Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
petraaken schreef:Het enige dat een aankoopbewijs is is als je een factuur kan voorleggen en voor de rest tellen al die papieren dus niet als je het juridisch allemaal laat uitpluizen. België wordt vergeven van de onzinnige regeltjes.
Kostolany schreef:Adri en Carine: Dankjewel duidelijke uitleg en beantwoord mijn vraag. Mijn paard hoeft dus alleen een aanvraagformulier omdat hij een buitenlandspaspoort heeft dan? EN wordt dan geregisteerd begrijp ik? Dus dan is het alleen het bedrag van 42,99 wat ik moet betalen en hoef hem niet opnieuw alle formulieren te laten invullen dan?
foxy80 schreef:Die schets is toch pure zever, waarom zit er anders een chip in?
Trouwens, niet elke da mag de schets maken en een chip zetten, nee het moet een goedgekeurde DA zijn door de instanties van Brussel (lijst staat online maar ik weet niet meer waar).
Strafste is nog, dat die hele registratiebank zo passief is als wat. Duurt maanden eer je je papieren hebt, ingewikkeld als de pest, als je er naar belt krijg je iemand in het Frans aan de lijn en als je paard gestolen is, doen ze niks, buiten op hun gat zitten tot de politie belt om een chip te checken (en laat de politie hier nou niks van af weten, die weten al amper dat er een chip in een hond of kat kan zitten).
Mij kost het 150 euro om mijn merrie helemaal in orde te krijgen, als ze komen controleren staat ze net een week in België.
vivana schreef:Vreemde verhalen over dat chippen......wat een gedoe???
Elk jar komt er bijmijn schoonouders een veulen....deze wordt geschetst gechipt en het papier komt thuis........
Bij mij op stal komen ook wel eens ongechipte oudere dieren, dierenarts wordt gebeld,dier wordt geschetst en gechipt en het gepeukel wordt naar het desbetreffende stamboek gestuurd......wat is nu het probleem???
foxy80 schreef:vivana schreef:Vreemde verhalen over dat chippen......wat een gedoe???
Elk jar komt er bijmijn schoonouders een veulen....deze wordt geschetst gechipt en het papier komt thuis........
Bij mij op stal komen ook wel eens ongechipte oudere dieren, dierenarts wordt gebeld,dier wordt geschetst en gechipt en het gepeukel wordt naar het desbetreffende stamboek gestuurd......wat is nu het probleem???
Duur, lousy service, franstalig, ingewikkeld, en je krijgt er niks voor terug.
Cayenne schreef:http://www.blid.be / Nieuwsredactie
Tijdens enkele bezoeken aan paarden de gelopen week, stelden medewerkers van de Vlaamse BLID vast dat er nog veel dieren niet waren geïdentificeerd. De identificatie van paarden, pony’s en ezels is verplicht sinds 31 december 2009. De reglementering voor de identificatie van alle paardachtige dieren werd op Europees niveau geharmoniseerd. De nieuwe regels werden op 1 juli 2009 van toepassing in alle landen van de Europese gemeenschap. De identificatie gebeurd door het plaatsen van een microchip, aan de linkerkant in de nek van de dieren en dient te gebeuren door een erkende dierenarts.
"De vaststelling dat er op dit ogenblik nog veel dieren rondlopen die niet geïdentificeerd zijn doet ons de wenkbrauwen fronsen," zegt BLID-voorzitter Dirk Blanchart. "Er lopen zelfs dieren bij die wel een chip dragen, maar die niet zijn ingeschreven in de centrale gegevensbank van het BCP (Belgische Confederatie van het Paard). Dit blijkt ons een truc van paardenhandelaars om met de dieren vrij te kunnen handelen, zelfs op paardenmarkten en uiteindelijk zijn de dieren niet eens geregistreerd op een naam. Onze medewerkers krijgen vanaf nu specifiek de opdracht om alle paardachtige dieren te scannen waarmee we worden geconfronteerd. Indien we geen identificatie aantreffen, worden de gegeven van de eigenaar doorgegeven aan de overheidsdiensten. Rond de identificatie is zelf een grote campagne gevoerd door het BCP.
De eigenaar /verantwoordelijke die voor zijn dieren de registratie en de identificatie niet uitvoert of handhaaft en de voorgeschreven documenten niet voorlegt, wordt gestraft met een geldboete van minimaal 500 € tot maximaal 25.000 € (art. 23§1, 2°, b van de Dierengezondheidswet van 24 maart 1987). Bij herhaling binnen de drie jaar na een vorige veroordeling wordt de straf verdubbeld. De administratie kan administratieve geldboetes voorstellen. Die mogen niet lager zijn dan de helft van de minimumboete en niet hoger dan het vijfvoud van de minimumboete. Indien de administratieve geldboete niet wordt voldaan kan de administratie de veroordeling tot de geldboete vorderen voor de bevoegde rechtbank. Dieren die het voorwerp uitmaken van een inbreuk kunnen in beslag worden genomen.
Controles kunnen te allen tijde uitgevoerd worden door het FAVV (Federaal Agentschap Voor de Voedselveiligheid), de FOD Volkgezondheid en de politiediensten.
foxy80 schreef:Trouwens, de FAVV wordt ook DIK in de luren gelegd door de BCP.
Toen mijn pony (met NRPS paspoort en NRPS chip) naar de slacht ging, bleek er (natuurlijk) geen medisch inlegvel in dat boekje te zitten.
De merrie was toen 25 jaar oud en ik had ze 2 jaar ervoor in België laten registeren bij het BCP met de optie dat ze geslacht mocht worden (toen was ze dus al dik 23 en volgespoten met alle mogelijke denkbare rommel in NL).
Geen probleem, de handelaar die haar opkocht belde naar Korbeek-Lo en binnen de week lag daar een clean medisch inlegvel en kon mevrouw probleemloos als biefstuk dienen!
Voedselveiligheid MY ASS!!!!