NVVR stuurt dierenbescherming open brief over paardenwelzijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:46

Een examen voor het te paard deel nemen aan het verkeer, daar kan ik nog in komen.

Maar had de DB het ook niet over een diploma voordat je überhaupt een paard mag houden? (Wat mij nog niet duidelijk is: is 'houden' in deze context trouwens hetzelfde als 'aanschaffen'?) Ik vind dit plan in elk geval volkomen onrealistisch en vreselijk betuttelend! En waar moeten we straks de grens trekken? Moeten we voor het houden van honden, katten of goudvissen dan ook een verplichte (en dure) cursus met diploma gaan invoeren? Want alle dieren hebben toch recht op een goed tehuis met een baasje dat weet hoe het moet handelen in bepaalde situaties?
Bovendien: volgens mij is het voorbeeld van de ouders die een veulen kopen voor hun kind om mee op te groeien, zonder verder enig verstand van paarden te hebben, echt een extreem voorbeeld. Ik denk toch niet dat dit al te vaak voorkomt(?). De meeste mensen hebben toch wel gezond verstand en denken toch wel serieus na voordat ze een hoop geld in zoiets kostbaars als een eigen paard investeren?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:55

Miss_Malfoy schreef:
@Prisca: Dan had je ook geen paard moeten nemen. Buiten staan, en contact met soortgenoten zijn basisbehoeften van een paard. Kun je niet aan de basisbehoeften van een dier voldoen, dan moet je er ook geen kopen.

Tja ga ik weer de eeuwige discussie aan....toen ik mijn paard kocht had ik alles alleen daar staan nu huizen of bestaan niet meer of gebeurde te veel ongelukken waardoor ik koos voor welzijn paard.

Denk eens even verder na.... er zijn mensen zoals ik die al 30 jaar paarden hebben en al diverse malen verhuisd zijn ivm de stalling. Ik mag blij zijn dat ik nu een stal heb waar ze in de zomer naar buiten kunnen waar wat ruimte is en ook voor de ruiter mogelijkheden zijn. Voor mij is naast mijn baan een binnenbak een HOGE PRIO....kan je zeggen dat met de sneeuw toen mijn paard beweging kreeg en bij de buren kwamen ze al een paar dagen hun stal niet uit. Ik wil ook geen uren in de auto zitten omdat dit ten kosten van tijd van paard gaat?. WORDT IK NU GEDWONGEN HEM NAAR DE SLACHT TE BRENGEN???. Gaan ze deze stallen sluiten??. Kom zeg....

JA IK HEB MIJN PAARD OM OP TE RIJDEN EN NIET OM ER ALLEEN NAAR TE KIJKEN IN EEN WEILAND :D.

MENSEN DENK TOCH EVEN NA........hoe denken dit jullie op te lossen?. Jullie zijn altijd zo makkelijk van PLEUR MAAR NAAR BUITEN..... maar dan hoeveel mensen moeten hun dier dan wegdoen?.

Sorry kan hier ondertussen een beetje moe van worden...denk ook niet dat het er doorheen gaat want teveel paarden komen in de problemen als die gedwongen worden anders gehouden te worden (aan een boom vastbinden enz...).

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:23

Ja. Leuk.

Ik zit midden op de Veluwe maar van de natuur-organisaties hier mag je echt niet zomaar her en der over de paden rijden. Er is hier alleen een A naar B ruiterpad, waar je van ons uit niet kunt komen omdat je je dan buiten het ruiterpad begeeft. En dan schrijven dat natuurorganisaties steeds meer toestemming geven om overal te mogen rijden? Diegene die genoemd worden stemmen er hier echt niet mee in. Daar mag niks!

NH en bitloos rijden? Alleen wordt er over dat soort vrijetijdsruiters gesproken. Ik ben zelf recreatieruiter en heb er niets mee op. Wat met de dressuurruiters, westernruiters en springruiters? En al die recreaties ruiters die niets met NH en bitloos hebben?
Dan wordt ook natuurlijk bekappen aangehaald. Het is maar goed dat gesteld wordt dat paarden door deskundigen moeten worden bekapt! Hoeveel paarden zijn er al niet naar de mallemoer gegaan met de hoeven omdat er prutsers aan zitten of de mensen weten zelf zo goed te bekappen? Ik kan een voorbeeld noemen van een paard dat natuurlijk bekapt werd. Paard kon later afgemaakt worden omdat er zoveel aan de hoeven verprutst was, dat zelfs een DA en een goede smid er niets meer voor konden betekenen. Blij dat het Paardenbesluit hierover een artikel/lid heeft opgenomen!!!
Blij dat er genoemd wordt dat ieder paard een maatje moet hebben! Er zijn situaties dat er 1 paard geheel achteraf staat, zonder ander vee in de wijde omgeving. Dat doe je toch niet met zo'n kuddedier!

Wel laat die brief.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 23-02-11 15:34, in het totaal 4 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:27

mairead schreef:
Een examen voor het te paard deel nemen aan het verkeer, daar kan ik nog in komen.

Maar had de DB het ook niet over een diploma voordat je überhaupt een paard mag houden? (Wat mij nog niet duidelijk is: is 'houden' in deze context trouwens hetzelfde als 'aanschaffen'?) Ik vind dit plan in elk geval volkomen onrealistisch en vreselijk betuttelend! En waar moeten we straks de grens trekken?

wat ik me dan afvraag: zou dit diploma dan gaan gelden voor iedereen die voor het eerst een paard aanschaft?? of moeten diegene die al paarden hebben dit ook gaan halen?? en als ik dat diploma niet haal, dan mag ik m'n paarden die ik 14 en 9 jaar heb dus niet meer houden dus die moeten verkocht worden of zo?? :')

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:51

Juliette86 schreef:
Leuk briefje maar ze slaan bij het eerste argument de plank al mis jammer genoeg. Dat een paard met meer dan 1 moet staan is nu net het enige argument van de DB waarin ik mij volledig kan vinden. Dat de meeste recreanten maar 1 paard houden is geen excuus. Zij staan op een stal met meerdere paarden (en is het dus verantwoording van de stalhouder) en aan huis of ergens gehuurd ga je mij niet wijs maken dat het gezelschap van een oud dier of shetje niet mogelijk is.

+:)+ Ben dit zooooooo met je eens!!

En schaam me op dit punt oprecht voor mijn kluppie (NVVR). :o
-O- Dit had ik echt niet van ze verwacht. Teleurstellend...

Mandy_NY

Re: NVVR stuurt dierenbescherming open brief over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:56

Als iedereen zich gewoon zou verdiepen in de aard van een paard en zijn natuurlijke leefomgeving, geen winst wilde halen uit dieren...

dan zouden we geen discussie hebben

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:04

Daarvoor worden paarden nog te vaak als hebbedingen aangeschaft, vrees ik. :\

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:07

inderdaad

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:17

Goede reactie van de NVVR. Het moet eens afgelopen zijn dat de sector wijst naar de recreant zodra het onderwerp paardenwelzijn aan de orde is. Hiermee wassen ze zelf de handen in onschuld en gaan ondertussen door met houden van paarden in stands etc. De NVVR geeft met deze brief een goed tegengeluid. Samenwerking van de twee partijen over dit onderwerp zou ik van harte toejuichen.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:24

7. Het is verboden de tastharen te verwijderen of in te korten.
8. Het verwijderen of inkorten van haren uit een of beide oren van het paard is
verboden.

en als je dit weldoet niet deel mogen nemen aan keuring, wedstrijd enz...

volgends mij kan 90% van nederland dan zijn cariere wel schudden :+

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:31

HindaFree schreef:
7. Het is verboden de tastharen te verwijderen of in te korten.
8. Het verwijderen of inkorten van haren uit een of beide oren van het paard is
verboden.

en als je dit weldoet niet deel mogen nemen aan keuring, wedstrijd enz...

volgends mij kan 90% van nederland dan zijn cariere wel schudden :+

Tja, met lange tastharen of haren in de oren lopen ze inderdaad een stuk slechter. ;)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:33

je ziet het wel heel vak uitgeschoren oren enz... bij ons op stal staan zon 60 paarden en bij bijna alles is de neus zo i zo al kaal...

maja om daar nou een heel verbod op te leggen :+

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:57

ik vind het een erg goed besluit!

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:22

Ik vind dat ze gelijk hebben dat een paard niet alleen hoort te staan. Het is en blijft een kudde dier. En je heoft toch niet perse 2 paarden van jezelf te hebben, de mijne staat ook met een andere in de wei, en die is niet van mij.
Een ruiterbewijs vind ik ook te ver gaan. Rijd nu zelf 15 jaar als het niet langer is, en rijd altijd buiten, op de manege waar ik begonnen ben reden we al bijna wekelijks in de bossen.
Waar ik me zo aankan ergeren als we buiten rijden, die stomme auto´s en motor rijders/scooter rijders, die als een gek je voorbij komen geraced en geen rekening met je houden.
Zelf ben ik een voorstander van het paard moet in de wei. In het wild leven ze ook niet op stal. Maar kan me ook wel voorstellen dat bijv de sportruiter hun paard niet te vaak de wei op doen, ivm blessures.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:34

Botervlieg schreef:
Juliette86 schreef:
Leuk briefje maar ze slaan bij het eerste argument de plank al mis jammer genoeg. Dat een paard met meer dan 1 moet staan is nu net het enige argument van de DB waarin ik mij volledig kan vinden. Dat de meeste recreanten maar 1 paard houden is geen excuus. Zij staan op een stal met meerdere paarden (en is het dus verantwoording van de stalhouder) en aan huis of ergens gehuurd ga je mij niet wijs maken dat het gezelschap van een oud dier of shetje niet mogelijk is.

Idd helemaal mee eens, ik vind ook niet dat een paard alleen moet staan.
Maar hou ik het uit de tekst las bedoelt de NVVR toch ook dat er een oplossing kan worden gezocht.
Dat je maar 1 paard hebt wilt niet zeggen dat hij daarom alleen staat. Dat staat ook in de tekst. Dus dat je er samen met de staleigenaar en/of andere paardeneigenaren ervoor kunt zorgen dat je paard niet alleen staat.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:48

Volgens mij bedoelt de NVVR dat de recreant welliswaar vaak maar 1 paard heeft, maar dat dat paard wel contact heeft met andere paarden. Toen ik maar 1 paard had, stond die ook op een pensionstal met een heleboel andere paarden. Toch had ik maar 1 paard!

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:06

Bravura schreef:
NH en bitloos rijden? Alleen wordt er over dat soort vrijetijdsruiters gesproken. Ik ben zelf recreatieruiter en heb er niets mee op.

Lezen is ook een kunst :)

Bravura schreef:
Dan wordt ook natuurlijk bekappen aangehaald. Het is maar goed dat gesteld wordt dat paarden door deskundigen moeten worden bekapt! Hoeveel paarden zijn er al niet naar de mallemoer gegaan met de hoeven omdat er prutsers aan zitten of de mensen weten zelf zo goed te bekappen? Ik kan een voorbeeld noemen van een paard dat natuurlijk bekapt werd. Paard kon later afgemaakt worden omdat er zoveel aan de hoeven verprutst was, dat zelfs een DA en een goede smid er niets meer voor konden betekenen.

Ik kan voorbeelden aanhalen waar gediplomeerde d/a en smid een paard verprutsen wat door een natuurlijk bekapper (en veel buiten kunnen bewegen!) weer goed kwam - en wie zegt dat een natuurlijk bekapper niet deskundig is/kan zijn? Maar in deze brief gaat het er geenszins over dat iedereen NH, bitloos, natuurlijk bekapt etc. door het leven moet, er staat m.i. alleen dat die ervaring er is binnen de NVVR, dat er VERDER gekeken wordt dan 'oh rij jij paard? wat doe je, dressuur of springen?' En dat welzijn van het paard altijd al voorop gestaan heeft. En daar hoort eenzame opsluiting in 3x3 niet bij. Maar wel fijn dat je dan een binnenbak hebt, toch? Dan kan na je werk toch je geplande en duur betaalde vrijetijdsbesteding doorgaan zoals jij wilt, ondanks het weer.
Zie daar, ik kan ook ongenuanceerd doen :)

Bravura schreef:
Blij dat er genoemd wordt dat ieder paard een maatje moet hebben! Er zijn situaties dat er 1 paard geheel achteraf staat, zonder ander vee in de wijde omgeving. Dat doe je toch niet met zo'n kuddedier!

Heel erg met je eens! Hoewel daar ook uitzonderingen zijn - ik heb ooit een NRPS in onze kudde gehad die echt veel gelukkiger was helemaal in haar eentje.

@Vala - dank voor je uitleg, blijkbaar is dat nodig :)

En een ruiterbewijs (daar gaat het besluit helemaal niet over, maar over een diploma behalen of je wel voldoende kennis in huis hebt over welzijn van paarden) is een wassen neus.
Dat wordt op de meeste plaatsen niet afgenomen in het verkeer. Meer zoals een piloot die alleen maar leert in een flightsimulator.

En als het dan toch moet (ja ik heb het al jaren, net na de ingang van 'het nieuwe ruiterbewijsexamen') doe dan ook een hondengeleider examen, een muizenbezitter examen, een hamster- of rattenbezitter examen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Terug naar het voorstel besluit van de DB: ik ben héél blij dat ze daarmee komen, dat 24/7 opsluiten in 3x3 moet maar eens afgelopen zijn! Een kennis van me rijdt ook Z met een ongeschoren buitenpaard, wat een onzin dat ze allemaal geschoren onder dekens op stal zouden moeten, alsof we allemaal op peperdure sportpaarden hoog in de sport rijden. Laat een paard een paard alsjeblieft, denk eens na over wat hij/zij (of het, zo je wilt... ;( ) zou willen/nodig hebben.
En ik ben zeker heel blij met de actie van het NVVR bestuur, die zo'n goeie reactie hebben geformuleerd.
Nu nog hopen dat ze bij de DB wel kunnen lezen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:11

Fijn dat er nu vanuit een andere hoek reactie komt op het besluit. De sectorraad zelf had wat mij betreft ook wel even publiekelijk een reactie mogen geven om het negatieve beeld wat de dierenbescherming in de media schetst recht te zetten... Dit gaat toch om het publieke beeld van de paardensport en paardenhouderij, en de sectorraad is hun eigen visitekaartje!

momo_lover schreef:
mooi stukje tekst hier vindt ik me meer bij dan het paardenbesluit. (al is het buitenrijden toch ook wel een deel kunde van de ruiter dus misschien is dat ruiterbewijs toch zo gek nog niet om die wel verplicht te stellen, als men van zijn.haar erf afgaat)

Ruiterbewijs wordt gehaald met een bepaald paard, daarna mag met alle paarden gereden worden, terwijl veiligheid vaak juist afhangt van de combinatie ruiter en paard.
Verder zit er veel onzinnige theorie bij het behalen van het ruiterbewijs, die niets te maken heeft met verkeersveiligheid en bijvoorbeeld het verschil in hoogte van springen tussen engelse ruiters en westernruiters vind ik helemaal een schande... Alsof het alleen het zadel is wat bepaald of je over een boomstam heen komt. Meestal zijn omgevallen boomstammen niet eens veilig om overheen te springen door de vele zijtakken en gaten in de grond door de wortels die uit de grond zijn getrokken... En je paard moet maar kunnen springen... Het is aan jezelf en de situatie om te bepalen of je springt, of dat je omkeert of er om heen probeert te komen... Inzicht en je paard kennen is in die zin veel belangrijker. Ook in het verkeer.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:35

Ik vind de brief nog niet eens zo gek. wel vind ik dat er echt schuilstallen verplicht moeten worden. Beesten staan in volle zon of soms dagen in de regen. Dat kan echt niet. Zelfs mijn schapen hebben een schuilstal waar ze dan ook heel vaak in te vinden zijn.
Schuilstallen zijn echt onmisbaar en een vergunning is er niet voor te krijgen. Ook ben ik geen voorstander van paarden die alleen staan maar ik denk dat je dat echt niet tegen kan houden. Dat blijft moeilijk.

Lielle schreef:
http://www.nvvr.info/nvvrnieuws

Het bestuur van de Nederlandse Vereniging van Vrijetijdsruiters (NVVR) heeft naar aanleiding van het Paardenbesluit dat is opgesteld en gepubliceerd door de Dierenbescherming, een open brief gestuurd. Hierin wordt ruimschoot ingegaan op de eisen die de dierenbescherming wil stellen voor het houden van paarden en de consequenties hiervan voor paardeneigenaren. Ook is er aandacht voor de problemen die leden ondervinden bij het invullen van deze eisen, zoals bij het het bouwen van schuilstallen en de beperkingen voor buitenrijden in natuurgebieden. De NVVR verzoekt de Dierenbescherming om deze brief te verwerken in het advies dat aan de overheid zal worden gegeven.
De volledige tekst kan hier worden gelezen.

verwante onderwerpen
[VN] Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:52

Er is ook eea gaande over schuilstallen, tegelijkertijd. Ook hier is de NVVR hard mee bezig. Maar dat is off-topic :)

IJskonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 08:55

momo_lover schreef:
Juliette86 -> sommige paarden kunnen niet met andere. Mijn merrie heeft ook meer dan 3 maanden afgezonderd gestaan vanwege een wond. Ze kon nog wel de andere zien en zelfs neuzen over de draad. Is dat dat zo verkeerd?

Het paardenbesluit voorziet in dit soort situaties:
Paarden hebben zicht-, hoor- en reukcontact en de mogelijkheid tot fysiek contact met tenminste 1 ander paard, tenzij dit met het oog op de gezondheid en/of het welzijn van het paard niet wenselijk is.

IJskonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:02

Juliette86 schreef:

Helemaal mee eens. Als lid van de NVVR kan ik mij ook niet vinden in dit standpunt. Een paard is een kuddedier en hoort daarom met 1 of meerdere soortgenoten fysiek/sociaal contact te kunnen hebben.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:33

Waar in die brief lezen jullie dan dat paarden in hun eentje de wei op moeten? Er word enkel geschreven dat veel mensen slechts één paard hebben, en dat ze dus met andermans paard een weiland delen. Wel goed lezen voordat je gaat mopperen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:12

Wat betreft de brief : mooi dat ze van zich laten horen , maar ik zie even niet helemaal wat de DB voor boodschap heeft aan de wens om meer natuurgebieden open te stellen :P

Wat betreft de opmerkingen hier in het topic :

ze verwoorden het i.m.o. prima dat paarden niet alleen horen te staan , er wordt hier in het topic door sommigen echt weer een probleem gemaakt dat er niet is :P

Wat betreft het ruiterbewijs : dat is natuurlijk een lachertje , dat klopt :j

MAAR : ik vind het wel terecht dat iedereen die (buiten) rijdt dat zou moeten hebben , want als je een dergelijke basis al niet eens beheerst dan heb je niks op de weg (of zelfstandig op een paard) te zoeken , eigenlijk :o

Van mij zouden er voor het aanschaffen van elk dier (of kind :P ) wel meer getest mogen worden of mensen er geen rottigheid mee uit willen gaan halen.

Maar ik denk dat dat niet haalbaar is , want het recht van de mensen om aan te schaffen wat ze willen , moet natuurlijk weer zwaarder wegen dan het recht van het dier op een fijne verzorging.... en dan daarbij dat de exacte invulling van een fijne verzorging door verschillende mensen op een verschillende manier gezien wordt.

Er zijn ook genoeg mensen die het verwaarlozing vinden als een paard met moddervlekken en rommelige manen door de wei loopt en in de regen staat (ook al kunnen ze gewoon gaan schuilen) en die de verzorging perfect vinden op een dure stal waar ze netjes onder 3 dekens staan , elke dag helemaal glimmend opgepoetst worden en een halve meter stro in hun hok hebben. Dat ze dan verder nooit eens wat vrijheid krijgen om lekker urenlang rond te scharrelen en sociaal bezig te zijn met andere paarden , dat ervaren die mensen totaal niet als een gemis , sterker nog : dat vinden ze onverantwoord want dat levert alleen maar blessures op :P

Laat dat paardenbesluit maar snel komen , en dan ook dat er stevig gehandhaafd wordt , al zie ik dat nog niet helemaal voor me. De stallen met veel centen en weinig ruimte zullen toch wel hun best doen om hun bedrijf voort te zetten zoals ze dat zelf gekozen hebben en gewend zijn.

Dan krijg je dus van die stallen met 100 paarden op een hectare , en al die 100 paarden hebben dan ineens een "medische reden" waarom ze nooit meer vrijheid krijgen dan onder het zadel en in de stapmolen , dat soort dingen :P

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:46

Botervlieg schreef:
Juliette86 schreef:

AaronYve schreef:
Idd helemaal mee eens, ik vind ook niet dat een paard alleen moet staan.
Maar hou ik het uit de tekst las bedoelt de NVVR toch ook dat er een oplossing kan worden gezocht.
Dat je maar 1 paard hebt wilt niet zeggen dat hij daarom alleen staat. Dat staat ook in de tekst. Dus dat je er samen met de staleigenaar en/of andere paardeneigenaren ervoor kunt zorgen dat je paard niet alleen staat.

Het is hier al eerder aangehaald (pag. 1, post van Ariege): dat staat nou juist NIET in de tekst van de NVVR:

Citaat:
(...) Met name uw eis om meer dan één paard te houden zouden we
graag wat nuanceren. Want we zijn het met u eens dat een paard
tenminste één soortgenoot moet kunnen zien en liefst ook kunnen
aanraken. Maar dat kan ook het paard van een ander in een andere
wei zijn.

Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 24-02-11 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt