediend,om dat dat paard zwaar aan het manken was !!
da erbij en paard uitgespannen en draftest en buigtest.,niks aan de hand !.
een draver kan nou eenmaal rap stappen.
en komt daardoor anders over dan een ander koetspaard.

Blid heeft ook in het antwerpse pony's doen aanslaan,en geplaatstd in the old horse lodge, in laarne.
Die pony's (schetlanders) liepen jaar in en jaar uit buiten,en werden alle twee maanden bekapt door een hoefsmid.
Ik heb de dieren gezien toen ze daar aankwamen,en ze waren helemaal niet ondervoed,of in slechte conditie.
Maar ja BLID,vond het zo zielig,schetland pony's in de koude.
Ik ben ooit eens verplicht geweest door hen,om mijn fjord tijdens de winter in een box op te sluiten.
Of ze gingen hem laten aanslaan.
Na 2 uur begon hij te zweten,en zijn box af te breken.
Dan hebben ze wel gesnapt,dat het voor het paard natuurlijker was.van buiten te laten.
maar ze adviseerden me toch van 3x daags00000 Warm water ? aan het dier te geven.
HALLO?
Nog nooit van Diarree gehoord zeker???????

www.luckysranch.eu
Dirk

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 08:05

Misschien wil ik het volgende over Blid ook nog wel kwijt.
Er zijn inderdaad soms wel veel schrijnende gevallen,waartegen kordaat moet opgetreden worden.
maar men mag niet alles over 1 en dezelfde kam scheren.
Als ik de bovenstaande reactie's lees,dan heb ik de indruk,
dat er veel spijkers op laag water gezocht worden.

Blid gelieve er op te letten,
dat jullie je niet spreekwoordelijk,
VERGALOPPEREN !

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:04

Blijkbaar beseft de BLID niet hoe druk het is in de binnenstad. Ik vraag me af hoe de koetsiers in hemelsnaam in volle galop door de binnenstad heen kunnen gaan, of zelfs überhaupt in galop!
Ik heb ook mijn twijfels gehad over de verzorging van deze paarden, maar na grondig onderzoek en gesprekken is mij gebleken dat deze paarden wel degelijk zeer goede verzorging krijgen.
Uiteraard zal er een uitzondering bij zitten, maar waar heb je dat niet?
Nee, hier wordt weer van een mug een olifant gemaakt.