'Betere zadeldrukverdeling met wol in plaats van schuim'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 03:25

:o Hallo of wol beter is dan andere vulling weet ik niet,wat ik wel weet is dat er bij ons 6 verschillende diktes wol wordt gebruikt,en dat maakt ook veel uit in mijn ogen,wat betrefd schuim, zijn er wel 30 verschillende varariteiten te verkrijgen (hardheid),dan zijn er ook nog de latex vullingen ook verschillende hardheden,persoonlijk niet geschikt voor zadels,verpulverd naar verloop van tijd. en natuurlijk lucht,minder voor zacht , meer voor hard, persoonlijk voor het opvullen zou ik voor wol met jutte kiezen, net als bij de oude stoelen en bankstellen, hoelang gaan die wel mee, ken je ze nog?? en wordt een zadel op die manier gemaakt, dan hangt daar natuurlijk een behoorlijk prijskaartje aan, is veel werk,en gaan vele uren inzitten. :(:)

vanessakusje

Re: 'Betere zadeldrukverdeling met wol in plaats van schuim'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 09:22

Ik had wel altijd al gedacht dat wol beter zo zijn! Maar tsja heb net een nieuwe hulsebos met standaard v singelstoten.. niets aan te doen (ik) laat het lekker zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 09:45

En dan te bedenken dat je bij wintec zadels meer betaalt voor schuimvulling da wol vulling, en dat men dan alsnog kiest voor een zadel met schuimvulling.

(Zelf ben zo eigenwijs geweest om voor wol versie te gaan :o )

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:07

Denk ook niet dat de test als representatief kan worden beschouwd, daarvoor is er te weinig getest op te weinig verschillende paarden en ruiters.
Ik heb echter wel een wolgevuld zadel met korte singelstoten... een passier eventing... nooit zo content geweest! :)

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:36

Interessant onderzoek :)

mltex schreef:
Kom je toch weer bij de oude zadels terug....probeer nog meer eens een goed zadel te vinden met wol GEEN KEILKUSSENS en het ouderwetse singelsysteem *zucht* ja stubben jammer dat mijn budget geen stubben kan veroorloven

2e hands misschien optie? :)

Ik heb ook 2 stubbens en die bevallen me erg goed :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:46

Joram schreef:
En dan te bedenken dat je bij wintec zadels meer betaalt voor schuimvulling da wol vulling, en dat men dan alsnog kiest voor een zadel met schuimvulling.

(Zelf ben zo eigenwijs geweest om voor wol versie te gaan :o )

Cair heet zoiets. Maar dat is niet getest. Dus je weet niet of dit beter is of slechter.
Ook Flair is niet getest.

Verder staat er niet bij dat de zadels perfect pasten op het paard. Of dat er gewoon een standaard zadel gebruikt is.

Ik rij met Cair en met Flair (2 verschillende zadels), en beiden voldoen prima.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:02

Voor de onderzoeken in Zurich (waar het gedaan is) worden zadels gebruikt die goed passen :)
Nooit perfect want middelen blijven beperkt, maar zeker beter dan het gemiddelde dat je vind op een pensionstal.

Qazplm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:52

Ik heb ook een stubben zadel. Met wol gevuld dus. Wel tweedehands maar het is een erg fijn zadel!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:23

Blijft een te beperkt onderzoek, paar paarden, paar ruiters. Verder mis ik diverse vullingen zoals Cair, Flair, Prolite en Latex. En diverse paardenmodellen, rondgeribt, schraal, hoge schoft, dik, enz. Jammer. Zo is er geen enkele wetenschappelijke conclusie aan te verbinden. Mochten ze het grootschaliger aan willen pakken, dan wil ik wel meedoen. Mogen er ook wel anderen op mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:27

Voor de geïnteresseerden in drukmetingen van wol t.o.v. flair ( lucht) kan ik je de testresultaten sturen die gedaan zijn door een onafhankelijk instituut in Groot-Brittannië.
Stuur even een mail naar info@zadelpasservicevanwoensel.nl en ik stuur je het toe. Het is wel in het Engels.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:39

6 paarden en drie ruiters?? Dit onderzoek (als het al zo genoemd mag worden) kunnen we rechtstreeks in de hoek kieperen. Dat is totaal niet representatief? Dat dit al het nieuws haalt.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:48

Naar verluidt is de manier van rijden; zeg maar de "kunde" van de ruiter de belangrijkste factor. Ik zou graag eens een onderzoek zien waarin synthetische bomen met houten worden vergelijkt. Ik heb altijd gehoord dat een houten boom beter zou zijn maar heb daar nog geen wetenschappelijk bewijs van gezien.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:56

Wat misschien nog veel belangrijker is, is de pasvorm van het zadel. Ik zit in de branche en ben zelf geconfronteerd met mijn eigen paard. Ik deed een paard bij een zogenaamde "professional" die haar ging rijden en uitbrengen. Na een achttal dagen ben ik gaan kijken en ik zag tot mijn grootste ontsteltenis een houterig, bijna kreupel paard dat amper kon bewegen en volledig verkrampt was. Er bleef niets meer over van het paard dat ik daar 8 dagen geleden achterliet. Onwaarschijnlijk gewoon !!!
Veel springruiters gebruiken hetzelfde zadel voor om het even welk paard en leggen het zadel veel te hoog op de schoft. Een veel te small zadel gebruiken is soms dierenmishandeling ! Ik snap niet dat er zo weinig mensen zijn die verstand hebben van hoe een zadel op een paard hoort te liggen; ik begrijp dat echt niet.
Wolgevuld of foam... doet er niet toe als het zadel niet past natuurlijk.

cayasva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:10

Je kan nu ook gewoon je eigen zadel op jou paard laten meten of het wel of niet past dmv de elektronische pad. Of je nu wol, vilt, schuim, flair of cair hebt maakt mij niet uit als de drukverdeling maar goed is over de rug van het paard. Bij deze metingen weet je dat gegarandeerd plus dat je ook het een en ander te weten krijgt over je eigen inwerking op de rug van het paard. Kost ongeveer 100 euro, maar bespaart je een hoop ellende en zadels :)

Kijk wanneer je meer wilt weten over die meting eens op www.engelsehoeve.nl

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:31

Ow ja die electronische pad! Wist je dat die zijn getest in Utrecht en dat bleek dat met metingen op een zelfde paard, gedurende een week of 3, met hetzelfde zadel én dezelfde ruiter de metingen niet op elkaar leken? Voor mij is dat een wassen neus. Daar geloof ik dus niet in. Het beste kan je gewoon naar je paard luisteren volgens mij. Als die gaat trekken met de rug, gaat slaan naar het singelen en nog wat van die bijwerkingen, dan moet je je afvragen of je zadel wel correct is. Al die onderzoekjes. Zo is ook al bewezen dat Rollkur goed is, maar ook al dat het slecht is. Het is maar net wie het onderzoekt. Het is nooit helemaal objectief volgens mij.

En idd als je zadel gewoon echt correct is en goed op je paard past, maakt het niet uit of het nou een V-singelsysteem is of een gewoon systeem. Helemaal mee eens. Een goed zadel kan blijven liggen op je paard zonder singel. Pas bij de hogere dressuuroefeningen kan een singel van pas komen. Bij bijvoorbeeld een Passage kan het wat onhandig zijn als je zadel los ligt. Bij een goed passend zadel maakt de vulling ook niet uit. Maar met een jong groeiend paard, kan het wel voorkomen dat een cairzadel op een gegeven moment niet zo prettig meer ligt, gewoon omdat het paard anders is gegroeid. Wol kan je dan toch vaak nog wat meer meevormen net als flair enzo. Ik ben van mening dat voor elk paard weer iets anders fijn is. Dat verschilt per paard. Geen enkel paard is immers hetzelfde.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:10

idefix4 schreef:
Ow ja die electronische pad! Wist je dat die zijn getest in Utrecht en dat bleek dat met metingen op een zelfde paard, gedurende een week of 3, met hetzelfde zadel én dezelfde ruiter de metingen niet op elkaar leken?

Waar kan ik hier wat meer (officiele) info over vinden?
Ik vind het wel interessant wat je zegt en ik kom dat ding nog wel eens tegen. Ik zat er ook over te denken eens een meting zonder zadel te doen om te zien hoe de drukverdeling dan is. Daar zijn ook zoveel meningen over en "meten is weten". Maar dat laatste gaat niet op als ik jou hoor...? :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:08

Wie had me dat ook al weer verteld? :o Ik heb het wel van een betrouwbare bron, maar ik heb er nogal wat om me heen. Het mooiste zou zijn, als je een zadelmaker bereid vindt om zo'n ding 2 weken te mogen gebruiken. Eén zo'n meting stelt echt niks voor. Zelfs veel zadelmakers die er één hebben vertrouwen meer op hun ogen dan op dat ding. Je moet er namelijk mee gaan rijden. Ik heb een voorbeeld zo gezien van iemand die met een volledig verkeerde houding op een paardje zat wat goed bespierd was en het dier reageerde niet op het zadel. Zadel lag goed. Ruiter zat fout. De drukpad gaf dát aan, maar een beetje verkeerd willende zadelverkoper kan dat doen interpreteren dat het van het zadel komt. Dan komt het niet van het zadel, maar door de houding van de ruiter. Die moet je ook absoluut meerekenen in zo'n meting. Volgens mij moeten daar gewoon rapporten van zijn bij de VU in Utrecht. Het is echt getest. Er worden daar heel veel dingen onderzocht, waar wij als 'gewone' ruiter zelden iets over horen.
En het is maar net wie het wil vertellen. Zo zie je maar geen enkel onderzoek is objectief! Zelfs de krant en de geschiedenis zijn dat niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:14

Ze hebben inderdaad het systeem op betrouwbaarheid getest en dat is ook gepubliceerd. Het komt er kort op neer dat je continue moet calibreren om goede metingen te kunnen doen waar je ook echt wat met de drukwaarden kunt. Als je enkel wilt weten of er een regio is dat meer druk geeft dan een andere zonder waarde te hechten aan het cijfertje dan is dat doorgaans wel betrouwbaar. Bij een onderzoek wordt het pad echter altijd vooraf gecalibreert om te kijken of alle censoren ook de juiste druk aangeven. Een zadelpasser met zo'n systeem zal dat niet zo snel doen.
Bij de ervaringen die ik er mee heb was het verschil is ook heel duidelijk. Bij een zadelpasser met zo'n systeem zag je op vreemde plekken sensoren oplichten die waarschijnlijk gewoon niet kloppen en de gemiddelde druk was erg hoog en snel 'rood' maar kort door de bocht gaf het wel aan dat een zadel bijvoorbeeld te klein was. Echter kon je dit zonder apparaat net zo goed zien. Aan de uni kwam het zelden boven oranje uit en zag je supermooie gradienten lopen die ook grotendeels klopten met de verwachtingen maar ook voor nieuwe verassingen zorgde. Hier was vooral iedere kleine misstap van het paard of balansprobleem van de ruiter zeer nauwkeurig te zien.