Staatssecretaris Bleker eist een sluitend I&R systeem

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Just2fast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:23

het gaat volgens mij ons weer geld kosten en dan maar hopen dat er geen ziekte uitbreekt want dan gaan we natuurlijk preventief ruimen :j :') :(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:54

Huertecilla schreef:
Ariebren schreef:
Wat mij opvalt uit de opmerkingen die hier gemaakt worden blijkt dat er weinig kennis is bij de paarden liefhebbers over het I & R gebeuren.

Paardenliefhebbers roepen massaal maar wat en zijn tegen ... wat??
Wederom is het de énige sector die de boel totaal niet op énige orde heeft.
Dat is in het belang van(zwart) geld verdieners in de sector. Een sector waar HEEL veel geld in omgaat en die inderdaad HEEL draagkrachtig is.
De paardensector in NL loopt HEEL ver achter op de rest van de EC. In álles.
Het land met de minste geschikte grond in Europa, met de hoogste bevolkingdichtheid heeft ook de hoogste paardichtheid én nul regels.
Dat is niet goed voor paarden, niet goed voor de ruiter, alleen goed voor het (zwart)geld.
Dit door de krachtige lobby door een van oudsher politiek invloedrijke sociale groep en veel geld.

Grootste deel van de eigenaren hier valt onder de "categorie" jan-met-de-pet en betaald bij dit soort dingen de rekening. Niet die eigenaren die meer uitgeven aan de wekelijkse boodschappen dan aan dit soort bijkomende kosten.
Idem met de door de DB gesuggereerde regelgeving. Het zijn de kleine hobbyisten die nu al het moeten hebben van aardige buren die niks zeggen, creatief denken en het gedoogbeleid van de gemeente. Komt die nieuwe regelgeving er is het maar de vraag of zij niet in 2-en getrokken worden door haaks op elkaar staande wetten. Want als je een schuilstal +verharding maakt staat de gemeente op de stoep : mag niet, boete. Heb je het spulletje noodgedwongen dus afgebroken, staat de dierenpolitie op de stoep : geen schuilstal, mag niet, boete. Dat is waar veel mensen bang voor zijn en gelijk hebben ze. Dat iets moet maakt helaas nog niet dat het ook mag. Hoe krom dat ook is.

Urielle

Re: Staatssecretaris Bleker eist een sluitend I&R systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:43

In Belgie is dat systeem er al, en het is gewoon kl*te.
Elk paard wat langer dan 3 maanden op Belgisch grondgebied staat moet geregistreerd zijn, maar... incl. verblijfsadres. Ik had ze dus in het verleden maar op mijn huisadres staan (4 hoog midden in de stad juist ja :+ ) omdat a) ik geen zin had om elke keer dat je van stal wisselt (naar een trainingsstal brengt, voor de winter op een manege zet ipv op de wei, noem maar op) die hele administratieve rimram weer te doen die altijd en eeuwig achter de feiten aanloopt wegens te veel verwerkingen op te weinig personeel b) het de overheid eerlijk gezegd geen zak aangaat waar ik mijn privedieren hou :n en c) het zo'n enorm geneuzel is wat ook nog klauwen vol geld kost...

Leuk voorbeeld: panterbonte appaloosahengst, zomer ongeschoren, winter geschoren dus ander vlekkenpatroon wat ook nog 'gewoon' zijn leven lang blijft veranderen. Was goedgekeurd voor de dekdienst, dus gechipt, DNA genomen, foto in het paspoort, regelmatige stamboekcontroles gehad.... moet ineens door die pino's aanvullend geschetst worden omdat de huidige schets (zonder de exacte stippen) niet voldoet. Tof is dat, wordt ie in de zomer geschetst, krijg ik dan in de winter problemen omdat het vlekkenpatroon niet overkomt :? En de kosten, van naast de 50 Euro registratiekosten, aangetekende zendingen, kosten om de DA te laten komen voor controle.. mag je dan ook nog extra de schetser gaan betalen :? Conclusie: paard is nog steeds niet in de databank opgenomen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:03

Klopt helemaal wat bovenstaande schrijver zegt.

Een hoop geregel en een hoop ambtenaren die aan het werk gehouden worden.

En dat alleen maar omdat een paard in de EU nog steeds een slachtdier is.
Stel je voor dat jouw paardje vol met medicijnen, enz in het slachthuis verdwijnt en terecht komt in de salamieworst.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:39

Ariebren schreef:
En dat alleen maar omdat een paard in de EU nog steeds een slachtdier is.
Stel je voor dat jouw paardje vol met medicijnen, enz in het slachthuis verdwijnt en terecht komt in de salamieworst.

En omdat mensen als hun rijdier niet meer geschikt is om te rijden, er nog steeds de volle pond voor willen krijgen.
Dus is je paard niet meer geschikt, doe 'm dan naar de Rendac.
Dan heb je dit gedoe ook niet.