Eigenaren maken hengstenkeuze voor Zenyatta bekend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:12

Citaat:
Helemaal niet raar, maar gewoon natuurlijk :Y)
Ben benieuwd wat eruit gaat komen.

Zucht, gaan we weer.
IK vind het raar en IK zou het er niet op willen gokken. Met een merrie die vele miljoenen waard is wilde IK het risico niet lopen.
Dracht zitten behoorlijk wat risico's aan voor zowel merrie als veulen.
Bij die van jou en mij gaat alles zo natuurlijk mogelijk en dat is hardstikke mooi maar als mijn paard zoveel geld waard was geweest als Zenyatta zou IK het risico niet nemen en voor ET gaan.[/quote]

Maar wat is Zenyatta nu waard dat ze haar sportcarriere gedaan heeft? Niks meer, behalve als moeder.
En als haar veulens niet mogen ingeschreven worden als VB, dan zijn ze ook niks waard voor de sport.
Dus toch die risico nemen, en voor die kleine kans dat het misloopt, tegenover helemaal geen veulen, is de keuze vlug gemaakt toch...

kyrkelover

Re: Eigenaren maken hengstenkeuze voor Zenyatta bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:25

@ niezel.
Bij volbloeden mag dat niet ET dus dan krijg je een veulen die niet ingeschreven mag worden en dus ook niet op de baan uitgebracht mag worden.
Dan heb je dus helemaal niets aan het veulen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:25

Naja of het veulen nou vroeg of laat pas weg bij haar gaat, ze krijgt in ieder geval het gevoel hoe het is om een veulentje te dragen. Anders staat ze ook alleen maar op stal of in de wei niks te doen. Het is een knappe hengst. Hoop dat het veulen het talent van moeder krijgt en van opa! Zenyata en totilas lopen bijna gelijk op XD Alleen zenyata is een jaartje later.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:26

Leuk bericht. Gezien de stamboom zal dat veulen als 1e paard in de geschiedenis door de geluidsbariere rennen :-)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:27

Niezel: ET is ook niet risicoloos. Embryo's winnen is nog niet zo makkelijk als bij een koe. Er treden soms erg vervelende bijwerkingen op die de dood voor de merrie kunnen betekenen.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:44

mooie stamboom maar ik vind de hengst echt niet mooi.. kan me voorstellen dat zo lange rug ideaal is om die lange benen onder te gooien maar mooi is anders.. Ag, als er maar een topper uit komt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:52

Orchidee21 schreef:
mooie stamboom maar ik vind de hengst echt niet mooi.. kan me voorstellen dat zo lange rug ideaal is om die lange benen onder te gooien maar mooi is anders.. Ag, als er maar een topper uit komt

Ik vind hem prachtig gewoon, maar goed een volbloed is geen warmbloed ;)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:12

Vind de lange rug juist reuze meevallen bij deze hengst :)
Echt een prachtig dier! Hartstikke leuke en goede combinatie.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:13

Stom vraag misschien, maar is er maar 1 stamboek waar EV's mogen/kunnen ingeschreven worden? Of hanteren alle stamboeken dezelfde regels wbt ET?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:21

katrienh schreef:
Stom vraag misschien, maar is er maar 1 stamboek waar EV's mogen/kunnen ingeschreven worden? Of hanteren alle stamboeken dezelfde regels wbt ET?

EV = EV dus er is maar 1 stamboek voor wereldwijd. Klonen zijn ook niet toegestaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:29

Ik sta er eigenlijk van te kijken dat ze haar toch laten dekken, daar was in eerste instantie toch geen sprake van?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:35

Nou volgens mij wel.
Weet niet anders dan dat ze gedekt zou worden maar kan het ook mis hebben.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:33

Ik denk dat het missen van de 1e plaats de reden is dat de eigenaren de knoop hebben doorgehakt. Toen ze nog voortdurend 1e werd, en duidelijk niet aan haar pensioen toe was, dachten ze er niet over haar te laten dekken. Ik ben trouwens best benieuwd wat de voormalige carrièrevrouw van het moederschap vindt. :)

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:37

Diane65 schreef:
Ik denk niet dat ze het veulen zelf zal gaan voeden, daar zijn in Amerika bedrijven voor met pleegmerries. Zenyatta kan dan zsm opnieuw worden gedekt en drachtig zijn zonder dat ze een veulen aan de voet heeft lopen waar ze alleen maar van slijt (gedacht als een Amerikaan, ik zou het zelf nooit zo doen). De pleegmerries krijgen ook aan de lopende band veulens die direct worden afgespeend, zodat ze de Volbloedveulentjes kunnen adopteren. Geef mij dan toch maar ET.

Wat gebeurd er dan met de "eigen" veulens v/d pleegmoeders ???
Wat een vreemde gang van zaken ; had ik nog niet over gehoord :(:)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 07:28

zitake schreef:
Orchidee21 schreef:

Ik vind hem prachtig gewoon, maar goed een volbloed is geen warmbloed ;)

helemaal mee eens, prachtige volbloed hengst!!!! <3 <3

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 07:47

waarom zou ze het veulen niet zelf kunnen zogen. Ze kan daarbij ook weer onmiddellijk gedekt worden. waarom is een volbloedmerrie op dat gebied anders dan een warmbloedfokmerrie. die zogen ook elk jaar een veulen en worden elk jaar weer gedekt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 07:54

Ik kan me Zenyatta nog niet voorstellen als uitgezakte fokmerrie als ze een paar veulens verder is :D maar ik ben geweldig benieuwd naar het resultaat van deze combinatie!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:02

HorseTimeXL schreef:
Naja of het veulen nou vroeg of laat pas weg bij haar gaat, ze krijgt in ieder geval het gevoel hoe het is om een veulentje te dragen. Anders staat ze ook alleen maar op stal of in de wei niks te doen. Het is een knappe hengst. Hoop dat het veulen het talent van moeder krijgt en van opa! Zenyata en totilas lopen bijna gelijk op XD Alleen zenyata is een jaartje later.

Ik denk niet dat een paard denkt: 'Goh, wat is het toch een heerlijk gevoel om zwanger te zijn.'

Ik denk wél dat een paard denkt: 'Hé, waar is mijn veulen gebleven? Ik ben moeder, ik moet voor mijn nageslacht zorgen!

Ik vind het heel kwalijk als het zo zou gaan.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:38

petraaken schreef:
waarom zou ze het veulen niet zelf kunnen zogen. Ze kan daarbij ook weer onmiddellijk gedekt worden. waarom is een volbloedmerrie op dat gebied anders dan een warmbloedfokmerrie. die zogen ook elk jaar een veulen en worden elk jaar weer gedekt.

dat van dat pleegmoederschap is ook wat overdreven, het is niet zo dat elke merrie haar veulen moet afstaan. De meeste zijn prima instaat hun eigen veulen te zogen, en net zoals een warmbloedmerrie elk jaar een veulen groot te brengen. Hoewel elk jaar ook wel wat positief is, EV's zijn toch wat minder vruchtbaar dan warmbloeden dus er zal vast en zeker een gust jaartje tussen zitten. Maar dat is weer een mooie tijd voor de merrie om op krachten te komen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze bij jonge fitale merrie's die prima instaat zijn het veulen zelf groot te brengen ze die extra kosten en moeite zouden nemen om het veulen te koppelen aan een pleegmoeder.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:50

En een deel van de karaktervorming van een veulen wordt toch door de moeder gevormd ... hopelijk kan Zenyatta dan ook haar unieke vechtersmentaliteit overbrengen op het veulen als het naast haar mag blijven lopen *D !

speer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:56

Wait and see,bij volbloeds zijn ze ,,gelukkig,,niet modern en fokken blijft gokken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:03

devi786 schreef:
Diane65 schreef:
Ik denk niet dat ze het veulen zelf zal gaan voeden, daar zijn in Amerika bedrijven voor met pleegmerries. Zenyatta kan dan zsm opnieuw worden gedekt en drachtig zijn zonder dat ze een veulen aan de voet heeft lopen waar ze alleen maar van slijt (gedacht als een Amerikaan, ik zou het zelf nooit zo doen). De pleegmerries krijgen ook aan de lopende band veulens die direct worden afgespeend, zodat ze de Volbloedveulentjes kunnen adopteren. Geef mij dan toch maar ET.

Wat gebeurd er dan met de "eigen" veulens v/d pleegmoeders ???
Wat een vreemde gang van zaken ; had ik nog niet over gehoord :(:)

Volgens mij krijgen die met een fles te eten, Ik weet het niet zeker. Maar ik zag er een keer een stukje over op animal plannet..

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:08

Wat een mooie hengst ben benieuwd wat van moois er uit gaat komen!

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:48

wat een mooie hengst zeg!

met twee van die knappe ouders, daar moet wel iets leuks uitkomen!

Ook ik hoop dat het veulentje lekker bij zijn mama mag blijven lopen :)
Pleegmerries vind ik opzich niet slecht, mits de merrie niet in staat is zelf voor het veulen te zorgen.

Maar een jonge en vitale merrie is toch wel in staat om zelf haar veulen groot te brengen..
Ook al is ze miljoenen waard, ze staat nu stil.. laat haar lekker genieten van het moederschap ;)

En ik neem aan dat het toch ook niet bepaald gezond is voor de merrie als ze opeens haar veulentje "kwijt" is..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:11

Wauw wat leuk! Daar moet vast een racemonster uitkomen!!