Onderzoek: dressuurpaarden ondervinden de meeste stress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:12

Sodeletuut schreef:
CK88 schreef:
Dressuurpaarden zijn toch ook bloederige gefokt, en hebben dan toch sowieso al meer stress?

''en niet vanwege hun genetische achtergrond geselecteerd waren voor de discipline''

Ze worden bloederig gefokt omdat het als een positieve eigenschap wordt gezien. Een paard die de hogere dressuur loopt, heeft vaak deze eigenschap, ongeacht de genetische achtergrond.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:13

Sodeletuut schreef:
CK88 schreef:
Dressuurpaarden zijn toch ook bloederige gefokt, en hebben dan toch sowieso al meer stress?

''en niet vanwege hun genetische achtergrond geselecteerd waren voor de discipline''

Hoe geschikt waren ze dan voor het gebruiksdoel? Als je een dier met een totaal ongeschikte bouw gaat proberen op te leiden in het dressuurwerk gaat ie gegarandeerd stress krijgen omdat hij z'n lijf overal gaat voelen :)) daar hoef je geen onderzoek voor uit te voeren :D

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:16

Je koopt toch een paard om zijn genetische achtergrond waardoor hij automatisch deze dicipline rijd? En hoeveel is meer stress? is het schandalig meer, scheelt het 0.1% met een ander paard, is het een schadelijk aantal meer stress? hoe worden deze dieren gereden. Vind het zo'n loshangend geheel dat onderzoek als ik het zo even snel lees. Ik kan me namelijk voorstellen dat een paard dat niet dressurmatig is gefokt, en daar ook het lichaam niet voor heeft meer stress ervaart dan een die van zichzelf veel losser in het lichaam is.

Doet me denken aan het onderzoek over de werking van het bit, net zulke samenhangende onzin voor het verkopen van bitloos. Hebben we al een schedel daarvan onderzocht?

prizzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:18

En nu, simpelweg concluderen dat dressuur slecht is, is natuurlijk te kort door de bocht. Wat is de invloed dat deze dieren of de ruiters in opleiding zijn? Resultaten van topsportstallen, amateurs en wat daartussen zit. Hoe stressbestendig zijn de ruiters? Invloed vanuit de fokkerij, gewenste karaktereigenschappen e.d. Kan me er iets bij voorstellen dat de dressuurpaarden daar op stress al hoger scoren. We zijn denk ik wel toe aan aanvullend onderzoek, iets leren van resultaten om stress te verminderen of er beter mee om gaan.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:20

simonvpret schreef:
Dus als je om je paard geeft? dan maar geen dressuur rijden?

In ieder geval, op vriendelijke en eerlijke manier. Ik weet natuurlijk niet wat voor ruiters er op die paardeng gezeten hebben, maar als het van die trek en schop mensen zijn die je bijna alleen nog maar ziet verklaard alleen dat al een hoop stress :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:26

VDB schreef:
Dat vindt jij niet verrassend... :+ ;)
Arabesk schreef:
verrassend :7

Ik ben benieuwd hoevaak deze onderzoeken worden gedaan. Is het eenmalig of gaan ze dit regulier toepassen?
En zo ja, wat voedt hun zodra de uitkomst bekend is? :-)

Ik ben benieuwd of er franse(en dus springpaarden) zijn gebruikt in het onderzoek of duitse en/of nederlandse dressuurpaarden.
Het is bekend dat SF paarden meer moeite hebben met de dressuur(moeilijk op het achterbeen komen, hard in de mond, weinig tact en draagkracht) Ik kan me zo voorstellen dat een paard dat lichamelijk meer moeite met de oefeningen heeft ook meer stress ervaart dan een paard dat lichamelijk alles mee heeft voor de dressuur.

Zou ik echt benieuwd naar zijn of daar een verschil in zit...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:30

Briljante foto btw

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:31

Moet k toch ff zeggen dat ik die foto echt geweldig vind! Zeer passend :)

Edit: Je was me net voor!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:32

Suelza schreef:
Briljante foto btw

:=

Ik hoop voor de ruiter dat de landing niet op dat bordje was...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:33

Geweldige foto!
Voor een dressuurruiter springt die er wel heel lenig op _O-

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:34

Fransje_70 schreef:
Sta ik niet van te kijken eerlijk gezegd.

ik sluit me hierbij aan.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:37

Myca schreef:
Geweldige foto!
Voor een dressuurruiter springt die er wel heel lenig op _O-

_O- :')

Le_onie

Re: Onderzoek: dressuurpaarden ondervinden de meeste stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:46

Goh.. Wat verbaast me dit nou.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:46

NatasjavE schreef:
:=

Ik hoop voor de ruiter dat de landing niet op dat bordje was...

Oj, dat was ook het eerste dat ik dacht :=

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:48

hihi, zoek de ruiter :+

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:49

X
Laatst bijgewerkt door melody7 op 09-02-22 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:50

toen ik nog thuiswoonde en nog onder controle stond zorgde dat ook voor meer strees bij mij als dat ik het nu allemaal zelf mag doen op mn eigen tijd. Dus ja logisch

Mim11

Janine1990 schreef:
CK88 schreef:

Dat heeft niets te maken met de opmerking van CK88
Daarbij, lees ook mijn opmerking is... Juist door jouw quote denk ik dat paarden met minder aanleg meer gestresst waren tijdens het onderzoek...

Dat heeft alles te maken met de opmerking van CK88 én die van jou. In dit onderzoek zijn de paarden ad random geselecteerd op hun genetische aanleg. Dat betekent in wetenschappelijke termen dat voor de genetische aanleg is gecorrigeerd, en dus geen invloed heeft op het onderzoek. Met andere woorden: ongeacht de genetische aanleg, levert dressuurtraining voor paarden de meeste stress op.

Als ik het trouwens goed lees, is dit een nieuw onderzoek met nieuwe paarden (119 ipv 86, en met een andere leeftijdssspreiding) die dezelfde resultaten geeft. Dat betekent dus dat de conclusie van beide onderzoeken betrouwbaarder is geworden. Een goede zaak! Ik ben wel benieuwd hoe de paarden in dit onderzoek werden gehouden. In het vorige onderzoek werden ze nl. 23 uur per dag in boxen gehouden. Ik kan me zo voorstellen dat dat meer stress oplevert dan dat ene uurtje dressuren. Van de andere kant, allemaal dezelfde omstandigheden betekent (ook hier weer) dat er voor huisvesting is gecorrigeerd, en dat heeft dus geen invloed op de conclusies van het onderzoek.

franka75

renske_13 schreef:
hihi, zoek de ruiter :+

opgeslagen onder zo moet het dus niet

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:51

Allereerst, echt een ge-wel-dige foto :') sjoert, gefeliciteerd met deze mooie treffer!

Of dit inderdaad nieuws is is een beetje de vraag, en gezien wat er van de dieren wordt gevraagd is met commen sence ook wel te achterhalen dat dit niet de meest ontspannen vorm van sport is. Je kan natuurlijk wel veel doen om het je paard aangenamer te maken. Op de wei met soortgenoten is er al een, en dat ntbreekt meer sportpaarden dan me lief is.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:54

Suelza schreef:
Briljante foto btw

idd :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:54

Mimpje schreef:
Dat heeft alles te maken met de opmerking van CK88 én die van jou. In dit onderzoek zijn de paarden ad random geselecteerd op hun genetische aanleg. Dat betekent in wetenschappelijke termen dat voor de genetische aanleg is gecorrigeerd, en dus geen invloed heeft op het onderzoek. Met andere woorden: ongeacht de genetische aanleg, levert dressuurtraining voor paarden de meeste stress op.

Als ik het trouwens goed lees, is dit een nieuw onderzoek met nieuwe paarden (119 ipv 86, en met een andere leeftijdssspreiding) die dezelfde resultaten geeft. Dat betekent dus dat de conclusie van beide onderzoeken betrouwbaarder is geworden. Een goede zaak! Ik ben wel benieuwd hoe de paarden in dit onderzoek werden gehouden. In het vorige onderzoek werden ze nl. 23 uur per dag in boxen gehouden. Ik kan me zo voorstellen dat dat meer stress oplevert dan dat ene uurtje dressuren. Van de andere kant, allemaal dezelfde omstandigheden betekent (ook hier weer) dat er voor huisvesting is gecorrigeerd, en dat heeft dus geen invloed op de conclusies van het onderzoek.

Dan heb ik dat gegeven anders geïnterpreteerd. Maakt voor mij wel wat duidelijker.
Echter blijft voor mij de vraag die ik in mijn eerste reactie al stelde...

Wil nog iets toevoegen, je hebt stress en stress. (niet van toepassing op de quote hierboven, maar in het algemeen bedoeld)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:55

Eerlijk gezegd had ik me dit allang bedacht, want je ziet het gewoon aan die paarden (als in negatieve stress!). :o
En het ligt niet per definitie aan de dressuur, welnee, maar aan het soort ruiter en hun algehele insteek in de omgang met hun paard. Overigens ken ik ook hele paardvriendelijke en paardgerichte dressuurruiters, hoor, maar helaas wel zwaar in de minderheid...... :\

zusi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:58

ik sta er niet van te kijken. :7

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:01

Janine1990 schreef:
Dan heb ik dat gegeven anders geïnterpreteerd. Maakt voor mij wel wat duidelijker.
Echter blijft voor mij de vraag die ik in mijn eerste reactie al stelde...

Wil nog iets toevoegen, je hebt stress en stress. (niet van toepassing op de quote hierboven, maar in het algemeen bedoeld)

Agree, maar dan heb je wel een andere onderzoeksopzet nodig. Bijvoorbeeld één groep ruiters, die twee groepen paarden rijden: de één met veel genetische aanleg, de ander met weinig genetische aanleg. Moet je wel nog eerst even 'genetische aanleg' definiëren, dat zal nog wel een lastige zijn om dat echt objectief te doen.

In dit onderzoek zouden ze wel nog kunnen bekijken waar de stress dan precies vandaan komt en hoe die wordt geuit. Daar worden in de conclusies wel aanwijzingen voor gegeven, maar die worden niet verder gedefinieerd.