Mimpje schreef:Dat heeft alles te maken met de opmerking van CK88 én die van jou. In dit onderzoek zijn de paarden ad random geselecteerd op hun genetische aanleg. Dat betekent in wetenschappelijke termen dat voor de genetische aanleg is gecorrigeerd, en dus geen invloed heeft op het onderzoek. Met andere woorden: ongeacht de genetische aanleg, levert dressuurtraining voor paarden de meeste stress op.
Als ik het trouwens goed lees, is dit een nieuw onderzoek met nieuwe paarden (119 ipv 86, en met een andere leeftijdssspreiding) die dezelfde resultaten geeft. Dat betekent dus dat de conclusie van beide onderzoeken betrouwbaarder is geworden. Een goede zaak! Ik ben wel benieuwd hoe de paarden in dit onderzoek werden gehouden. In het vorige onderzoek werden ze nl. 23 uur per dag in boxen gehouden. Ik kan me zo voorstellen dat dat meer stress oplevert dan dat ene uurtje dressuren. Van de andere kant, allemaal dezelfde omstandigheden betekent (ook hier weer) dat er voor huisvesting is gecorrigeerd, en dat heeft dus geen invloed op de conclusies van het onderzoek.
Dan heb ik dat gegeven anders geïnterpreteerd. Maakt voor mij wel wat duidelijker.
Echter blijft voor mij de vraag die ik in mijn eerste reactie al stelde...
Wil nog iets toevoegen, je hebt stress en stress. (niet van toepassing op de quote hierboven, maar in het algemeen bedoeld)