Steun vanuit Duitse politiek voor brandmerken van paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Johanna59

Re: Steun vanuit Duitse politiek voor brandmerken van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:30

Ben ook 100 procent voor! Schitterend om te kunnen zien, wat voor ras het is.
Brandmerken vind ik mooi. Het is in een tel gebeurt. Weg met het chippen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:09

Ik heb pony's lopen die gechipt zijn, getatoeerd zijn en een die DNA getest is.

En heb al 2x op de keuring gestaan met een chip die het niet deed.
Van hoofd tot schouder aan beide kanten hele hals afzoeken, niets te vinden, toen maar tatoo kijken en die klopte, voor een laatste keer toch de chipreader er langs en toen deed hij het toch.
En van de zomer bij een jonkie, had het super gedaan, mocht op kop, maar kleur stond verkeerd op papier (leek schimmel te worden bij geboorte, maar bleef toch zwart) dus in een steekproef gevallen. Chip weg, met 5 apparaten in de ring(verschillende types omdat bepaalde types bij het NSPS bepaalde chips uit haar geboorte jaar niet pakt) gecontroleerd, maar ik kon vertrekken. Die dag zijn er nog 4 andere apparaten bij geweest (mocht de boel werken voor het eind vd dag kreeg ze haar premie wel nog) maar helaas.
2 dagen later was de VA hier om te enten, die ook met 2 apparaten proberen, nog niets. De dag daarna is DNA getrokken en is ze opnieuw gechipt door de veulencontroleur.

Ga binnenkort zelf ook maar een reader aanschaffen, dan kan ik iig voor ik naar de keuring ga m'n pony's zelf controleren zodat ik niet voor onnodige verrassingen kom te staan.

Het ouderwets brandmerken of (in het geval van het NSPS) tatooeren is imo zo slecht nog niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:33

xTammyy schreef:
Vind dat brandmerken altijd een beetje zielig eigenlijk.. Waarom niet chippen? Gewoon de dierenarts even bellen en die kan je zo vertellen welk nummer je paard heeft..

Ik vond het chippen van mijn paard nou niet bepaald diervriendelijk. Sinds dien moet ie ook niet veel meer weten van een inenting.

Misschien een rare vraag maar zouden de paarden niet plaatselijk verdoofd kunnen worden voor het brand/vries merken??

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:13

Dat het chippen niet bepaald zonder risico is - ook qua fraudegevoeligheid - is onderhand iedereen wel duidelijk (behalve onze CDA-staatssecretaris Bleker). Nu het erop lijkt dat er geen medische of psychische nadelen voor het paard zitten aan brandmerken, is dat een prima alternatief. Behalve dan dat dna-identificatie nog veel veiliger, zekerder en paardvriendelijker is. Maar dat mag niet meer. Waarom niet, is mij een raadsel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:38

Heb je wel eens een zon diepe brandwond gehad???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:40

maXcomX schreef:
Overigens worden de gevaren van chippen erg overdreven. Chips kunnen nooit in de bloedbaan terecht komen (ze worden onderhuids geplaatst) hooguit kan een chip gaan wandelen onder de huid, maar dat komt door verkeerde plaatsing op beweeglijk weefsel.

Chips bij honden en katten worden onderhuids geplaatst, chips bij paarden worden in Nederland in de halsspier ingebracht, in Belgie in vetweefsel in de manenkam.
En chips die in spierweefsel in worden gebracht...wat denk je wat dat voor mogelijke langetermijngevolgen dat kan hebben?
Nog even afgezien van het feit dat die chip het idd opeens niet meer kan doen, en er dan een tweede, derde, vierde in moet. Ik weet van een paard die er 7 (!!!!) had....
Extra kostenpost (natuurlijk) voor de eigenaar.
En waarom DNA niet meer mag? Ik zou het niet weten. Het is iig tegen de Nederlandse grondwet om geen alternatief voor het chippen aan te bieden. En ik ben geen jurist maar volgens mij staat Europese wetgeving boven de Nederlandse wetgeving, dus als Brussel beslist dat dingen op een bepaalde manier moeten, dan gaat dat gebeuren ook.
Hoop dat er snel een alternatief gevonden wordt voor die chip.
Of anders geformuleerd: dat het alternatief wat er is, ook draagvlak vindt.
Vooralsnog ziet het er uit dat de chip aan terrein wint....
Ondankt de duidelijke problemen die er zijn.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 01:54

Ik bedoelde te zeggen dat een chip niet in de bloedbaan terecht kan komen. En dat ie uit de spier kan schieten en tussen huid en weefsel gaat wandelen. Volgens mij zijn er ook DA's die de Belgische methode toepassen.
Chippen is verplicht in Nederland -niet in andere landen zoals Duitsland-, en staat ook niet in de grondwet.
Als je het niet eens bent met chippen, dan zou je een procedure in Straatsburg kunnen aanspannen.
Maar dat kan pas als alle rechtsprocedures tot aan de Hoge Raad zijn doorlopen.
Wel zuur, maar zo gaat dat. Eigenlijk zou het een taak van de Sectorraad moeten zijn of van de KNHS.
Vriesmerken is een goed alternatief, het DNA profiel ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 02:18

En de Irisscan ook.
En voordat ik een rechtsprocedure tot aan de Hoge Raad doorloop waarvan het traject mogelijk langer duurt dan mijn paarden in leven zijn, ga ik niet chippen.
Ik heb ontheffing gevraagd toen het nog mocht, maar bij een nieuw aan te schaffen paard dat nog niet gechipt is, ga ik burgerlijk ongehoorzaam zijn en niet chippen.

Overigens kan een chip die in een spier zit niet aan de wandel gaan. Die is ingekapseld door de spier. Kan de oorzaak zijn voor tumoren, hij kan niet meer afgelezen worden, maar als hij er eenmaal inzit, gaat hij niet aan de wandel.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 02:50

Als een chip net gezet is, dan kan het voorkomen dat het weefsel niet meteen "omsluit" of door een anatomische afwijking of door een spiercontractie, waardoor de chip (die dan waarschijnlijk niet goed gezet is) eruit geperst wordt en tussen huid en weefsel terecht komt.
Met burgerlijke ongehoorzaamheid kom je, als je lang genoeg volhoudt, vanzelf in Straatsburg terecht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:09

Ik hoef echt niet in Straatsburg terecht te komen, een mens heeft maar een beperkte hoeveelheid energie die hij kan besteden, en die moet je goed doseren. Zonde om dat te gaan spenderen aan een instantie als de EU.
Burgerlijke ongehoorzaamheid kan op kleinere schaal. En op dit moment heb ik voor elk paard dat ik in bezit heb ontheffing aangevraagd en bij mijn weten zijn verleende ontheffingen nog steeds geldig :D

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:12

Maar dat is tot 2009... En hoe gaat dat na deze datum?
Misschien een lucratieve bezigheid om je Nederlandse paard in Duitsland te registreren.
Hoef je niet te chippen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:18

Ik heb Amerikaanse rassen, dus geen boodschap aan allerlei Nederlandse stamboeken.
Ik heb idd er over nagedacht om voor eventueel nieuw te fokken veulens een Duitse Equidenpas aan te vragen. Zonder chip.
Kans is ook groot dat ik bij een nieuw aan te schaffen paard wat vanuit de USA laat komen
Grote kans dat het dier daar niet is gechipt.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:28

Dat denk ik ook.
Maar EU pas is wel verplicht. Dan moet je het toch binnen de EU laten registreren?
Dat was nl. wel het geval met mijn NZTB. Overigens had de vorige eigenaar het laten chippen. Als het aan mij gelegen had, had ik haar hier laten registreren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:31

Paspoort is verplicht, niets mis mee. In de hele EU.
Ideniticatie via Chip niet. Niet in heel de EU.
Dus als je om de chip heen kunt, bij een nog niet gechipt paard, zou ik dat doen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:36

Nou, m'n dienst zit er weer op. Bedankt voor de tips en info.
Welterusten voor straks.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 06:05

Is het nu ook geen plicht om in Duitsland de veulens na een bepaald jaar te chippen?

Ik heb een haf staan ook alleen gebrandmerkt (van 2006) dee heeft ook geen paspoort.
Als ik haar wil verkopen naar NL zou ik toch eerst moeten chippen omdat het in NL een plicht is dat ze er eentje hebben?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 09:36

Cassidy schreef:
En de Irisscan ook.
En voordat ik een rechtsprocedure tot aan de Hoge Raad doorloop waarvan het traject mogelijk langer duurt dan mijn paarden in leven zijn, ga ik niet chippen.
Ik heb ontheffing gevraagd toen het nog mocht, maar bij een nieuw aan te schaffen paard dat nog niet gechipt is, ga ik burgerlijk ongehoorzaam zijn en niet chippen.

Overigens kan een chip die in een spier zit niet aan de wandel gaan. Die is ingekapseld door de spier. Kan de oorzaak zijn voor tumoren, hij kan niet meer afgelezen worden, maar als hij er eenmaal inzit, gaat hij niet aan de wandel.

Als je een paard koopt die voor 1 juli 2009 geboren is en een geldig paspoort heeft hoeft het geen transponder te hebben.
In Zwitserland worden de veulens gechipt maar wordt er geen inhaal slag gedaan bij oudere paarden ook al hebben ze geen paspoort.
En in Duitsland is chippen ook verplicht en eveneens geen inhaalslag tenzij het paard geen geldig paspoort heeft.
Daarnaast kan de fokker/eigenaar beslissen om ook nog eens te brandmerken, dus dubbele identificatie.
In de meeste gevallen is een brandmerk gewoon af te lezen en de identiteit te achterhalen van het paard, maar niet in alle gevallen.

Nu pas anno 2011 gaat men in Duitsland onderzoeken hoe het zit met de pijn van brandmerken en wat veulens daadwerkelijk voelen van het brandmerken.

Van vriesbranden weet men dat het geen grote betrouwbaarheid vwb identificeren van paarden, aldus de genomen proeven. DNA is zeker een methode alleen tussen paard zien en identificeren gaat te veel tijd zitten, en is te fraude gevoelig.
praktijk onderzoek vriesbranden paarden

@Hotchocolat: als je haf een geldig paspoort heeft dan behoeft je paard niet gechipt te worden, zelfs niet als je wedstrijden gaat starten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 09:38

Cassidy schreef:
Ik heb Amerikaanse rassen, dus geen boodschap aan allerlei Nederlandse stamboeken.
Ik heb idd er over nagedacht om voor eventueel nieuw te fokken veulens een Duitse Equidenpas aan te vragen. Zonder chip.
Kans is ook groot dat ik bij een nieuw aan te schaffen paard wat vanuit de USA laat komen
Grote kans dat het dier daar niet is gechipt.

Ook in Amerika gaan ze over op transponders, juist het land van de grote rechtzaken.
Duitsland: veulens geboren vanaf 1 juli 2009 moeten een transponder hebben en mogen daarnaast een brandmerk hebben, dit gehele stuk gaat over de afschaffing van brandmerken NAAST chippen, niet chippen afschaffen en weer gaan branden.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:34

Ik lees dat er verwarring is omtrent de chipregeling en dat is logisch omdat er zoveel verhalen de ronde doen.

Per 1 juli 2009 geldt in de hele EU een chipverplichting. Echter, Brussel heeft ruimte gelaten voor alternatieve identificatie zolang dat (niet lachen nu) net zo waterdicht is als een chipidentificatie.
Een alternatief is alleen beperkt toegestaan. Wat dat 'beperkt' inhoudt wordt niet ingevuld dus is nogal vaag.
Hoewel de EU de ruimte laat voor alternatieve identificatie op beperkte schaal zijn de lidstaten niet verplicht dit aan de burgers aan te bieden. Daarin staat een land vrij.

Paarden die voor juli 2009 zijn geïdentificeerd volgens de toen geldende regels hoeven niet alsnog gechipt te worden.

Ik heb de wet in huis liggen omdat ik van dichtbij betrokken ben bij de hele registratie van equida zoals dat heet.

Tot slot, de EU wetgeving staat idd boven nationale wetgeving maar NL trekt zich daar enkel iets van aan als het zo uitkomt. Kijk naar de plannen van het nieuwe paspoort en de biometrische gegevens die daarin worden opgenomen. NL wil deze opslaan in een centrale databank. In 2008 heeft de Hogeraad in de UK uitspraak gedaan dat dit in strijd is met het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens omdat ook de UK dat soort plannen had.
NL heeft daar tot nu toe schi*t aan en gaat gewoon door met het oprichten van de databank.
(Precies de reden waarom ik al een paar jaar zonder geldig ID bewijs rondloop)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:56

ranna schreef:
Ik lees dat er verwarring is omtrent de chipregeling en dat is logisch omdat er zoveel verhalen de ronde doen.

Per 1 juli 2009 geldt in de hele EU een chipverplichting. Echter, Brussel heeft ruimte gelaten voor alternatieve identificatie zolang dat (niet lachen nu) net zo waterdicht is als een chipidentificatie.
Een alternatief is alleen beperkt toegestaan. Wat dat 'beperkt' inhoudt wordt niet ingevuld dus is nogal vaag.
Hoewel de EU de ruimte laat voor alternatieve identificatie op beperkte schaal zijn de lidstaten niet verplicht dit aan de burgers aan te bieden. Daarin staat een land vrij.

Misschien toch de volledige tekst er neer zetten en niet een eigen interpretatie daarvan om de eerdergenoemde verwarring niet groter te maken of te voeden :
artikel 12 lid 1 schreef:
In afwijking van artikel 11, lid 1, kan een lidstaat identificatie van paardachtigen door middel van geschikte alternatieve
methoden, waaronder herkenningsmerken, toestaan, die — alleen of in combinatie met andere methoden — een vergelijkbare wetenschappelijke garantie bieden dat de identiteit van de paardachtige kan worden gecontroleerd en dat op effectieve wijze kan
worden voorkomen dat een identificatiedocument meermaals wordt afgegeven („alternatieve methode”).

een MAAR is dat de houder, wat niet de eigenaar is, op zal draaien voor de kosten van die methode, maar net zo belangrijk:
artikel 12 lid 3 schreef:
3. De lidstaten zorgen ervoor dat:
a) alternatieve methoden niet als enige manier van identiteitscontrole worden gebruikt voor het merendeel van de paardachtigen
die overeenkomstig deze verordening worden geïdentificeerd;
b) de zichtbare herkenningsmerken voor als fok- of gebruiksdier gehouden paardachtigen niet kunnen worden verward met merken die binnen hun grondgebied zijn gereserveerd voor geregistreerde paardachtigen.

Alternatief is dus NAAST een transponder en niet ipv een transponder omdat niet het meernedeel van het paardenbestand geidentificeerd MAG worden via dat alternatief.

bron:EU wetgeving in NL
EU wetgeving in andere talen rechtsbovenaan kan de gewenste (beschikbare) taal gekozen worden.

ranna schreef:
Paarden die voor juli 2009 zijn geïdentificeerd volgens de toen geldende regels hoeven niet alsnog gechipt te worden.

Zo schep je weer verwarring. Paarden die uiterlijk geboren zijn op 30 juni 2009 en in het bezit zijn van een geldig paspoort maar geen transponder hebben hoeven niet alsnog een transponder.
het eea is na te lezen via eerder genoemde linken of de bekonopte versie op http://www.nl-paardenpaspoort.nl in het keuze menu klikken op: veelgestelde vragen

ranna schreef:
Ik heb de wet in huis liggen omdat ik van dichtbij betrokken ben bij de hele registratie van equida zoals dat heet.

De gehele tekst staat gewoon online, zelfs de eerdere teksten zijn terug te vinden via de nummers van die teksten en publicaties.

ranna schreef:
Tot slot, de EU wetgeving staat idd boven nationale wetgeving maar NL trekt zich daar enkel iets van aan als het zo uitkomt. Kijk naar de plannen van het nieuwe paspoort en de biometrische gegevens die daarin worden opgenomen. NL wil deze opslaan in een centrale databank. In 2008 heeft de Hogeraad in de UK uitspraak gedaan dat dit in strijd is met het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens omdat ook de UK dat soort plannen had.
NL heeft daar tot nu toe schi*t aan en gaat gewoon door met het oprichten van de databank.
(Precies de reden waarom ik al een paar jaar zonder geldig ID bewijs rondloop)

dan ook maar geen griepspuit ophalen of andere enting.... er wordt gefluisterd dat er een nanochip in zit.
Als je denkt onzichtbaar te zijn dan stoppen met internetten, mobiele telefoon, pinpassen en andere lidmaatschapspassen, geen auto op naam zetten en geen verzekering meer afsluiten.

btw zijn ze nu aan het onderzoeken of het haalbaar is om transponders te gebruiken die bijv. ook de lichaamstemperatuur van het paard kunnen meten, zodat je bij verdacht op bijv. koorts makkelijk en simpel dit kunt opvragen.
Een gedeelte van de transponder beschrijfbaar te maken, zodat bijv. medische gegevens opgeslagen kunnen worden maar ook de houder/eigenaar bijv.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:47

Je hebt natuurlijk branden en branden. Een goed brandmerk wordt gezet in ongeveer 1 seconde. Even het ijzer op de bil en er staat een prachtig brandmerk. Wanneer het branden op deze manier gebeurd heeft het paard er slechts eventjes last van en zullen er ook absoluut geen blaren of wat dan ook verschijnen. Ik ben blij dat er nog hoop is!

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:24

Ik heb mijn Duitse veulens altijd laten brandmerken bij stamboekopname. De veulens merkte het amper. Maar bij het chippen ging het er heel anders aan toe dat kan ik je verzekeren. Zelfs tot bloedens toe en in de zomer nog eens een kans op ontstekingen doordat de vliegen er op af kwamen. Waar zou je zelf voor kiezen ? Voor zo'n glasvezelbol in je lijf of een klein peukje 1 seconde tegen je huid.
Geef mij maar een brandmerk ,die zie je ook meteen. Vergelijk het maar met een wratje wegbranden :D

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:09

Brandmerken doet denkik niet eens zoveel zeer als chippen.. Bij chippen zie ik geregeld jaarlingen tegen het plafond springen, en bij brandmerken geven sommigen echt geen krimp.. Een paardenhuid is véééél dikker dan een mensenvel, dat valt dus echt niet te vergelijken
Nu denk ik dat er met chippen toch geknoeid kan worden, eens een brandmerk erop staat, staat het erop..
Geknoeid wordt er altijd, wat je ook uitvind

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:21

Alleen al dat de chip fraudegevoelig is, zou toch al genoeg reden moeten zijn om NIET voor deze manier te kiezen. Wat heb je eraan als het toch niet 100% werkt?
Brandmerken is ook niet alles,maar zolang er niks beter is (en makkelijk te herkennen) denk ik dat de voordelen groter zijn dan de nadelen. Zeker bij verkoop/diefstal, weet je dat er papier (naast paspoort) bij moet zitten als er een brandmerk op zit. (wat imo ook een voordeel (bescherming tegen gelegenheidsdiefstal) voor het paard is)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:34

Adriana schreef:
Gelukkig!!! Er is nog hoop!!!

Precies wat ik ook dacht, hier word nog wel eens een stukje de grens overgereden om te brandmerken. ;)