Nieuw experiment: veulen van twee klonen in aantocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:06

Laat ze maar lekker tophengsten klonen.
De fokkerij is aan mode onderhevig, er komt altijd een nieuwe hengst, die interessanter is voor de fok, en gewilder bij de verkoop. Teruggrijpen op klonen is stilstand.
En stilstand is achteruitgang.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:12

Bah, al dat onnatuurlijke gedoe. Zie het nog gebeuren dat er over een paar jaar niet meer gefokt wordt, alleen nog gekloond.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:00

Vind ik ook.. Klonen ben ik sowieso niet zo'n fan van! Maargoed mijn mening!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:03

Tafje schreef:
Bah, al dat onnatuurlijke gedoe. Zie het nog gebeuren dat er over een paar jaar niet meer gefokt wordt, alleen nog gekloond.

En dan zal uiteindelijk de fokker toch de overmacht krijgen. Omdat hij verbeterd, ipv iets dat bestaat te willen vermenigvuldigen. En een voordeel met fokken...je bent een stuk goedkoper uit. Dus niet alleen verbeter je een fokproduct, je kunt het ook goedkoper leveren :D

En aangezien geld de wereld regeert...wat gaat er eerder verkocht worden. De kloon van een hengst van -tig jaar geleden, of een nakomeling van Totilas?
Want ook in de fokkerij heb je je modestromingen. Wat vandaag gewild is, hoeft het morgen niet te zijn.
En fokproducten die vier jaar geleden "hot" waren, kunnen nu wel "not" zijn....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:04

KLfan schreef:
nee niet meegekregen ben 'nog maar' 14 en weet veel maar ik heb dit 'helaas' niet mee gekregen.

Ja da wist ik nie :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:40

In Nieuw Zeeland heeft men zojuist een 13 jarig kloonprogramma stopgezet vanwege dierenleed.
Maar zoals altijd en overal wil iedereen zelf het wiel weer eens uitvinden en natuurlijk over lijken... dierenlijken :n

Citaat:
New Zealand abandons cloning farm animals after 90 percent died during trials
24 February 2011

Scientists in New Zealand have abandoned trials on producing cloned farm animals after a large number of deaths and evidence of suffering.
The national science research body AgResearch said it has decided to drop the programme, which dates back 13 years, because of the harm that resulted.
Some 90 per cent of cloned animals died for various reasons during trials in New Zealand.

The main problems were spontaneous abortions and hydrops - where a cow's uterus filled up with water, leading to the mother being put down as well.
Reports issued under the Official Information Act also detailed chronic arthritis, pneumonia, lameness and blood poisoning among the causes of cattle, sheep and goat deaths.

The decision by the New Zealand authorities is in stark contrast to the view of the new British government, which is lobbying the EU to allow the sale of meat and milk from cloned animals and their offspring without restrictions.
Ministers in the coalition government also oppose the labelling of this food, so leaving consumers completely in the dark about what they are eating.

British animal welfare groups said the decision should provide a lead to the UK food and farming minister, Caroline Spelman, and the agriculture minister, Jim Paice, to change government policy.
Joyce D’Silva, Compassion in World Farming’s Director of Public Affairs said: 'This tragic tale of suffering adds weight to our campaign to stop the cloning of animals for food.
'The UK government is a leading proponent of cloning and is putting pressure on colleagues in the European Union to allow the consumption of food from clones and their descendants.

'Ministers need to rethink government policy in the light of this new and additional evidence which clearly shows that cloning is a technology rooted in the suffering of sentient animals and is therefore completely unacceptable.'
Last September, the European Food Safety Authority (EFSA) declared that 'the health and welfare of a significant proportion of clones... have been found to be adversely affected, often severely and with a fatal outcome'.

EFSA also stated that there is an increase in pregnancy failure in cattle and pigs that are carrying a clone and increased frequencies of abnormal or difficult births especially in cattle.
This, together with the increased size of cloned offspring, makes Caesarean sections more frequent in cattle carrying a clone than with conventional pregnancies.
In 2008, the European Group on Ethics (EGE) in Science and New Technologies concluded that 'considering the current level of suffering and health problems of surrogate dams and animal clones, the EGE has doubts as to whether cloning animals for food supply is ethically justified'.

Mrs D’Silva said: 'We challenge the government to explain how it can continue to defend the indefensible, when leading scientists and ethicists have made it clear that cloning causes severe harm to animals.
'It is high time that ministers supported the European Parliament which has called for a ban on the sale of food from cloned animals and their descendants.'

By Sean Poulter, Mail Online

bron: http://www.animalsaustralia.org/media/i ... ticle=1975

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:57

sorry maar vind het echt stom

Cassidy

Re: Nieuw experiment: veulen van twee klonen in aantocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:04

@ ranna: experimenten met klonen die worden stopgezet, is niet hetzelfde als bewust fokken met een kloon die het wel heeft gered om de dracht te voldragen, die geboren is, succesvol is opgegroeid en nu een leeftijd heeft bereikt dat hij nakomelingen kan produceren.

Kortom, je reactie is niet relevant en raakt kant nog wal...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:28

@cassidy, mag je vinden hoor. Het blijft gerotzooi met zaken waar we met onze handen af moeten blijven. Je moeten niet alles doen wat mogelijk is. En hoe je het ook wend of keert uiteindelijk zijn het de dieren die de dupe worden van ons geexperimenteer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:35

Definieer "geexperimenteer"
Menig Diabeet is gebaat bij het op grote schaal biotechnologisch produceren van insuline.
Pharmaceutische bedrijven profiteren van het genetisch manipuleren van bacterien om uiteindelijk vaccins op grote schaal te produceren.
Bij het fokken van resistente gewassen worden veel pesticides uitgespaard en verbeterd de oogst.
Vallen dierproeven en kleinschalige productie van vaccins of gericht fokken van resistente gewassen in jou ogen onder experimenten?
Wanneer is iets een experiment, en wanneer is iets productie?
En is ieder experment meteen negatief, en iedere productie meteen positief?

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:43

Cassidy schreef:
En wat willen ze ermee bereiken? Een Arabo-Haflinger de wereld inzetten? Puur om te laten zien dat het kan?
Natuurlijk kan het. Een gekloonde Haf en een gekloonde Arabier zijn volwaardige paarden, en gerust wel vruchtbaar....

Vergeet je niet dat het gekloonde dier net zo oud is als de stamcellen waar het vanaf komt? Dus wanneer de donermoeder/vader vijf jaar oud was, dan wordt er een veulen geboren met cellen van vijf jaar oud. Best interesant om dan te zien hoe er verder mee gefokt kan worden.

Ben wel benieuwd naar het resultaat en dan vooral naar de gezondheid en leeftijd vd cellen, of deze een verouderingsproces gaan maken of gewoon normaal ontwikkelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:45

Dat een gekloond dier dezelfde leeftijd heeft als de ouderdieren, schijnt bij schaap Dolly nog het geval geweest te zijn. Idd met alle nodige problemen van dien.
Moderne kloningstechnieken gaan uit van stamcellen die qua leeftijd nog blanco zijn, dus wordt het probleem van ouder basismateriaal omzeilt.
De producten hebben een normale levensverwachting, en beginnen niet op leeftijd van het ouderdier zelf.

Kiki_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:02

Alsnog blijft het interessant of er mutaties doorfokken, als je 2 klonen met elkaar laat kruisen. Het is nu natuurlijk nog niet bekend of er (stille) mutaties in de paardengenen van gekloonde dieren zitten, die misschien wel naar voren komen als 2 gekloonde dieren met elkaar worden gekruisd. Of zie ik dat nou verkeerd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:05

Wat verwacht je dan in een F1 kruising aan mutaties tegen te komen?
Hoe wil je voorspellen dat dingen genetisch zijn, en wat is terug te voeren op dracht, voer van de merrie tijdens de dracht en eventuele opfok van een veulen?

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:07

Ik word hier zo ontzettend niet goed van.... slaat werkelijk nergens op, bah experimenteren met dieren :( ;(

Ik kan dan ook zeggen dat ik absoluut TEGEN klonen ben...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 02:47

Cassidy schreef:
Menig Diabeet is gebaat bij het op grote schaal biotechnologisch produceren van insuline.
Pharmaceutische bedrijven profiteren van het genetisch manipuleren van bacterien om uiteindelijk vaccins op grote schaal te produceren.
Bij het fokken van resistente gewassen worden veel pesticides uitgespaard en verbeterd de oogst.
Vallen dierproeven en kleinschalige productie van vaccins of gericht fokken van resistente gewassen in jou ogen onder experimenten?

eens, maar je preekt in een lege kerk vrees ik...

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:04

Ik denk dat dit soort experimenten wel degelijk extra informatie op kunnen leveren, juist omdat we nog niet zo heel veel weten over celdeling, celveroudering en dat soort zaken. Informatie over de voortplantingsmogelijkheden van klonen kan belangrijk zijn, bijvoorbeeld ook voor het creeren van meer genetische variatie in het huidige aanbod van stamcellen waarmee geexperimenteerd mag worden.

Uiteindelijk worden dit soort experimenten niet alleen gedaan om klonen van dieren te kunnen produceren, maar hoopt men met name ook informatie te verkrijgen waardoor meer inzicht in de werking van menselijke cellen verworven wordt. En dan vind ik experimenteren met dieren toch een stuk aanvaardbaarder dan om dit soort experimenten met mensen te doen. De dieren zelf lijden er minimaal onder, en het levert wel een hele hoop nieuwe informatie op.

Informatie uit dit soort experimenten kan misschien lijden tot het creeren van nieuwe menselijke stamcellen uit gekloonde stamcellen, waarmee vervolgens misschien bijv. nieuwe organen gecreerd worden voor donatie. Gezien het gebrek aan donoren lijkt dit soort onderzoek mij cruciaal.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:49

Ach ja, als ik dan toch ooit moet kiezen...dan kloon ik ook hetvolgende:

- uiterlijk/voorkomen van Donnerhall
- Voorbeen en talent van Totilas
- Achterbeen van Ferro
- instelling van Hickstead
- staart van een friese hengst
- en de hardheid van een shetlander

...zou het mogelijk zijn??

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:52

Dat is geen klonen, dat is genetische manipulatie.
Dus nee dat kun je niet bereiken met klonen...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:00

Cassidy schreef:

Kéé, ik ga er 1x tijd en moeite instoppen.

Vroeger kregen diabeten insuline van varkens. Dat kon prima omdat het erg veel lijkt op de menselijke variant. De pharmaceutische uitvoering daarentegen zorgt voor veel problemen onder diabeten weet ik van mensen in mijn hele naaste omgeving. Veel diabeten kunnen er niet tegen. Ze voelen hypo's niet meer aankomen maar vallen zomaar weg en hebben allerlei bijwerkingen die erg onprettig zijn.

Je 2e punt over vaccins. Als je de mythe van vaccineren wilt geloven staat je dat vrij. Ik weet hoe het ons sinds jaar en dag wordt ingeramd dat dankzij vaccins allerlei ziektes de wereld uitgeholpen zijn. Ga je echter op onderzoek zie je dat door verbeterde woonomstandigheden, betere voeding, betere hygiëne de échte redenen zijn en dat vaccins zoveel troep bevatten die ellende veroorzaken dat áls je dat zou weten je je gegarandeerd achter je oor zou krabben voordat je jezelf of je dieren liet inspuiten met zoiets. Goede docu: vacinations the hidden truth.

Het ontwikkelen van GMO's zoals je in de 3e punt beschrijft is helaas niet wat men ons wil laten geloven. Landen waar bijv. genetisch gemanipuleerde katoen wordt verbouwd zijn vele malen meer pesticide nodig omdat het onkruid zich aanpast en steeds resistenter wordt. http://www.naturalnews.com/027642_genet ... cides.html
Bekijk vooral ook de docu van Jeffrey Smith eens 'Seeds of deception'.
Nog een behoorlijk enge link http://www.naturalnews.com/031473_GMOs_pathogens.html
Een belangrijk stukje ervan
Citaat:
In a shocking warning letter to USDA Secretary Tom Vilsack, a highly experienced, ex-military pathogen researcher warns that the use of Roundup via GMO crops is resulting in the emergence of a deadly new pathogen -- previously unknown to science -- that's causing widespread spontaneous abortions among cattle. The pathogen appears in high concentrations among even non-GMO crops that are "managed" through the use of glyphosate (Roundup) for weed control.
Als je de rest durft te lezen moet je de link even checken ;)

Om je laatste vraag te beantwoorden.
Ja, aan alles waar wij aan zitten te morrelen omdat de natuur het niet zo goed weet als wij, noem ik experimenteren.

Niet ieder experiment hoeft negatief te zijn maar de geschiedenis leert dat wij denken te snel en te vaak voor god te kunnen spelen en komen onze geweldige uitvingen als een boomerang terug. Helaas dan wel weer met zoveel negatieve effecten dat er veel ellende veroorzaakt wordt wat vervolgens maar weer danwel óf wordt ontkent óf onder het tapijt wordt geschoven teneinde lekkere winst binnen te halen.

Wil je alleen duidelijk maken dat je niet alles wat je door overheden of bedrijven wordt voorgekauwd klakkeloos door kunt/moet slikken maar op onderzoek uit te gaan. Als er winst in het spel ligt, en dat is bijna altijd het geval want het lijkt het enige te zijn wat ons kan motiveren, moet je erg voorzichtig zijn in wat je voorgeschoteld krijgt.
Follow the money.

Voor de duidelijkheid: bovenstaande is niet belerend bedoelt. Het is serieus bedoelt om je een andere kant van de verhalen van Big Business te laten zien.
Zo, en meer tijd ga ik hier niet instoppen. :D

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:02

nee, maar bij klonen zorg je dat de nakomeling identiek is aan 1 van de ouders....
maar bij die arabier en haflinger, wordt het veulen dan identiek aan aan de vader of aan de moeder, of hoe moet ik dat zien?
want als het dus gewoon een arabo haflinger of zoiets wordt, is het gewoon een kruising en geen kloning toch?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:06

ranna schreef:
Cassidy schreef:

Kéé, ik ga er 1x tijd en moeite instoppen.

Je 2e punt over vaccins. Als je de mythe van vaccineren wilt geloven staat je dat vrij. Ik weet hoe het ons sinds jaar en dag wordt ingeramd dat dankzij vaccins allerlei ziektes de wereld uitgeholpen zijn. Ga je echter op onderzoek zie je dat door verbeterde woonomstandigheden, betere voeding, betere hygiëne de échte redenen zijn en dat vaccins zoveel troep bevatten die ellende veroorzaken dat áls je dat zou weten je je gegarandeerd achter je oor zou krabben voordat je jezelf of je dieren liet inspuiten met zoiets. Goede docu: vacinations the hidden truth.

Vaccineren is geen mythe... Het is wetenschappelijk onderbouwt en bewezen dat het werkt. Niet door ziekte bij individuele dieren te voorkomen, maar door de verspreiding van ziekte te voorkomen. Je krijgt echt niet minder snel de mazelen als je je een keer vaker wast of een appel per dag extra eet..

Dit is echter wel compleet offtopic...

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:20

Ik vind klonen gewoon ziekelijk!
Voor hetzelfde geld worden er in de toekomst mensen gekloond die alles behalve goed zijn... Enge gedachte als je het mij vraagt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:08

Trice schreef:
Ik vind klonen gewoon ziekelijk!
Voor hetzelfde geld worden er in de toekomst mensen gekloond die alles behalve goed zijn... Enge gedachte als je het mij vraagt.

zou dan weer wel het te kort aan donor organen oplossen, de vraag is of we zo ver mogen gaan en in hoeverre we ons op lange termijn in problemen gaan werken met dat soort dingen, we zijn al met te veel omdat men steeds meer mensen kan redden, we worden ouder, op een keer gaat de aarde vol zijn.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:18

Ik vind dit geen klonen meer maar eerder klooien :Y) Als het 2 gezonde paarden zijn, dan zijn ze toch vruchtbaar en hoef je dr niet nog es veulen mee te fokken :+ ?