Elf konikpaarden overleden door het afschotbeleid van SBB

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:42

Als ik moet kiezen uit de 2 kwaden van afschieten en laten verhongeren, dan ga ik toch voor het afschieten. In dat opzicht zijn de dieren nu dus beter af geweest. Als het een goede jager is, dan was het dier op slag dood. Wel is een groot nadeel dat zoiets natuurlijk wel veel onrust in de groep dieren geeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:42

Calanddra schreef:
maar waren er dan 72 zieke/zwakke/gewonde edelherten? :oo ik weet natuurlijk niet hoeveel er daar rond lopen, maar ik vind dat er wel erg veel... mijn vraag is dus idd ook, hebben ze wel echt gekeken naar zwakke/zieke/gewonde dieren?

Vorig jaar zijn er meer dan 800 dood gehongerd. Het is niet dat ze gewoon in het wildeweg schieten hoor, alleen zieke en erg verzwakte dieren.

Voorkomen, daar zijn idd de nodige discussies over geweest, alleen is dat nu de koe in de kont kijken. Daar hebben de dieren die er nu lopen niets aan.
Er lopen naar schatting rond de 4000 hoefdieren rond, dus de 80 van nu staat nogal in contrast met de dik 800 van vorig jaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-02-11 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:45

Jilletje schreef:
nou zelfs de verzwakte dieren kunnen we nog eten hoor ;) in het wild zijn ze niet behandeld met een middeltje voor dit en een poedertje voor dat!
en van de zomer kan je nog niet zo makkelijk zien welke dieren het moeilijk krijgen in de winter :n

Het zou fijn zijn als je je wat inleest.
Het gaat om de dieren in de winter, in de winter vind afschot plaats. Vorig jaar zijn er enorm veel dieren een ellendige hongerdood gestorven, de dieren die in die positie verkeerden wordt nu een lijdensweg bespaard door ze af te schieten. Dit gebeurt niet zomers en er wordt zomers ook niet geselcteerd voor afschot in de winter.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:49

Sky_As schreef:
maar hebben ze dan ook echt gekeken naar zieke dieren, of hebben ze gewoon maar wat afgeschoten?
ik ben toch eerder voor het castreren van wat hengsten....of misschien zelfs juist wel wat merries steriliseren....en dieren evt. overplaatsen naar een ander gebied, maar dat zal ook wel de nodige stress met zich meebrengen.

Toch vind ik het nog steeds niet eerlijk. Wij hebben de dieren in deze positie gebracht....en de dieren hebben er leed van (afgeschoten of natuurlijk dood door honger).
Wij hebben ervoor gezorgd dat ze in een gebied zitten wat eigenlijk te klein is, waar ze zich niet voldoende kunnen verplaatsen om aan genoeg eten te komen.

Misschien moeten ze hier in Nederland eens op langer termijn gaan denken ipv "oww kijk, dat staat leuk, een paar wilde paarden in de vrije natuur"

Dank u _/-\o_

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:49

Misschien is het handig als men zich ook eens verdiept hoe eea in zijn werk gaat... dieren worden eerst geobserveerd en aan de hand van deze observaties worden er dieren geselecteerd om afgeschoten te worden. Dit zijn waarschijnlijk dezelfde dieren die door 'natuurlijke vijanden' (als die er waren) gedood worden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:51

dan nog steeds.....dan als het er toch zoveel zijn begin in de zomer maar met afschieten en noem het scharrelvlees....
maar niet wachten tot ze zwak ziek en misselijk zijn....

dit wisten ze eind 2009 al...dan hadden ze er genoeg aan kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:52

Helaas is de wereld niet altijd eerlijk. Over de gang van zaken daar is vorig jaar al een enorme discussie (meerdere) gevoerd. Dit is al een enorme verbetering ten op zichte van toen.
Ik en velen met mij zijn het idd niet eens met de gang van zaken in de Oostvaardersplassen, maar die sicussie is al gevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:52

Embe schreef:
Misschien is het handig als men zich ook eens verdiept hoe eea in zijn werk gaat... dieren worden eerst geobserveerd en aan de hand van deze observaties worden er dieren geselecteerd om afgeschoten te worden. Dit zijn waarschijnlijk dezelfde dieren die door 'natuurlijke vijanden' (als die er waren) gedood worden.

Dank u

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:53

topper

cloris

Sky_As schreef:
maar hebben ze dan ook echt gekeken naar zieke dieren, of hebben ze gewoon maar wat afgeschoten?
ik ben toch eerder voor het castreren van wat hengsten....of misschien zelfs juist wel wat merries steriliseren....en dieren evt. overplaatsen naar een ander gebied, maar dat zal ook wel de nodige stress met zich meebrengen.

Toch vind ik het nog steeds niet eerlijk. Wij hebben de dieren in deze positie gebracht....en de dieren hebben er leed van (afgeschoten of natuurlijk dood door honger).
Wij hebben ervoor gezorgd dat ze in een gebied zitten wat eigenlijk te klein is, waar ze zich niet voldoende kunnen verplaatsen om aan genoeg eten te komen.

Misschien moeten ze hier in Nederland eens op langer termijn gaan denken ipv "oww kijk, dat staat leuk, een paar wilde paarden in de vrije natuur"

Scheelt een stuk typwerk, ik kan het hier alleen maar mee eens zijn, als je dieren uitzet in een omgeving die afgesloten is kan je toch op je vingers natellen dat er op den duur een overschot komt? kan je dan niet beter op tijd ingrijpen om de aanwas te beperken, ik vind het dus te makkelijk om nu te zeggen; ja afschieten is het best want ze verhongeren, als er dan zoveel onderzoek naar wordt gedaan hadden ze dit voor die tijd kunnen weten ;)

Anoniem

Sky_As schreef:
dan nog steeds.....dan als het er toch zoveel zijn begin in de zomer maar met afschieten en noem het scharrelvlees....
maar niet wachten tot ze zwak ziek en misselijk zijn....

dit wisten ze eind 2009 al...dan hadden ze er genoeg aan kunnen doen.

Eind 2009 is een dik jaar terug, daar heb je nu echter niets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:55

cloris schreef:
Sky_As schreef:

Scheelt een stuk typwerk, ik kan het hier alleen maar mee eens zijn, als je dieren uitzet in een omgeving die afgesloten is kan je toch op je vingers natellen dat er op den duur een overschot komt? kan je dan niet beter op tijd ingrijpen om de aanwas te beperken, ik vind het dus te makkelijk om nu te zeggen; ja afschieten is het best want ze verhongeren, als er dan zoveel onderzoek naar wordt gedaan hadden ze dit voor die tijd kunnen weten ;)

Nogmaals die discussie is al geweest en daar heb je nu niets aan. Wees blij dat ze iig nu de verzwakten afschieten ipv ze een hongerdood te laten doormaken.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:57

Angela schreef:
Als ik moet kiezen uit de 2 kwaden van afschieten en laten verhongeren, dan ga ik toch voor het afschieten. In dat opzicht zijn de dieren nu dus beter af geweest. Als het een goede jager is, dan was het dier op slag dood. Wel is een groot nadeel dat zoiets natuurlijk wel veel onrust in de groep dieren geeft..

Er zijn veel meer keuzes in mijn ogen..
- Castreren
- Overplaatsen
- Verkopen (aan eventueel het buitenland)
- Bijvoeren

@Mindim: En je kan mij niet wijsmaken, dat aan de hand van die observaties, die mensen kunnen zien van "Oh, die word anders toch wel opgevreten, laten we die maar afknallen". Dat gaat er bij mij niet in. En al helemaal niet zulke grote aantallen. :n Ik zou wel eens bewijs willen dat ze echt alleen "zieke" dieren afgemaakt hebben....

@Sky_As: Precies wat ik dacht.
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 04-02-11 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:58

cloris schreef:
Sky_As schreef:

ehm, hoe heet dat landje waar ook alweer overschot aan mensen is }> china
misschien een zelfde systeem inzetten.
(nee, daar doen ze aan geboortebeperking...)
Laatst bijgewerkt door Sky_As op 04-02-11 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:59

Angela schreef:

Onzin om voor doodschieten te kiezen. Een geboorte preventie beleid (dus dat ze het aantal dieren beperken door castratie en sterilisatie en er dus niet gedood hoeft te worden en tevens een oplossing was voor het aantal hongersdoden) was te duur, dus daarom schieten ze de dieren nu neer. "Natuurlijk" noemen ze dat :n Als de dieren konden verder trekken naar gebieden/landen waar wel voedsel is, dat is natuurlijk, maar daar is helaas geen ruimte meer voor met al die snelwegen en bebouwing.

Ik snap het gejuich hier op het (dierlievende) bokt om paarden onnodig dood te schieten niet. Diep triest dit… :n

cloris

Sky_As schreef:
Nogmaals die discussie is al geweest en daar heb je nu niets aan. Wees blij dat ze iig nu de verzwakten afschieten ipv ze een hongerdood te laten doormaken.

Laten we dan maar hopen dat ze wat geleerd hebben van de discussie en het volgende winter niet weer op dit punt gooien, want het lijkt me dat ze dan toch wel onderzoek genoeg hebben kunnen doen. Al vermoed ik dat het volgend jaar weer precies zo gaat, net zo lang doorgaan met die dieren tot het publiek roept; schiet ze alsjeblieft af en hoppa goedkope oplossing.

Anoniem

Miracle_ schreef:
Angela schreef:

Er zijn veel meer keuzes in mijn ogen..
- Castreren
- Overplaatsen
- Verkopen (aan eventueel het buitenland)
- Bijvoeren

@Mindim: En je kan mij niet wijsmaken, dat aan de hand van die observaties, die mensen kunnen zien van "Oh, die word anders toch wel opgevreten, laten we die maar afknallen". Dat gaat er bij mij niet in. En al helemaal niet zulke grote aantallen. :n Ik zou wel eens bewijs willen dat ze echt alleen "zieke" dieren afgemaakt hebben....

@Sky_As: Precies wat ik dacht.

Waren de dik 800 dieren die vorig jaar zijn doodgehongerd dan beter?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:01

dan heb ik liever dat ze ze van de zomer al schieten...en het scharrelvlees maken.
Ik zal niet zeggen dat een ziek paard niet meer gegeten kan worden. Maar een paard in de zomer brengt meer vlees dan een skelet in de winter.

Nog steeds blijf ik overigens bij mijn voorgaande punten.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:01

Nee absoluut niet, maar ook dat hadden ze dit jaar kunnen voorkomen. Als ze gewoon nagedacht hadden, en niet op het laatste moment keuzes gaan maken, dan had het nooit zo ver hoeven komen.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:02

vraag me eigenlijk af hoe dat is..een dier afschieten en dan nog wel een dier dat "lijkt" op een huisdier en een polpulair huisdier...een paard...... is misschien toch anders dan het afschieten van een "wild"dier....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:02

cloris schreef:
Sky_As schreef:

Laten we dan maar hopen dat ze wat geleerd hebben van de discussie en het volgende winter niet weer op dit punt gooien, want het lijkt me dat ze dan toch wel onderzoek genoeg hebben kunnen doen. Al vermoed ik dat het volgend jaar weer precies zo gaat, net zo lang doorgaan met die dieren tot het publiek roept; schiet ze alsjeblieft af en hoppa goedkope oplossing.
,

Voor de dieren die er nu lopen is dat het beste. Gebruik met de zoekfunctie eens op Oostvaardersplassen, dan kan je de hele discussie van vorig jaar eens zien en het contrast met nu.
Preventie is beter, alleen wordt dat niet toegepast, dus daar hebben die dieren nu niets aan. Als je denkt dat men maar lukraak afschiet dan heb je het mis.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:04

Jilletje schreef:
zo kan je de polulatie in de hand houden. nederland is maar een mini landje dus erg veel plaats voor wild is er niet.......dat wij dan zo eigenwijs zijn om toch wild plekken te creeren, dan is het ook nodig om dit te 'onderhouden'

Je kunt de populatie ook op andere manieren in de hand houden hoor....zonder dat daar dieren, die wij zélf in deze positie hebben gebracht, voor afgeschoten moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:04

Miracle_ schreef:
Nee absoluut niet, maar ook dat hadden ze dit jaar kunnen voorkomen. Als ze gewoon nagedacht hadden, en niet op het laatste moment keuzes gaan maken, dan had het nooit zo ver hoeven komen.

Maar wat hebben de huidige dieren daar aan die liggen te verhongeren?

Iedereen is het wel eens dat het beheer daar veel te wensen overlaat, dat hoeft helemaal geen punt van discussie te zijn. Alleen de dieren die daar nu op dit moment zijn, zijn daar niet mee geholpen. Als daar nu een dier ligt dood te gaan, zo enorm verzwakt dat het niet meer mee kan komen, dan heb ik liever dat ze het dier nu afschieten dan het laten lopen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:06

Er is gewoon geen evenwicht in dit geval, er zijn geen natuurlijke vijanden, en wel eten (tot op een bepaald moment)
Die dieren blijven zich maar voortplanten, tot het voedsel op is.. En dan hebben we een probleem.
Ik vind het dus een goede vaak dat er een aantal weggenomen zijn, ik vind echter dat ze dit wel beter hadden kunnen oplossen door sterilisatie, maar daar is het nu gewoon te laat voor. Beter deze manier dan laten verhongeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:06

Lightielight schreef:
vraag me eigenlijk af hoe dat is..een dier afschieten en dan nog wel een dier dat "lijkt" op een huisdier en een polpulair huisdier...een paard...... is misschien toch anders dan het afschieten van een "wild"dier....

Ik vind lijden voor de andere dieren even erg. Men vind dat een zielig hert mag worden afgeschoten, maar een een paard in het zelfde gebied niet, terwijl ze er beide hetzelfde (hert nog erger) voorstaan. Das een beetje meten met 2 maten.