Massale paardensterfte in Egypte door aanhoudende protesten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Massale paardensterfte in Egypte door aanhoudende protesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 22:06

Nou, dom zou ik het niet willen noemen. Ze hebben vaak gewoon niet de benodigde middelen voor verzorging en medicatie, en dan is Brooke inderdaad erg handig.
Er zit toch een Brooke in Cairo?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:08

Ja, maar of die er na die onrusten nog steeds zitten?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 22:09

Daar heb je zeker een punt Cassidy.
En om nou 25 kilometer met die uitgemergelde en uitgehongerde beesten door de hitte te lopen... :n

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:12

Cayenne schreef:
Nou, dom zou ik het niet willen noemen. Ze hebben vaak gewoon niet de benodigde middelen voor verzorging en medicatie, en dan is Brooke inderdaad erg handig.
Er zit toch een Brooke in Cairo?

Ja, al heel lang zelfs. Wij zijn een aantal jaar geleden in Cairo geweest, en toen lagen er langs de vuilnisbelten ook dode kamelen, paarden en ezels. In de touristenoorden lopen paarden die de koetsjes trekken t.b.v. touristen rondrijden. Die zagen er ook niet best uit.
Egyptenaren, maar meer op het platteland, snijden vers gras en alfafa. Dat brengen ze op grote karren naar de plekken waar de rustplaatsen zijn voor de paarden, en zo worden ze gevoerd.
Daar zal idd. wel voor betaald moeten worden. Door al die onrust in Cairo zelf zijn er gewoon geen betalende touristen meer.

En de dieren zijn hiervan de dupe.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:13

Krissis schreef:
Eddy_Rocks schreef:
Jezus. Ik had al een hekel aan Egypte door dit soort praktijken.. die beesten hebben het daar zo verschrikkelijk.. als toerist kun je niks anders dan er aan mee doen, omdat ze anders dus geen geld hebben om die arme dieren te voeren..

Al kreeg ik een ton, ging ik nog niet op 'zo'n dier zitten!
Je kunt er in mijn beleving wel wat aan doen, de lokale hulpinstanties ondersteunen. Geef mensen (boeren) die deze activiteiten ''aanbieden'' goede voorlichting over houden van dieren en geef ze een stukje land met een schoffel zodat ze ander werk kunnen gaan doen, dus die paarden niet meer hoeven te houden voor hun dagelijkse kost.
Je moet een arme man geen vis geven, maar leren hoe te vissen ;)

Ik ook niet hoor! Maar je kunt als toerist eigenlijk niet doorlopen en het negeren, want die beesten worden wel in leven gehouden door onze bijdrage...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:15

Eddy_Rocks schreef:
Jezus. Ik had al een hekel aan Egypte door dit soort praktijken.. die beesten hebben het daar zo verschrikkelijk.. als toerist kun je niks anders dan er aan mee doen, omdat ze anders dus geen geld hebben om die arme dieren te voeren..

Noujaaaa zeg... Wat weer een kortzichtige reactie :?
---
Het probleem ligt niet bij de mensen.
De regering zou meer geld in educatie moeten steken. Educatie van mensen, over mensen, over dieren...

Daarbij zijn dieren in dergelijke landen vaak wat mager, niet zo zeer vanwege een gebrek aan geld/voer, maar vanwege het klimaat.

Weet zo niet wie, maar een bokker uit Tunesië kan hier volgens mij een betere uitleg in doen.

Erg jammer, erg trieste foto's, maar de oplossing ligt niet zo voor de hand als men denkt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:18

Brooke zegt zelf dat je goed moet kijken naar het uiterlijk van de paarden en het harnachement voordat je in een koets stapt. Zo beloon je de mensen die wel goed voor hun paarden zorgen....en nemen anderen er misschien een voorbeeld aan.

Op de website staat o.a. dit:
Verantwoord toerisme: de Werkdier Welzijnscode voor Wereldreizigers

Deze tekst is bedoeld voor mensen die op vakantie gaan en die ter plaatse overwegen om een ezelrit te maken of in een paardenkoets te stappen. Ons advies: wees bewust; wees voorbereid.

Duizenden werkdieren worden ingezet in landen als India, Pakistan en Egypte, om goederen en mensen te vervoeren. Ook in de toeristische gebieden.

Een ritje in een paardenkoets of op de rug van een ezel wordt door veel toeristen gezien als een leuke, pittoreske reiservaring. Voor sommige paardenliefhebbers is een ritje te paard in de woestijn een lang gekoesterde droom. Voor de eigenaar van het werkdier en voor de lokale economie levert het ritje inkomsten op. Het toeristenseizoen is voor de eigenaar de enige tijd in het jaar waarin geld kan worden verdiend.

Wetenschappers weten uit onderzoek dat een goed verzorgd paard het fijn kan vinden om te werken en zijn best te doen voor zijn baas. Eigenaren van menig dressuurpaard of springpaard in Europa weten dat dit een feit is. En een werkdier dat goed wordt behandeld kan zonder pijn of stress een heel gezin onderhouden in landen als India, Pakistan of Egypte.

Echter, sommige eigenaren verzorgen hun dier niet goed. Ze laten hun paarden en ezels onafgebroken werken en zwoegen in ondraaglijke temperaturen. De dieren krijgen geen water, geen schaduw, geen rust. De uitgeputte paarden en ezels lijden aan oververhitting en uitdroging, hebben hoefzweren en tuigwonden. En dat allemaal voor de paar euro die de eigenaar op een dag verdient om zijn gezin te onderhouden.

Onze Engelse Brooke-collega’s hebben speciaal voor toeristen een handleiding geschreven: de Werkdier Welzijnscode voor Wereldreizigers. Deze code zal reizigers helpen om verantwoorde keuzes te maken.

Wat kunt u doen?

Ieder mens kan een dier behoeden voor pijn en leed. Brooke Hospital for Animals roept alle toeristen op om werkdieren te helpen, door zich te houden aan de Werkdier Welzijnscode voor Wereldreizigers.

Werkdier Welzijnscode voor Wereldreizigers

1.) Let op de grootte van het dier – paarden en ezels in derdewereldlanden zijn niet zo sterk als u zou kunnen denken. Bent u groot of zwaar, en wilt u paardrijden of een ezelritje maken, neem dan een groot, sterk dier. Let op dat uw gewicht gelijkmatig is verdeeld als u op het dier zit.

2.) Betaal een eerlijke prijs voor de rit – een eigenaar aanmoedigen om een zo laag mogelijke prijs te rekenen en te concurreren met andere eigenaren is slecht voor het dier. Het kan betekenen dat zowel het dier als de eigenaar onverantwoord hard moeten werken.

3.) Rijdieren: 1 persoon per dier – een paard of ezel mag niet meer dan 1 persoon dragen. Het dier moet uw gewicht accepteren, zodat het gemakkelijk in beweging kan komen en stoppen. Als het dier struikelt, steigert, of moeite lijkt te hebben met bewegen, stap alstublieft af.

4.) Rijtuigen: 1 wiel per persoon – In een rijtuig geldt de regel: 1 wiel per persoon, oftewel 2 mensen in een rijtuig met 2 wielen en 4 mensen in een rijtuig met 4 wielen. Rijtuigen moeten stapvoets gaan, dat is het prettigst voor het dier en het is veilig. Bij grote snelheid kan de kar zich in het dier boren wanneer het plotseling moet stoppen. Vraag de koetsier voor vertrek om kalm aan te doen. Rijdt de koetsier toch te hard? Maan hem om rustiger aan te doen. Een koetsier die geen zweep hanteert, verdient een extra compliment.

5.) Herken hoe een gezond dier zich gedraagt – een gezond dier heeft zijn hoofd hoog, zijn ogen open, en zijn oren naar voren. Het dier reageert alert op zijn omgeving.

6.) Kijk goed naar het dier – het is belangrijk om verder te kijken dan de versiering op het hoofdstel of de kar. Kies een gezond dier met een goede conditie – een dier met een glanzende vacht en met vet op zijn botten, in plaats van een dier dat vel over been is. Laat het dier een stukje lopen en kijk of het niet kreupel is. Controleer goed of de benen zonder wonden of zweren zijn en verzeker u ervan dat de hoeven niet misvormd of kapot zijn.

7.) Kies absoluut geen dier met wonden – controleer de plekken waar tuig kan schuren, zoals de schouders, buik, onder de staart, op de rug en check de mondhoeken op irritatieplekken van het bit. Wonden kunnen verborgen zijn onder zadel of tuig. Als u een serieuze controle wilt uitvoeren, vraag of de eigenaar het zadel/tuig kan optillen, zodat u het dier ook daar op wonden kunt controleren.

8.) Geef uitleg – als u ziet dat een eigenaar zijn dier slecht behandelt, door er te hard mee te rijden of door het te slaan, maak dan geen gebruik van zijn diensten, liefst met uitleg waarom (desnoods met gebaren).

9.) Geef een compliment – als een dier er gezond uitziet, geef een compliment aan de eigenaar en vertel hem waarom u zijn dier of rijtuig heeft uitgekozen voor de rit.

10.) Dierenmishandeling? Meld het! – als u getuige bent van dierenmishandeling, overweeg om een klacht in te dienen bij uw touroperator, bij de toeristenpolitie of bij de lokale autoriteiten. Maak foto’s en geef daarbij een zo precies mogelijke beschrijving van de locatie en de eigenaar.

http://www.brooke.nl/index.php?id=126&t ... cef0fbf44b

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:22

Deze paarden hebben hier langer gelegen dan die 15 dagen...
Zot dit...

o.a die bruine is al in verre staat van ontbinding gezien de huid...
Ook zie ik half opgevreten kadavers liggen met spierwitte botten.. wat duid op totale opvreting en vertering..

Gatverdamme... Ik ben héél veel gewent... Maar vind dit echt bizar!

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:26

Brooke kan niet overal tegelijk zijn.... Ik heb grote bewondering voor het werk dat ze in dit soort landen doen. Deze beelden zijn schokkend en heel erg maar denk ook aan al die gezinnen die nu geen inkomen hebben. Vaders en moeders die in Hotels werken waar nu geen hond meer komt....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:36

Zojuist het krantenbericht onder de aandacht gebracht van de IFAW, WSPA en Brooke. Hopen dat ze er aandacht aan besteden. Ze kunnen niet overal tegelijk zijn maar hebben in Haïti ook goed werk verricht. Al is Egypte momenteel een heel ander verhaal. De bevolking daar heeft ook nagenoeg geen eten meer, dus in mijn ogen moeten we daar ook naar kijken, niet alleen die paarden...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:38

Bravura schreef:
Zojuist het krantenbericht onder de aandacht gebracht van de IFAW, WSPA en Brooke. Hopen dat ze er aandacht aan besteden. Ze kunnen niet overal tegelijk zijn maar hebben in Haïti ook goed werk verricht. Al is Egypte momenteel een heel ander verhaal. De bevolking daar heeft ook nagenoeg geen eten meer, dus in mijn ogen moeten we daar ook naar kijken, niet alleen die paarden...

Inderdaad, enkele reacties hier komen over alsof het erg is, nu er paarden mee zijn gemoeid...
Dat vind ik erg triest.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:39

Tis echt geen onwil van de bevolking.
Als ze het goed zouden hebben, dan zouden ze wel een 'normale' baan hebben.............ze doen dit echt niet voor de lol! :n

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:42

jeetje wat erg!! ze zijn die paarden echt aan het martelen!!
dat dit zo maar kan!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:44

Paintlinger schreef:
Als ze het goed zouden hebben, dan zouden ze wel een 'normale' baan hebben.............ze doen dit echt niet voor de lol! :n

Heb wel eens gehoord dat de verhoudingen arm rijk ook puur liggen aan de corruptie van de regering.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:44

mijn god... wat erg! en die foto's... vreselijk!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:46

Brooke zit ook in Luxor. Maar het is niet alleen Brooke die hier iets aan moet doen.

Enerzijds kun je als toerist de zieke en ongezond oogende paarden mijden, anderszijds brengt dit de eigenaar geen geld op. De protesten, hoe raar dan ook, als dit zorgt voor een betere regering die meer welvaart kan bieden (en dus ook educatie en alles wat er bij hoort) zal dit tenslotte ook te goede komen aan de dieren. Dit is niet zo maar de schuld van een iets. Egypte is overbevolkt en ontzettend arm. Het is te kort door te bocht om te stellen dat dit gebeurt door de protesten cq. wegblijvende toeristen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:49

Janine1990 schreef:
Paintlinger schreef:

Heb wel eens gehoord dat de verhoudingen arm rijk ook puur liggen aan de corruptie van de regering.

Dan nog kunnen de armen er niets aan doen......ze moeten toch iets om een boterham te verdienen?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:50

vaa schreef:
jeetje wat erg!! ze zijn die paarden echt aan het martelen!!
dat dit zo maar kan!!

Nee, ze zijn die paarden niet aan het martelen. De situatie is daar dusdanig dat zelfs de mensen daar geen eten meer hebben. Dus mens, paard, koe of ezel; de situatie is debet, niet het martelen. Er zijn genoeg egyptenaren die vorige week al opriepen het verzet te staken, zodat er weer voedsel het land in gebracht kon worden. Alles is uit de hand gelopen, dus er is geen import van voedsel voor mens en dier. Havens die dicht zitten en noem maar op....triest, heel triest....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:53

Paintlinger schreef:
Dan nog kunnen de armen er niets aan doen......ze moeten toch iets om een boterham te verdienen?

Dat zeg ik dus ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:54

wollie27 schreef:
nou lijkt me duidelijk dat dit al voor de protesten niet goed was zeg.
SCHANDALIG gewoon!!!

Tja, die mensen proberen in hun arme land toch geld te verdienen om hun gezin te onderhouden. Ik keur de slechte verzorging ook niet goed, maar er zijn er ook die hun paard beter verzorgen omdat ze weten dat een goed verzorgd paard meer geld kan verdienen.

Het is vreselijk dat de paarden nu de hongerdood sterven, maar voor de eigenaren en hun gezin is het ook heel erg, die hebben nu geen inkomsten meer en kunnen dus voor zichzelf ook geen voedsel meer kopen.

Ik heb in Egypte in de woestijn op een goed verzorgd paard een stukje gereden, maar een koetstochtje met een mager paard door Luxor heb ik niet gedaan.
Aan de andere kant, misschien kan je het beter wel doen en een fikse fooi geven, daar worden en de mensen en de dieren beter van. :)

jolene1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:59

Jeetje die foto`s word je toch triest van
En die toeristen pfff ik zeg zo wie zo zulke landen vermijden maar ja dat is mijn mening

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:00

hoefijzer009 schreef:
neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |( :( |( :( |( :( |( :( |( :(

dat was mijn reactie ook.
kunnen wr geen geld inzamelen ofzo
er moet toch iets gedaan worden hieraan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:02

dennisje schreef:
hoefijzer009 schreef:
neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |( :( |( :( |( :( |( :( |( :(

dat was mijn reactie ook.
kunnen wr geen geld inzamelen ofzo
er moet toch iets gedaan worden hieraan.

Je kan Brooke Hospital steunen :)
Denk dat de paarden daar het meest bij gebaat zijn.

Ga je geld inzamelen voor het land, kan ik je garanderen dat het ingezamelde geld het beoogde doel niet gaat bereiken :+

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:05

Ik vind het altijd zo apart. De paarden worden uitgebreid op de foto gezet zelfs een stervend paard. Word er dan vervolgens niks gedaan? Ik ga niet staan kijken als ik dat zie gebeuren of denk ik heel raar. Ik weet niet hoe ik het beter kan omschrijven. Ik bedoel, ik neem aan dat er niet een arme Egyptenaar rondloopt met een camera om zijn nek en deze foto's publiceert dat moeten andere soort mensen zijn.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:09

Sayangki schreef:
De protesten duren nu 15 dagen.... paarden gaan in 15 dagen er niet op deze manier uitzien, dan heeft de slechte verzorging een langere aanloop gehad.

Ik wou net zeggen.... Denk trouwens eerder dat dit altijd al gebeurd maar dat het nu opvalt/nu pas nieuws is...