Staatssecretaris Bleker wil geen nieuwe eisen voor eventing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:22

Huertecilla schreef:
Paardensport is het meest zichtbaar en ethisch het meest helder gecompromitteerd.
Het streepje sedalin van Anky voor het scheren van een paard voor een puntje bij ringdressuur is :n
Dat de ruiterij niet inziet hoe fundamenteel totaal foút dit is, geeft het echte probleem aan.
Het is niet voor niets dat er steeds meer en luider stemmen zijn die om een totaal verbod van 'sport' door mensen met paarden vragen omdat de ruiterij helemaal geen probleem wíl zien uit eigenbelang.

En als het scheren vanwege luizen(of iets anders medisch is) is het wel oké?

Kahawa

Re: Staatssecretaris Bleker wil geen nieuwe eisen voor eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:24

Ik ben het wel met je eens wat betreffende het ontbreken van een welzijnswetgeving voor paarden. Zelfs bij ernstige gevallen van verwaarlozing kan nu niet opgetreden worden, omdat er water en voer aanwezig is. Alleen zoiets moet over de hele breedte worden vast gelegd en niet alleen voor sportpaarden of alleen voor recreatieruiters. :)

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:48

misschien moeten ze eerst een op manege's gaan kijken en het verbieden dat een ponytje 6 lessen op een dag loopt en nooit to bijna nooit lekker in de wei mag lopen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:03

_lautje_ schreef:
Volgens jou is alles fout wat niet met neckrope in een appepakkie rondrijd buiten HC.

Ik zal het je nog sterker vertellen: ook ik ben een mens met een ruiterbelang en zit aan de kant van de ruíter aan de tafel.
Zoals je op mijn site op de openingspagina al kan lezen ben ik me er volledig van bewust dat er een egoïstische beslissing ten grondslag ligt aan ook mijn paarhouden/-rijden.
Het paardbelang hoort niet door mij maar door dierenrechten-activisten en biologen te worden behartigd.

Er horen simpelweg algemeen voor paardhouden en paardgebruik geldende leef- een arbeidsomstandigheden te worden vastgelegd bij wet. Idem goede invulling van wat een deugdelijke omheining is opdat de samenleving niet met ongeleide projectielen van 500 kilo in de openbare ruimte wordt geconfronteerd.

Het wat minimum zou horen te zijn is al decennia glashelder en gedurende de laatste dertig jaar heel goed wetenschappelijk onderbouwd.
Het enige wat ontbreekt is de politieke wil om het in te voeren.
Daar is maatschappelijk draagvlak voor nodig.
Dat komt nu.
Openlijke discussies met onwillige ruitersport is *\o/* voor het maatschappelijk bewustzijn over paardenwelzijn.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:41

Moderatoropmerking:
Ook hier wil ik vragen om met respect en argumenten op de inhoud van een bericht te reageren en niet op de persoon. Alvast bedankt.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:54

De DB heeft al verschillende dingen geprobeerd tegen de paardenhouderij en dit lijkt in mijn ogen de volgende poging. De grootste onzin over "paardenwelzijn"" komt uit de hoek van de DB en consorten... Ze proberen politici met onvolledige of incorrecte argumenten zover te krijgen dat er weer dicussie oplaait. Alsof de SP of de Boxmeerse Roemer zich drukt maakt over een boomstam in het bos in Ysselsteyn op 15 km van Boxmeer :n Onze paarden springen daar regelmatig met plezier overheen maar heb nog geen SP-er in het bos gezien :D

Goede regels en vooral strengere straffen op verwaarlozing en misbruik ben ik helemaal voor maar niet voor dit geneuzel.

Paarden zijn allang niet meer de oerpaarden die het ooit waren, onze huidige dieren staan daar heel ver vanaf en zijn ook met een bepaald fokdoel gefokt. Dit houdt niet in dat ze misbruikt of verwaarloosd mogen worden maar stilzetten of er niets mee doen en houden als een grasmachine, is ook geen optie ook al doen bepaalde groeperingen alsof dit het enige "goede" voor een paard is. Wie problemen heeft met het feit dat een paard gebruikt wordt voor sport of ontspanning, kan altijd nog terecht in de Oostvaardersplassen waar die zogenaamde dierenvrienden de scepter zwaaien... Kan er genoten worden van de "echte natuur", geen stallen, niet 24u per dag op stal en ook ... geen eten in een strenge winter.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:55

Ibonn schreef:
De DB heeft al verschillende dingen geprobeerd tegen de paardenhouderij en dit lijkt in mijn ogen de volgende poging.

Er ís een probleem.
Meer dan 10 jaar geleden al waren er veel te veel paarden in een maar beperkt geschikt land.
Meer dan 10 jaar geleden is op basis van een door ´Utrecht´ uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek aan de minister gerappoorteerd dat een kwart tot een derde van de NL paardenpolulatie zó erg suboptimaal leefde dat het één of andere vorm van stereotype gedrag vertoonde.

De minister heeft een concret opdracht met probleemstelling aan de sectoorraad gegeven.
Ondanks herhaalde aanmaningen en waarschuwingen heeft die sectorraad NIETS gedaan.

Inmiddels zijn er veel meer paarden, is NL nog voller en is er voor de paarden een verslecterde situatie.
De paardhouderij heeft bewezen niet te willen zelfreguleren.

Steek je hoofd niet in het zand.
Het zijn niet de DB, PvdD, SP en dierenrechte-activisten die laakbaar bezig zijn.
De paardhouderij ís de foute partij.
Waar geen wil is, is geen weg. Het probleem wordt ondertussen groter en groter. Er is logischerwijze steeds meer maatschappelijk draagvlak voor het de paardhouders nu eindelijk ook een welzijnsnormen opleggen zoals de rest.
De paardhouderij heeft een triest record; dat van 100 jaar achterstand in welzijnswetgeving.
Dat is van niemand anders de schuld dan van de paardhouderij :)*

Het zou erg jammer zijn als die houding zich wreekt op eventing alleen omdat dit zichtbaar is en een makkelijk doelwit. Eventing is nu net een competitie in het archetye échte paardrijden.
De ruiterij moet echt héél goed opletten dat ze niet het slachtoffer wordt van de zakelijke belangen van de bedrijfssector.
De ruiters worden gepiepeld door de sector en laten zich in een polariserende rol manouvreren.
Denk na!!!
Het is vóór paarden allemaal :)*
Door afwijzen, ontkennen, vingerwijzen illustreer je onwil. Dat plaats de ruiters buiten de dialoog aan de kant van degenen met economische belangen.
Laat je niet voor dat karretje spannen. Wees vóór je paard en let op je eígen zaak, niet op die van de geldverdieners aan paarden die de boel hebben laten ontsporen.

toshiba

Re: Staatssecretaris Bleker wil geen nieuwe eisen voor eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:49

Het I&R systeem zal om meerdere redenen niet goed werken en is daarom ook nooit ingevoerd.

handel:
De handel van paarden, met name de vele eigenaarsbewegingen is in de paardensector vele malen groter dan in andere diersectoren zoals varkens - en koeienhouderij. Eigenaarswisseling is beperkt tot veelal richting export danwel binnenlandse slacht. Alle eigenaarswisselingen bij paarden levert al een grote administratie op. Daarnaast is men sterk afhankelijk van de betrouwbaarheid van eigenaren en stamboeken. Beiden laten regelmatig steken vallen. Wisselingen worden niet gemeld of niet goed geregistreerd.

Verplaatsing:
Het aantal verplaatsingen en de locatie waarheen is bepalend om ziekteuitbraak te controleren en te beperken. Eigenaarschap is nauwelijks van belang. Om verspreiding tijdig tegen te gaan, dient men te weten waar een besmet dier is geweest.
Voor koeien en varkens is dat redelijk goed te controleren. Het aantal locatie bewegingen van deze dieren is beperkt. Staan vaak lange periodes bij dezelfde eigenaar als opfok, slacht of productie.

Paarden reizen bijna wekelijks. Van wedstrijd naar wedstrijd, van manege naar manege. Van de ongeveer 600.000 paarden al deze gegevens te registreren, levert een immense database op, die nauwelijks te beheren valt. Ook niet met de huidige analyse tools. Daar heeft men een aantal jaren geleden vanuit DH ook zijn hoofd over gebroken en het advies was: Niet doen. Zinloos. Waarom nu dan ineens wel? Let wel: ambtelijk DH heeft het toen afgeraden naar de minister[veerman] Dus de paardensector kan op dat punt weinig verwijten worden gemaakt. Vooral het hobby karakter van de paardensector maakt het zo complex. Je kan als Overheid aan de burger niet dezelfde verplichtingen opleggen als aan een bedrijf. Zoals het voeren van een sluitende administratie.

Registratie:
De huidige registratie methodes blijken geen van allen sluitend te zijn. Vooral de vele transacties in de databases zorgt voor een enorme vervuiling. Bij elke transactie ontstaat er een kansfout. Als de betrouwbaarheid 95% is, wat eigenlijk zeer goed is en waar KWPN geeneens aan toekomt, kan men wel gaan uitrekenen hoeveel fouten missers er ontstaan in de database voor paarden bewegingen. Dat zal enorm zijn.

Daarnaast is het paspoort allesbehalve veilig en betrouwbaar. Deze zijn relatief eenvoudig te vervalsen. Ook het gebrek aan Europese samenwerking is een groot gebrek. Bleker wil graag registratie maar het zijn juist de ministers van de lidstaten geweest die uniformiteit op EU niveau hebben geblokkeerd. Dus wie verwijt hij nou wat?

Wil Bleker enig succes hebben dan zal hij moeten beginnen om een onderscheid te maken tussen hobbymatige registratie en professionele. Daarnaast zal hij met een registratiemethodiek dienen te komen die de minste fouten veroorzaakt. Zowel in het veld als in databases. Chippen bijvoorbeeld is ontzettend foutgevoelig. Chips gaan zwerven, blijken regelmatig niet meer uit te lezen en er is geen uniform systeem qua nummering. Daarnaast worden de meeste chips bij slacht niet teruggevonden[20%]

Bleker is vooral bezig stoer te doen, net zoals inzake natuurbehoud waar hij al met noodwetten dreigt om de provincies in de pas te dwingen. Die blijken namelijk niet zo gecharmeerd te zijn van zijn rigide bezuinigingen. Provincies hebben een eigen budget en verantwoordelijkheid op dat punt en weigeren mee te bewegen met Bleker anti-natuur houding. Bleker houding is eerder een kwestie van obsessief bestuur dan van gezond verstand. Eenieder kan wel raden om welke reden dat is. [pvv]

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 01:37

Ik begin me af te vragen hoe het met I&R en vastleggen van dierenwelzijn in andere landen is geregeld. Zijn wij nu het wiel aan het uitvinden en loopt Nederland voorop en probeert die "uit te vinden" hoe dit het beste kan?
Of gaat dit in andere westerse landen al jaren goed met een beproefd systeem?