Strengere regels voor het dragen van een cap in Amerika

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:54

_Esther_87_ schreef:
Verder vind ik het weer typisch Amerikaans, oftewel veeel te ver doorgeschoten. Nationale GP met cap? Gaan we dan niet een ietsiepietsie overdrijven? Hoeveel ongelukken weten jullie die gebeurd zijn op een wedstrijd, vanaf LT niveau met zo'n ernstige schade? Ik geen enkele...ik vind het super dat het toegestaan wordt hoor, zeker. Maar ik vind de verplichting dan weer wat veel van het goede.Te is nooit goed....

Maar dat is het punt net Esther, een cap is mi NOOIT overdreven.
Mensen redeneren nl zo: ik heb er geen zin in, het staat niet mooi, mijn haar ziet er achteraf niet uit, het is zweterig, het gaat altijd goed EN op concours rijdt de helft zonder cap DUS moet ik het ook niet.
Als er nu op wedstrijdniveau duidelijk wordt gemaakt dat bescherming altijd en overal een must is, dan hebben we hopelijk minder van die huis- tuin- en keukenongevallen op stal of training met onherstelbare of zelfs dodelijke gevolgen.
We moeten echt af van de redenering: er gebeurt nooit wat dus ik moet geen helm op.
Ik voel me kaal en onveilig zonder. Ben dan ook al wel 3 keer regelrecht op mijn hoofd gepleurd omdat mijn doodbrave oudje flink struikelde. Daar kan je ook niks aan doen maar zonder helm wil ik niet weten hoe het afgelopen zou zijn.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:55

Of dan gaan ze buitenrijden; 'ja maar mijn paard doet écht niks'.
Nee, die dronken bestuurder die je vol van achter aanrijd, heb je niet zoveel maar aan je brave paardje hoor. :n

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:57

MelanieB schreef:
_Esther_87_ schreef:
Maar denk je echt dat die ruiters nu thuis met cap gaan rijden omdat het op concours moet? Eerlijk gezegd geloof ik daar niet in. Ook in Nederland zijn er maar enkele toppers (bv Tineke en Imke) die echt bewust het rijden met cap stimuleren, en zij doen dat vooral door te laten zien dat ze dat ding thuis opzetten...
Ik denk dat de invloed van artikelen, foto's, advertenties, clinics! vele malen groter is dan het laten verrijden van nationale rubrieken met cap.

Nou dan rijden ze thuis maar lekker zonder cap? Hoop dat ze hun kop flink bezeren
Zolang ze het op concour maar doen.

Maar daarom vind ik de regel dus zo nutteloos...ze moeten inderdaad doen wat ze willen, maakt mij niet uit hoor. Ik wilde alleen maar het punt maken dat ik dit weer echt een amerikaanse-doorgeslagen-reactie vind, ze gaan nu imo een regel maken die het probleem niet aanpakt...en ergens vind ik dat een beetje zonde, wedstrijden rijden is al aan zooveel regels gebonden, dit soort acties hoeven van mij niet. Maargoed, dat is persoonlijk.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:58

Jammer dat er altijd zo'n ongeluk moeten gebeuren om mensen hun ogen te laten openen.
Nu vind ik het vergelijken met 9-11 wel een beetje heel ver gaan.

foxy80

MelanieB schreef:
Maar denk je echt dat die ruiters nu thuis met cap gaan rijden omdat het op concours moet? Eerlijk gezegd geloof ik daar niet in. Ook in Nederland zijn er maar enkele toppers (bv Tineke en Imke) die echt bewust het rijden met cap stimuleren, en zij doen dat vooral door te laten zien dat ze dat ding thuis opzetten...
Ik denk dat de invloed van artikelen, foto's, advertenties, clinics! vele malen groter is dan het laten verrijden van nationale rubrieken met cap.

Mensen spiegelen zich toch vaak aan het ideaalplaatje van wedstrijd hoor: witte broek, slipjas/hoedje, stang en trens. Voor de springruiters helemaal bijpassende setjes tem rijjasje. Voor de eventingruiters ook helemaal in set, liefst een knalkleurtje etc. Ik heb nog niemand horen zeggen dat hij eruit wil zien als talent X op training.

Myca

Ik vind het wel goed dat ze de keuze hebben.

Het zou toch niet altijd moeten zijn dat iets verplicht moet zijn, ook al is het verstandiger om wel te doen?
Het gaat wel om volwassen mensen die geacht worden zelf hun eigen verantwoording te dragen.

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:01

Zoals sommige van jullie zeggen, "als ze op concour maar een cap op hebben". Op concour heeft iedereen een cap op. Heb je die niet op, word je heel snel van het veld geplukt en er op gewezen dat zonder niet mag. De discussie over wedstrijden met cap is niet nodig. Dat is verplicht.
Het gaat meer om de recreatie ruiter en rijden thuis in je eigen bak. Je ziet nog veel ruiters thuis zonder cap rijden. Ik denk dat daar winst is te behalen om met cap te rijden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Strengere regels voor het dragen van een cap in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:03

(waarbij Courtney King-Dye viel van een paard zonder cap en zwaar hoofdletsel opliep)

Waarom zou een paard een cap moeten dragen?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:04

_San87_ schreef:
(waarbij Courtney King-Dye viel van een paard zonder cap en zwaar hoofdletsel opliep)

Ik hoop dat dit een grapje van je is en dat je niet zo dom bent? :))

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:06

Ik ben het met Mijca eens dat volwassenen zelf de keuze moeten hebben. Verstandige ruiters rijden met cap. Kinderen is een ander verhaal. Zijn de ouders verantwoordelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:07

MelanieB schreef:
_San87_ schreef:

Lees die zin eens goed, dan gaan wij terug komen op wie er al dan niet dom is. :).

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:08

_San87_ schreef:
Lees die zin eens goed, dan gaan wij terug komen op wie er al dan niet dom is. :).

Tsja, beetje stom om een komma/leesteken of wat dan ook fout ook zo te gaan lezen ;) Bovendien, daar gaat het topic ook niet over.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:09

Voor de mensen die vallen over de vergelijking met 9-11: dat wordt door Amerikanen zelf zo genoemd want "9-11" heeft in Amerika (naast die van de vreselijke aanslag) mede de betekenis gekregen van "wake up call". Oftewel: wakker worden geschud.
In dit geval dus het inzicht dat zonder cap rijden risico's mee kan brengen, en dat een cap dragen toch wel beter is.

En dat inzicht ontstond dus door het ongeval. <--- dat ongeval vormde dus de "wake up call" oftewel "9-11".
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 29-01-11 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:11

_San87_ schreef:
MelanieB schreef:

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 29,r:2,s:0

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:13

@ Myca, dat is dus de volgende stap, we moeten tenslotte ook de veiligheid van de paarden zelf in het oog blijven houden... :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:14

MelanieB schreef:
_San87_ schreef:

Tsja, beetje stom om een komma/leesteken of wat dan ook fout ook zo te gaan lezen ;) Bovendien, daar gaat het topic ook niet over.

'Viel van een paard zonder cap' insinueert dat het paard geen cap op had. Taalkundig dus gewoon een enorm foute zin. Het valt me vaker op dat er rare fouten in de nieuwsberichten op de FP staan. Mag best wat van gezegd worden, imo. :).

Het heeft niks te maken met het verkeerd lezen. En maak je geen zorgen, ik weet wat er bedoeld wordt en ben derhalve ook absoluut niet stom te noemen. :).

Myca schreef:

Dat zou voor mijn paard echt een uitkomst zijn, lomperd dat hij is :))

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:16

Kijk, ze hebben ook moderne versies (is eigenlijk voor het trailerladen):
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:18

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:20

_San87_ schreef:
Myca schreef:
Kijk, ze hebben ook moderne versies (is eigenlijk voor het trailerladen):
http://i54.tinypic.com/2djuqnl.jpg

Oeh, die kleurt nog goed bij m'n bruine set ook! :9

Paard lekker veilig en dan zelf met een hoedje gaan rijden. _O-

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:46

Haha, tegen de laaghangende takken in het bos. Ik tref de laatste tijd pensionstallen waar een cap verplicht is. Heb er niet zoveel problemen mee, maar als het een keer 30 graden is, of ik al hoofdpijn heb vind ik het ook weleens lekker om de wind door mijn haren te voelen in galop. Het is toch een beetje de balans zoeken tussen veiligheid en plezier hoor. En een kwestie van risico's inschatten, mij lijkt de kans dat op zondagochtend een dronken bestuurder mij aanrijdt van achteren op een bospad vrij klein. Op zaterdagavond als ik door de stad fiets is die kans veel groter groter en dat ik dan geen helm op heb daar hoor je niemand over. Overigens rij ik buiten wel met cap en bodyprotector, maar als het warm is en ik een nat bezweet hoofd heb vind ik het wel lekker om met uitstappen in de bak dat ding af te kunnen zetten.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:45

Waarom zou je in de GP geen cap meer moeten dragen? Zou het dan ook in de motorsport bijvoorbeeld niet meer hoeven dat je een helm draagt? Die kunnen toch ook véél beter motorrijden dan de hobbyrijders en wegrijders? Nee, die moeten ook allemaal een helm op.
Misschien een overtrokken vergelijking, maar dat is toch ook gewoon een feit: goede motorracers/crossers kunnen evenveel vallen als de hobby-ers.

Ik ga voor: iedereen een goedgekeurde cap op zijn/haar kop.

Jess_Ashlinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:19

Ik rijd zelf altijd met een cap.
Ben een poosje geleden van een paard gevallen, met mijn hoofd tegen metalen staanders aan.
Cap zater beste scheuren is, en lag bijna in 2en.
Moet er niet aan denken wat er zou zijn gebeurd als ik toen geen cap droeg.

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:26

egt serieus! (ik denk wel zeker dat dit all meerdere malen is genoemd in het topic)
maar er moet altijd iets ergs gebeuren, willen ze de ernst er van inzien! het is toch wat
eigen schuld dikke bult hoor, dag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:48

MelanieB schreef:
Ook het smoesje van; ja maar ik krijg er hoofdpijn van.
Weet je waar je hoofdpijn van krijgt? Je kop op een balk of op de grond of een hoef op je hoofd.
Moet je nagaan hoeveel hoofdpijn je hebt.

Ik heb áltijd een cap op. :j Met nieuwe paarden ook een bodyprotector.
Als ik toen met een val mn cap niet op had gehad... weet ik niet hoe ik er nu bij had gelopen.

Ik draag zelf wel altijd een cap (in het verleden niet altijd, maar ben nu wat ouder en verstandiger..) en hoofdpijn kan je er dus wel echt van krijgen. Vroeger ben ik van een rekstok gevallen, waardoor ik nu een bult op mn voorhoofd heb (die gaat daar helaas dus ook niet meer weg). En daar heb ik daadwerkelijk last van als ik een cap op heb. Er zijn ook geen caps die mij echt passen, doordat ik dus een bult op mn hoofd heb.

Inderdaad; iedereen zou een cap op moeten als je op een paard stapt. Maar ik vind bijvoorbeeld ook wel, dat ze een bepaalde service zouden moeten maken waarmee je een cap op maat kunt krijgen. Dat kan wel met leren rijlaarzen, waarom niet met caps?

Maroussia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:21

Iedereen mag toch zelf weten of tie met cap rijdt ja of nee?
Tenminste zo denk ik er weer over :')