Veel paarden en pony's nog niet gechipt in Vlaanderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:29

Dag Adri,

Blijkbaar zijn er toch nog veel mensen die niet weten dat er paarden die op Belgische grondgebied staan niet alleen een paspoort en chip moeten hebben, maar dat een mutatiedocument ook vereist is. Om een mutatiedocument te bekomen dient de eigenaar een aanvraagformulier identificatie in te vullen en op te sturen naar de Vlaamse Confederatie van het Paard - Dienst Identificatie Paarden - Nieuwstraat 28 - 3360 Korbeek-Lo, tesamen met een kopie van de stamboekgegevens indien er een paspoort is.
Ik raad de eigenaars meestal aan om in eerste instantie zelf een aanvraagformulier identificatie in te vullen. Het aanvraagformulier kunnen de eigenaars zelf downloaden vanaf onze website www.vlacopaard.be - dan bovenaan de tweede knop identificatie aanklikken - dan links de knop met aanvraagformulier aanklikken - dan aanvraagformulier pdf aanklikken.
Wanneer dit aanvraagformulier bij ons geregistreerd wordt krijgt de eigenaar eerst een factuur. Het bedrag van de factuur is € 42,99 (BTW inclusief) voor paarden die al een paspoort hebben en € 58,21 (BTW inclusief) voor paarden die nog geen paspoort hebben en de veulens. Wanneer deze factuur betaald is krijgt de eigenaar een identificatiedossier opgestuurd. Dit identificatiedossier bestaat uit 3 dezelfde identificatieattesten (1 voor de eigenaar - 1 voor de dierenarts en 1 voor de registrerende instantie)en 1 schetsformulier. Dan is het nodig dat de eigenaar zijn/haar dierenarts verwittigt om dit identificatiedossier in te invullen. Het is niet nodig het schetsformulier opnieuw in te vullen wanneer de schets in het paspoort aanwezig en correct is. Wanneer dit identificatiedossier dan terug naar ons gestuurd wordt, verwerken wij dit en krijgen de mensen hun mutatiedocument opgestuurd. Het paspoort (indien er een nodig is) volgt iets later omdat dit nog eerst bij de drukker moet gedrukt worden.

Indien de eigenaars hulp nodig hebben bij het invullen van het aanvraagformulier, dan kunnen zij ons altijd bellen op het nummer 016/899410 (iedere werkdag van 8u - 16u) en wij zijn altijd bereid hen te helpen hiermee.

Hierbij wil ik ook nog benadrukken dat paarden die een buitenlands paspoort hebben dat EG-conform is, geen equipaspoort of een paspoort van een Belgisch stamboek nodig hebben. Deze buitenlandse paspoorten zijn in België ook geldig. De eigenaars dienen wel na te kijken of er een bijlage IX of medische bijlage in het paspoort zit. Indien niet dan dient de eigenaar deze bijlage door het stamboek dat het paspoort heeft uitgegeven of door onze dienst in orde te laten maken.

Hopelijk is deze uitleg duidelijk genoeg.

Vriendelijke groeten,

Carine Luys
Dienst Identificatie Paardachtigen
Nieuwstraat 28 - 3360 Korbeek-Lo
Gsm 0486/904973 - Tel. 016/899410
Fax 016/899356
carine.luys@dipaarden.be

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:30

Gouden regels die iedere paardeneigenaar moet weten en zeker toepassen :

Elk paard in Belgie moet geregistreerd zijn in de databank van Belgie :

Paard moet gechipt zijn.
Paard moet een paspoort hebben met vermelding van chipnummer.
Paard moet geregistreerd zijn met een mutatiedocument bij de Confederatie van het paard/ Korbeek-Lo tel.: 016.899356 - mail : info@vlacopaard.be
Op het mutatiedocument moet de eigenaar vermeld worden en ook of het paard bestemd is voor Menselijke consumptie (slachten) Ja of Neen.
Iedere paardeneigenaar zou zijn paarden op 01.01.2009 al in orde moeten gebracht hebben.
Bij controle kan er een boete opgelegd worden van 500,00 € of inbeslagname van het paard.
U kan ook de website van het Vlaams Paardenloket, Confederatie van het Paard, Identificatie van het paard raadplegen.
Als Uw paarden niet in orde zijn met de wetgeving staat U nergens bij problemen.
Maak nooit mondelinge afspraken, zorg dat U altijd schriftelijke bewijzen hebt, ook van aankoop, betalingen, stalgeld enz...
Nog een gouden raad koop en verkoop nooit paarden die niet in orde zijn met de wetgeving, verkoper en koper zijn in fout.
KOOP NOOIT PAARDEN OP AFBETALING, dit is bij wet verboden, voor de verkoper en koper.
Bij adoptie : ADOPTIECONTRACT – eventueel voorbeeld http://www.paardenspeurder.be – ter adoptie
Denk eraan, eerlijkheid blijft het langste duren, geeft je ook het geluk dat je paardjes in orde zijn, je moet geen controle vrezen, en geeft in geval van problemen een ruggensteun.
Dieren hebben een hart en zijn uniek, daarom registratie in de Belgische databank, het kost geld, maar je beslist wel over wat het welzijn van je paard, slacht, gezondheid, en zeker schakel je fraudeurs en oplichters voor een groot deel uit.
De Belgische paardenconfederatie heeft mij gevraagd om nog eventjes te vermelden, als eigendom is het bewijs van koop en betaling van groot belang, zelfs het allerbelangrijkste
Paarden die uit het buitenland komen, in het bezit van een paspoort, heeft U daar vragen over kan U altijd contact opnemen met Korbeek-Lo

Bij verwaarlozing of eventueel misbruik bij alle dieren
Inspectiedienst Dierenwelzijn en CITES
E-mail : dierenwelzijn.gent@health.fgov.be
RAC Kouterpoort
Ketelvest 26 bus 201
9000 GENT
Tel. 02/5247334 – Fax. 02/5247342

AUB, NEEM DEZE WAARSCHUWINGEN ERNSTIG, heb gisterenavond nog maar eens een probleemgeval binnengekregen waar de paardeneigenaar machteloos staat, aangezien de paarden niet in orde zijn met de Belgische wetgeving.

petraaken

Re: Veel paarden en pony's nog niet gechipt in Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:53

Het enige dat een aankoopbewijs is is als je een factuur kan voorleggen en voor de rest tellen al die papieren dus niet als je het juridisch allemaal laat uitpluizen. België wordt vergeven van de onzinnige regeltjes.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:55

Adri en Carine: Dankjewel duidelijke uitleg en beantwoord mijn vraag. Mijn paard hoeft dus alleen een aanvraagformulier omdat hij een buitenlandspaspoort heeft dan? EN wordt dan geregisteerd begrijp ik? Dus dan is het alleen het bedrag van 42,99 wat ik moet betalen en hoef hem niet opnieuw alle formulieren te laten invullen dan?

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:03

petraaken schreef:
Het enige dat een aankoopbewijs is is als je een factuur kan voorleggen en voor de rest tellen al die papieren dus niet als je het juridisch allemaal laat uitpluizen. België wordt vergeven van de onzinnige regeltjes.

Ik denk dat je dit probleem eens moeten melden aan Korbeek-Lo.
Door mijn ervaring heb ik wel een andere mening.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:05

Kostolany schreef:
Adri en Carine: Dankjewel duidelijke uitleg en beantwoord mijn vraag. Mijn paard hoeft dus alleen een aanvraagformulier omdat hij een buitenlandspaspoort heeft dan? EN wordt dan geregisteerd begrijp ik? Dus dan is het alleen het bedrag van 42,99 wat ik moet betalen en hoef hem niet opnieuw alle formulieren te laten invullen dan?

voor dat bedrag betaal je nog een keer je chip. Want dat is exact hetzelfde bedrag dat ik moet betalen om mijn chip en documenten te krijgen die mijn DA nodig heeft.

Ik ga echt geen 42 euro betalen extra voor een doodsimpel documentje. Sorry maar dat vind ik er best over.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:11

Petraaken: Ah...maar mijne heeft dus inderdaad al lang een NL CHip..gekregen als Veulen al..dus moet het minder zijn zelfs dan? PFf volgens mij om het dus goed uit te voeren moet ik dus een expert gaan vragen om mijn paard straks correct in te voeren in Belgie??? pfff..wat een gedoe nog..wil best netjes goed regelen maar dan moet het wel duidelijk zijn en de registeratie bij de databank zelf in orde zijn...

Mijn hond/katten staan zelfs gechipt in een databank in NL al jaren en daar gaat het bij elke verhuis weer goed. Dat moet dan toch ook kunnen met paarden in NL en BE ligt zo dicht tegen elkaar aan;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:16

Dat is dus ook iets dat ik niet snap. het is een Europese regel waarom dan zo moeilijk doen hier in België om een paard van het ene land in het andere over te nemen. Daarbij zou eigenlijk een systeem moeten zijn dat ieder land moet kunnen raadplegen net zoals dat bestaat met vingerafdrukken.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:21

Petraaken, helemaal mijn idee!

Bij mijn vorige pony was ik nog dom en vond ik het mijn plicht als goed baasje om alle papieren braafjes in orde te hebben.
Bij aankoopcontrole vond mijn DA een NL chip, ze bleek gechipt bij het NRPS en daar was ook een paspoort uitgegeven.
Ik gebeld, bij het NRPS wilden ze de laatste eigenaar zijn gegevens niet aan mij geven maar hem wel een briefje sturen dat ik hem zocht. Duplicaat paspoort kostte toen in 2007 250 euro!
Dankzij Bokt, het online tel boek van NL en mijn brutale bek zelf 4 oud eigenaren weten op te sporen, en de voorlaatste was zo lief op haar paspoort kostenloos op te sturen.
Maar ik moest haar, ondanks haar chip en paspoort met schets, wel laten checken door de DA (rekening da), het mutatiedocument aanvragen (rekening van 43 euro) en omdat ik het compleet wilde hebben liet ik ook haar paspoort door het NRPS op mijn naam zetten (weer leuke rekening). Dan zwijg ik nog over de portkosten van het aangetekend opsturen van het paspoort naar NL want je wil natuurlijk niet dat het kwijtraakt.

Ik heb nu een KWPN merrie met chip en KWPN paspoort.
Ik zou dus weer portkosten moeten betalen, bezoek van de da betalen, mutatiedocument betalen van 43 euro, en een extra sticker in haar paspoort laten kleven door het KWPN voor de luttele som van ongeveer 45 euro.
ME HOELA!!!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:58

Petraaken: HElemaal mee eens. Zet dan meteen iets Europees op als databank. ZOdat je alleen je naam hoeft te wijzigen als aanschaf. Waarom in elk land nog apart opvoeren. Zo krijg je het zeker nooit waterdicht want veel mensen doen dat niet. En als je nooit met je paard je eigen erf af komt....dan hoe groot is de kans dat er iemand bij je deur staat die controleert. Lukt ze in geen een land om alle paarden die er zijn in dat land te registeren;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:02

Idd Foxy, en nog leuker is het dus als je ook nog Nederlandse paarden in training krijgt voor langer dan 3 maanden.

Devdan bijvoorbeeld is een Nederlands gefokt paard, van een Nederlandse fokker/eigenaar, met een Nederlands paspoort en stamboekpapier. Ik (Nederlandse) rij er wedstrijden mee in Nederland bij de KNHS. Maar omdat ie bij mij op stal staat in Belgie zijn we nu al tijden bezig met gerotzooi om hem in die verrekte databank te krijgen. Ik begrijp nu dat ik dus de DA moet bellen om de schets in zijn paspoort aan te laten passen maar daarmee haal ik me dus wel een hele hoop gezever op mijn nek, want WAT als ik op een KNHS concours gecontroleerd wordt en die stippen kloppen alweer niet meer? Bovendien is die schets helemaal niet EU-verplicht (mits het dier gechipt is) dat is gewoon weer Belgische moeilijkmakerij. :roll:
En de eigenaar kan dus weer die 43 euro ophoesten, terwijl zij in feite al helemaal geen zaken heeft met Belgie.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:27

daarom dat ik mijn 15-jarige fokmerrie niet meer ga omzetten van land. Ze is gechipt met nederlands paspoort staat op onze naam bij het NRPS stamboek dus ze moeten maar wat doen voor hun geld die trouwens al via mijn belastingenbetaald wordt. De anderen hebben die ik thuis heb hebben allemaal een belgische chip (toeval hoor als het anders had gekund hadden ze een Nederlandse chip want het op de keuringen doen ter plekke in Nederland kost me maar 16 euro ipv bijna 43 euro hier + voorrijkosten DA).

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:14

Die schets is toch pure zever, waarom zit er anders een chip in?

Trouwens, niet elke da mag de schets maken en een chip zetten, nee het moet een goedgekeurde DA zijn door de instanties van Brussel (lijst staat online maar ik weet niet meer waar).

Strafste is nog, dat die hele registratiebank zo passief is als wat. Duurt maanden eer je je papieren hebt, ingewikkeld als de pest, als je er naar belt krijg je iemand in het Frans aan de lijn en als je paard gestolen is, doen ze niks, buiten op hun gat zitten tot de politie belt om een chip te checken (en laat de politie hier nou niks van af weten, die weten al amper dat er een chip in een hond of kat kan zitten).

Mij kost het 150 euro om mijn merrie helemaal in orde te krijgen, als ze komen controleren staat ze net een week in België.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:27

Vreemde verhalen over dat chippen......wat een gedoe???
Elk jar komt er bijmijn schoonouders een veulen....deze wordt geschetst gechipt en het papier komt thuis........
Bij mij op stal komen ook wel eens ongechipte oudere dieren, dierenarts wordt gebeld,dier wordt geschetst en gechipt en het gepeukel wordt naar het desbetreffende stamboek gestuurd......wat is nu het probleem???

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:33

foxy80 schreef:
Die schets is toch pure zever, waarom zit er anders een chip in?

Trouwens, niet elke da mag de schets maken en een chip zetten, nee het moet een goedgekeurde DA zijn door de instanties van Brussel (lijst staat online maar ik weet niet meer waar).

Strafste is nog, dat die hele registratiebank zo passief is als wat. Duurt maanden eer je je papieren hebt, ingewikkeld als de pest, als je er naar belt krijg je iemand in het Frans aan de lijn en als je paard gestolen is, doen ze niks, buiten op hun gat zitten tot de politie belt om een chip te checken (en laat de politie hier nou niks van af weten, die weten al amper dat er een chip in een hond of kat kan zitten).

Mij kost het 150 euro om mijn merrie helemaal in orde te krijgen, als ze komen controleren staat ze net een week in België.

Daarbij hebben niet alle politiekorpsen zo'n chiplezer. Echt weer iets dat in het leven is geroepen dat ik de praktijk totaal niet werkt.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:39

Iedereen kan zo'n chiplezer kopen.......

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:51

vivana schreef:

Weet jij wat dat kost?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:53

vivana schreef:
Elk jar komt er bijmijn schoonouders een veulen....deze wordt geschetst gechipt en het papier komt thuis........
Bij mij op stal komen ook wel eens ongechipte oudere dieren, dierenarts wordt gebeld,dier wordt geschetst en gechipt en het gepeukel wordt naar het desbetreffende stamboek gestuurd......wat is nu het probleem???

Duur, lousy service, franstalig, ingewikkeld, en je krijgt er niks voor terug. :Y)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:56

en als je eens een nederlandstalig iemand aan de foon krijgt is het echt van "Iek spreek nie goed de vlaams" Met andere woorden ze begrijpen er haast geen snars van als je hen in het Nederlands aanspreekt. (Spreek uit ervaring) Vandaar dat als ik eens moet bellen naar BWP stamboek bel. Die houden zich daar ook mee bezig.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:01

foxy80 schreef:
vivana schreef:

Weet jij wat dat kost?

Google is you're best friend! ;)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:02

foxy80 schreef:
vivana schreef:

Duur, lousy service, franstalig, ingewikkeld, en je krijgt er niks voor terug. :Y)

Hahahahaha ,ik vind het ook nog steeds onzin en alleen de gewone mensen zijn dit verplicht he?!
Zo'n Ankie nog steeds niet of wel?!
en ookmet paspoorten wordt geschoemeld geloof mij!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:28

Cayenne schreef:
http://www.blid.be / Nieuwsredactie

Tijdens enkele bezoeken aan paarden de gelopen week, stelden medewerkers van de Vlaamse BLID vast dat er nog veel dieren niet waren geïdentificeerd. De identificatie van paarden, pony’s en ezels is verplicht sinds 31 december 2009. De reglementering voor de identificatie van alle paardachtige dieren werd op Europees niveau geharmoniseerd. De nieuwe regels werden op 1 juli 2009 van toepassing in alle landen van de Europese gemeenschap. De identificatie gebeurd door het plaatsen van een microchip, aan de linkerkant in de nek van de dieren en dient te gebeuren door een erkende dierenarts.

"De vaststelling dat er op dit ogenblik nog veel dieren rondlopen die niet geïdentificeerd zijn doet ons de wenkbrauwen fronsen," zegt BLID-voorzitter Dirk Blanchart. "Er lopen zelfs dieren bij die wel een chip dragen, maar die niet zijn ingeschreven in de centrale gegevensbank van het BCP (Belgische Confederatie van het Paard). Dit blijkt ons een truc van paardenhandelaars om met de dieren vrij te kunnen handelen, zelfs op paardenmarkten en uiteindelijk zijn de dieren niet eens geregistreerd op een naam. Onze medewerkers krijgen vanaf nu specifiek de opdracht om alle paardachtige dieren te scannen waarmee we worden geconfronteerd. Indien we geen identificatie aantreffen, worden de gegeven van de eigenaar doorgegeven aan de overheidsdiensten. Rond de identificatie is zelf een grote campagne gevoerd door het BCP.

De eigenaar /verantwoordelijke die voor zijn dieren de registratie en de identificatie niet uitvoert of handhaaft en de voorgeschreven documenten niet voorlegt, wordt gestraft met een geldboete van minimaal 500 € tot maximaal 25.000 € (art. 23§1, 2°, b van de Dierengezondheidswet van 24 maart 1987). Bij herhaling binnen de drie jaar na een vorige veroordeling wordt de straf verdubbeld. De administratie kan administratieve geldboetes voorstellen. Die mogen niet lager zijn dan de helft van de minimumboete en niet hoger dan het vijfvoud van de minimumboete. Indien de administratieve geldboete niet wordt voldaan kan de administratie de veroordeling tot de geldboete vorderen voor de bevoegde rechtbank. Dieren die het voorwerp uitmaken van een inbreuk kunnen in beslag worden genomen.

Controles kunnen te allen tijde uitgevoerd worden door het FAVV (Federaal Agentschap Voor de Voedselveiligheid), de FOD Volkgezondheid en de politiediensten.

Mag ik een ieder erop wijzen dat een medewerker van de BLID of Dirk Blanchart net zoveel rechten heeft als iedere burger? Dus als paardeneigenaar mag je weigeren je paarden door hem of door 1 van zijn medewerkers te laten controleren.
Je mag hun zelfs het toegang tot je domein verbieden. Ze hebben totaal geen rechten helemaal niets!

czar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:45

Ik zou iedereen er hier nog eens op willen wijzen dat de BCP op illegale wijze te hoge vergoedingen aanrekend voor paarden die worden

gerigistreerd in de centrale databank, maar reeds over een Europees paspoort beschikken. De BCP factureerd hier steeds het hoogste

bedrag, nl 58,21 euro. Als u het hier niet mee eens bent is de stelling van de BCP dat u het teveel betaalde bedrag zelf maar moet

proberen te recupereren bij het stamboek dat het paspoort heeft uitgegeven. Dit is manifest ONWETTELIJK, de vergoedingen die mogen

gevraagd worden zijn vastgelegd bij ministriëel besluit.
Ik zou dan ook ierdereen willen aanraden om, telkens men zo een niet correcte factuur krijgt toegestuurd, deze te weigeren te betalen

en steeds een klacht neer te leggen bij de FAVV (Federaal Agenschap voor de Voedsel Veiligheid) die geacht wordt de goede werkenig

van de BCP te controleren.
Er werden al verschillende klachten bij de FAVV geformulleerd, maar men poogt het probleem dood te zwijgen. Momenteel houd de

federale ombudsman zich met het probleem bezig.

De Favv is bereikbaar op :
FAVV
Administratief Centrum Kruidtuin
Food Safety Center
Kruidtuinlaan 55
B-1000 BRUSSEL

Indien u bij de FAVV aan het lijntje wordt gehouden kan u best de klacht doorsturen naar :
via e-mail : contact@federaalombudsman.be
telefonisch : 0800 999 62 (gratis nummer) of + 32 2 289 27 27
per brief aan: de federale Ombudsman, Hertogsstraat 43 - 1000 Brussel

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:00

Trouwens, de FAVV wordt ook DIK in de luren gelegd door de BCP.
Toen mijn pony (met NRPS paspoort en NRPS chip) naar de slacht ging, bleek er (natuurlijk) geen medisch inlegvel in dat boekje te zitten.
De merrie was toen 25 jaar oud en ik had ze 2 jaar ervoor in België laten registeren bij het BCP met de optie dat ze geslacht mocht worden (toen was ze dus al dik 23 en volgespoten met alle mogelijke denkbare rommel in NL).
Geen probleem, de handelaar die haar opkocht belde naar Korbeek-Lo en binnen de week lag daar een clean medisch inlegvel en kon mevrouw probleemloos als biefstuk dienen!

Voedselveiligheid MY ASS!!!!

czar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:49

foxy80 schreef:
Trouwens, de FAVV wordt ook DIK in de luren gelegd door de BCP.
Toen mijn pony (met NRPS paspoort en NRPS chip) naar de slacht ging, bleek er (natuurlijk) geen medisch inlegvel in dat boekje te zitten.
De merrie was toen 25 jaar oud en ik had ze 2 jaar ervoor in België laten registeren bij het BCP met de optie dat ze geslacht mocht worden (toen was ze dus al dik 23 en volgespoten met alle mogelijke denkbare rommel in NL).
Geen probleem, de handelaar die haar opkocht belde naar Korbeek-Lo en binnen de week lag daar een clean medisch inlegvel en kon mevrouw probleemloos als biefstuk dienen!

Voedselveiligheid MY ASS!!!!

Ik weet het, maar je kan er niet veel aan doen. België is en blijft nog steeds volgens de rapporten van de OESO een van de meest corrupte landen in europa.
Over de FAVV kan je in dit opzicht zeer kort zijn. De oprichter en vorige grote baas van de FAVV, Piet van Temse, is van dit agentschap rechtstreeks overgestapt naar het voorzitterschap van de Belgische Boerenbond. M.a.w. van een voedsel controlerend orgaan naar de grootste organisatie die de belangen van voedselproducerende actoren in België verdedigd.
Ik herinner mij de interviews van de man nog op de radio na deze overstap : hij zag hier geen enkel deontologisch probleem, integendeel hij zag zelfs geen enkel reden waarom hij de beide functies niet tegelijk zou kunnen uitoefenen (zoiets kan alleen in België). En voor de mensen die het vergeten zijn, dit gebeuren situeert zich zeer kort na de dioxine crisis.
Een van erfenissen van de brave man waren dan ook de extreem hoge bijdragen die van houders van hobby-dieren werden geëist. Toen moest iedereen die 2 grote weidedieren bezat (2 paarden, 2 runderen, 2 damherten, etc. ...) evenveel bijdragen storten aan de FAVV als een landbouwer die 50 ton vlees per jaar produceerde. Er is toen zo massaal geweigerd deze bijdragen te storten dat men ze maar heeft afgeschaft uit angst voor de controverse die er rond de FAVV dreigde te ontstaan als men de bedragen gedwongen zou gaan innen.
De rode draad rond deze problematiek is natuurlijk politiek, nl de CD&V die vroeger de "boerenbond" ministers van landbouw leverde en nu traditioneel de topambtenaren die met landbouw issues te maken hebben.
De laatste aanwinst in deze zin is trouwens de heer Verstrynge (ex Cd&V schepen) die onlangs de grote baas van de afdeling duurzame landbouw geworden is die de de hele reglementering i.v.m. ruimtelijke ordening zo onmogelijk verstrengd heeft dat het opstarten van een paardenbedrijf praktisch onmogelijk geworden is (tot grote vreugde van de Boerenbond die alle landbouwgrond al zag worden ingenomen door paarden).