Paard en arreslee te water: mensen gered, paard overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 09:12

Anthea schreef:
Hoe kan je nou 'arme dier dood' twitteren... Geen sterkte of niks.. Vind het echt een lompe twitter post. :?

Vind er niets lomp aan.
Daarnaast is twitter een snelle site, je gaat daar over het algemeen geen heel verhaal typen, aangezien mensen het ook per telefoon doen.
Hij zegt teminste nog "arme dier dood" hij had ook alleen "paard dood" kunnen zeggen.
Met het woord "arme" geeft hij naar mijn idee al genoeg aan, dat hij meeleeft.

Moet er niet aan denken dat je zoiets overkomt zeg.
Arm paardje.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 09:37

stroo schreef:
ze waren het paard aan het uitspannen , zouden het halster om doen en toen ging het beestje er vandoor

Dat was dan duur leergeld.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 10:06

Arm diertje en arme eigenaren... :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:29

liekemel schreef:
polly dat lijkt mij indd verschikkelijk!

Mijn vader ment met beide paarden en heeft altijd een scherp mes op zak om in noodgevallen tuig los te snijden maar daar is helaas niet altijd tijd voor..
Paar jaar terug met ringrijden gingen er ook een paar (kenissen) op de kletter met kar en al, een tweespan in een smalle gracht als gevolg. Die zijn er gelukkig uit getakeld door brandweer maar wat een drama!

Wens de mensen erg veel sterkte met t verlies

Is het paard niet bij gebaat als die anderhalf tot twee meter naar beneden klettert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:33

anneliesdj schreef:
Mindim schreef:
Zo bedoelde liekemel het volgens mij niet. Het kan als een wat confronterende foto ervaren worden door mensen.

Ik vind dat ze dat wel netjes doen eigenlijk :j

Je kunt wel altijd een mes op zak hebben (heel verstandig hoor!) maar wat wil je doen als een paard zulk diep water in gaat? Als je er achteraan springt en onder water gaat om de boel los te snijden ga je vrijwel zeker met het paard ten onder. Denk dat je in zo'n situatie niet veel meer kunt doen dan toekijken, hoe naar dat ook is.

Is ook een nette foto hoor, zo bedoel ik het ook niet. Maar een foto van een dood dier, is voor sommige mensen confronterend en naar om te zien. Wat eerst een abstract gegeven is, wordt ineens voorzien van beeld en dat is voor sommigen wat moeilijker weg te slikken.
Ik heb het vaak met dierenleed, als ik iets lees, dan vind ik het even erg, maar raak het sneller kwijt, dan wanneer ik een foto van het mishandelde dier zie (zoals laatst met dat veulen dat werd gesleept achter een auto en begraven), dan blijft dat beestje de hele dag op mijn netvlies zitten. Het krijgt een gezicht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:47

Mindim schreef:
Is ook een nette foto hoor, zo bedoel ik het ook niet. Maar een foto van een dood dier, is voor sommige mensen confronterend en naar om te zien. Wat eerst een abstract gegeven is, wordt ineens voorzien van beeld en dat is voor sommigen wat moeilijker weg te slikken.
Ik heb het vaak met dierenleed, als ik iets lees, dan vind ik het even erg, maar raak het sneller kwijt, dan wanneer ik een foto van het mishandelde dier zie (zoals laatst met dat veulen dat werd gesleept achter een auto en begraven), dan blijft dat beestje de hele dag op mijn netvlies zitten. Het krijgt een gezicht.

Om nog even terug te komen op mijn reactie.

Ik vind het goed dat dergelijke foto's geplaatst worden.
Mensen moeten zich bewust zijn van dit soort dingen en er mee leren omgaan. Het kan je ook voor je ogen gebeuren. Plus dat ik hoop dat hiermee de minder erge dingen ook wat minder indruk gaan maken (en dan heb ik het over spoor en bit gebruik, wat toch maar momentopnamen zijn)

Nu ben ik niet snel onder de indruk van iets, ook niet hiervan.
Dat betekent niet dat ik het niet erg vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:54

Janine1990 schreef:
Mindim schreef:

Om nog even terug te komen op mijn reactie.

Ik vind het goed dat dergelijke foto's geplaatst worden.
Mensen moeten zich bewust zijn van dit soort dingen en er mee leren omgaan. Het kan je ook voor je ogen gebeuren. Plus dat ik hoop dat hiermee de minder erge dingen ook wat minder indruk gaan maken (en dan heb ik het over spoor en bit gebruik, wat toch maar momentopnamen zijn)

Nu ben ik niet snel onder de indruk van iets, ook niet hiervan.
Dat betekent niet dat ik het niet erg vind.

Ben het helemaal met je eens hoor. Alleen kan de een er wat beter tegen dan de ander. Als je schrikt van de foto, mag je dat ook vinden en zeggen toch?
Ik vind foto's soms lastig, net als de reclamespots op tv van het wspa, of petities die altijd vergezeld gaan van vreselijke foto's. Ik snap dat je het leed moet laten zien, alleen ik krijg het mijn netvlies niet af. Dus als ik een keuze heb kijk ik niet. Ik probeer ook vaak animal cops te kijken, soms zap ik het eraf, zo gruwelijk vind ik het.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:59

Mindim schreef:
Ben het helemaal met je eens hoor. Alleen kan de een er wat beter tegen dan de ander. Als je schrikt van de foto, mag je dat ook vinden en zeggen toch?
Ik vind foto's soms lastig, net als de reclamespots op tv van het wspa, of petities die altijd vergezeld gaan van vreselijke foto's. Ik snap dat je het leed moet laten zien, alleen ik krijg het mijn netvlies niet af. Dus als ik een keuze heb kijk ik niet. Ik probeer ook vaak animal cops te kijken, soms zap ik het eraf, zo gruwelijk vind ik het.

Ik vond de reactie in mijn nuchterheid iets overdreven. Beetje een impulsieve, maar wel gemeende reactie van mij dus.

Animal Cops kijk ik zelf niet, omdat ik het geen interessant programma vind. Ik kan er wel tegen, maar prettig is het natuurlijk niet. Dat ben ik het met je eens.

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:13

Janine1990 schreef:
liekemel schreef:
polly dat lijkt mij indd verschikkelijk!

Mijn vader ment met beide paarden en heeft altijd een scherp mes op zak om in noodgevallen tuig los te snijden maar daar is helaas niet altijd tijd voor..
Paar jaar terug met ringrijden gingen er ook een paar (kenissen) op de kletter met kar en al, een tweespan in een smalle gracht als gevolg. Die zijn er gelukkig uit getakeld door brandweer maar wat een drama!

Wens de mensen erg veel sterkte met t verlies

Is het paard niet bij gebaat als die anderhalf tot twee meter naar beneden klettert.

Dat weet ik :+ , maar die zijn er nog levend uit gekomen en vond dat al vreselijk om te zien laat staan dat een paard verzuipt...

HypoStore

Re: Paard en arreslee te water: mensen gered, paard overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:51

Jullie krijgen een geheel verkeerd beeld wat er gebeurd is..

Ze kwamen van een heuveltje af ze moesten links in plaats van rechts af, toen moesten ze op een heel klein stukje met dat dier draaien en vervolgens redde de kar dat niet en stortte te water met paard achter aangesleurd! Omstandigers hebben het paard proberen te redden door middel van z'n hoofd boven water te houden en hem op de kant te helpen (daar wat op de foto van de stentor ook te zien is) maar vlak voor de kant wat je daar ziet is het heel diep en redde het dier het niet :( ze denken dat hij overleden is door de kou, uitputting dat het hart er mee gestopt is.. ik vind het echt vreselijk voor dat arme dier..

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 15:50

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:49

aah bah..

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:48

Ik vind de filmpjes niet schokkend. Ze brengen het paard heel rustig, netjes en respectvol naar de plek waar het uit het water wordt gehaald.
Waar ik wel even bij moest slikken is het moment dat ik een vrouw met een menschort naar het paard toe zie rennen.
Wat moet het afschuwelijk zijn om je paard zo te moeten afvoeren...

odakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:03

Wat een naar einde voor het paard. Heel veel sterkte voor de eigenaren

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:09

Filpmje vind ik ook niet zo schokkend.....ja het is naar om het paard zo te zien dat wel.Ik wens de eigenaren ook veel sterkte met het verlies.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:22

Filmpje van het paard vind ik ook niet schokkend, voor de eigenaar moet het schokkender zijn.

Maar wat ik niet snap he...
Wat lopen er toch ongelooflijke idioten rond op de wereld.
Die koets (kan niet helemaal goed zien wat voor koets, maar ongetwijfeld erg prijzig) wordt uit het water gehaald, en al die idioten op de kade willen vooraan staan om het te zien.
MAAK IN VREDESNAAM GEWOON RUIMTE!!
En ga op een normale, respectvollere afstand staan kijken. -.-

marjannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:38

Ik kreeg het ook te horen,
Woon zelf op urk, maar kreeg eerst te horen dat hij onder het aftuigen er van door is gegaan maar dat was dus niet zo,
Maar mijn opa heeft alles zien gebeuren,
Ze moesten de hoek om maar het paard ging in protest, en die liep toen achter uit,
en toen belande de wagen over de reling van de haven en viel er toen in.
Mijn opa dacht al dit gaat niet goed omdat het paard al super druk was.
maar heb het paard zelf ook gezien en vorig jaar ook bij dezelfde optocht.
maar toen was hij ook al gestrest en heel erg druk.
maar ik begrijp niet waarom ze langs dat stukje moesten rijden
omdat daar een hele rare bocht zit.
En ik het soms met mijn scooter niet red.
laat staan met paard en wagen.
maar ben zelf niet meer voor zulke dingen omdat ik in 2009 zelf ook een ongeluk op het flayelfeest heb gehad.
ook met paard en wagen dus ben hier al niet meer voor in.
maar paard is maar een paar meter voor de stijger dood gegaan.
en er was zeer snel hulp ter plekke want er sprongen zelf mensen in het water om ze te redden

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:08

Het ongeval gebeurde toen een grotere koets op de kade keerde. Het paard met de kleine arrensleekoets moest daarvoor een stukje naar achteren. Daarbij raakte eerst een wiel over de rand van de kade, waarna de gehele combinatie volgde. Volgens de instructies van de organisatie hadden de koetsen zich niet op dat deel van de haven mogen bevinden.
Een ooggetuige bedacht zich geen moment en sprong in het water. ,,De mensen droegen dikke kleren en hadden moeite om houvast te krijgen. Gelukkig lag er een ponton. Ik duwde de mensen van onderen omhoog en met hulp van omstanders konden ze veilig op de kant komen.” Met een fileermes werd het paard los gesneden van de koets, waarna omstanders probeerden het hoofd van het dier boven water te houden. Met behulp van een bootje kon het paard naar de nabijgelegen werf gebracht worden. Daar bleek het dier overleden te zijn, waarschijnlijk door een combinatie van binnengekregen water, onderkoeling en stress.

Dit stond uiteindelijk op de site. Vind het ook erg voor de eigenaren om op zo´n manier je paard te verliezen!

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:13

Wat heftig.. Wij reden vorig jaar ook mee. Zal het vanavond wel horen op stal, eigenaar van de pony's reed ook mee op een koets.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:16

Vreselijk zeg.. Arm diertje. Ik kan me ook storen aan al die ramptoeristen..

marjannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:50

Poeltje schreef:
Wat heftig.. Wij reden vorig jaar ook mee. Zal het vanavond wel horen op stal, eigenaar van de pony's reed ook mee op een koets.

mag ik toevallig weten welke koets jullie vorig jaar reden?
Want ik was toen rondjes aan het lopen met de paarden

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:11

wat super heftig, vind het ook maar een gek verhaal, denk dat ze daar zeker meer veiligheidsmaatregelen hadden kunnen treffen..

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:34

volgens de organisatoren mochten paard en wagen daar niet eens komen.. ze gingen idd rechtsaf (doodlopend) ipv linksaf en moesten dus keren waardoor het wiel over de kade raakte .. paard raakte in paniek en stortte met koets en al ter water.. paard was door onderkoeling, stress en water in de longen etc. overleden..

dit stond net in de plaatselijke krant..

ik leef ook mee met de eigenaren.. zij waren helemaal ontdaan en in shock.. :\

enca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:00

ocharme. Heb met het paardje te doen