Kamer wil verbod voor gecoupeerde paarden op tentoonstelling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:55

Goed zo, dat couperen is echt niet meer van deze tijd.
Maar wat er met die paarden gebeurd die nu een korte staart hebben en waar de eigenaar nergens mee terecht kan, dat zal de vraag zijn.
Beter lijkt het me een overgangs regeling te treffen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:58

troi schreef:
Zijn er hier tussen de lezers eigenlijk ook voorstanders van couperen? Ik snap dat het wel lef zou betekenen om dat hier op te schrijven. Maar ben toch benieuwd of het nu echt beperkt is tot de oude vastgeroeste boertjes of dat er ook 'modernen' rondlopen die er nog voor zijn.

Ik heb hier op bokt wel eens een discussie gehad met een voorstander..dus ze zullen er wel zijn ja.

LadyMadonna

Re: Oprichting stamboek voor Schwarzwälder Fuchs in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:25

Eindelijk! dit roep ik nou al jaren! Overigens genoeg voorstanders te vinden op bokt! dergelijke regels worden trouwens nooit met terugwerkende kracht ingevoerd

butengeweun

Re: Kamer wil verbod voor gecoupeerde paarden op tentoonstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:41

een super regel mits er wel voor de nog werkende dieren een uitzondering wordt gemaakt als ze de staart opscheren. Of ze dit nog wel accepteren op een keuring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:41

Schimpje schreef:
Lijkt me wel dat ze dan moeten invoeren dat paarden geboren voor 2011 wel gecoupeerd mogen zijn. Paarden geboren in 2011 of later worden dan niet meer geaccepteerd. Want als ze nu gecoupeerde staarten gaan verbieden op keuringen en tentoonstellingen komen er nog een handje vol volwassen paarden, en dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Waarom?
Couperen is al sinds 2001 verboden in Nederland.
Dat is nu dus al 10 jaar!

Het is het risico van de eigenaar/fokkers om ze na dat verbod alsnog in het buitenland te laten couperen.
Die hebben gewoon "pech" lijkt me. Hadden ze het verbod maar niet moeten ontwijken.

Het zou wél redelijk zijn om eventueel een ontheffing te verlenen voor paarden die geboren zijn vóórdat het verbod op couperen ingevoerd werd. Maar voor de paarden die na het verbod gecoupeerd zijn, lijkt me dit een typisch gevalletje "eigen schuld, dikke bult".

En ik kan me ook best voorstellen dat het nu onderhand tijd is om een goed "voorbeeld" te laten zien.
Door enkel ongecoupeerde paarden op evenementen te tonen. Dan wordt het tenminste éindelijk eens de "norm" om een paar mét staart te zien, ipv een paard zonder staart. En zorg je er direct voor dat fokkers hun veulens niet meer couperen, want zo'n veulen kun je dan niet meer naar de keuring.

Het lijkt me een noodzakelijk én goed plan.
Stamboeken en fokkers hebben samen lang genoeg de tijd gehad om het onderling te regelen.
Het is gebleken dat ze daar niet toe in staat waren, dus is het nu tijd voor de regering om in te grijpen +:)+

Geen onnodig dierenleed meer.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:45

Lijkt me een prima plan.
In de paardenkrant staan regelmatig foto's van trekpaardenkeuringen,
helaas nooit een staart te zien. Ook niet bij het jonge spul :n
Als je persé een blote-billen gezicht wilt, dan knip je de staart maar op,
maar laat die staartwortel lekker zitten!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:45

NatasjavE schreef:
troi schreef:
Zijn er hier tussen de lezers eigenlijk ook voorstanders van couperen? Ik snap dat het wel lef zou betekenen om dat hier op te schrijven. Maar ben toch benieuwd of het nu echt beperkt is tot de oude vastgeroeste boertjes of dat er ook 'modernen' rondlopen die er nog voor zijn.

Ik heb hier op bokt wel eens een discussie gehad met een voorstander..dus ze zullen er wel zijn ja.

Een van de voorstanders heeft later toch zijn mening bijgesteld, en kwam daar op bokt (weliswaar in een ander topic) open voor uit.
Verder is het idd hoogste tijd dat er ingegrepen wordt, als de stamboeken en ook de keurmeesters het allemaal niet zelf kunnen regelen, en er gecoupeerde paarden nog steeds boven aan de keuringslijsten komen te staan.
En al dat gedreig van de fokkers dat ze dan stoppen met fokken als er niet meer gecoupeerd mag worden...we zullen het zien.
Op het moment dat ze niet meer met gecoupeerde paarden op een keuring mogen verschijnen, en daar ook echt naar gehandelt gaat worden, is hopelijk het couperen via de Frankrijkroute van de baan.
Heel sneu voor degenen die paarden uit Frankrijk importeren, die kunnen dan niet aan keuringen meedoen. En de zogenaamde staart tussen de deur en couperen om medische redenen...jammer maar helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:49

Cassidy schreef:
Heel sneu voor degenen die paarden uit Frankrijk importeren, die kunnen dan niet aan keuringen meedoen. En de zogenaamde staart tussen de deur en couperen om medische redenen...jammer maar helaas.

Dat kan ook juist heel gunstig uitpakken binnen een paar jaar.
Ik weet niet wat de export/import aantallen zijn, maar als een fokker in Frankrijk z'n dieren niet meer aan Nederlanders kan verkopen omdat er geen staart op zit, zal die Franse fokker wellicht 2x nadenken voordat de staart er af gaat bij de veulens.
Want dat kunnen betekenen dat het paard minder snel verkocht kan worden (naar 't buitenland in ieder geval).

Onder die druk is het mogelijk dat de internationale stamboeken hierover onderling afspraken gaan maken en wellicht uiteindelijk druk uitoefenen om ook in andere landen een verbod op gecoupeerde paarden op tentoonstellingen door te voeren. :)

Het is dan de eerste jaren even doorbijten, maar het zou een mooie stap zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:52

Ik ben niet helemaal op de hoogte van de Franse regelgeving, maar bijv. mag een Comtois, als hij Frankrijk verlaten heeft, het stamboek niet in. Dus dat enkele koudbloed wat naar Nederland word verkocht, daar liggen ze in Frankrijk niet wakker van. Het meeste gaat daar toch voor paardenvlees weg, of blijft in eigen land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:53

Dan zal 't inderdaad weinig effect hebben op die enkeling in de export...

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:00

Ik ben ervoor! Wat mij betreft: Hoe sneller ingevoerd, hoe liever. Eindelijk eens iemand die z'n verstand gebruikt.
Hier in de omgeving worden alleen hengstveulens, die toch naar de slager gaan, niet gecoupeerd. De rest 'verdwijnt' een poosje en dan zie je ze zonder staart weer terug. Vreselijk al die eigenwijze fokkers _-:(
Al vraag ik me wel af hoe ze dat op evenementen/keuringen gaan controleren?
Loopt de politie daar rond en gaan die verbaal uitdelen?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:12

Mooooi!!!
Dat zal ik eens mooi tegen mn buurman zeggen, die heeft 2 trekpaard merries met gecoupeerde staart (zo gekocht) maar wil het veulen van dit jaar in frankrijk laten couperen. Dus dan kan ik er mooi even een stokje voor steken door dit stuk even aan zn neus te hangen :))

snd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:13

zoals hier al vaker is geschreven , ben ik ook van mening dat het couperen niet meer van deze tijd is, en ook ik kijk steeds met verbazing naar de foto's in de paardenkrant waarin bijna nooit een belg met staart staat. Ik vind het een slechte zaak dat het stamboek dit in stand houdt door ook jonge dieren zonder staart toe te laten op keuringen en evenementen.
Dit is een gemiste kans van het stamboek geweest om goede wil te tonen ,en te belachelijk voor woorden dat ze geen inzicht hebben in de publieke opini .
Tevens denk ik dat mensen die zo keurig de manen in een vlecht met lintjes kunnen vlechten ook wel de staart kunnen invlechten of opbinden om zo toch het dikke billen idee te handhaven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:16

Tsja, in Engeland hebben ze dat verbod al. Wat je dan krijgt is dat ze gewoon de hele staart afscheren. Ik ben daar op een Country Fair geweest waar ze ook dieren shows hadden (niet alleen paarden maar ook koeien, schapen, varkens, ganzen, kippen, eenden, geiten, fretten, echt vanalles) en de trekpaarden die daar rondliepen hadden keurig hun staartwortel nog. Er zat alleen niets meer aan, geen haartje meer te bekennen.

Mensen die onder de regels uit willen komen altijd onder de regels uit.

Mirannda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:18

Het zou eens tijd worden, jammer dat er in het bestuur van de kvth ook mensen zitten die de paarden couperen of laten couperen.!

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:19

En jullie denken allemaal dat het stamboek nu zegt van ja, geen gecoupeerd paard meer op de keuring? Laat me niet lachen, hun zien zelf net zo lief als de trekpaard eigenaren: een gecoupeerde staart.

Onze trekpaarden die op keuringen verschijnen zijn ook allemaal gecoupeerd. De echte trekpaardmensen vinden zoiets gewoon horen.

Edit: wil niemand hier mee aanvallen, en vind het zelf ook niet bepaald diervriendelijk. Maar zo gaat het wel.

snd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:22

Vjestagirl schreef:
Tsja, in Engeland hebben ze dat verbod al. Wat je dan krijgt is dat ze gewoon de hele staart afscheren. Ik ben daar op een Country Fair geweest waar ze ook dieren shows hadden (niet alleen paarden maar ook koeien, schapen, varkens, ganzen, kippen, eenden, geiten, fretten, echt vanalles) en de trekpaarden die daar rondliepen hadden keurig hun staartwortel nog. Er zat alleen niets meer aan, geen haartje meer te bekennen.

Mensen die onder de regels uit willen komen altijd onder de regels uit.

ja daar zit wat in , dus misschien een regel dat de staart lengte in gedragen toestand niet hoger komt dan de hak bij officiele evenementen die door het stamboek worden georganiseerd.

Klein voordeel is wel dat dan waarschijnlijk alleen de keuringspaarden staartloos zijn maar dit is niet definitief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:22

@Kim14
Als het een maatregel van de regering wordt, heeft het stamboek zich daar aan te houden.
Kunnen ze hoog en laag springen wat ze willen, maar daar komen ze niet onderuit ;)

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:24

*\o/* *\o/* *\o/* Heel goed ;)

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:24

En toch heb ik er geen vertrouwen in dat het couperen hiermee afgelopen is, absoluut niet.
Eerst zien en dan geloven ;)

Edit: ben ook heel benieuwd of het dan nog steeds toegestaan blijft met een dierenartsverklaring, want dan verandert er dus helemaal niets.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:33

Kim14 schreef:
En jullie denken allemaal dat het stamboek nu zegt van ja, geen gecoupeerd paard meer op de keuring? Laat me niet lachen, hun zien zelf net zo lief als de trekpaard eigenaren: een gecoupeerde staart.

Onze trekpaarden die op keuringen verschijnen zijn ook allemaal gecoupeerd. De echte trekpaardmensen vinden zoiets gewoon horen.

Edit: wil niemand hier mee aanvallen, en vind het zelf ook niet bepaald diervriendelijk. Maar zo gaat het wel.

Ik vind het ook zeker niet diervriendelijk, maar omdat de mensen het zo graag willen zien moet het maar zo?
Alleen maar omdat de mens het "mooi" vind? Belachelijk!
Eerst maar eens aan het paard denken :)

Super dat ze het willen verbieden!

(Heb het overigens niet persoonlijk tegen jou maar in het algemeen)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:00

Cassidy schreef:
Een van de voorstanders heeft later toch zijn mening bijgesteld, en kwam daar op bokt (weliswaar in een ander topic) open voor uit.

O, is dat zo??? Dat vind ik zeer bewonderenswaardig. :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:03

Kim14 schreef:
Edit: ben ook heel benieuwd of het dan nog steeds toegestaan blijft met een dierenartsverklaring, want dan verandert er dus helemaal niets.

Er zijn maar heel erg weinig paarden die op grond van medische redenen de staart gecoupeerd hebben. Dus...ja helaas die dan maar uitsluiten van deelname opdat mensen op die manier ook niet de regels kunnen ontduiken.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:25

Hmmm, zou mooi zijn! Ben wél benieuwd hoe snel ze zoiets voor elkaar gaan krijgen...
Ik van beide één, mn dame is zo gekocht. Ik vind het voor het paard zonde, maar vind het, als ze netjes ingevlochten is enzo, wel mooi staan. :o Ben ermee opgegroeid en kweeniet, vind het wel wat hebben.
Maar: Gezondheid gaat voor en zou voor mij ( mocht ik ooit veulen fokken ergens) nooit een reden zijn om te couperen. :n
En als ze allemaal zo'n staart hebben als mn ruin: WAUW!!! :D

Sta er ook íeder jaar weer van te kijken op de keuring dat er dan maar 1 jaarling met staart staat en de andere 14 zonder.....Snap dat écht niet!

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:37

Goede zaak!! *\o/*