Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:18

Cayenne schreef:
Het uitstel dat staatssecretaris Bleker aan de sectorraad had verleend, is gisteren door een meerderheid van de Tweede Kamer ongedaan gemaakt.

Bleker wilde de Sectorraad Paarden tot 1 september de gelegenheid geven om met een uitwerking van het Plan van Aanpak te komen. Dat gaat de kamerleden Ouwehand (PvdD) en Grashoff (GL) niet snel genoeg. Zij dienden een motie in waarin het uitstel ''niet geloofwaardig'' werd genoemd. De sectorraad is al drie jaar bezig met het maken van een gedetailleerd welzijnsplan, waarin niet alleen beleidsvoornemens worden geuit, maar waarmee ook concrete veranderingen in gang worden gezet.

Die drie jaar dat de Sectorraad ´bezig´ is, ís al ná 7 jaar van aandringen door de opvolgende ministers :)*

Alweer meer dan 10 jaar geleden is er een wetenschappelijk verantwoorde publicatie mbt een serieus wijd verbreid welzijnsprobleem in de paardensector door de minister op tafel gelegd.
Sindsien is de populatie paarden sterk gegroeid, is NIETS gedaan aan de omstandigheiden en zijn die daardoor fors verslechterd.
Let wel; verslechterd ten opzichte van een reeds als onacceptabel geïdentificeerde situatie.

Het is simpelweg een bewijs van onwil.
De paardensector loopt 100 jaar achter met een ´paardenbesluit´ en het enige wat ze doet is tegenwerken omdat er gewoon veel te veel paarden in een slechts beperkt geschikt land zijn.
Wanneer vanuit de diersoort een set randvoorwaarden voor het houden worden opgesteld voldoet slechts een HEEL klein % daaraan. Dat kost dus geld en dat is het enige waar een sectorraard = een productschap = bedrijfssector, mee bezig is :)*

Het is al veel en veel te laat.
De Sectorraad en de ruiterij horen opzij gezet te worden en de boel moet gewoon opgelegd worden door de regering op basis van het al járen klip en klare plaatje van welzijnseisen voor de diersoort paard.

Wie geen aquarium heeft kan geen zeepaardjes houden.
Dat is met landpaardjes niet anders.
Wie dat niet horen wil, moet dat maar voelen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:19

tita schreef:
Laat ze eerst druk gaan maken over... A de echte gevallen en B welzijn van nederland zelf
Overigens werkt het wel op mijn lachspieren hoor die regels...hebbie die gasten niks beters te doen

Hier nog een :D dit kan (voor een groot deel) niet anders verzonnen zijn door mensen die nog nooit een paardendrol in handen hebben gehad :Y)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:20

Ze kunnen zich beter met dringendere zaken bezighouden dan van die onzin regeltjes op te stellen. Ga weg, die regels slaan helemaal nergens op.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:20

HC gaat dus paarden opvangen maar goed het paradepaardje van Amsterdam kan nu mooi dicht :j met hun stands en geen weidegang

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:24

Sappos schreef:
Ze kunnen zich beter met dringendere zaken bezighouden dan van die onzin regeltjes op te stellen. Ga weg, die regels slaan helemaal nergens op.

Nou dat is wel het andere uiterste , een paard hoort gewoon met soortgenoten een aanzienlijk deel van de dag (idd min 4uur,maar lieve meer )buiten -het liefst op de weide - te lopen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:25

tita schreef:
HC gaat dus paarden opvangen maar goed het paradepaardje van Amsterdam kan nu mooi dicht :j met hun stands en geen weidegang

Had allang gemoeten !

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:26

Veulens tot 6 maand bij de merrie en daarna gehouden in groep, gaan hun de kosten van een operatie betelen als der weer eentje zonder oog rondloopt.
Ik speen op 4 maand af,mijn veulens kennen dan al lang dat hun mama soms weggaat en terug komt.
De eerste maanden gaan ze samen in box daarna appart ,maar ze staan wel in kudde verband op de paddoks en weides.

4 uurs per dag buiten,wie gaat dat controleren,hier gaan ze winters elke dag een hamve dag buiten,soms meer soms minder,soms gewoon niet.
zomers gaan ze wel de hele dag op de weides.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:28

tita schreef:
Bovendien in paspoort moet staan waar het paard voor gebruikt wordt? Donder toch op
Is er ook iemand die de wetsvoorstel gaan verdedigen ofzo

Het verbod op de nertsenfok voor bont is niet door gegaan omdat er ethisch geen verschil met het houden van paarden voor de sport :)*

Vanuit Wageningen is daarover aan de Kamer destijds een rapport gestuurd.

Dat is uiteraard geen reden om dan de paardenwereld gewoon buiten schot te laten mbt dierenwelzijn. Juist een reden om daar ook eens naar te kijken.

Het is zelfs zo dat er heel goed beargumenteerd kan worden dat sport met dieren niet acceptabel is.
Het betreft namelijk ruítersport. Het paar moet daar de competatieve ambitie van een mens invullen.
Daarbij zijn de welzijnsrechten van het individuele dier niet gewaarborgd.
Hier op Bokt wordt het volstrekt helder en accptabel gevonden dat (top)sport niet mogelijk is zonder welzijnscompromissen.
Dat is voor dierenlíefhebbers geen acceptabele situatie :)*

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:28

:j Savath paarden kunnen hier niet het hele jaar land op wonen in de uitwaarden en het is er zeiknat ik zou niet eens willen maar goed....enige nadeel wat ik kan ontdekken is......zal wel weer geld gaan kosten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:29

Huertecilla schreef:
tita schreef:
Bovendien in paspoort moet staan waar het paard voor gebruikt wordt? Donder toch op
Is er ook iemand die de wetsvoorstel gaan verdedigen ofzo

Het verbod op de nertsenfok voor bont is niet door gegaan omdat er ethisch geen verschil met het houden van paarden voor de sport :)*

Vanuit Wageningen is daarover aan de Kamer destijds een rapport gestuurd.

Dat is uiteraard geen reden om dan de paardenwereld gewoon buiten schot te laten mbt dierenwelzijn. Juist een reden om daar ook eens naar te kijken.

Het is zelfs zo dat er heel goed beargumenteerd kan worden dat sport met dieren niet acceptabel is.
Het betreft namelijk ruítersport. Het paar moet daar de competatieve ambitie van een mens invullen.
Daarbij zijn de welzijnsrechten van het individuele dier niet gewaarborgd.
Hier op Bokt wordt het volstrekt helder en accptabel gevonden dat (top)sport niet mogelijk is zonder welzijnscompromissen.
Dat is voor dierenlíefhebbers geen acceptabele situatie :)*

roept een recreatie-ruiter

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:29

tita schreef:
het paradepaardje van Amsterdam kan nu mooi dicht :j met hun stands en geen weidegang

en?

Beter dood dan lijden.

Hoewel ´jullie´ daar niet aan willen is naar schatting een derde van de paarden in NL beter af dood dan zoals ze nu leven.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:30

amaze schreef:
Sappos schreef:

Nou dat is wel het andere uiterste , een paard hoort gewoon met soortgenoten een aanzienlijk deel van de dag (idd min 4uur,maar lieve meer )buiten -het liefst op de weide - te lopen.

Met een aantal voorstellen ben ik het ook wel eens hoor, maar hoe mag ik aan meneer of mevrouw de inspecteur verklaren dat mijn paard 8 week verplichte boxrust opgelegd heeft i.v.m. knieband blessure?
Afspenen met 6 maanden, als een merrie het na 4 maanden al zwaar te verduren heeft met haar veulen, waarom dan nog 2 maanden langer wachten? Om een leeggetrokken merrie in het land te zien?
Dit zijn dingen die in de praktijk voorkomen en niet door regeltjes van kantoormensen aan banden gelegd kunnen worden :+

indian_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:36

ik vind wel dat jullie zitten te mierenn...ken :Y)

Het is voor het paardenwelzijn toch goed. En ik denk dat voor de meeste regels niet zo nauw gekeken wordt als de paarden het goed hebben, maar meer bedoeld is voor de mensen die niet goed zijn voor de paarden.

En sommige visies moeten ook gewoon is aangescherpt worden m.i. :j

Als jij een stalling beheerd waar je de paarden nog niet eens 4 uur vrije beweging p/d kan bieden moet je je stal gewoon sluiten. |o

En de paarden waarvan de oren helemaal leeggeschoren worden vindt ik ook niet zo'n gekke regel. Die haren zitten er voor een bepaalde functie. Een beetje fatsoeneren alla, daar zal ook deze regel niet voor bedoeld zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:38

haan schreef:
Met een aantal voorstellen ben ik het ook wel eens hoor, maar hoe mag ik aan meneer of mevrouw de inspecteur verklaren dat mijn paard 8 week verplichte boxrust opgelegd heeft i.v.m. knieband blessure?
Afspenen met 6 maanden, als een merrie het na 4 maanden al zwaar te verduren heeft met haar veulen, waarom dan nog 2 maanden langer wachten? Om een leeggetrokken merrie in het land te zien?

Tijd voor omgekeerde bewijslast :)*

Toon jíj dat maar aan.
Kan je dat niet, gelijk forse boete en/of paard in beslag.

Wedrom is dit hele topic één groot bewijs van onwil bij de ruiterij.
Wanneer de ruiter dierenliefhebbers zouden zijn, was de secorraad al meer dan 10 jaar geleden door een massale Bokt-actie gedwongen om met welzijnsvoorwaardes te komen.
Bokt wordt echter bevolkt door mensen die ´ja maar dan kan ík geen paardrijden´ denken.

De paardwereld hoort gewoon opzij gezet te worden Het is te laat. Ze heeft onwil bewezen.
Paardrijden is geen recht maar een verantwoordelijkheid.
De ruiterij heeft bewezen deze niet aan te kunne.
De randvoorwaarden zijn al lang en breed bekend. Kan per 1 mei gepubliceerd wroden.
Implementeren is ook een eitje: Omgekeerde bewijslast en een overgangsregeling.

Ja, dan gaat een groot deel van de paarden weg. Dat is *\o/* want reeds 10 jaar geleden la wetenschappelijk onderbouwd of tafel dat een kwart tot een derde onacceptabel leed an dat is alleen maar erger geworden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:39

indian_horse schreef:
ik vind wel dat jullie zitten te mierenn...ken :Y)

Het is voor het paardenwelzijn toch goed. En ik denk dat voor de meeste regels niet zo nauw gekeken wordt als de paarden het goed hebben, maar meer bedoeld is voor de mensen die niet goed zijn voor de paarden.

Vóór 2000 al leefde bijna een derde van de paarden -O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:42

indian_horse schreef:
Als jij een stalling beheerd waar je de paarden nog niet eens 4 uur vrije beweging p/d kan bieden moet je je stal gewoon sluiten. |o

:)*

Als eigenaar niet :list: dat het paard voldoende vrijheid en sociaal kontakt heeft dan is dat einde verhaal. Dat hoeft een ánder niet aan te tonen :)*
Toon maar aan dat je het paard minimale leefcondities biedt en anders mag je geen paard houden.
Simpel.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:43

amaze schreef:
Sappos schreef:

Mijn pony's staan 24/7 buiten zonder stal, want de gemeente doet moeilijk. Ik ben helemaal pro een schuilstal maarja haal de gemeente maar eens over. Het niet spenen onder de 6 maanden? Nood breekt wetten. Geen tastharen afscheren, nee ik doe het niet maar het is bij "mijn" stamboek wel gebruikelijk. Niet aan het werk met een < 3 jarige, hoe gaan we dat controleren? Gebruik van hulpmiddelen verboden, hoe kan ik mijn paard longeren? Wordt lekker inbuigen voor mijn pony zónder die zweephulp. Haren uit oren verwijderen? Dus ik mag niet eens meer die antenne weghalen? Minimaal drie maal per dag ruwvoer, wie gaat dat betalen?

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:45

i
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 12-07-22 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:46

Dan kunnen er een hoop stallen sluiten..
Ik vind het wetsvoorstel echt wat te ver gaan :n
Tuurlijk, er staan dingen in die goed zijn!

Maar je mag de oren niet meer bijknippen?????
Tastharen niet inkorten..... :roll:
Stel dan de eis dat tastharen 3/4cm moeten zijn.
En dat oren niet uitgeschoren mogen worden, maar wel de uitstekende plukken bijgeknipt moeten worden.

indian_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:47

Citaat:
Ja, dan gaat een groot deel van de paarden weg

En waar blijven die dan ????

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:48

Sappos schreef:
Minimaal drie maal per dag ruwvoer, wie gaat dat betalen?

Dit vind ik iets heel normaals, ruwvoer is een eerste levensbehoefte.

indian_horse schreef:
En waar blijven die dan ????

Worst, rookvlees en fricandel.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 18-02-11 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:49

Nou ik vind een aantal punten echt te ver gaan hoor...WAt betreft schrikkeldraad, schuilmogelijkheden etc ben ik het mee eens maar zoals oren knippen en aanverwante zaken :n...*zucht*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:50

zandvangers schreef:
Dit zijn dingen die in de praktijk voorkomen en niet door regeltjes van kantoormensen aan banden gelegd kunnen worden :+
[/quote]

´Kantoormensen´?
Biologen en ethologen :)*

De ´praktijk´ is dat HEEL veel onbenullen zonder voldoende middelen paarden houden.
Een paard is een heel zware verantwoordelijkheid en hier op Bokt is luid en duidelijk geïllustreerd dat de overgrote meerderheid deze niet kan dragen.
Dat egïstisch eigenbelang zwaarder weegt dan paardenwelzijn.
Als Bokt een forum voor paardenliéfhebbers was, dan was er al járen terug een massale actie mbt paardenwelzijn uit voortgekomen.
In werkelijkheid is er een sterk beweging tégen paardenliefhebbers.
Bokt is een trieste illustratie van waarom de paardwereld opzij gezet moet worden.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:50

KarinvdM schreef:
Sappos schreef:
Minimaal drie maal per dag ruwvoer, wie gaat dat betalen?

Dit vind ik iets heel normaals, ruwvoer is een eerste levensbehoefte.

Ik ook :j
En zoals in artikel 1 vermeld is ruwvoer ook gras & stro.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:54

[q
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 12-07-22 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt