Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

xTammyy schreef:Vind dat brandmerken altijd een beetje zielig eigenlijk.. Waarom niet chippen? Gewoon de dierenarts even bellen en die kan je zo vertellen welk nummer je paard heeft..

maXcomX schreef:Overigens worden de gevaren van chippen erg overdreven. Chips kunnen nooit in de bloedbaan terecht komen (ze worden onderhuids geplaatst) hooguit kan een chip gaan wandelen onder de huid, maar dat komt door verkeerde plaatsing op beweeglijk weefsel.

Cassidy schreef:En de Irisscan ook.
En voordat ik een rechtsprocedure tot aan de Hoge Raad doorloop waarvan het traject mogelijk langer duurt dan mijn paarden in leven zijn, ga ik niet chippen.
Ik heb ontheffing gevraagd toen het nog mocht, maar bij een nieuw aan te schaffen paard dat nog niet gechipt is, ga ik burgerlijk ongehoorzaam zijn en niet chippen.
Overigens kan een chip die in een spier zit niet aan de wandel gaan. Die is ingekapseld door de spier. Kan de oorzaak zijn voor tumoren, hij kan niet meer afgelezen worden, maar als hij er eenmaal inzit, gaat hij niet aan de wandel.
Cassidy schreef:Ik heb Amerikaanse rassen, dus geen boodschap aan allerlei Nederlandse stamboeken.
Ik heb idd er over nagedacht om voor eventueel nieuw te fokken veulens een Duitse Equidenpas aan te vragen. Zonder chip.
Kans is ook groot dat ik bij een nieuw aan te schaffen paard wat vanuit de USA laat komen
Grote kans dat het dier daar niet is gechipt.
ranna schreef:Ik lees dat er verwarring is omtrent de chipregeling en dat is logisch omdat er zoveel verhalen de ronde doen.
Per 1 juli 2009 geldt in de hele EU een chipverplichting. Echter, Brussel heeft ruimte gelaten voor alternatieve identificatie zolang dat (niet lachen nu) net zo waterdicht is als een chipidentificatie.
Een alternatief is alleen beperkt toegestaan. Wat dat 'beperkt' inhoudt wordt niet ingevuld dus is nogal vaag.
Hoewel de EU de ruimte laat voor alternatieve identificatie op beperkte schaal zijn de lidstaten niet verplicht dit aan de burgers aan te bieden. Daarin staat een land vrij.
artikel 12 lid 1 schreef:In afwijking van artikel 11, lid 1, kan een lidstaat identificatie van paardachtigen door middel van geschikte alternatieve
methoden, waaronder herkenningsmerken, toestaan, die — alleen of in combinatie met andere methoden — een vergelijkbare wetenschappelijke garantie bieden dat de identiteit van de paardachtige kan worden gecontroleerd en dat op effectieve wijze kan
worden voorkomen dat een identificatiedocument meermaals wordt afgegeven („alternatieve methode”).
artikel 12 lid 3 schreef:3. De lidstaten zorgen ervoor dat:
a) alternatieve methoden niet als enige manier van identiteitscontrole worden gebruikt voor het merendeel van de paardachtigen
die overeenkomstig deze verordening worden geïdentificeerd;
b) de zichtbare herkenningsmerken voor als fok- of gebruiksdier gehouden paardachtigen niet kunnen worden verward met merken die binnen hun grondgebied zijn gereserveerd voor geregistreerde paardachtigen.
ranna schreef:Paarden die voor juli 2009 zijn geïdentificeerd volgens de toen geldende regels hoeven niet alsnog gechipt te worden.
ranna schreef:Ik heb de wet in huis liggen omdat ik van dichtbij betrokken ben bij de hele registratie van equida zoals dat heet.
ranna schreef:Tot slot, de EU wetgeving staat idd boven nationale wetgeving maar NL trekt zich daar enkel iets van aan als het zo uitkomt. Kijk naar de plannen van het nieuwe paspoort en de biometrische gegevens die daarin worden opgenomen. NL wil deze opslaan in een centrale databank. In 2008 heeft de Hogeraad in de UK uitspraak gedaan dat dit in strijd is met het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens omdat ook de UK dat soort plannen had.
NL heeft daar tot nu toe schi*t aan en gaat gewoon door met het oprichten van de databank.
(Precies de reden waarom ik al een paar jaar zonder geldig ID bewijs rondloop)
Adriana schreef:Gelukkig!!! Er is nog hoop!!!