Uitsluiting Adelinde en Parzival op WEG mogelijk onterecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:44

Tijd om die regel maar eens in te stellen dan? Rijden met bloed in de mond is echt 'not done', maakt niet uit waar dat door komt. Bestaat er bovendien niet gewoon een paraplubepaling waar dat als strijd met dierenwelzijn onder valt?
Laatst bijgewerkt door Elanor op 26-02-11 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:44

petrea schreef:
heel erg verschrikkelijk dat een jurylid op dat niveau de regels blijkbaar niet weet , sorry maar die moet een andere hobby zoeken

Net zoals Sjef, beetje raar dat de mensen op dat niveau zitten de regels niet kennen... Het is natuurlijk erg l*llig dat dit gebeurt is, maar zoals Sjef al zei, als hij wist dat die regel niet bestond, was hij er tegenin gegaan. Beetje achteraf gepraat...

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:47

Van mij mocht de regel gerust bestaan.
Een ongelukje kan gebeuren, dan heb je pech, ookal rij je op de WEG. Bloed in de mond van een paard hoort niet.
Maar goed opzich dan shit voor haar, omdat het niet in de regels staat.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:57

Citaat:
Other reasons for Elimination may also be:
- The performance is against the welfare of the horse.

Tja en dan verschilt het per persoon of diegene vind dat dit er onder valt of niet. Vind het een beetje een grensgeval.
Ik ben van mening dat het niet Adelinde haar schuld was dat Parzival bloedde maar als je op dat moment als jury een keuze moet maken of je een bloedende mond wel of niet vind passen bij het welbevinden van het paard..
Moeilijk
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 26-02-11 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Eskimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:03

Het is natuurlijk niet goed als er bloed uit zn mond komt, ook al zou er geen regel voor bestaan zou je toch moeilijk een proef uit kunnen rijden met een bloedend paard. Wel sneu voor haar natuurlijk als het inderdaad zo blijkt te zijn.

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:20

zuur zeg daar doe je nou niks meer aan behalve uitzoeken voor de toekomst, maar dat komt wel goed laat jansen maar schuiven
maar er mag wel een regel komen tegen bloedende mond tong :j

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:26

Komen ze lekker op tijd mee.... super jammer voor Adelinde!

Arabesk

Re: Uitsluiting Adelinde en Parzival op WEG mogelijk onterecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:31

Dus wat Sjef betreft kun je gewoon met droge ogen een dressuurproef gaan rijden terwijl er bloed uit de mond van het paard loopt.

Ook al zou het zijn door op de tong bijten, dat maakt niet uit.

je gaat ook niet de wedstrijd ring binnen met een bloedend been, omdat je paard zich gestoten heeft 8)7

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:31

Oei Oei Oei dit meen je toch niet?

Zal vast een beste schadeclaim worden, als het echt zo is..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:32

Ik wil best geloven dat er geen specifieke regel bestaat voor bloed in de mond, evenals dat er geen specifieke regel bestaat voor bijvoorbeeld starten met een hoefzweer. Maar er zal ongetwijfeld iets in het regelement staan over een goede gezondheid, zonder wonden en dergelijke. Een paard wat bloed heeft op dat moment een blessure, door wat voor oorzaak dan ook. Een paard wat halverwege de proef kreupel raakt doordat hij zichv erstapt word toch ook uitgesloten?

IK snap dat het zuur is dat je om zo'n reden uitgesloten word, maar moet dan werkelijk echt alles letterlijk omschreven worden? Dat paard bloedde in zijn mond, dan haal je toch dat bit eruit en geef je hem rust als je om hem geeft?????

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:47

Waarom zijn de ruiters nou nooit beschikbaar voor commentaar?

Mijn pony beet zich vorige week op de tong aan het halster....
En bloeden! tsja... niets aan te doen. Ook zonder bit gebeurt dit.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:50

Cayenne schreef:
Maar voor de Special en de kur moest je je toch via de Grand Prix kwalificeren?
En tja, als je dan in de Grand Prix wordt uitgeschakeld, dan is het logisch dat je de rest ook niet meer mee kunt rijden. Daar was ze dus ook niet voor geplaatst en zou niet fair zijn tegenover de andere deelnemers.

Ik zou zeggen dan de ring uit na laten kijken wat er aan de hand is en bij een dergelijk dingetje als het bloed komt van een heel klein wondje op de tong toestemming geven om de ring weer te betreden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:57

easygoing schreef:
Cayenne schreef:
Maar voor de Special en de kur moest je je toch via de Grand Prix kwalificeren?
En tja, als je dan in de Grand Prix wordt uitgeschakeld, dan is het logisch dat je de rest ook niet meer mee kunt rijden. Daar was ze dus ook niet voor geplaatst en zou niet fair zijn tegenover de andere deelnemers.

Ik zou zeggen dan de ring uit na laten kijken wat er aan de hand is en bij een dergelijk dingetje als het bloed komt van een heel klein wondje op de tong toestemming geven om de ring weer te betreden.

ben ik het mee eens,ik vind t nogal een verschil of een paard zichzelf op de tong of wang bijt of dat ie met een gescheurde mondhoek loopt...mijn paard schrok ook s op een wedsrtijd en sprong met 4 benen in de lucht en had daarna bloed aan de mond ze had precies op een hoekje van dr lip gebeten,een heel klein plekje maar t bloedde flink. ik heb overleg gehad met t wedstrijdseccretariaat en mocht later starten

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:57

Heel bijzonder dat ze daar pas maanden later achterkomen. Als zoiets gebeurt, ga je toch met het reglementenboekje in de hand naar zo'n gedupeerde toe?
Voor de toekomst is dit in ieder geval helder.

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:00

Als die regel er nog niet is, dan wordt het tijd dat het wordt ingevoerd.
Bloed in de mond van een paard tijdens het rijden is echt NOT DONE..

Snel de regel invoeren, dan hebben "we" deze discussie ook niet 8-)

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:06

Wel echt zuur voor Adelinde, maar je zou toch zeggen dat je als jurylid de regels wel moet kennen?

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:15

smeetjoew schreef:
Wat mij betreft was ze inderdaad uitgesloten uit die proef, want ook ik vind dat bloed in de mond niet hoort. Maar vind het onterecht dat ze daarmee uitgesloten is van verdere deelname aan de wedstrijd. Imo had ze gewoon de kur en de special kunnen rijden. Het bloed is immers niet ontstaan door onkunde van de amazone, maar gewoon door een stom ongelukje.

_/-\o_

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:24

Hoe mallotig is dit dat men maanden ná dato nog eens gaat uitpluizen of er nu wel of niet een regel bestaat?

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:27

Jolliegirl schreef:
Waarom zijn de ruiters nou nooit beschikbaar voor commentaar?

Misschien omdat Adelinde op dit moment in Goteborg op concours is??????

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:50

Of het op dat moment al wel of niet in de regels stonden; ik vond het terecht dat Adelinde werd uitgebeld. Je rijd niet door met een paard dat het bloed op zn lippen staat, of hij nu zelf op zn tong heeft gebeten, of de ruiter creatief met bit bezig is geweest. Een bebloed paard geeft totaal geen paardvriendelijk beeld.

Het is alleen blond te noemen dat de jury niet op hoogte was, dat deze regel nog niet bestond. Zonde ook voor het verdere verloop van de WEG voor Adelinde.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:03

allereerst erg triest dat juryleden die een wedstrijd op dit niveau jureren niet op de hoogte zijn van de regels....en dus achteraf een (kanshebbende)combinatie naar huis wordt gestuurd en ook haar kur hierdoor, dus achteraf onterecht niet mag starten.
Dan bloed in de mond....eruit. Vind ik ook discutabel. Ik zie nog steeds paarden met opengehaalde zijkant, starten en dan mag allemaal wel. Ook een paard wat zich aantikt en een wondje heeft mag gewoon doorrijden. Je moet dus ook een beetje mazzel hebben met de kleur van een paard, en of het opvalt ja de nee.
Vind het voorbeeld hierboven van een combinatie beter geregeld. Ff de jury laten kijken wat er aan de hand is....of een dierenarts en dan alsnog de kans krijgen opnieuw te starten. Maar ja anyway het is mosterd na de maaltijd...een zure maaltijd

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:08

Wat erg!
Hierdoor is voor haar de WEG op een deceptie uitgelopen...
Wat VEGASS, ook al zegt: de jury/dierenarts eerst laten kijken en dan alsnog weer opnieuw starten als dat kan en mag.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:16

Zoals in de openingspost geschreven staat en ik ook uit de regels van de FEI heb gequote een eerder bericht, heb ik niet het idee dat de jury iemand zomaar zonder aan de regels te denken iemand uitgesloten heeft

Citaat:
Trond Asmyr, directeur dressuur van de FEI, laat in een reactie weten dat het voorval word gedekt door het welzijnsreglement voor paarden van de FEI en door artikel 430.7.6 van het dressuurreglement.

Citaat:
Other reasons for Elimination may also be:
- The performance is against the welfare of the horse.

aurora12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:24

Ben het volledig met pikeur eens, je kunt je alleen afvragen of een dergelijk incident nou echt invloed heeft op het welzijn van het paard. bloed in de mond veroorzaakt door het bit is uiteraard een heel ander verhaal...maar in dit geval had dus ook best besloten kunnen worden om de oorzaak te bekijken en al dan niet beslissen of adelinde alsnog aan start had kunnen verschijnen( het is maar hoe je dit bewuste artikel interpreteert...)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:43

purple schreef:
petrea schreef:
heel erg verschrikkelijk dat een jurylid op dat niveau de regels blijkbaar niet weet , sorry maar die moet een andere hobby zoeken

Net zoals Sjef, beetje raar dat de mensen op dat niveau zitten de regels niet kennen... Het is natuurlijk erg l*llig dat dit gebeurt is, maar zoals Sjef al zei, als hij wist dat die regel niet bestond, was hij er tegenin gegaan. Beetje achteraf gepraat...

Dàt vind ik ook raar :j
Zelfs wij als basisruiters worden geacht het wedstrijdregelement te kennen. Zou bij zulke belangrijke ruiters/wedstrijden nog belangrijker zijn