KNHS waarschuwt: Massale zadeldiefstal in het hele land

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie1018

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:23

Bij ons hebben ze vorige week allebei onze 2 wieler kruiwagens weggehaald en de 1 wieler laten staan. S'ochtends kwamen we er achter. Een uurtje later kwam de politie om te melden dat er in zeer directe omgeving zadels zijn gejat.

Nu staat onze kruiwagens naast het terrein van de buurman en die heeft altid 2 niet zo vriendelijke rotweilers er rond lopen, dus waarschijnlijk hebben ze die gehoord en hebben ze dus alleen de kruiwagens meegenomen voor de volgende stal!

Wij hebben geluk gehad, maar we zetten nu de kruiwagens achter slot en grendel !!

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:25

Ook de mensen die 2de hands zadels kopen moeten wat kritischer worden. Als er namelijk geen markt is voor de gestolen zadels wordt het voor de criminelen minder aantrekkelijk om ze te stelen.

Even een tip: Je hoeft je zadel niet mee naar huis te nemen om hem mee te verzekeren bij je inboedel. Als je een melding maakt bij je verzekering dat je een waardevol zadel elders bewaard is hij in veel gevallen gewoon meeverzekerd (informeer hier even naar bij je inboedel verzekering). Voorwaarde is wel dat je zadel achter slot ligt (mag ook in een afgesloten kast zijn) en ze willen het adres hebben waar je zadel ligt.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:29

BelgenGek schreef:
regio Enter/Markelo is ook vanalles gestolen..
Serieus? ;o Daar woon ik in de buurt! gelukkig zit alles heel goed beveiligd en is er door omstandigheden áltijd iemand thuis.. das niet gegarandeerd dat ze dan niet komen, maar toch iets meer veiligheid..

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:30

het is triest, maar waar!
Laatst bijgewerkt door rockey op 14-02-11 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:31

Die zadels gaan zo de grens over, zeker als ze in het oosten van het land zijn gejat...

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:39

Omgeving Twente zijn ze idd ook actief...

Janine1990

Re: KNHS waarschuwt: Massale zadeldiefstal in het hele land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:40

Zo te lezen zijn ze nog niet in het noorden van het land??
Bij mijn bijrijpaard zit de stal wel op slot, maar dat zal geen probleem zijn voor zadeldieven.
Stal is wel aan huis.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:41

Oei, mijn zadels liggen gewoon onbeschermd in de stal, wel 2 waakhonden.
Gelukkig niet op een pensionstal oid, dus dan komen ze minder snel op het idee hoop ik...

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:44

Bij onze vereniging zijn tijdens een concours een flinke tijd geleden ook allerlei spullen gestolen uit (vracht)wagens (weet niet zeker of er toen ook zadels weg waren). Ze kunnen er ook vaak gewoon bij, niemand weet welke personen er bij welke wagen mogen zijn dus die lui kunnen op veel plaatsen gewoon hun gang gaan terwijl iedereen er omheen loopt. En het enige dat dan helpt is inderdaad heel consequent alles steeds afsluiten als je het zelf even niet in de gaten kunt houden.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:44

Waarom kunnen mensen niet gewoon van andermans spullen afblijven!?
Ik heb nu al geruime tijd m'n zadel thuis liggen.
Ene kant om in te vetten, andere kant omdat m'n paard met zwangerschapsverlof is.
Maar blijkbaar kun je tegenwoordig niet meer je zadel op stal laten liggen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:45

Janine1990 schreef:
Bij mijn bijrijpaard zit de stal wel op slot, maar dat zal geen probleem zijn voor zadeldieven.
Stal is wel aan huis.

Ik verwacht dat ze zeer binnenkort ook hier komen jatten.
Vaak zijn noorderlingen net iets makkelijker met hun spullen laten ''slingeren''.

BillyDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:46

ilse86 schreef:
O jasses. Ben blij dat ik een aparte ruimte voor mijn zadel heb en dat er twee alerte honden op t erf lopen ;) op concours ligt ie altijd in een afgesloten auto.

Hmm da's vervelend.
Onze zadels hangen gewoon los aan beugels in de (hooi)schuur, dus schrijf ik er ook maar even niet bij waar we wonen :D .
Is er een manier om zadels met een slot aan de muur vast te maken.
Of moet ik dan echt een grote afsluitbare kast maken of zo??

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:47

Bah bah bah, weet al hoe het voelt als je zadels weg zijn. Gelukkig had ik ze allemaal weer terug maar ook de zadelkamer vd trailer gaat nu op wedstrijd óp slot. :j
Mensen moeten met hun poten van andermans spullen afblijven, alsof het nog niet genoeg kost.

Sukana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:50

Sloten zeggen niet altijd even veel, heb ook genoeg verhalen gehoord waar de sloten van kasten gewoon doorgebroken/geknipt worden.. Moeten ze uiteraard wel de kans voor krijgen, concoursterreinen lijken me gelukkig niet de meest geschikte plekken om sloten te forceren.
Maar het blijft te triest voor woorden :n

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:51

Ik had het idd gehoord en heb daarom de afgelopen 2 weekenden de zadels in de auto gedaan ipv in de zadelkamer van de trailer. Echt brutaliteit!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:53

annastasia schreef:
Janine1990 schreef:
Stal is wel aan huis.

Ik verwacht dat ze zeer binnenkort ook hier komen jatten.
Vaak zijn noorderlingen net iets makkelijker met hun spullen laten ''slingeren''.

Jep, en daarom zal ik woensdag toch meteen even maatregelen proberen te nemen. Pfff...

RoosIris

Re: KNHS waarschuwt: Massale zadeldiefstal in het hele land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:55

Hmm hier in het hoge noorden nog niks over gehoord....zal toch maar wat mensen gaan benaderen die deuren beter voortaan op slot kunnen doen!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:56

rowo schreef:
Ik had het idd gehoord en heb daarom de afgelopen 2 weekenden de zadels in de auto gedaan ipv in de zadelkamer van de trailer. Echt brutaliteit!

Heel verstandig, ze hebben de sloten op de trailer binnen 2 tellen open heb ik begrepen. Zelfs op een beveiligd terrein als HCH (Harmelen) is je zadel niet veilig in een afgesloten trailerzadelkast.
Laatst bijgewerkt door Anoeska27 op 14-02-11 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:56

Pff, ik moet er niet aan denken! Mijn zadel is net afbetaald... Gelukkig loopt er een niet zo vriendelijke hond op het erf bij mijn verzorgpaardje, en ook de zadelkamer is moeilijk te vinden voor mensen die de boel niet kennen!

Bah, moet er niet aan denken zeg!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:57

Ik heb mijn zadels op laten nemen in de inboedel, maar omdat ze op een ander adres liggen moet je dat wel aangeven.
Eerst had ik ze in de schuur in de zadelkast liggen, maar omdat de schuur vrij toegankelijk is, zijn ze dan niet verzekerd.
De schuur moet afgesloten zijn en er moeten braaksporen aanwezig zijn wil je geld vangen bij diefstal.
Nu liggen ze dus in een afgesloten schuur, niet handig, maar wel veiliger.

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:57

Het slot van de zadelkamer in de trailer breken ze open. Het veiligst is om je spullen in de achterbak van je auto te houden en die op slot. De ruit inslaan zullen ze op wedstrijd waarschijnlijk niet snel doen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:58

Wij hebben er wel een slot op maar de sleutel kwijt :+ Dus sowieso kan ie niet meer op slot. Maar met een flinke ruk heb je die idd zo open. Slot trek je er zo vanaf.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:59

en als je ze wil verkopen, kom je ze aan de straatstenen niet kwijt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:59

rowo schreef:
Wij hebben er wel een slot op maar de sleutel kwijt :+ Dus sowieso kan ie niet meer op slot. Maar met een flinke ruk heb je die idd zo open. Slot trek je er zo vanaf.

Pff maar het zal wel meer opvallen als ineens iemand er een ruk aan zit te geven. :))
Ik denk dat hier voortaan de zadels ook maar even in de auto gaan. :j

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:00

RoosIris schreef:
Hmm hier in het hoge noorden nog niks over gehoord....zal toch maar wat mensen gaan benaderen die deuren beter voortaan op slot kunnen doen!

Jawel, bij pashon hier op bokt zijn de zadels gewoon uit de stal gehaald...

Ze halen ook de zadels zo uit de afsloten zadelkasten van trailers, dat is ook niet zo'n moeilijk slotje. In de auto leggen is veiliger.