Haflinger hengst Sterago krijgt na bemerking groen licht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Haflinger hengst Sterago krijgt na bemerking groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:59

omdat het blijkbaar niet klopt stef...

dan is het toch logies dat daarover gediscuseerd word?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:02

Nee maarja, het klopt nooit is mijn ervaring.
Afkeuring is rechtgetrokken en het stamboek is van mening dat de hengst niet voldoende in het type staat, dus dekbeperking. Kan je hoog en laag springen, maar t is de mening van t stamboek, en tja, ik blijf dan bij mijn mening: Als je niet tegen de mening van een stamboek kan, moet je niet naar keuringen gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:18

Ik heb niets te klagen met mijn 1a merrie en 79,5 punten in stamboek ( hoewel die halve punt wel jammer is :) )

Ik ben benieuwd en vind dat iets anders dan klagen.

Ik kan ook prima tegen de mening van het stamboek. Maar het leuke van fokken is dat je met zijn allen werkt aan een fokdoel, en het fijne van een stamboek is dat we daar ook allemaal wat van mogen vinden.

Het stamboek heeft het wel eens een keer mis, zijn ook hele gewone mensen.
Let wel ik zeg niet dat ze het nu mis hebben, ik heb de hengst niet gezien (alleen op foto's) , kan me best voorstellen dat hij wat te ouderwets is.

Maar "het stamboek" moet ook kunnen accepteren dat er kritiek is, hoort erbij.
zoals er op elke "jurysport" kritiek is.
Dat een Hengst met S10 het eigenlijk wel kan vergeten is lijkt wel op een soort inflexibiliteit.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:19

er gaan ook steeds minder mensen met hun hengst naar de keuring stef......het is het allemaal niet meer waard. :n

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:30

maar als er steeds minder mensen met hun hengst naar de keuring gaan, wat gaat er dan mis?
Zometeen hebben we een genepool van 15 a 20 jaar oud. Moeten we daar dan mee blijven fokken? Of overstappen op Duitse hengsten? Ik heb het idee dat ze iets soepeler zijn met het goedkeuren daar.

want als er steeds minder hengsten goedgekeur worden blijft er uiteindelijk niks meer over...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:32

stef schreef:
Nee maarja, het klopt nooit is mijn ervaring.
Afkeuring is rechtgetrokken en het stamboek is van mening dat de hengst niet voldoende in het type staat, dus dekbeperking. Kan je hoog en laag springen, maar t is de mening van t stamboek, en tja, ik blijf dan bij mijn mening: Als je niet tegen de mening van een stamboek kan, moet je niet naar keuringen gaan

Helemaal mee eens!
Fokdoelen van het stamboek veranderen nou eenmaal en als ze de hengst dat te ouderwets vinden is dat hun goed recht.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:35

dat zal best, maar als de jury iets wil wat er niet is??
Of wat er wel is, maar met een veel groter percentage vreemd (arabisch) bloed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:37

Hoezo is dat er niet :) ? Er zijn genoeg hengsten die wel volledig goedgekeurd worden die aan het fokdoel van het stamboek voldoen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:42

Peelie schreef:
dat zal best, maar als de jury iets wil wat er niet is??

Euh... dan moeten de fokkers met betere paarden komen..... simple as that

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:44

veroordelen is makkelijker dan beoordelen.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:47

Het kvth zal echt wel zo zijn redenen hebben om een S10 op te leggen.. Tuurlijk kan je het daar niet mee eens zijn, maar zij jureren en als zij vinden dat hij te ouderwets is zal je met een modernere hengst moeten komen wil je een volledige goedkeuring krijgen. Er worden ook genoeg hengsten wel goedgekeurd dan kan je, je ook afvragen wat die hengsten hebben waardoor ze wél goedgekeurd worden :) .

Ben het overigens wel met de beslissing van Kvth eens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:49

in welk licht bedoel je die? Ik zou niet graag in de schoenen van een jury willen staan hoor, want hoe je het ook doet, je doet het nooit goed...
Keur je hengst A af staat voorstanders van die hengst te bleren, keur je hengst A goed, staan tegenstanders van die hengst te bleren.

Feit is echter dat elk stamboek een fokdoel heeft, en tja, het ene paard staat beter in dat doel dan het andere paard. Is geen reden om kritiek op de jury / het stamboek te leveren IMO.

Want ook hier weer staan de beste stuurlui weer aan wal, as usual met zoiets ;)

Zorg dan dat je via het stamboek een jurycursus regelt (2 jr opleiding en wel bereid zijn om ook andere rassen te jureren). Nieuw (jong) bloed is zeer welkom :j

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:57

nou, geluukig voel ik me niet als het beste stuurlui aan wal, anders had ik wel op z'n minst 1 goedgekeurde hengst onder mijn kont...

en zo'n jury cursus lijkt me super intresand, maar daar heb ik nu de tijd niet voor..

en toch denk ik dat ze hier in NL af en toe echt té kritisch zijn en iets zoeken wat er niet is... Want als jong bloed zooooo welkom is, waarom is er dan zoveel smacht naar? Omdat het er niet is.
Ze willen rijtipische haflingers fokken, maar die zijn er niet, want haflingers zijn nooit bedoeld als rijpaard. Dat wij nou zo graag boven op hun rug willen zitten...

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:06

meiden jullie hebben geen enkel besef waar het over gaat......het gaat niet om de hengsten......het gaat om geld,macht,vriendjes van vriendjes.......pas je niet in het ''straatje'' van KVTH hoor je er niet bij....kom je er niet bij....simple as that. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:17

amazone77 schreef:
meiden jullie hebben geen enkel besef waar het over gaat......het gaat niet om de hengsten......het gaat om geld,macht,vriendjes van vriendjes.......pas je niet in het ''straatje'' van KVTH hoor je er niet bij....kom je er niet bij....simple as that. ;)

Dit vind ik niet netjes, niet om je mening , maar omdat je meent dat we geen enkel besef hebben waarover het gaat. Daarmee doe je ons af als onwetend en naïef.
ik wil graag een zuivere discussie.

Geld macht en vriendjes spelen namelijk over al en altijd. Niet alleen in de paarden ,maar in elke sport, in elk bedrijf overal.
Daarmee is het niet iets om goed te keuren, maar een gegeven.
Daarnaast vind ik dat je het eenzijdig belicht. Want het gaat wel om mensen met verstand van zaken, die van haflingers houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:21

ik zie overigens dat Sterago van jullie is.
Als je een hengst als hem wil promoten, dan is een filmpje en betere foto's dan de huidige wel een pre.
Ook zijn tarief staat niet op de site, idem voor zijn afstamming.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:25

Ik vrees dat nu geen enkele eigenaar zijn in het buitenland goedgekeurde hengst nog meeneemt naar de hk in Nederland. Jammer hoor!
Wie gaat er nu nog het risico lopen een dure in het buitenland goedgekeurde hengst (!!) bij de KVTH af te laten keuren??

Sterago vind ik een prachtig vaderdier, met de looks, de beweging en een heel fijn karakter! Een aanwinst voor de Nederlandse hengstenstapel!

Het lijkt er op dat de KVTH iele sportponies in Haflingerkleur wil fokken zonder het volle, lange Haflingerbehang?? Dan zou er ook zeker veel meer op beweging gelet moeten worden. Om maar niet te spreken over het eens zo betrouwbare karakter van de Haflinger, wat naar mijn idee steeds meer weggefokt wordt/is.

Ivank_

Citaat:
Hoezo is dat er niet ? Er zijn genoeg hengsten die wel volledig goedgekeurd worden die aan het fokdoel van het stamboek voldoen.

Ben jij vorig jaar op de hk geweest?? Het was om te ;(

Nee die S10 snap ik niet; komt op mij heel onsportief over. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:55

Ik heb Sterago nog niet gezien, maar ben erg benieuwd naar hem. Ik hoop dat hij een paar zeer goede merries kan dekken om de kwaliteit van zijn nakomelingen te zien. Daarnaast zou ik graag wat van zijn duitse nakomelingen zien.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:56

Wat een teleurstelling voor de eigenaren, flink diep in de buidel tasten en vervolgens wordt hij afgekeurd onder dubieuze omstandigheden. Vervolgens nog meer kosten voor 2nd opinion en dan ook een S10.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:52

Ik stoot ergens goed mijn hoofd in dit verhaal |o

Sterago mocht door naar de volgende bezichtiging, samen met de 4 andere 3-jarige hengsten die zijn goedgekeurd.
Ineens stond voor de ring de DA en Sterago mocht de ring niet in door "de" overbeet. De rede dat hij de ring niet in mocht was een vetenaire bemerking, er werd niets gezegd over andere bemerkingen.

@amazone
Hebben ze dit ook tegen jullie gezegd?
Ik bedoel je betaald voor een keuring om je paard te laten bekijken, als de eigenaren als rede voor afkeuren een overbeet krijgen...
Zeker weten dat het paard geen overbeet heeft en dit een bezoekje Utrecht waard vinden.
Om vervolgens veel geld en tijd hebben geinvesteerd aan dit hele verhaal en achteraf te horen dat het paard een S10 krijgt 8)7

Eerlijk gezegd vind ik het een heel erg raar verhaal.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 08:14

doei,jij begint hem te snappen......en jij niet alleen.(en idd geen woord over een andere bemerking)
marieke B, de hengst is net 3 jaar....volgend jaar zijn er pas nakomelingen van hem te zien......
en ja jij en een paar andere zijn naief en onwetend.......waarom? omdat jullie niet beseffen dat dit niet om de hengst gaat. KVTH zal best het beste voor hebben met het ras,maar er zitten een paar rotte appels tussen die daar de dienst uit maken.......en net wat gitje zegt......wie zal dit zo nog eens doen? een buitenlandse goed gekeurde hengst voor brengen bij KVTH,om daar dan afgekeurd te worden door de rede dat de veterinaire arts daar een overbeet bemerkte van 3/4!!!!!
zelfs een leek kon zien dat het dier aan het wisselen is........
hengst krijgt een stempel,paar weken in onzekerheid en dan ook nog eens eerst de media te horen te krijgen (nog voor de eigenaar!!!) dat hij een dek beperking krijgt.......een S10

hengst is net een paar weken in nl,als je hem nu ziet ken je hem al niet terug.
houd de site in de gaten voor nieuwe foto's die zullen er snel komen.

als een hensgt word afgekeurd om wat voor rede dan ook,dan moet je je eigen daar bij neer leggen.
maar als het blijkt dat het niet klopt/verkeerd beoordeeld is dan mag daar werk van gemaakt worden.
ja hij is nu goed gekeurd.....maar wel met een hele vieze na smaak. :r

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 09:22

Peelie schreef:
maar als er steeds minder mensen met hun hengst naar de keuring gaan, wat gaat er dan mis?
Zometeen hebben we een genepool van 15 a 20 jaar oud. Moeten we daar dan mee blijven fokken? Of overstappen op Duitse hengsten? Ik heb het idee dat ze iets soepeler zijn met het goedkeuren daar.

want als er steeds minder hengsten goedgekeurd worden blijft er uiteindelijk niks meer over...

Over Duitse hengsten valt ook het 1 en ander te discussieren. Daar keuren ze mi veel te veel goed :') Veel kleine en ouderwetse hengsten. Véél hengsten verdwijnen dan ook na 1 seizoen en worden voor een prikkie verkocht. Wel zijn ze daar veel verder qua beweging en met een stuk minder inteelt. Wat kies je dan als merriehouder?

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:28

Over het feit of Sterago al dan niet terecht een S10 heeft gekregen kunnen we blijven twisten denk ik, die mening is gebaseerd op ieders persoonlijke voorkeur voor exterieur ;).

Wat afstamming betreft is hij prima, beweging is ook in orde, maar ook ik heb twijfels bij een aantal onderdelen van zijn exterieur. Ik kan me dus voorstellen dat hij die S10 heeft gekregen, zeker met het fokdoel in het achterhoofd. Dat het een teleurstelling is, zeker na de overbeet-toestand, kan ik me voorstellen. Het lijkt me alleen niet verstandig om via een openbaar forum zo tekeer te gaan over een hengst en het stamboek, terwijl je geen eigenaar bent van die hengst én daarbij de hengst rijdt van een andere hengstenhouder ;).

Sterago is inderdaad in Duitsland al voor het leven goedgekeurd, kan in Nederland dus niet worden afgekeurd. Ik neem even aan dat iedereen weet dat in Duitsland praktisch iedere hengst die ze als 3-jarige goedkeuren, dit ook meteen voor het leven is? Zelf vind ik dat krom, van een driejarige kun je vaak niet voorspellen hoe ze zich gaan ontwikkelen, vaak genoeg zie je dat plaatjes van hengsten als 3-jarige op 5-jarige leeftijd erg zwaar zijn of juist onderontwikkeld zijn. In Nederland is het amper gebeurd dat die hengsten die in de loop van jaren niet meer aan de eisen voldoen worden afgekeurd, dit jaar is dat wel gebeurd met Andreotti overigens. Meestal raken die hengsten er pas uit bij de afstammelingenkeuring, terecht wat mij betreft, want dan zie je ook duidelijk wat ze bijdragen aan de fokkerij.
In Duitsland is dit anders, eenmaal goed blijft goed, ook al is het niet wat de fokker wil. Het is dan aan de fokker om die hengst al dan niet te gebruiken. Ik neem aan dat ze daar ook premie's geven, ze zullen die hengsten dan geen hoge premie's geven. In Nederland kunnen ze niet worden afgekeurd, dus krijgen ze een S10, zodat ze eerst moeten laten zien wat ze waard zijn.

En dan nog. Sterago mag gewoon in Nederland dekken op Duits dekblok, dus feitelijk heeft hij geen dekbeperking ;).

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:51

Lyonesse schreef:
Peelie schreef:

want als er steeds minder hengsten goedgekeurd worden blijft er uiteindelijk niks meer over...

Over Duitse hengsten valt ook het 1 en ander te discussieren. Daar keuren ze mi veel te veel goed :') Veel kleine en ouderwetse hengsten. Véél hengsten verdwijnen dan ook na 1 seizoen en worden voor een prikkie verkocht. Wel zijn ze daar veel verder qua beweging en met een stuk minder inteelt. Wat kies je dan als merriehouder?

Ik kies als merrie houder voor een duitste hengst. Dat heb ik overgens ook met mijn eerste veulen gedaan.
Je moet gewoon je goed verstand gebruiken en niet een jonge hengst kiezen. Ik wéét dat ze heel vaak met 3 al voor het leven goedgekeurd worden. Ook ik vind dat krom. Maar je bent toch dom als je aleen op het naampje 'voor het leven goedgekeurd' gaat en niet verder kijkt dan je neus lang is?
Een beetje meer onderzoek doen is een pré. Ook met nederlandse hengsten.
Ik als merriehouder ga langs bij de hengst, let op zijn karakter, zijn benen, zijn bouw, afstamming. Hoe alles verder geplaatst is bij hem. Dus niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. Ik heb nakomelingen van hem gezien (wel eens waar op foto, want ze staan in DU) maar dat waren heel mooie paardjes om te zien. Daarbij is hij een oude rot in het vak, al 18 jaar oud toen der tijd.

Verstand is dus geboden, niet alleen met nederlandse hengsten, maar ook met buitenlandse hengsten.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:54

juist,als merrie houder ben je nog altijd zelf degene die beslist welke hengst wel en welke hengst niet......

jossie,ik ben maar een gewone huisvrouw ;) moeder van 2 kids en ik rij een hengst van de brouwer idd.
els is de eigenaar van sterago......ik schrijf ook alles met toestemming van hun bijde. :j

ik wil niemand beledigen of tegen het hoofd stoten,''wij'' (els,henk en ik ;) ) willen alleen maar gerechtigheid.
verder zal ik dan ook niet meer ingaan op wie dan ook,via pb prima,maar zal het hier op bokt het er verder bij laten.