Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Calanddra schreef:maar waren er dan 72 zieke/zwakke/gewonde edelherten?ik weet natuurlijk niet hoeveel er daar rond lopen, maar ik vind dat er wel erg veel... mijn vraag is dus idd ook, hebben ze wel echt gekeken naar zwakke/zieke/gewonde dieren?
Jilletje schreef:nou zelfs de verzwakte dieren kunnen we nog eten hoorin het wild zijn ze niet behandeld met een middeltje voor dit en een poedertje voor dat!
en van de zomer kan je nog niet zo makkelijk zien welke dieren het moeilijk krijgen in de winter
Sky_As schreef:maar hebben ze dan ook echt gekeken naar zieke dieren, of hebben ze gewoon maar wat afgeschoten?
ik ben toch eerder voor het castreren van wat hengsten....of misschien zelfs juist wel wat merries steriliseren....en dieren evt. overplaatsen naar een ander gebied, maar dat zal ook wel de nodige stress met zich meebrengen.
Toch vind ik het nog steeds niet eerlijk. Wij hebben de dieren in deze positie gebracht....en de dieren hebben er leed van (afgeschoten of natuurlijk dood door honger).
Wij hebben ervoor gezorgd dat ze in een gebied zitten wat eigenlijk te klein is, waar ze zich niet voldoende kunnen verplaatsen om aan genoeg eten te komen.
Misschien moeten ze hier in Nederland eens op langer termijn gaan denken ipv "oww kijk, dat staat leuk, een paar wilde paarden in de vrije natuur"
Embe schreef:Misschien is het handig als men zich ook eens verdiept hoe eea in zijn werk gaat... dieren worden eerst geobserveerd en aan de hand van deze observaties worden er dieren geselecteerd om afgeschoten te worden. Dit zijn waarschijnlijk dezelfde dieren die door 'natuurlijke vijanden' (als die er waren) gedood worden.
Sky_As schreef:maar hebben ze dan ook echt gekeken naar zieke dieren, of hebben ze gewoon maar wat afgeschoten?
ik ben toch eerder voor het castreren van wat hengsten....of misschien zelfs juist wel wat merries steriliseren....en dieren evt. overplaatsen naar een ander gebied, maar dat zal ook wel de nodige stress met zich meebrengen.
Toch vind ik het nog steeds niet eerlijk. Wij hebben de dieren in deze positie gebracht....en de dieren hebben er leed van (afgeschoten of natuurlijk dood door honger).
Wij hebben ervoor gezorgd dat ze in een gebied zitten wat eigenlijk te klein is, waar ze zich niet voldoende kunnen verplaatsen om aan genoeg eten te komen.
Misschien moeten ze hier in Nederland eens op langer termijn gaan denken ipv "oww kijk, dat staat leuk, een paar wilde paarden in de vrije natuur"
Sky_As schreef:dan nog steeds.....dan als het er toch zoveel zijn begin in de zomer maar met afschieten en noem het scharrelvlees....
maar niet wachten tot ze zwak ziek en misselijk zijn....
dit wisten ze eind 2009 al...dan hadden ze er genoeg aan kunnen doen.
cloris schreef:Sky_As schreef:maar hebben ze dan ook echt gekeken naar zieke dieren, of hebben ze gewoon maar wat afgeschoten?
Scheelt een stuk typwerk, ik kan het hier alleen maar mee eens zijn, als je dieren uitzet in een omgeving die afgesloten is kan je toch op je vingers natellen dat er op den duur een overschot komt? kan je dan niet beter op tijd ingrijpen om de aanwas te beperken, ik vind het dus te makkelijk om nu te zeggen; ja afschieten is het best want ze verhongeren, als er dan zoveel onderzoek naar wordt gedaan hadden ze dit voor die tijd kunnen weten
Angela schreef:Als ik moet kiezen uit de 2 kwaden van afschieten en laten verhongeren, dan ga ik toch voor het afschieten. In dat opzicht zijn de dieren nu dus beter af geweest. Als het een goede jager is, dan was het dier op slag dood. Wel is een groot nadeel dat zoiets natuurlijk wel veel onrust in de groep dieren geeft..
cloris schreef:Sky_As schreef:maar hebben ze dan ook echt gekeken naar zieke dieren, of hebben ze gewoon maar wat afgeschoten?
Scheelt een stuk typwerk, ik kan het hier alleen maar mee eens zijn, als je dieren uitzet in een omgeving die afgesloten is kan je toch op je vingers natellen dat er op den duur een overschot komt? kan je dan niet beter op tijd ingrijpen om de aanwas te beperken, ik vind het dus te makkelijk om nu te zeggen; ja afschieten is het best want ze verhongeren, als er dan zoveel onderzoek naar wordt gedaan hadden ze dit voor die tijd kunnen weten
Angela schreef:Als ik moet kiezen uit de 2 kwaden van afschieten en laten verhongeren, dan ga ik toch voor het afschieten. In dat opzicht zijn de dieren nu dus beter af geweest. Als het een goede jager is, dan was het dier op slag dood. Wel is een groot nadeel dat zoiets natuurlijk wel veel onrust in de groep dieren geeft..
Sky_As schreef:Nogmaals die discussie is al geweest en daar heb je nu niets aan. Wees blij dat ze iig nu de verzwakten afschieten ipv ze een hongerdood te laten doormaken.
Miracle_ schreef:Angela schreef:Als ik moet kiezen uit de 2 kwaden van afschieten en laten verhongeren, dan ga ik toch voor het afschieten. In dat opzicht zijn de dieren nu dus beter af geweest. Als het een goede jager is, dan was het dier op slag dood. Wel is een groot nadeel dat zoiets natuurlijk wel veel onrust in de groep dieren geeft..
Er zijn veel meer keuzes in mijn ogen..
- Castreren
- Overplaatsen
- Verkopen (aan eventueel het buitenland)
- Bijvoeren
@Mindim: En je kan mij niet wijsmaken, dat aan de hand van die observaties, die mensen kunnen zien van "Oh, die word anders toch wel opgevreten, laten we die maar afknallen". Dat gaat er bij mij niet in. En al helemaal niet zulke grote aantallen.Ik zou wel eens bewijs willen dat ze echt alleen "zieke" dieren afgemaakt hebben....
@Sky_As: Precies wat ik dacht.
cloris schreef:,Sky_As schreef:Nogmaals die discussie is al geweest en daar heb je nu niets aan. Wees blij dat ze iig nu de verzwakten afschieten ipv ze een hongerdood te laten doormaken.
Laten we dan maar hopen dat ze wat geleerd hebben van de discussie en het volgende winter niet weer op dit punt gooien, want het lijkt me dat ze dan toch wel onderzoek genoeg hebben kunnen doen. Al vermoed ik dat het volgend jaar weer precies zo gaat, net zo lang doorgaan met die dieren tot het publiek roept; schiet ze alsjeblieft af en hoppa goedkope oplossing.
Jilletje schreef:zo kan je de polulatie in de hand houden. nederland is maar een mini landje dus erg veel plaats voor wild is er niet.......dat wij dan zo eigenwijs zijn om toch wild plekken te creeren, dan is het ook nodig om dit te 'onderhouden'
Miracle_ schreef:Nee absoluut niet, maar ook dat hadden ze dit jaar kunnen voorkomen. Als ze gewoon nagedacht hadden, en niet op het laatste moment keuzes gaan maken, dan had het nooit zo ver hoeven komen.
Lightielight schreef:vraag me eigenlijk af hoe dat is..een dier afschieten en dan nog wel een dier dat "lijkt" op een huisdier en een polpulair huisdier...een paard...... is misschien toch anders dan het afschieten van een "wild"dier....